Gå til innhold

Lettere å få PTSD i en velferdsstat!

Anbefalte innlegg

Med de grusomme bildene av hva som skjer ellers i verden, så slår tanken meg.. Når vi har så mange som går på antidepressive i Norge og som har PTSD og andre psykiske helseplager, hvordan vil disse menneskene ha det i etterkant? 
Og tåler vi mindre vi som bor i trygge Norge? Er vi mindre motstandsdyktige?

Anonymkode: d151d...8e3

Fortsetter under...

Når man er mange som er sammen om å lide og oppleve grusomme ting, så er det "lettere" fordi det blir flere å dele skjebne med, og felleskapsfølelse er mer trygghet og gir selvsagt mer forståelse. Det betyr ikke at de ikke også kan bli sterkt preget av det de opplever i ettertid.

Som nevnt her inne mange ganger tidligere, så betyr kultur alt. Det er den som avgjør hvordan man har det og forventes å ha det, og Norge er i hovedsak et latterlig trygt land sammenlignet med mange andre. Det betyr at når kulturen er sånn, så oppleves brudd på den, som bla å ikke behandle barn og andre godt som ekstra vanskelig. Det handler mye om å være mer alene om ting og ikke føle det en opplever som igjenkjennbart fra omgivelsene rundt , og dermed skaper det ofte ekstra stor frykt og redsel. For å forstå hvordan mennesker opptrer og reagerer må man forstå kulturen, og gjerne også historien. Når det handler om mer voldsomme ting, handler det altså og derimot  om å føle fellesskap og samhold. Det gir veldig stor trygghet i kriser.

Endret av ReneRene

Nei, selvfølgelig ikke, men vi har bedre muligheter til å diagnostisere og behandle enn mange andre land. Og selv om vi ikke er i krig, betyr ikke det at ikke mennesker i Norge kan traumatiseres. Det er dessverre nok av barn som blir utsatt for vold og overgrep, mennesker som blir voldtatt og mishandlet osv., og alt slikt setter også dype spor, selv i trygge Norge. 

Anonymkode: e3207...c32

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, selvfølgelig ikke, men vi har bedre muligheter til å diagnostisere og behandle enn mange andre land. Og selv om vi ikke er i krig, betyr ikke det at ikke mennesker i Norge kan traumatiseres. Det er dessverre nok av barn som blir utsatt for vold og overgrep, mennesker som blir voldtatt og mishandlet osv., og alt slikt setter også dype spor, selv i trygge Norge. 

Jeg snakker ikke om alvorlige hendelser som overgrep og vold! Beklager at jeg ikke presiserte dette. 
Vi har selvsagt bedre mulighet til å diagnostisere og behandle. Men, jeg snakker om de som ikke opplever alvorlige hendelser.. De store tilfellene av skolevegring, uførhet, individuelle tilpasninger som hele tiden skal etterkommes osv. 
På mange måter det som mange knekker sammen av det minste, og at vi ikke skal kjenne på ubehag omtrent.

Annonse

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg snakker ikke om alvorlige hendelser som overgrep og vold! Beklager at jeg ikke presiserte dette. 
Vi har selvsagt bedre mulighet til å diagnostisere og behandle. Men, jeg snakker om de som ikke opplever alvorlige hendelser.. De store tilfellene av skolevegring, uførhet, individuelle tilpasninger som hele tiden skal etterkommes osv. 
På mange måter det som mange knekker sammen av det minste, og at vi ikke skal kjenne på ubehag omtrent.

He blander du jo alt i en salig røre. Er det ptsd eller skolevegring du snakker om? 

At mennesker andre steder i verden ikke blir diagnostisert med diverse betyr jo ikke at det ikke har sykdommer og diagnoser.

Jeg syns det er så utrolig lavmål at man får seg til å dømme andres utfordringer til å komme av at man er bortskjemt og pysete! Om hver av oss feier for vår egen dør tenker jeg at mye er gjort. Man må passe seg, plassen på den høye hesten er ikke alltid så stabil og trygg.  

Anonymkode: 04b6d...50c

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Da må du nesten starte med et innlegg hvor du tar opp det, ikke en helt annen diagnose. Prøv igjen. 

Skal gi deg noen hint:
Sosiale medier.

Trenden øker i hele verden, ikke bare Norge. 

Du vet hvordan meglere sier: location, location, location? Vel: connection, connection, connection. 

Anonymkode: f271d...ed6

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Man får ikke PTSD uten at man har blitt traumatisert på en eller annen måte, enten av én eller flere større hendelser, som et overgrep, eller av å stå under et enormt press over tid som å vokse opp med omsorgssvikt, bli utsatt for mobbing over tid osv. Og dette gjelder faktisk ganske mange mennesker. Det er vel forsket på at så mange som 5-10 % av alle barn utsettes for traumer, samt en god del voksne. 

Når det gjelder skolevegring så er det heller ikke noe nytt, vi har bare fått andre begreper og større forståelse for hva som virker inn. Joda, det er nok litt flere enn tidligere, men ikke så mange som mange ser ut for å tro. På min tid var det skulking det ble kalt.

Det er ingen som får PTSD uten å ha opplevd noe. En viktig faktor er trygghet. En mann kan f.eks. få PTSD etter en ulykke som egentlig ikke var så alvorlig, men der mannen har kjent på en veldig utrygghet og frykt. En annen mann kan oppleve en svært alvorlig ulykke der han nesten døde, uten å få PTSD fordi han følte seg trygg og ivaretatt hele veien. Dette har ingenting med hvor man kommer fra å gjøre, hvilken kultur man har eller land man er født i. I et helsevesen som tar seg tid til å forklare og trygge, vil det kunne hjelpe slik at færre får PTSD. 

Når det gjelder krig og store hendelser er det litt det samme. Om du går fra å føle deg helt trygg til å plutselig bli veldig utrygg, veldig redd og føle at alt er uforutsigbart og ute av kontroll har du lettere for å få PTSD. Dette om du f.eks. plutselig blir angrepet av en du stolte på, eller det plutselig oppstår en terrorhandling på et ellers trygt sted/i et trygt land. Er det krig som sakte men sikkert kommer nærmere og eskalerer så har kroppen tid på å omstille seg, tenke ut strategier for å overleve (f.eks. hvor bomberom er, rømningsveier etc). Da har man et lite hint ekstra av forberedelse og kontroll som gjør at kanskje noen flere slipper unna PTSD. 

PS. Dette er forenklet. Det er ikke slik at man er garantert å få PTSD uten trygghet eller unngår det med.

Anonymkode: dcafb...182

PTSD får man ikke med mindre man har vært utsatt for alvorlige eller gjentatte traumer, og tro det eller ei, det har også ganske mange personer i Norge. For min del ble jeg voldtatt gjentatte ganger i 4-5-årsalderen. Sånt bærer man med seg hele livet. Men: PTSD betyr ikke nødvendigvis at man blir arbeidsufør. Det finnes mange grader av lidelsen, og dette er dessuten en av de psykiske lidelsene som det faktisk finnes god psykologisk behandling for. Jeg f.eks. full jobb, selv om sykdommen påvirker flere andre aspekter av livet mitt. Jeg har imidlertid stor forståelse for at andre, avhengig av lidelsens art og hva som trigger symptomene, kan bli arbeidsuføre. 

Selvsagt får folk også PTSD i andre land der en større andel av befolkningen utsettes for traumer. Det er bare oftere udiagnostisert og ubehandlet. I barnehagen til mine barn gikk det en liten gutt som hadde opplevd bombing i Syria før han kom til Norge. Hver gang han hørte høye lyder eller smell begynte han å skjelve ukontrollert, tisset på seg eller løp og gjemte seg. I Syria hadde han bare vært én av mange, og det er ikke sikkert det hadde blitt fanget opp. Her fikk han hjelp. 

Anonymkode: 24db9...879

Jeg tenker at man får plager lagt etter hvilket samfunn man lever i. Når det er så trygt som det er i Norge, så kan man få psykiske lidelser som utfordrer tryggheten. Spesielt PTSD. PTSD oppstår ikke av seg selv. Det er ofte forbundet med konkrete hendelser. Depresjon er noe annet. Angst også. Samfunnet i Norge er lagt opp til at man skal være best, flinkest, få den høyeste utdannelsen, prestere mer. Når yrkesfag er blitt regnet som «tapere», så har vi dratt set for langt, og det er veldig enkelt å slite med både depresjon og angst om man ikke klarer å leve opp til samfunnets forventninger. På samme måte gjelder det dem som lever delvis eller helt i krig, fattigdom osv. Er det uroligheter hele tiden, drap i nabolaget en gang i uken eller en hel landsby i fattigdom, så vil ikke det gi traumer, depresjon eller angst. Men om urolighetene blir krig, drapene øker til daglig og folk du kjenner eller fattigdommen fører til at mennesker dør daglig, så trigges dette.

Vi kan ikke sammenligne det samfunnet vi er heldige å leve i med de samfunnene som er mindre heldige. Forventningene og levesettet er totalt forskjellige.

Anonymkode: 4ecfb...be6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

He blander du jo alt i en salig røre. Er det ptsd eller skolevegring du snakker om? 

At mennesker andre steder i verden ikke blir diagnostisert med diverse betyr jo ikke at det ikke har sykdommer og diagnoser.

Jeg syns det er så utrolig lavmål at man får seg til å dømme andres utfordringer til å komme av at man er bortskjemt og pysete! Om hver av oss feier for vår egen dør tenker jeg at mye er gjort. Man må passe seg, plassen på den høye hesten er ikke alltid så stabil og trygg.  

Jeg likte den siste advarselen din. Håper alle tok den til seg. Sånn ordentlig.

Men etter siste dagers diskusjoner og debatter her og der, så må vi tørre å innse at det faktisk ER noen som får til å lure systemet! Egentlig bør dere som IKKE gjør det heie på alle som vil at de som jukser skal bli oppdaget. Det er jo til deres fordel og i sympati med dere også. For det gjør meg fly forbanna at noen skal føle seg skyldige uten grunn! Det gjør meg også fly forbanna at de skal bli og føle seg mistenkeligjort i et samfunn. Det minner meg om det jeg har lest om da Karl I Hagen hengte ut alenemödre og andre grupper i samfunnet på 80- tallet. Nå vet jeg uføre har vært utsatt lenge, men profilerte mennesker må ikke støtte opp under det. Håper ( men tviler vel på..) at Sanna snur her. Men vel. Hun er Sanna på vondt...og vondere 🙂

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Med de grusomme bildene av hva som skjer ellers i verden, så slår tanken meg.. Når vi har så mange som går på antidepressive i Norge og som har PTSD og andre psykiske helseplager, hvordan vil disse menneskene ha det i etterkant? 

Vi har et system som fanger oss opp og gir oss hjelp og stønader. Selv om dette på langt nær er godt nok her i Norge heller, noe som vises i den økende graden av vold og drap som skjer også her. 

Anonymkode: 43073...1c7

Jeg er forresten også temmelig sikker på at min farfar hadde PTSD etter opplevelsene han fikk i alliert krigstjeneste under 2.verdenskrig. Det var aldri noen som snakket om sånt på den tiden, men det kan forklare hans alkoholproblemer, søvnløshet og tendens til nervesammenbrudd. Alle mine fire besteforeldre, oppvokst i de harde 1920-og 1930-åra, hadde varierende grader av psykiske problemer, blant annet etter krigstraumer, men ikkenoe man "snakket om". Det er rett og slett ikke sant at folk som er oppvokst under "hardere kår" ikke får psykiske problemer. 

Det som er reelt av det du beskriver, er at psykiske problemer ofte ikke viser seg like tydelig mens man fremdeles er i "fight-or-flight-mode". Da mobiliserer de fleste det de har for å klare seg og overleve. Problemet er at selv om man blir trygg så klarer man aldri å føle seg trygg.

Anonymkode: 24db9...879

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi har et system som fanger oss opp og gir oss hjelp og stønader. Selv om dette på langt nær er godt nok her i Norge heller, noe som vises i den økende graden av vold og drap som skjer også her. 

Unnskyld, og jeg akter ikke å "ta over tråden" så sier kun dette i tillegg : ikke tro at det ligger psykiatri bak alle drap. Jeg syns det blir noe..dømmende mot mennesker med psykiatriske diagnoser. Noen mennesker har en ..natur eller en skade som heter psykopati, De fleste som dreper har jo sterke trekk ofte. 

Jeg er faktisk ganske lei av at man forklarer med psykiske lidelser! De fleste med slike lidelser tenker ikke mer på å drepe enn andre gjør! Så ja... det handler i mitt hode om mer psykopatiske trekk. De fleste av oss ville ikke drømme om å slå til noen engang, psykiske lidelser og diagnoser eller ei. 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Unnskyld, og jeg akter ikke å "ta over tråden" så sier kun dette i tillegg : ikke tro at det ligger psykiatri bak alle drap. Jeg syns det blir noe..dømmende mot mennesker med psykiatriske diagnoser. Noen mennesker har en ..natur eller en skade som heter psykopati, De fleste som dreper har jo sterke trekk ofte. 

Jeg er faktisk ganske lei av at man forklarer med psykiske lidelser! De fleste med slike lidelser tenker ikke mer på å drepe enn andre gjør! Så ja... det handler i mitt hode om mer psykopatiske trekk. De fleste av oss ville ikke drømme om å slå til noen engang, psykiske lidelser og diagnoser eller ei. 

Psykopati er en psykologisk lidelse. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Psykopati er en psykologisk lidelse. 

Jeg skal ikke overta tråden..men nei! Kan vi ikke bare akseptere at mennesker HAR onde sider??  Og..noen mer enn andre. Diagnoser eller ei ( selv om det KAN ligge bak )

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (11 minutter siden):

Det ligger ikke psykiatri bak alle drap. Men det at mange lever med ubehandlet psykiske lidelser eller traumer er en risikofaktor som vi faktisk ikke kan se bort fra. 

Så er det kanskje andre trekk ved deres personlighet som gjør at de kombinert med psykisk sykdom blir tikkende bomber.

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Jeg skal ikke overta tråden..men nei! Kan vi ikke bare akseptere at mennesker HAR onde sider??  Og..noen mer enn andre. Diagnoser eller ei ( selv om det KAN ligge bak )

Vi bør ikke akseptere at brukere kommer med feilinformasjon.

C2199254-0C06-41BC-BD14-579888524E1B.jpeg

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vi bør ikke akseptere at brukere kommer med feilinformasjon.

C2199254-0C06-41BC-BD14-579888524E1B.jpeg

Klarer du ikke å lese hva du selv legger ut her? Det står aller først og helt tydelig : Med DAGENS forståelse. 

Det betyr at de er vid åpne for at det de tror de vet nå, det kan endre seg fort. Ny vitenskap tilbakeviser tidligere vitenskap hele tiden, uten at det er så åpent for det som i den formuleringen.

Så lenge det er såpass usikkert...kan jeg få tro at det er sider av ondskap i mennesker istedenfor å tro at det er psykiatri, eventuelt tenke at det er mer enn en diagnose?

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (27 minutter siden):

Klarer du ikke å lese hva du selv legger ut her? Det står aller først og helt tydelig : Med DAGENS forståelse. 

Det betyr at de er vid åpne for at det de tror de vet nå, det kan endre seg fort. Ny vitenskap tilbakeviser tidligere vitenskap hele tiden, uten at det er så åpent for det som i den formuleringen.

Så lenge det er såpass usikkert...kan jeg få tro at det er sider av ondskap i mennesker istedenfor å tro at det er psykiatri, eventuelt tenke at det er mer enn en diagnose?

Du kan tro på julenissen for min del, men slutt å legg alt frem som du har fasit på alt. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan tro på julenissen for min del, men slutt å legg alt frem som du har fasit på alt. 

Så hvis du kan fokusere på teksten, så må du gjerne argumentere mot min påstand. Hvordan du opplever meg, eller hva du eventuelt må føle for det jeg skriver har nada med tema å gjøre.

Så hvordan tolker du "Dagens forståelse" ? 

ReneRene skrev (8 timer siden):

Ja, om et år kan det børe at det ikke er en personlighetsforstyrrelse, men ren psykiatri.

Du kan jo tro akkurat hva du vil, men da må du vel nesten presisere det med å skrive «jeg tror» eller «jeg mener» eller «min forståelse er….». For per i dag så tar du feil

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det var en litt rar sammenligning. Det er klart at de som opplever forferdelige ting i krig ofte vil ha traumer i etterkant. Å sette det opp mot traumer man opplever i ellers trygge Norge er litt rart. 

Man kan ha store problemer med skolevegring selv om barn blir bombet i filler i Palestina, det betyr ikke at man er bortskjemt og mindre motstandsdyktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...