Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #1 Del Skrevet 29. mai 2024 Kort fortalt har jeg en god del helseplager, men det som begrenser meg i hverdagen er hukommelse, konsentrasjon og hjernetåke(evt IQ da jeg er særdeles dum). - Pga traumer har jeg fått diagnosen ptsd, som forklarer mye. - Jeg "møtte veggen" etter en lang periode med utfordringer både hjemme og på jobb, fikk aldri hentet meg inn. Det forklarer mye. - Jeg har hatt covid, long covid kan forklare mye. - For 10 år siden fikk jeg en kraftig hjernerystelse, det forklarer mye. - Jeg har vært alene med barn, uten familie eller avlastning i mange år, at jeg er utslitt forklarer mye. - Jeg fikk etter en dårlig utredning diagnosen ADD. Lang ventetid på DPS og følte jeg fikk diagnosen for å slippe andre til. Men uansett vil diagnosen forklare mye. - Jeg har søvnproblemer, det forklarer mye. - Jeg har hatt flere perioder med depresjon, det kan forklare mye. Ok, nå stopper jeg. Tror poenget er tydelig. Hvordan vet jeg hvorfor jeg ikke fungerer i hverdagen? De mest banale ting forstår jeg ikke, og får ikke til ting andre får til. Livet er overveldende så fort det er en trening og en kamp i kalenderen. Konstant tankekjør. Jeg skal ta MR av hodet i morgen, ventet på denne timen i evigheter. Men det jeg lurer på, vil en MR nødvendigvis gi svar? Om jeg bare er sliten, hvordan kan legene finne ut av dette? Kan de se på MR om jeg har en hjerneskade etter ulykken der jeg slo hodet(lenge siden, 10 år)? Når det er så mange alternativer, hvordan vite hva som faktisk er den riktige årsaken? Jeg ønsker jo ikke å ha verken PTSD eller ADD dersom jeg BARE er utbrent, hvis det gir mening. Jeg vil ha svar, og komme meg tilbake til jobb og en velfungerende hverdag der jeg ikke er livredd for å komme i prat med folk som kan oppdage hvor mindre intelligent jeg er. Men er det håp? Eller er slike tilfeller en lost case? Dvs mange helseplager og mange årsaker, blir det for komplisert å finne svar? Anonymkode: 46d99...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #2 Del Skrevet 29. mai 2024 Jeg tror først og fremst at du skal legge fra deg overbevisningen om at du er lite intelligent. Hi er ikke skrevet av en dum person. Så har du jammen hatt mye å stå i! Jammen ikke rart at du er sliten og motløs. Men betyr det egentlig så mye akkurat hva som er grunnen, så lenge man utelukker de skumle tingene? Du må få hjelp der du er nå, uansett om det er stress eller hodeskade. Jeg håper at du har en god fastlege som du kan si akkurat det du skriver her? Lykke til, og god bedring. Husk at du er god nok, og den beste moren for dine barn. Anonymkode: e20af...d81 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #3 Del Skrevet 29. mai 2024 Det er jo ikke sikkert det er ett svar. Kanskje er det totalen av alle de "små" tingene? Ting som hver for seg hadde gått greit å håndtere, men som til sammen gjør at du ikke fungerer optimalt? Jeg er også et sånt tilfelle, jeg ble ufør i første halvdel av 40-årene. Ble syk da jeg var 35 Begynte med kyssesyken, postviral utmattelse. Så svulst på eggstokkene. Til slutt hjerneslag som det viste seg kom av et stort hull i hjertet. Behandlinger, operasjoner, skader på hjernen etter slaget, fatigue osv gjorde at livet mitt ble snudd på hodet. Det er ikke én ting, det er totalen av belastninger på kroppen i løpet av en periode. Anonymkode: 8c3a8...856 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #4 Del Skrevet 29. mai 2024 Hvorfor ikke bare tenke at summen av alt er deg? Du kan ikke behandle vekk så mye av det uansett. Anonymkode: dd2fd...eb1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 29. mai 2024 #5 Del Skrevet 29. mai 2024 (endret) Mindre intelligente klarer sjelden ikke å avgjøre hvor intelligente andre er, men vi som er intelligente klarer som oftest fint å avgjøre hvilket intelligensnivå andre ligger på, og jeg kan med 99% sikkerhet si at du ikke er mindre intelligent. Intelligens er forøvrig medfødt, men noen psykiatriske diagnoser og større påkjenninger kan selvsagt påvirke kognitive evner, akkurat som høyt alkoholmisbruk/ div annet rusmisbruk over tid, med mer. Jeg antar at mangel på konsentrasjon og hukommelse er hovedproblemet ditt etter info du gir her. Det er vanskelig for noen her å vite hva som feiler deg,men jeg vil tro at diagnoser du har fått gir deg visse utfordringer. Utbrenthet vil også gjerne påvirke konsentrasjon og hukommelse. Endret 29. mai 2024 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #6 Del Skrevet 29. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det jeg lurer på, vil en MR nødvendigvis gi svar? Om jeg bare er sliten, hvordan kan legene finne ut av dette? Kan de se på MR om jeg har en hjerneskade etter ulykken der jeg slo hodet(lenge siden, 10 år)? MR av hodet kan utrede ulike tilstander i hjernen og brukes for å utrede eller utelukke sykdom. Og ja, hvis du har fått en hjerneskade etter ulykken for 10 år siden så vil det vises på MR. Ofte brukes MR også bare for å utelukke sykdom slik man kan fortsette utredningen på symptomene dine. Men det kan jo være at du sliter så mye pga totalen av all belastningen over tid? Uansett, du er ikke dum! Ikke snakk ned deg selv! Du er den du er og det er godt nok❤️ Anonymkode: 77c81...899 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #7 Del Skrevet 29. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tror først og fremst at du skal legge fra deg overbevisningen om at du er lite intelligent. Hi er ikke skrevet av en dum person. Så har du jammen hatt mye å stå i! Jammen ikke rart at du er sliten og motløs. Men betyr det egentlig så mye akkurat hva som er grunnen, så lenge man utelukker de skumle tingene? Du må få hjelp der du er nå, uansett om det er stress eller hodeskade. Jeg håper at du har en god fastlege som du kan si akkurat det du skriver her? Lykke til, og god bedring. Husk at du er god nok, og den beste moren for dine barn. Anonymkode: e20af...d81 Takk for gode ord❤️ Egentlig er det ikke så viktig hva årsaken er nei, så lenge de farlige tingene utelukkes og så lenge jeg slipper å ha en drøss av feildiagnoser. Feks dette med ADD. Det kan godt stemme, men ingen vil vel gå på medisiner de ikke har behov for🙄 Har ikke prøvd medisin altså, vil ha bedre utredning før jeg setter i gang med noe da jeg tror plagene skyldes andre evt flere ting. Fikk ny fastlege i år, hun henviste meg til MR første timen jeg var hos henne. Så det er jo tydelig at hun ønsker å utelukke/finne svar. Det lover godt sammenlignet med tidligere erfaring med fastleger. Takk🙂 Anonymkode: 46d99...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Del Skrevet 29. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke sikkert det er ett svar. Kanskje er det totalen av alle de "små" tingene? Ting som hver for seg hadde gått greit å håndtere, men som til sammen gjør at du ikke fungerer optimalt? Jeg er også et sånt tilfelle, jeg ble ufør i første halvdel av 40-årene. Ble syk da jeg var 35 Begynte med kyssesyken, postviral utmattelse. Så svulst på eggstokkene. Til slutt hjerneslag som det viste seg kom av et stort hull i hjertet. Behandlinger, operasjoner, skader på hjernen etter slaget, fatigue osv gjorde at livet mitt ble snudd på hodet. Det er ikke én ting, det er totalen av belastninger på kroppen i løpet av en periode. Anonymkode: 8c3a8...856 Oi❤️ Selv om mitt tilfelle ikke er like ille, så kjenne rjeg meg igjen i det du skriver. Mange bekker små... Har også hatt kyssesyken, men klarer ikke huske om plagene startet etter det. Vet med sikkerhet at jeg ble verre etter hodeskaden. Det er nok litt av alt ja. Men håper nesten at MR kan gi et bevis, svart på hvitt, at noe er galt(ikke noe farlig altså!) fordi ingen ser at jeg er så lite fungerende som jeg faktisk er. At jeg kan slå i bordet med at det er bevist at hodeskaden er reell, for de som måtte mene at jeg overdriver (leger, nav. Jeg har ikke dårlig erfaring med nav, men det er likevel en kamp å stå i). Anonymkode: 46d99...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #9 Del Skrevet 29. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke bare tenke at summen av alt er deg? Du kan ikke behandle vekk så mye av det uansett. Anonymkode: dd2fd...eb1 Sant det. Men håper vel mest å svar for å kunne slå meg til ro med at livet ble som det ble, og for å komme til en avslutning mtp ufør eller å komme seg tilbake i jobb som jeg aller helst ønsker. Anonymkode: 46d99...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #10 Del Skrevet 29. mai 2024 Mennesker elsker monokausalitet. Altså 1 problem/situasjon, 1 årsak. Det betyr jo at man kan gjøre endringer der årsaken ligger, og være kvitt problemet. Dessverre er monokausalitet uvanlig. Mulitkausalitet er vanlig. Mange ulike faktorer spiller inn. Dette misliker vi jo, fordi det betyr at det ikke finnes ett sted å rydde opp for å løse problemet. Du er en tøffing. Du har virkelig stått i mye! Flott at du har en lege som tar deg på alvor, håper det er starten på et nytt sett med verktøy for deg. Og som de andre sier: du virker veldig lite dum. Anonymkode: 6b1af...3de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #11 Del Skrevet 29. mai 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Mindre intelligente klarer sjelden ikke å avgjøre hvor intelligente andre er, men vi som er intelligente klarer som oftest fint å avgjøre hvilket intelligensnivå andre ligger på, og jeg kan med 99% sikkerhet si at du ikke er mindre intelligent. Intelligens er forøvrig medfødt, men noen psykiatriske diagnoser og større påkjenninger kan selvsagt påvirke kognitive evner, akkurat som høyt alkoholmisbruk/ div annet rusmisbruk over tid, med mer. Jeg antar at mangel på konsentrasjon og hukommelse er hovedproblemet ditt etter info du gir her. Det er vanskelig for noen her å vite hva som feiler deg,men jeg vil tro at diagnoser du har fått gir deg visse utfordringer. Utbrenthet vil også gjerne påvirke konsentrasjon og hukommelse. Nei jeg er vel ikke mindre intelligent, har forøvrig tatt høyere utdannelse så jeg vet jo at jeg ikke er dum. Men jeg føler meg så ufattelig dum nå som hodet ikke fungerer. Ja, hukommelse og konsentrasjon er verst. Hjernetåke, at jeg rett og slett ikke greier å tenke, ikke finner ord, ikke får med meg info, ikke greier å lese en enkel nyhetsartikkel, tankekjør osv er en del av bildet. Men det er rett og slett som om IQ'en har ramlet ned til 40. Anonymkode: 46d99...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #12 Del Skrevet 29. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mennesker elsker monokausalitet. Altså 1 problem/situasjon, 1 årsak. Det betyr jo at man kan gjøre endringer der årsaken ligger, og være kvitt problemet. Dessverre er monokausalitet uvanlig. Mulitkausalitet er vanlig. Mange ulike faktorer spiller inn. Dette misliker vi jo, fordi det betyr at det ikke finnes ett sted å rydde opp for å løse problemet. Du er en tøffing. Du har virkelig stått i mye! Flott at du har en lege som tar deg på alvor, håper det er starten på et nytt sett med verktøy for deg. Og som de andre sier: du virker veldig lite dum. Anonymkode: 6b1af...3de ❤️❤️❤️❤️ Takk for svar❤️ Anonymkode: 46d99...59b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2024 #13 Del Skrevet 29. mai 2024 Husk at symptomer ikke er sykdommen i seg selv og at de ulike diagnosene du har fått forsterker flere problemer. MR kommer sansynlig vis ikke til å vise noe, men da vet du det og kan arbeide videre med de andre mulige årsakene. Jeg har nok ikke vært akkurat der du er nå, men på et sted som likner. Det jegføler hjalp best var å holde på med ting jeg likte og følte jeg mestret godt. For meg car det blandt annet turorientering og en boksirkel. Det tok noen år, men nå er jeg nesten helt fin igjen. Anonymkode: e68a2...931 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447879-hvordan-vite-hva-som-feiler-n%C3%A5r-det-er-20-30-alternativer/#findComment-150102857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå