Gå til innhold

Hva er dine beste tips ved strekk/kink i korsrygg?

Anbefalte innlegg

Etter en lang periode med for lite aktivitet fikk jeg ånden over meg og har trent mye i et par uker. Plutselig sa det stopp i korsryggen.

Jeg er stiv i ryggen, og overkroppen heller liksom litt til venstre fordi jeg ikke klarer å rette meg. Det er ikke vindt om jeg ligger eller finner en god sittestilling, og jeg sover meg gjennom natten. Men ved brå eller feil bevegelse lyner det til i ryggen.

Noen som har gode tips? Jeg er på dag 3 nå. 

Anonymkode: 91171...c7b

Fortsetter under...

Gå til lege eller fysioterapeut. Vanskelig å si nå når det lyner til ved bevegelse, da er det nok bare å la området få ro. 

Normalt ved lite aktivitet bør man trene kjernemuskulaturen for å unngå vondt i korsryggen. I tillegg til å tøye ved å ligge på ryggen men bøyde knær og la knærne falle fra side til side. Men ikke gjør dette før du har fått sjekket at du ikke ha skiveutglidning ol.

Anonymkode: 06f4c...75e

Annonse

Jeg er på vei ut av en liten kink nå, det jeg har gjort etter anbefaling av fysioterapeut er :

- bevegd meg mest mulig, passe på at jeg ikke sitter for lenge om gangen
- gått flere korte turer med gåstaver hver dag, det beste er å gå i terreng, men det har ikke jeg i nærheten
- ligge på ryggen med bøyde bein, og la knærne falle fra side til side
- gått rolig på ellipsemaskin, på meg så gjør den bevegelsen at stivheten løsner litt
- står rett med lette vekter i hendene, og hviler hendene på lårene, bøyer meg forsiktig ned og retter meg opp igjen samtidig som jeg fører hendene ned vekter nedover langs beina
- stå oppe, folde hendene og strekke de rett frem, og svinge forsiktig fra side til side. Det har jeg gjort hjemme, på treningssenter har jeg gjort samme bevegelsen i et trekkapparat med vekt.

Anonymkode: d5d58...9da

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Naprapat.

De kan muskel og skjellett, du vil få behandling og øvelser så det ikke skjer igjen.

Anonymkode: cde4d...6d5

Alle kan få kink, uansett hvor sterk og trent man er, så kan man få kink.

Anonymkode: d5d58...9da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...