Gå til innhold

Klarer ikke å sørge riktig :(

Anbefalte innlegg

Jeg mistet et nært familiemedlem for få dager siden.
Sitter enten og ser tomt ut i luften, eller så styrer jeg med alt mulig uten egentlig å klare å få til noe som helst.
Helt matt i hode og kropp.
Spiser og sover nesten ikke.

Men gråte og få det ut, nei det klarer jeg ikke.
Man skal jo gråte, hvorfor klarer jeg ikke en gang å sørge riktig?
:(  :( :( 

Anonymkode: cc338...10d

Fortsetter under...

Det går faktisk ikke an å sørge feil. 

Kroppen din er nok i sjokkmodus og du klarer nok ikke helt å ta inn hva som har skjedd. Sorgen endrer seg etterhvert og det er mulig at du både vil gråte og rase etterhvert. Men det er ikke antall tårer som avgjør hvor stor sorg du kjenner på. 

Kondolerer til deg, ta godt vare på deg selv og ikke tenk at du skal sørge noen spesiell måte. Gjør det som føles riktig for deg, det eneste du ‘må’ er å ikke stenge følelsene inne, det vil bare bli verre på sikt. 

Anonymkode: dab0e...2c2

Kondolerer. Det er kjipt å se, men det er ingen uvanlig tilstand du er i nå. Uansett om det var ventet eller ikke, så går man ofte i en slags nummen tilstand fordi man ikke helt klarer å ta det inn over seg eller forstå. Det er heller normalt som du opplever det nå så gi det tid. 

Annonse

Kondolerer. Av alle ting, ikke gå rundt og ha dårlig samvittighet for at du sørger feil. Det finnes ikke en feil måte å sørge på. Vi er alle skrudd sammen på litt ulikt vis og sorgen treffer oss og uttrykker seg på ulike måter, og ingen av dem er hverken riktig eller feil. 

Noen gråter av sjokket, noen blir handlingslammet, noen energiske, osv.

Noen gråter senere, når det kommer en bursdag, jul, når man ser noe på butikken personen ville likt...

Det er ikke noe riktig eller feil, sorg er individuelt.

Kondolerer ❤️

Anonymkode: 3cbc0...3bd

Det finnes jo ingen regelbok for sorg. Jeg tenker at kanskje er din reaksjon nå perfekt tilpasset det du står oppi. Det å selv sortere hvor mye smerte man har "plass til" kan være veldig god håndtering. Å være litt nummen bidrar sannsynligvis til at du fungerer såpass at du kan være med og planlegge det som må organiseres rundt et dødsfall, og til at du klarer å ivareta hverdagen samtidig. Vær snill mot deg selv, husk at sorg er individuell, og at din måte er god nok. Kondolerer med tapet ❤️

Kondolerer! Høres ut som en helt normal sorgreaksjon, og som andre sier, det er ingen «feil» måte å sørge på. Sorgen går gjerne i faser og bølger. Ikke vær streng med deg selv, og gi deg selv tid til de reaksjonene som kommer.

Anonymkode: 781a3...e75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...