GÃ¥ til innhold

Min tjukke mor kaller meg for tjukk😅

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke engang bruke en kort topp eller tettsittende klær uten at hun skal kommentere på magen min eller min vekt.. jeg veier ca 79-80kg og etter jeg fikk min og min  datter på 5 år har jeg slitet med å like kroppen min.. jeg er litt lubben og JA jeg er klar over det og lei av at hun STADIG SKAL KOMMENTERE DET, og ikke kan se seg selv i speilet først.   hennes argument «ja men jeg er gammel og du er ung!»…. Helt ja.. 

det er ikke lett og være lubben og ha opplåst mage utover dagen.. og jeg er lei av å føle at jeg må gjemme meg i store t-shirts, kjoler og gensere for å ikke få noe kommentar.. jeg bruker bikini og gir FAEN i hva folk ute tenker og tror. Jeg og alle fortjener å føle seg komfortable og sexy og pene i egen kropp. 
Jeg er klar over at jeg ikke er tynn og har modell kropp men så lei av å ha en mor som må på hyt og pine få meg til å føle meg dårlig og ekkel i egen kropp, når jeg prøver å føle meg bra om den.. uff måtte få det ut..

Anonymkode: c738f...65c

Fortsetter under...

Da synes jeg du skal svare akkurat det! Mamma, jeg er lei av at du hele tiden får meg til å føle meg dårlig og ekkel med min egen kropp.

Ingen god egenskap hos en mamma det der. 

Anonymkode: 8f365...977

Jeg tok et oppgjør med min mors konstante kommentarer om kropp da jeg fikk barn. Der var alltid «du kan ikke gå med slik, eller du må bruke slik, du som har sånn(e)…rompe, nese, ankler, lår, armer…

Sa rett ut at mine barn skal slippe å vokse opp med å selvbevisstheten som følger med å alltid føle seg beglodd og vurdert, og jeg ikke kom til å akseptere kommentarer på kroppen til noen av oss, verken såkalt positive eller negative. Her var jeg villig til å kutte kontakt til hun lærte å klappe igjen.

Hun har helt sluttet å kommentere kropp, og har blitt en langt bedre mormor enn hun var mor, blant annet som følge av dette. 

Anonymkode: b5221...337

Man skal ikke kommentere andres kropp.  Når det er sagt, har jeg personlig ingen forståelse for at folk som er lubne velger å gå med korte topper som viser mage, superkorte skjørt osv. I min verden er det bare pent på unge modeller med definerte magemuskler. Heller ikke jeg som er undervektig kler meg slik.

Anonymkode: 997c3...549

Annonse

Si i fra o  at du ikke vil at barnet ditt skal bli eksponert for dette. Jeg var overvektig som barn og ungdom og fikk høre disse tingene hele tiden. Det meste er ikke sant en gang og min mor måtte innrømme det noen ganger, men likevel syns hun det var viktig at jeh brukte ungdomstiden min på å tenke på hvordan kroppen min så it for andre absolutt hele tiden.

Anonymkode: cdd88...73f

Min mor kommenterer også min kropp. Jeg har helt lik kropp som henne. Fyldig. Jeg vurderer å si i fra at man kommenterer ikke andres kropper. I allefall, om hun kan slutte å kommentere min. 

Jeg mener hun kommenterer ikke alltid direkte. : Men hun sier: "åh jeg har hørt om dette nye slankeprogrammet. Det passer veldig for " sånne i min alder". "Det er ikke fint å være tykk". "Du må passe på å ikke få diabetes". " Jeg hørte av andre at fete dør tidlig". Jeg blir helt mentalt utslitt noen ganger for stikkene kommer gang på gang. Det er mye mer. Men jeg kommer ikke på alle. De er innpakkede kommenterer.

Anonymkode: 3b20d...660

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan ikke engang bruke en kort topp eller tettsittende klær uten at hun skal kommentere på magen min eller min vekt.. jeg veier ca 79-80kg og etter jeg fikk min og min  datter på 5 år har jeg slitet med å like kroppen min.. jeg er litt lubben og JA jeg er klar over det og lei av at hun STADIG SKAL KOMMENTERE DET, og ikke kan se seg selv i speilet først.   hennes argument «ja men jeg er gammel og du er ung!»…. Helt ja.. 

det er ikke lett og være lubben og ha opplåst mage utover dagen.. og jeg er lei av å føle at jeg må gjemme meg i store t-shirts, kjoler og gensere for å ikke få noe kommentar.. jeg bruker bikini og gir FAEN i hva folk ute tenker og tror. Jeg og alle fortjener å føle seg komfortable og sexy og pene i egen kropp. 
Jeg er klar over at jeg ikke er tynn og har modell kropp men så lei av å ha en mor som må på hyt og pine få meg til å føle meg dårlig og ekkel i egen kropp, når jeg prøver å føle meg bra om den.. uff måtte få det ut..

Det var en lettelse å lese et så friskt innlegg, og jeg heier på alle som har selvtillit og som ikke bryr seg om hva tilfeldige mennesker mener. Uansett hva moren din har gjort feil, så har hun iallefall fått en datter som har selvsikkerhet. Kanskje du skal si det til henne?  Uten å være spydig. Hun har slitt med dårlig selvbilde selv og tar det ut på deg, så forklar henne også at du skjønner det og minn henne på samtalen om hun går i fella igjen.

Når noen kommenterer andres kropper på den måten pleier jeg å svare «og jeg syns du er så pen når du ikke prater..». Blir fort stille, selvom det er smått barnslig av meg.

Anonymkode: a2d9a...b71

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Når noen kommenterer andres kropper på den måten pleier jeg å svare «og jeg syns du er så pen når du ikke prater..». Blir fort stille, selvom det er smått barnslig av meg.

Det er ikke barnslig, det er aggressivt. Du viser dermed med all tydelighet at du tar det de sier ille opp, så du har alt å vinne på å si det som det er. Det er påfallende mange som tenker at de bør "ta igjen" og å "svare med samme mynt", men alt dere oppnår er å fremstå akkurat like usympatiske og ekle som det dere syns den dere  angriper er. Å ha integritet er å kunne stå for det man ytrer, og uten integritet er du ofte uforutsigbar, og andre får ikke lett tillit til deg. I det du går ned på andres nivå for å "hevde deg", så forteller du bare at du ikke er et bedre menneske selv, og iblant fremstår du også verre i og med at de andres utsagn kan være av ren ubetenksomhet. Sier du derimot : Det du sa der fikk jeg et problem med fordi (....) -så tar den andre det sannsynligvis til seg om den fungerer noenlunde normalt. Og jeg vil tro de fleste ikke går rundt og er upåvirket av hvilke følelser de vekker i andre. Jeg opplever at mennesker som har dårlig selvbilde, om det er overvekt eller annet, ofte angriper i hytt og pine fordi de tar alt personlig. Hvis noen sier at de vil være veltrente og slanke fordi det får dem til å føle seg mest vel, så betyr det ikke at de må se ned på overvektige, men.. det som da ofte skjer er at de med mindre bra selvbilde tolker det sånn, og så blir de aggressive og angriper. 

Jeg tenker at for å fremstå som et ok menneske, så fortell heller andre hvorfor du ble såret.

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er helt innafor å svare slik til folk som mangler sosial kompetanse. De må lære på den harde måten. 

Anonymkode: e70a6...efd

Moren din har ikke med å komme med sånne kommentarer til deg.

ingen bør si sånne ting til hverandre, iallefall ikke flere enn én gang! Altså, om fastlegen eller en nær er bekymret for ens overvekt kan de ta det opp på en omsorgsfull måte.

Det er også SKADELIG om hun holder på sånn foran datteren din. Din datter bør ikke høre noen kommentere egen eller andres kropp(er)! 

Når alt det er sagt er du vel neppe bare «litt lubben» om du er 80 kg, med mindre du enten er veldig høy eller har veldig mye muskler.

Jeg veier 60 kg og jeg er litt lubben (virkelig! Men jeg har også høy fettprosent og lite muskler da!) 

Uansett er dette et samfunnproblem og ikke et individproblem. Hele samfunnet har gått voldsomt opp i vekt de siste 30-40 årene. 

Jeg har selv tatt tak ved å ha fastedager og trene. Går svært langsomt ned, men går i allefall ned.

Er ikke for å glofisere eller normalisere overvekt, men alle skal behandle alle ordentlig uansett!

Anonymkode: bd215...9be

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Man skal ikke kommentere andres kropp.  Når det er sagt, har jeg personlig ingen forståelse for at folk som er lubne velger å gå med korte topper som viser mage, superkorte skjørt osv. I min verden er det bare pent på unge modeller med definerte magemuskler. Heller ikke jeg som er undervektig kler meg slik.

Anonymkode: 997c3...549

Hvorfor ikke? Respekterer ditt syn på det uansett om jeg synes litt synd på at man tenker slikt. Nå bruker ikke jeg en tettsittende kjole da, men noe som passer til min kropp men magen blir jo  uansett opplåst så det er helt umulig at man ikke ser den😅 jeg synes å se lubne jenter i bikini er så kjekt! At de føler seg komfortable i egne kropp :) som hjelper meg å føle meg litt bedre i egen kropp også.

ReneRene skrev (6 timer siden):

Det er ikke barnslig, det er aggressivt. Du viser dermed med all tydelighet at du tar det de sier ille opp, så du har alt å vinne på å si det som det er. Det er påfallende mange som tenker at de bør "ta igjen" og å "svare med samme mynt", men alt dere oppnår er å fremstå akkurat like usympatiske og ekle som det dere syns den dere  angriper er. Å ha integritet er å kunne stå for det man ytrer, og uten integritet er du ofte uforutsigbar, og andre får ikke lett tillit til deg. I det du går ned på andres nivå for å "hevde deg", så forteller du bare at du ikke er et bedre menneske selv, og iblant fremstår du også verre i og med at de andres utsagn kan være av ren ubetenksomhet. Sier du derimot : Det du sa der fikk jeg et problem med fordi (....) -så tar den andre det sannsynligvis til seg om den fungerer noenlunde normalt. Og jeg vil tro de fleste ikke går rundt og er upåvirket av hvilke følelser de vekker i andre. Jeg opplever at mennesker som har dårlig selvbilde, om det er overvekt eller annet, ofte angriper i hytt og pine fordi de tar alt personlig. Hvis noen sier at de vil være veltrente og slanke fordi det får dem til å føle seg mest vel, så betyr det ikke at de må se ned på overvektige, men.. det som da ofte skjer er at de med mindre bra selvbilde tolker det sånn, og så blir de aggressive og angriper. 

Jeg tenker at for å fremstå som et ok menneske, så fortell heller andre hvorfor du ble såret.

Jeg blir ikke såret av spesielt mye, om du leser ordentlig det jeg skrev står det ganske rett frem «når noen kommenterer andres kropper på den måten».. andres kropper. Jeg orker ikke sitte å høre på at noen slenger ut «nei, så tjukk du har blitt»-utsagn eller sier at noen ser syke ut fordi de er så tynne.

Har levd et langt liv, har prøvd det meste av taktikker for å gi beskjed til folk. Det jeg sier nå er det som er mest effektivt. Som jeg sa, muligens noe barnslig, eller ekkelt som du sier, men det lever jeg fint med.

Det har ingenting med de situasjonene du nevner å gjøre. Om noen selv sier de gjerne vil trene og holde seg sunne kommenteres det jo ikke på en annens kropp. Sier de derimot «jeg vil gjerne trene og holde meg sunn, for jeg vil ikke bli like rund som XX», da kan jeg fint si det jeg sier.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg blir ikke såret av spesielt mye, om du leser ordentlig det jeg skrev står det ganske rett frem «når noen kommenterer andres kropper på den måten».. andres kropper. Jeg orker ikke sitte å høre på at noen slenger ut «nei, så tjukk du har blitt»-utsagn eller sier at noen ser syke ut fordi de er så tynne.

Har levd et langt liv, har prøvd det meste av taktikker for å gi beskjed til folk. Det jeg sier nå er det som er mest effektivt. Som jeg sa, muligens noe barnslig, eller ekkelt som du sier, men det lever jeg fint med.

Det har ingenting med de situasjonene du nevner å gjøre. Om noen selv sier de gjerne vil trene og holde seg sunne kommenteres det jo ikke på en annens kropp. Sier de derimot «jeg vil gjerne trene og holde meg sunn, for jeg vil ikke bli like rund som XX», da kan jeg fint si det jeg sier.

Da fortsetter du å si " Jeg syns du er så pen når du ikke prater." Etter å ha prøvd mange...taktikker  gjennom et langt liv, isteden for å si hva problemet er. 

Du fortsetter å ydmyke folk fordi du blir aggresiv, og lever godt med å være ekkel og barnslig. Det er mottatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...