Gå til innhold

Har du erfaring med å få tilbud om stilling, der utdanningskvalitet i form av master ikke er oppfylt? - (Men der jobberfaring kan anses like viktig)?

Anbefalte innlegg

Konkurransen er nok høy, og det gjelder en statlig stilling. 

Det hadde vært fint å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: c5fb1...107

Fortsetter under...

Jeg søkte på en stilling med utdanningskrav master innen er spesielt felt, men lang erfaring kunne kompensere for manglende oppfyllelse av utdanningskravet.
Jeg har bare bachelor innen et annet felt, men 15 års erfaring, noe videreutdanning innen feltet og fikk jobben.

Uansett, du taper ikke noe på å søke

Anonymkode: 11b4a...71a

Det kommer helt ann på hva som står i stillingsannonsen. Hvis det står at master er ett krav så gjelder kvalifiseringsprinsippet og hvis det kommer en søker med den formelle utdanningen i orden så blir vedkommende ansatt før deg. Hvis det står at utdanningskravet kan fravikes ved lang og god erfaring og du kan dokumentere dette så kan du bli valgt.

Anonymkode: e20b6...3ab

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det kommer helt ann på hva som står i stillingsannonsen. Hvis det står at master er ett krav så gjelder kvalifiseringsprinsippet og hvis det kommer en søker med den formelle utdanningen i orden så blir vedkommende ansatt før deg. Hvis det står at utdanningskravet kan fravikes ved lang og god erfaring og du kan dokumentere dette så kan du bli valgt.

Kvalifikasjonsprinsippet innebærer ikke nødvendigvis at master rangeres over relevant erfaring.

Det innebærer at det skal gjøres en vektet totalvurdering opp mot stillingens behov for kompetanse. Så og så mange års relevant erfaring likestilles f.eks. med master. 

(fikk A på eksamen i kvalifikasjonsprinsippet)

Anonymkode: bc03a...1e9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

... og kvalifikasjonsprinsippet gjelder for øvrig for alle stillinger på alle nivåer i offentlig sektor.

Annonse

Ja. Jeg har bachelor, men lang erfaring. Fikk jobben forran 15 med master (i det offentlige).

Anonymkode: 6f737...85f

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Jeg har bachelor, men lang erfaring. Fikk jobben forran 15 med master (i det offentlige).

Anonymkode: 6f737...85f

Men da var ikke må-kravet master. Det er ellers ikke lov.

Anonymkode: 19b1e...07d

Jeg er med i en del ansettelsesprosesser i det offentlige. I dialog med HR-avdelingen fokuseres det alltid på hva som står i annonsen. Hvis det står at kravet er master, er det rart å søke med bachelor. Hvis det står "relevant erfaring eller personlig egnethet kan kompensere for manglende formalkompetanse" eller tilsvarende, er det selvfølgelig annerledes. 

Jeg blir overraska over søknader der det står "jeg mangler den utdanningen dere krever, men mener at jeg har veldig gode forutsetninger for å klare denne jobben", og enda mer over søknader der CV viser at man er langt unna det som kreves, mens søknadsteksten ikke berører manglende utdanning i det hele tatt. Hvis det f.eks er utlyst en legestilling, kan ikke en erfaren sykepleier vurderes som aktuell selv hun er kjempegod i jobben sin. Kravene kan selvfølgelig være like ufravikelige også for stillinger der master er en forutsetning. 

Endret av Iiiiik

Det kommer helt an på typen stilling. 

En annonse i det offentlige skal være i tråd med hva stillingen faktisk krever av kompetanse og egenskaper, ikke hva som aller helst ønskes. Debatten om mastersyke og unødige krav om mastergrader medførte dermed til at mange etater endret noe på egen praksis. Men dette kommer igjen an på det enkelte yrke. For å søke en stilling som stipendiat må du f.eks. naturligvis ha mastergrad. For å søke en stilling som rådgiver i et departement, så kan det derimot fint holde med bachelorgrad og noen års relevant erfaring. Men desto høyere relevant utdanning og mer relevant erfaring du har, desto bedre vil muligheten din for å nå helt opp i prosessen ovenfor andre kandidater være. 

Som en hovedregel likestilles master med bachelor + 3-5 års erfaring.

Har verken bachelor eller master, men fagskole og en del studiepoeng i tillegg + 17 års erfaring. Stod master og at relevant erfaring kan erstatte utdanningskrav i annonsa. 25 søkere og jeg fikk jobben. Regner med det var søkere der med både bachelor og master. Dette var i staten.

Det er som det sies her at det spørs hva som står i annonsa når det gjelder statlige virksomheter. 

Anonymkode: 92ba6...514

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

En annonse i det offentlige skal være i tråd med hva stillingen faktisk krever av kompetanse og egenskaper, ikke hva som aller helst ønskes. Debatten om mastersyke og unødige krav om mastergrader medførte dermed til at mange etater endret noe på egen praksis. Men dette kommer igjen an på det enkelte yrke. For å søke en stilling som stipendiat må du f.eks. naturligvis ha mastergrad. For å søke en stilling som rådgiver i et departement, så kan det derimot fint holde med bachelorgrad og noen års relevant erfaring. Men desto høyere relevant utdanning og mer relevant erfaring du har, desto bedre vil muligheten din for å nå helt opp i prosessen ovenfor andre kandidater være. 

Som en hovedregel likestilles master med bachelor + 3-5 års erfaring.

Du liker å belære? Nyutdannet?

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Du liker å belære? Nyutdannet?

Det var da en god forklaring. Har du lett for å føle deg litt underlegen?

Anonymkode: 761ef...082

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...