Gå til innhold

Noen som har reist til USA nylig med SAS fra Gardermoen? ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fant forøvrig dette om direktereise til usa 

«Direkteflyvninger til USA: Vær oppmerksom på det er egne regler for direkteruter til USA. Det er vanlig at innsjekking starter 3 timer før avgang, og stenger 1 time før avgang»

Anonymkode: 53617...ef0

Annonse

Ofte trenger man litt ekstra tid når man skal til USA fordi de sjekker ESTA eller det er noe annet. Sist jeg fløy til usa brukte vi litt tid på at man ikke kunne bruke bagasjedrop, men måtte i kø for manuell bagasjeinnsjekk. Jeg liker å ha tiden på min side, så ville nok hatt to timer pluss. 

Anonymkode: ff882...6c0

Hvis du skal avgårde samtidig med andre store flyvninger til Qatar, Emiratene, UK etc kan køen for politikontroll være laaaang. Den køen går fra 0 til 200 på kort tid og det tar tid. Ville iallfall sjekket ut rutetiden din opp mot disse.

Anonymkode: f252e...ae3

TinaK 1990 skrev (1 time siden):

Møt opp 3 timer før, det er mitt råd. Jeg reiser 4-5 ganger i året til USA fra Gardermoen og ting tar ofte tid.

Min anbefaling! Og SAS….

Jeg lytter til gode råd.

Men hvordan fungerer den ekstra kontrollen? Skal først fly Oslo-København deretter direktefly til USA fra København, begge deler med SAS. Er det i innsjekkingskranken på Gardermoen den ekstra sjekken foregår og er det i form av sjekk av pass og Esta?

Siden første flyet bare er i Scandinavia og dermed går fra flyplassområdet for innenfor Schengen, går man ikke gjennom passkontroll. 

Anonymkode: 9a1ca...70c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg lytter til gode råd.

Men hvordan fungerer den ekstra kontrollen? Skal først fly Oslo-København deretter direktefly til USA fra København, begge deler med SAS. Er det i innsjekkingskranken på Gardermoen den ekstra sjekken foregår og er det i form av sjekk av pass og Esta?

Siden første flyet bare er i Scandinavia og dermed går fra flyplassområdet for innenfor Schengen, går man ikke gjennom passkontroll. 

Nå er det lenge siden vi har flydd ut av Europa. Men jeg er ganske sikker på at da vi gjorde det, måtte vi vise pass i Norge selv med mellomlanding. Baggasjen ble jo klarert for å sendes fra Norge til landet vi skulle til uten at vi måtte hente den ut og sende den på nytt fra mellomlandingsstedet. 

Anonymkode: 88a77...038

Anonym bruker skrev (På 26.5.2024 den 7.07):

Jeg har ikke direkteflygning, skal via København. Lurer litt på hvilke prosesser man kan forvente seg. Får selvsagt stille opp tidlig. 

Det er ikke noe ekstra på Gardermoen da,  men på Kastrup. Gå rett til gate selv om transfertiden ser ok ut. Det er ekstra sikkerhetskontroll og kontroll av ESTA, begge med en del kø. 

Anonymkode: aa59c...948

Det er ingenting ekstra på Gardermoen; helt ordinær innsjekking (enten elektronisk eller manuell), helt ordinær sikkerhetskontroll, og nei - de sjekker hverken pass eller ESTA på Gardermoen. Dette er helt uavhenging av hvilket flyselskap du flyr med så lenge det ikke er direkteflygning

På Kastrup må du imidlertid gjennom ny sikkerhetskontroll/passjekk fordi du skal ut av Schengen. 

Anonymkode: 8b387...d7e

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er ingenting ekstra på Gardermoen; helt ordinær innsjekking (enten elektronisk eller manuell), helt ordinær sikkerhetskontroll, og nei - de sjekker hverken pass eller ESTA på Gardermoen. Dette er helt uavhenging av hvilket flyselskap du flyr med så lenge det ikke er direkteflygning

På Kastrup må du imidlertid gjennom ny sikkerhetskontroll/passjekk fordi du skal ut av Schengen. 

Har du fersk erfaring med dette? 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Du tar feil. De sjekker pass når du skal utenfor EU ja, da må du til gatene E som ligger ved politikontrollen. ESTA husker jeg ikke, ikke vært i USA på en stund. Gjelder selvsagt ved direktefly fra Gardermoen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du tar feil. De sjekker pass når du skal utenfor EU ja, da må du til gatene E som ligger ved politikontrollen. ESTA husker jeg ikke, ikke vært i USA på en stund. Gjelder selvsagt ved direktefly fra Gardermoen.

Skal ikke ta direktefly. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Når man mellomlander i København så reiser man ikke utenfor EU😆 Derav ingenting ekstra på Gardermoen, men passjekk på Kastrup.  

Reiste direkte, det gikk ganske kjapt unna på Gardermoen, men nå reiste ikke vi i en høysesong. Ville tatt høyde for det om dere reiser på en travel tid, minimum to timer. 

Når vi ankom New York derimot, hjelpes, det var litt av en runde med kontroll for å komme inn 😅 

Anonymkode: 8b259...2cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...