Gå til innhold

Ny tirade fra Sanna

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke jeg som hang meg opp i ordbruken. Jeg sammenligner de da vitterlig ikke. Arbeidsledige kan jobbe, det er bare ikke jobb til de. Uføre kan jobbe, det er bare ikke jobb til de. 

Anonymkode: e0ad9...b52

🤦‍♀️

Anonymkode: 61d73...028

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da burde jo samfunnet virkelig gjøre en innsats for å skaffe disse fleksible jobbene da, så alle de som har restarbeidsevner kan få brukt dem. Offentlige tjenester skriker jo etter folk. Og for mennesker med restarbeidsevne må det jo være mye mer givende å faktisk kunne jobbe det man kan, være del av et fellesskap og bidra. Vi kan ikke som samfunn bare gi ossed at «ingen vil ansette folk med restarbeidsevne».

Anonymkode: e9be1...e22

Du har ikke fått med deg noe i tråden? Hvordan skulle en arbeidsgiver gjort dette i praksis? Kanskje kommer Marit i morgen/ idag, kanskje ikke. Kaskje blir hin 5 minutter, kanskje en time. Så må hun kanskje vente til neste uke mrd å kanskje komme og kanskje jobbe litt. Det er jo umulig å planlegge og gjennomføre en slik arbeidsplass. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du har ikke fått med deg noe i tråden? Hvordan skulle en arbeidsgiver gjort dette i praksis? Kanskje kommer Marit i morgen/ idag, kanskje ikke. Kaskje blir hin 5 minutter, kanskje en time. Så må hun kanskje vente til neste uke mrd å kanskje komme og kanskje jobbe litt. Det er jo umulig å planlegge og gjennomføre en slik arbeidsplass. 

Det er ikke umulig. Og enda mer mulig dersom nav er med på laget og betaler. Det finnes mange arbeisplasser som har det sånn, men ikke nok! 

Der jeg jobber har vi en person som jobber når han kan. Men det innebærer jo ett tett samarbeid med NAV, og arbeidsoppgavene er ikke like omfattende som før han ble syk. Men han kommer når han orker og er strålende fornøyd med det 

Uføre med restarbeidsevne kunne meldt seg til kommunen, registreres, og så kan de som faktisk kommer på jobb den dagen fordeles dit behovet er størst. Kanskje er noen i driftsavdelingen syk og det bør klippes gress på kirkegården, kanskje bør det rakes litt i parken, kanskje er det travelt på eldresenteret så de ansatte ikke får tatt med seg de eldre ut i sola, og kanskje trenger ungdomsskolen en til å kopiere kompendier. Altså, ikke oppgaver som er veldig kritiske å få utført (altså ingen krise om INGEN av de med restarbeidsevne dukker opp), men likevel er det helt supert om noen kan bidra med oppgaver som henger.

En veldig fordel for samfunnet og tjenestene, og supert for de uføre som får bidratt.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke umulig. Og enda mer mulig dersom nav er med på laget og betaler. Det finnes mange arbeisplasser som har det sånn, men ikke nok! 

Der jeg jobber har vi en person som jobber når han kan. Men det innebærer jo ett tett samarbeid med NAV, og arbeidsoppgavene er ikke like omfattende som før han ble syk. Men han kommer når han orker og er strålende fornøyd med det 

For NAV har ikke nok å gjøre og lange nok ventetider allerede? Da blir det jo mer arbeidsplassering, ikke egentlig for at noe skal bli gjort, mer for at folk skal komme seg ut på noe. Det blir jo ikke produktivt og lønnsomt.

For NAV har ikke nok å gjøre og lange nok ventetider allerede? Da blir det jo mer arbeidsplassering, ikke egentlig for at noe skal bli gjort, mer for at folk skal komme seg ut på noe. Det blir jo ikke produktivt og lønnsomt.

Hvis man prøver å se løsninger i stedet for bare problemer, så finner man faktisk løsninger. Selvsagt er dette fullt ut mulig.

Annonse

NAV jobber jo allerede med dette. Det finnes mange steder. Men det finnes ikke nødvendigvis der man jobbet da man ble syk. Ventetid på én ting er ikke avhengig av de som arbeider med tilrettelegging. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man prøver å se løsninger i stedet for bare problemer, så finner man faktisk løsninger. Selvsagt er dette fullt ut mulig.

Uansett hvor mye en leter etter løsninger er det mye som ikke kan løses. Feks å få alle uføre ut i jobb. 

Hvorfor denne frakten for denne gruppa mennesker?

Okei, dette er litt frekt skrevet, men det er skrevet av en fra nord-Norge så kanskje ikke så rart at vedkommende er så stygg i kjeften, men men.

https://www.ranablad.no/noen-ma-ta-tak-i-nakkeskinnet-pa-sanna-sarromaas-kronikk-feste-den-til-en-dregg-med-blaknute-og-dryle-den-midtfjords/o/5-42-1331329

Anonymkode: e080d...2e5

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så arbeidsledige folk kan ikke jobbe? 

Du sier jo akkurat det samme som meg. Noen kan, noen kan ikke. 

Nå syns jeg det blir litt for dumt. Hvorfor sammenligner du folk på den måten?

Du sier selv at mange ikke får tilretteleggingen de trenger for å kunne nytte den 5-10 % av restarbeidsevne. Hva er da feil med at de benytter den lille prosenten til å gjøre ting som gjør at de får litt bedre livskvalitet? Jeg skjønner egentlig ikke hva du egentlig sier, du innrømmer at det ikke er jobb til dem, men samtidig så krever du at de skal jobbe de små prosentene de evner. Hva er din løsning på dette? 

Anonymkode: 07532...6a7

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Okei, dette er litt frekt skrevet, men det er skrevet av en fra nord-Norge så kanskje ikke så rart at vedkommende er så stygg i kjeften, men men.

https://www.ranablad.no/noen-ma-ta-tak-i-nakkeskinnet-pa-sanna-sarromaas-kronikk-feste-den-til-en-dregg-med-blaknute-og-dryle-den-midtfjords/o/5-42-1331329

Og hva var stygt her?  Ikke var han frekk heller, og han var også forbanna på dem som lurer til seg trygd de ikke burde hatt. Han var derimot uenig i fremgangsmåten til Sanna når hun angrep de på treningssenter, i likhet med meg forøvrig. Jeg har bare store problemer med å se hvor han var " stygg i kjeften"? 

Hva vil du da kalle kommentarer fra flere brukere her??

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nå syns jeg det blir litt for dumt. Hvorfor sammenligner du folk på den måten?

Du sier selv at mange ikke får tilretteleggingen de trenger for å kunne nytte den 5-10 % av restarbeidsevne. Hva er da feil med at de benytter den lille prosenten til å gjøre ting som gjør at de får litt bedre livskvalitet? Jeg skjønner egentlig ikke hva du egentlig sier, du innrømmer at det ikke er jobb til dem, men samtidig så krever du at de skal jobbe de små prosentene de evner. Hva er din løsning på dette? 

«så krever du…» Jeg krever ingen ting. Jeg sier bare at det er gjennomførbart for veldig veldig mange, med unntak av de som av helt åpenbare grunner ikke kan. 

Det er ikke opp til meg å mene noe om kapasiteten til bedrifter der folket bor. Jeg sier bare at de kan. Om forholdene ligger til rette. 

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Uansett hvor mye en leter etter løsninger er det mye som ikke kan løses. Feks å få alle uføre ut i jobb. 

Hvorfor denne frakten for denne gruppa mennesker?

Men nå snakker ikke jeg om å «få alle uføre ut i jobb». Jeg snakker om å få utnyttet restarbeidsevnen til de uføre som har det, til det beste for samfunnet og de uføre selv.

Og hvorfor i alle dager beskylder du meg for å ha forakt (jeg antar det var det du mente) for denne gruppen mennesker? Er det forakt å mene at det finnes løsninger på problemet du selv erkjenner eksisterer, nemlig at mange uføre har restarbeidsevne, men at det er vanskelig å finne arbeid når man er uforutsigbar pga helsa?

Du bidrar jo ikke akkurat til å bekjempe fordommer mot uføre da. Fra deg er det bare vilikke vilikke vilikke.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fornuftige og gode poeng.

Ja, her i tråden er det språk i beste hardcore WT- stil. Jeg så ikke noe stygt i artikkelen du la ut. Han følte seg med rette angrepet siden trening fikk han mer tilbake i jobb, og det var ikke Sanna han ville hive på sjøen... det var kronikken.

Han uttrykte ihvertfall ikke at han ville hive "annet" på sjøen. Eller det var kanskje på havet..

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men nå snakker ikke jeg om å «få alle uføre ut i jobb». Jeg snakker om å få utnyttet restarbeidsevnen til de uføre som har det, til det beste for samfunnet og de uføre selv.

Og hvorfor i alle dager beskylder du meg for å ha forakt (jeg antar det var det du mente) for denne gruppen mennesker? Er det forakt å mene at det finnes løsninger på problemet du selv erkjenner eksisterer, nemlig at mange uføre har restarbeidsevne, men at det er vanskelig å finne arbeid når man er uforutsigbar pga helsa?

Du bidrar jo ikke akkurat til å bekjempe fordommer mot uføre da. Fra deg er det bare vilikke vilikke vilikke.

Du bidrar til å skape skam blant uføre når du påstår alle kan jobbe. Da sier du jo egentlig at de bare later seg istedenfor eller ikke gidder.

Jeg kjenner noen uføre, og det er ikke viljen det står på, det er helsa som ikke er med. Ingen av de kan jobbe, selv om de på gode dager kan trene og gjøre noe av det vi andre gjør daglig. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du bidrar til å skape skam blant uføre når du påstår alle kan jobbe. Da sier du jo egentlig at de bare later seg istedenfor eller ikke gidder.

Jeg kjenner noen uføre, og det er ikke viljen det står på, det er helsa som ikke er med. Ingen av de kan jobbe, selv om de på gode dager kan trene og gjøre noe av det vi andre gjør daglig. 

Du er jo bare uredelig. Jeg har aldri påstått at alle kan jobbe. Jeg har påstått at de med restarbeidsevne kan jobbe, hvis det finnes jobber for dem. Og det er jo helt åpenbart. 

Jeg kjenner også noen uføre. En av dem gikk hjemme i 20 (!!!) år. De siste to årene har han, gjennom hjelp fra Nav, begynt å jobbe et par ganger i uka på et lager. Mannen har blomstra - han er så stolt over jobben sin, prater om den støtt og sier selv han ønsker å jobbe mer etterhvert. Han har fått en langt bedre mental helse etter at han begynte å komme seg ut av huset, møtt andre mennesker og bidratt med oppgaver som er forenlige med hans helse. Burde ikke flere få samme mulighet? Er det ikke en BRA ting at de som har restarbeidsevne faktisk får brukt den?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du er jo bare uredelig. Jeg har aldri påstått at alle kan jobbe. Jeg har påstått at de med restarbeidsevne kan jobbe, hvis det finnes jobber for dem. Og det er jo helt åpenbart. 

Jeg kjenner også noen uføre. En av dem gikk hjemme i 20 (!!!) år. De siste to årene har han, gjennom hjelp fra Nav, begynt å jobbe et par ganger i uka på et lager. Mannen har blomstra - han er så stolt over jobben sin, prater om den støtt og sier selv han ønsker å jobbe mer etterhvert. Han har fått en langt bedre mental helse etter at han begynte å komme seg ut av huset, møtt andre mennesker og bidratt med oppgaver som er forenlige med hans helse. Burde ikke flere få samme mulighet? Er det ikke en BRA ting at de som har restarbeidsevne faktisk får brukt den?

Dette! 🙏 det ER viktig å bidra. Det er viktig å føle at man hører til og har ett formål. Derfor tror jeg at de som har det som bakteppe kjemper lenge og langt for å unngå uføre. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

«så krever du…» Jeg krever ingen ting. Jeg sier bare at det er gjennomførbart for veldig veldig mange, med unntak av de som av helt åpenbare grunner ikke kan. 

Det er ikke opp til meg å mene noe om kapasiteten til bedrifter der folket bor. Jeg sier bare at de kan. Om forholdene ligger til rette. 

Du sier ikke ‘veldig mange’ før langt ut i tråden. Du sier at alle kan jobbe om forholdene ligger til rette, uten å komme med noen løsning på hvordan man skal legge til rette for de 5-10 % restarbeidsevne en person har med ujevne mellom.  Du sier at en som er alvorlig syk, men som klarer å gå en tur på en god dag, heller burde jobbe litt den dagen.

Det er faktisk er horribelt menneskesyn du har her. I stede for å unne syke mennesker å kunne nytte de gode dagene så mener du at de skal skamme seg over å ikke jobbe. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette! 🙏 det ER viktig å bidra. Det er viktig å føle at man hører til og har ett formål. Derfor tror jeg at de som har det som bakteppe kjemper lenge og langt for å unngå uføre. 

Men hvem er du til å avgjøre om noen har kjempet nok før de blir ufør? Hvorfor har du et behov for å dømme andre som er sykere enn deg?

ReneRene skrev (1 time siden):

Og hva var stygt her?  Ikke var han frekk heller, og han var også forbanna på dem som lurer til seg trygd de ikke burde hatt. Han var derimot uenig i fremgangsmåten til Sanna når hun angrep de på treningssenter, i likhet med meg forøvrig. Jeg har bare store problemer med å se hvor han var " stygg i kjeften"? 

Hva vil du da kalle kommentarer fra flere brukere her??

Det er fordi han er fra NordNorge. Folk er mer ærlige der oppe. De sier ting rett ut. Jeg tror du hadde likt deg der.

Anonymkode: 9ff33...74b

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men hvem er du til å avgjøre om noen har kjempet nok før de blir ufør? Hvorfor har du et behov for å dømme andre som er sykere enn deg?

Hvor dømmer jeg? 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det ble jo sagt at alle kan jobbe🙄

Jo, men det forutsetter jo at de HAR en restarbeidsevne. Og etter 20 år er det jo veldig sannsynlug at man kan ha fått endret helsetilstand og fått økt restarbeidsevne. Noen blomstrer av å få jobbe litt, andre blir sykere av det.

Det ble jo sagt at alle kan jobbe🙄

Jo, men det forutsetter jo at de HAR en restarbeidsevne. Og etter 20 år er det jo veldig sannsynlug at man kan ha fått endret helsetilstand og fått økt restarbeidsevne. Noen blomstrer av å få jobbe litt, andre blir sykere av det.

Hvorfor skrev du da at JEG sa at alle uføre kan jobbe?

Ja, nettopp. Jeg har hele tiden skrevet «de som har restarbeidsevne», så den forutsetningen din er overflødig. Når vi vet at folk har godt av å jobbe så bør vi selvsagt tilrettelegge for det. Det er Ingne grunn til at folk som kan jobbe noe ikke skal jobbe noe.

Ca. 369 000 mottar uføretrygd. Selvsagt er det da mange tusen som har restarbeidsevne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...