Gå til innhold

Hvordan klage på standpunktkarakter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Suppehue skrev (Akkurat nå):

Du skal ha fått beskjed fra skolen hvordan dere kan klage. Regner med det er en tiendeklasse?

Ja, de får vite alle karakterer neste uke, men har allerede fått vite noen fag. Står på ukeplanen at man kan klage, men ikke hvordan og til hvem. 

Anonymkode: 62c55...32f

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Ja, de får vite alle karakterer neste uke, men har allerede fått vite noen fag. Står på ukeplanen at man kan klage, men ikke hvordan og til hvem. 

Da ringer du skolen for mer informasjon så klagen går til rett sted. Har de ikke hatt karaktersamtaler med info om karakter og grunnlag? Her har de fått vite flere karakterer og fått tilbud om vippe-vurderinger for de som står mellom 2 karakterer. Min fikk vite konkret hva som stod igjen for å få 6 i et fag og skal ha fagsamtale i det emnet. 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

De fleste sender ut dette når det nærmer seg skoleslutt. Skolen skal ha gjennomført fagsamtalen der man får beskjed hvordan man ligger an. I tillegg tilbys det ofte vippeprøver om lærer er usikker. 

Anonymkode: c48be...0fa

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Da ringer du skolen for mer informasjon så klagen går til rett sted. Har de ikke hatt karaktersamtaler med info om karakter og grunnlag? Her har de fått vite flere karakterer og fått tilbud om vippe-vurderinger for de som står mellom 2 karakterer. Min fikk vite konkret hva som stod igjen for å få 6 i et fag og skal ha fagsamtale i det emnet. 

Fikk kun beskjed i dag. Har hatt 6 på alle prøver, men fikk beskjed om at muntlig telte mest. Og hun føler hun har vert aktiv og forberedt i alle timer. Får likevel 4 i standpunkt. Usikker om det hjelper å klage, men verdt et forsøk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fikk kun beskjed i dag. Har hatt 6 på alle prøver, men fikk beskjed om at muntlig telte mest. Og hun føler hun har vert aktiv og forberedt i alle timer. Får likevel 4 i standpunkt. Usikker om det hjelper å klage, men verdt et forsøk. 

Hvilket fag er dette? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Noen fag er såkalte muntlige fag, så du må skrive hvilket fag det gjelder.

Anonymkode: d46ea...ae6

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg ville klagd - det er for stor avstand mellom 6 og 4. Hvis muntlig er så avvikende fra strålende skriftlig, så er det lærerens feil, ikke eleven sin. 

Anonymkode: 53b09...6eb

Det er selvsagt ikke lærerens feil at en elev er svakere muntlig enn skriftlig.

Anonymkode: e7613...14c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt ikke lærerens feil at en elev er svakere muntlig enn skriftlig.

Anonymkode: e7613...14c

Nei, det er ikke lærerens feil at uttalen på tysk er på «4»n, men det er lærerne ansvar at undervisning og vurdering har resultert i så stort gap i elevens ferdigheter. Absolutt grunn til å klage - muntlig del på språkfag skal ikke være overstyrende over skriftlig del 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke lærerens feil at uttalen på tysk er på «4»n, men det er lærerne ansvar at undervisning og vurdering har resultert i så stort gap i elevens ferdigheter. Absolutt grunn til å klage - muntlig del på språkfag skal ikke være overstyrende over skriftlig del 

Man kan være dårlig muntlig, selv om man er god skriftlig,det er ikke lærers feil.

Anonymkode: 4c397...cdd

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ville klagd - det er for stor avstand mellom 6 og 4. Hvis muntlig er så avvikende fra strålende skriftlig, så er det lærerens feil, ikke eleven sin. 

Hva skriver du nå?? 

Kan eleven skrive greit/ godt i et språk, men heller dårlig munlig, så er det jo eleven som har et problem?

omg... 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

VIRKELIG ikke.

Anonymkode: 74d71...0e4

Jeg ville ha sendt en mail til lærer der du ber om begrunnelse for karakteren. Når du får svar på den mailen, så kan du avgjøre om du skal klage på karakteren.

Dersom du velger å klage, skal det sendes en formell klage til rektor.

Anonymkode: 11c10...5b8

Er det avgangskarakteren i 10.klasse? Hva var karakteren i fjor og til jul? Så vidt jeg vet er det bare avgangskarakteerer det er mulig å klage formelt på. I første omgang bør du be om en karakterbegrunnelse. Det kan være klargjørende.

Anonymkode: cade5...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...