Gå til innhold

Sparer dere til pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er godt voksen og har ikke en krone. Bare det jobb og det har oppspart. Har jobbet redusert og vært hjemme når barn var liten. Kommer til å bli minste pensjonist. Frykter alderdom som fattig. Finne det noe nedre grense? Hvordan er dere stilt der? 

Anonymkode: 3562a...6df

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, men jeg har veldig god lønn og meget god pensjonsavtale i bedriften jeg jobber så arbeidsgiver har betalt inn ca 120000 kr i året i 15 år og disse har økt mye i verdi. Pr nå er min private pensjonskonto på 5.254.890 kr. Har igjen ca 15 år i arbeidslivet så jeg er ganske sikker på at jeg har så jeg klarer meg. 

Anonymkode: e3196...fb8

Skrevet

Har jobbet redusert i mange år selv. Men har spart i fond i sikkert 20 år med en sabla god avkastning. Så da blir vel det pensjonen min. Enda 20 år igjen av arbeidslivet... 

Anonymkode: a90d9...747

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Har jobbet redusert i mange år selv. Men har spart i fond i sikkert 20 år med en sabla god avkastning. Så da blir vel det pensjonen min. Enda 20 år igjen av arbeidslivet... 

Er du gift? Hvis ja, så håper jeg at du sparer i en ips fond..sparer du i en «vanlig» fond og det er mot all formodning et samlivsbrudd, så tar mannen halvparten av din sparing 

Anonymkode: bbf2e...952

Skrevet

Jeg får god pensjon. Utover det betaler jeg ned på eiendom, sparer ikke.

Anonymkode: 4dacb...532

Skrevet

Nei, i dag har man ikke råd til å spare. 

Anonymkode: 4ff39...c1d

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er godt voksen og har ikke en krone. Bare det jobb og det har oppspart. Har jobbet redusert og vært hjemme når barn var liten. Kommer til å bli minste pensjonist. Frykter alderdom som fattig. Finne det noe nedre grense? Hvordan er dere stilt der? 

Har jobbet 100% hele veien. Har ok lønn og trygg pensjon i det offentlige. Sparer i tillegg en liten sum i privat pensjonssparing i måneden. Satser på å nedbetale huslånet før pensjonsalder. Gift med bare felles barn, og krysser fingrene for at ekteskapet fortsetter like bra.

Har tatt beviste valg om å ikke ha ulønnet permisjon, redusert stilling osv fra jeg var ganske ung med tanke på både alvorlig sykdom og pensjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er du gift? Hvis ja, så håper jeg at du sparer i en ips fond..sparer du i en «vanlig» fond og det er mot all formodning et samlivsbrudd, så tar mannen halvparten av din sparing 

Anonymkode: bbf2e...952

Det var jeg ikke klare over 🙂 Jeg er alene så det er ingen problemstilling for øyeblikket 😆

Skrevet
ulenissen skrev (1 time siden):

Har jobbet 100% hele veien. Har ok lønn og trygg pensjon i det offentlige. Sparer i tillegg en liten sum i privat pensjonssparing i måneden. Satser på å nedbetale huslånet før pensjonsalder. Gift med bare felles barn, og krysser fingrene for at ekteskapet fortsetter like bra.

Har tatt beviste valg om å ikke ha ulønnet permisjon, redusert stilling osv fra jeg var ganske ung med tanke på både alvorlig sykdom og pensjon.

Fornuftige valg der. 

Skrevet
ulenissen skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvor du har pensjonsparingen (privat)?  Er det i banken? Ser banken jeg har en sparing som har pensjonsparing. 

Skrevet

Nå er huslånet nedbetalt. Så nå begynner jeg på litt pensjonssparing. Har ganske ok lønn så når det ikke går 15000,- til boliglån i måneden kan det settes i fond i stedet.

Anonymkode: 1ed60...d10

Skrevet

Jeg har ikke mye, men har ikke råd til å la være å spare. 

Setter av 1000 kr mnd i pensjonsfond.

Anonymkode: b680a...f40

Skrevet

Har igjen 2 år på studielånet og når det er nedbetalt trekker jeg samme sum til pensjon. 

Anonymkode: b2bc2...304

Annonse

Skrevet

Da jeg gikk ned i stilling pga barn, begynte jeg å spare 1000kr i måneden fast i fond. Fortsetter med det, selv om jeg er i full jobb nå. Men har en dårlig betalt jobb, så vil svare seg å spare videre.

Anonymkode: fc343...d2e

Skrevet

Nei. Har i tillegg jobbet mye redusert når ungene var små. De er små en gang og vi prioriterte dette fremfor høy lønn. Innen vi går av med pensjon er vi gjeldfri og innen den tid har det blitt fordelt endel millioner i arv fra foreldre så jeg greier meg helt fint. 

Anonymkode: 308aa...8bd

Skrevet

Nei, men kommer til å få en god pensjon.

Kommer også til å være ferdig med boliglånet før jeg blir pensjonert, og arve en bolig og en hytte. Boligen skal leies ut for å spe på pensjonen. Hytten skal vi bruke noe selv, men også leie den ut i perioder vi ikke ønsker å bruke den selv.

Anonymkode: 30681...8b1

Skrevet

Nei jeg gjør egentlig ikke det, men er gjeldsfri før jeg når pensjonsalder, så der er jo en form for sparing. 
I tillegg er jeg statsansatt, og vil få en ok pensjon fra det offentlige. 

Anonymkode: 54612...701

Skrevet

Ja, sparer 1000,- i mnd, og har gjort det lenge. Mannen har god pensjonsordning hvor jeg og er dekket, selv om skulle komme til å skille lag. Jeg har endel gjennom arbeidsgiver, men har hatt redusert inntekt i en årrekke mens barna var små. Og nå står jeg utenfor jobb livet for en periode, så tryggest å spare. 

Anonymkode: 3bba4...968

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Kan jeg spørre hvor du har pensjonsparingen (privat)?  Er det i banken? Ser banken jeg har en sparing som har pensjonsparing. 

Ja, sparer i pensjonsfond i Nordea.

Skrevet

Jeg har vært selvstendig næringsdrivende i mange år, med lav lønn. Derfor har jeg hatt sparing til pensjon.  Det er ikke noe jeg bekymrer meg for. Jeg har ikke så store krav og med nedbetalt bolig og mulighet til å bruke opp det jeg har spart kommer det til å gå helt fint.

Anonymkode: 5a9cd...f72

Skrevet

Nope, men arbeidsgiver betaler 7% til pensjonssparing i mnd (OTP). 

Vi har 5 millioner i lån og med sinnsyk rente nå betaler vi 30 000 kr i mnd på lånet. Det er én inntekt for oss det. Så alt annet må betales med den andre inntekten. Er ikke noe til overs for pensjonssparing nå

Anonymkode: b733f...cb7

Skrevet

Nei. Ikke vet jeg om jeg blir pensjonist og jeg er ikke villig til å låse de kronene til når enn vi kan gå av en dag. Noe av det mest idiotiske jeg ser er advarsel om deltid når du har små barn, for gud forby om det påvirker pensjonen din med noen ørsmå prosent. Som om ikke du merker mer redusert inntekt når du er under etablering og har barn å forsørge? 🙄

Mitt mål er gjeldsfri, er det noe jeg er god til, er det kontroll på kostnader. Skal klare meg fint på det jeg får, hvis det er noe igjen. 

Anonymkode: 9c812...b6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nei. Ikke vet jeg om jeg blir pensjonist og jeg er ikke villig til å låse de kronene til når enn vi kan gå av en dag. Noe av det mest idiotiske jeg ser er advarsel om deltid når du har små barn, for gud forby om det påvirker pensjonen din med noen ørsmå prosent. Som om ikke du merker mer redusert inntekt når du er under etablering og har barn å forsørge? 🙄

Mitt mål er gjeldsfri, er det noe jeg er god til, er det kontroll på kostnader. Skal klare meg fint på det jeg får, hvis det er noe igjen. 

Deltid vil jo gå fint en periode, men det som er problem er de som tar 1-2 år helt uten jobb. Da mister en pensjons penger og stiller utrolig dårlig viss noe skulle skje med helsa den perioden . 
Dette fikk min venninne erfare

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Deltid vil jo gå fint en periode, men det som er problem er de som tar 1-2 år helt uten jobb. Da mister en pensjons penger og stiller utrolig dårlig viss noe skulle skje med helsa den perioden . 
Dette fikk min venninne erfare

Ja, men nettopp det er poenget. Problemet er ikke manglende pensjonssparing, men at du er uten inntektssikring eller likviditet i en periode. 

Skrevet

Tror mange dessverre får sjokk når de blir pensjonister, særlig de med dårlige innskuddspensjon i det private, innskuddspensjonen i det private betales ut over ca 10 år og etter det får man kun fra Nav. 

Anonymkode: 83cbf...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...