Gå til innhold

Trenger en 5-åring virkelig fotballsko?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke kjøp brukte sko til noen!!!

Anonymkode: f6c59...442

Du, det er absolutt ingen fare ved å kjøpe brukte fotballsko til små barn, altså! Skoene brukes ikke som joggesko, de brukes egentlig veldig lite og er veldig stive, barnet rekker ikke å "forme" forballsko slik de gjør med joggesko. 

Så jo, fotballsko kan man svært gjerne kjøpe brukt. Det er noe annet når det blir mange treninger osv. pr. uke. 

Anonymkode: 93a72...78a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du, det er absolutt ingen fare ved å kjøpe brukte fotballsko til små barn, altså! Skoene brukes ikke som joggesko, de brukes egentlig veldig lite og er veldig stive, barnet rekker ikke å "forme" forballsko slik de gjør med joggesko. 

Så jo, fotballsko kan man svært gjerne kjøpe brukt. Det er noe annet når det blir mange treninger osv. pr. uke. 

Anonymkode: 93a72...78a

Kan du forklare hvorfor man ikke skal kjøpe brukt selv om de blir brukt mer? 

Anonymkode: 5dbc7...5db

Anonym bruker skrev (På 23.5.2024 den 15.40):

Min datter som blir 6 år i år har begynt på fotball fordi begge bestevenninne går. De er fortsatt 5 år..

Hverken jeg eller mannen har noe peiling eller interesse for fotball, men synes jo at siden hun synes det er gøy og venninnene går skal hun få gå. 

Treneren har sagt at vi må kjøpe fotballsko og leggskinner. Jeg tenker på alle barna i Brasil og andre steder som har blitt proffe uten, og har ingen som helst plan om at mine barn skal bli proffe (hun spiller fordi hun koser seg med venninnene, hun er ikke spesielt konkurransemenneske eller interessert i sport hun heller). Og at når man er 5, eller 6 eller 7, så bør vanlige gode joggesko holde? 

Er det noen andre her som tenker som meg? Er det virkelig nødvendig at så små skal ha fotballsko og leggskinner?

Om sporten (som for oss er en koselig ting for vår datter å være med på) blir veldig dyr og krevende, holder de jo alle ressurssvake utenfor.

Vi har råd vi altså..men prinsipielt 

Anonymkode: be2c7...fba

Fotballsko kan du få for en slikk og ingenting. Leggskinner er påbudt i fotballforbundet, og det er de som dekker forsikring på banen for barnet ditt (innbakt i kontigent). 
Totalsummen for sko og leggskinn er 200-300,-. Det er IKKE dyrt, og bare en bitteliten forsmak på hva livet med barn i idretten koster. 

Anonymkode: 0b70b...cd6

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Kan du forklare hvorfor man ikke skal kjøpe brukt selv om de blir brukt mer? 

Anonymkode: 5dbc7...5db

Barn bør ikke arve sko, da alle barn har sin spesielle måte å gå på. En arvet sko har allerede et avtrykk etter et annet barn, og da tvinges barnet som arver skoen inn i et gangmønster som ikke er sitt eget.

Det gjelder ikke sko som blir lite brukt, som bunadsko, skisko, skøyter, fotballsko osv. Små barn rekker ikke slite slike sko før de blir for små.

Anonymkode: 697f5...9ab

Det er mye som ikke er nødvendig. Man kan bære bøkene sine til skolen i en plastikkpose, men her i Norge har barn skolesekk.

Leggskinn må hun ha, det koster en drøy hundrings. Du kan selvfølgelig droppe fotballsko, men jeg hadde spandert de kronene på det. Det kan også kjøpes brukt (det går helt fint).

Jeg er for så vidt sportsinteressert, men har heller ingen ønsker om at de skal bli proffe (annen lagidrett enn fotball). Det de har fått er samhold, en arena å mestre på utenom skolen, fysisk aktivitet, gode opplevelser, nære venner og ferdigheter som gjør at hvis de skal studere/jobbe på et nytt sted kan bli en del av et felleskap ved å melde seg inn i idrettslag.

Som foreldre har vi fått flere gode venner og bekjente gjennom barnas idrett. Det har vært en udelt glede. Vi har hatt det gøy på dugnad, på sidelinjen, på kioskvakt, på cuper og i bilen når man kjører til kamp/trening (hvis man er stille og hører på praten er det et vindu inn i ungdommenes verden - det er som om de av og til glemmer at man er der og hører hva de sier).

Anonymkode: b7f1f...c57

Annonse

Det spørs hvor du legger terskelen for «trenger». Leggskinn er påbudt, med god grunn. Fotballsko kan man selvfølgelig klare seg uten, det går an å spille barbeint også. Om det er å anbefale? Ikke egentlig. Joggesko gir dårlig feste, og det at de er oppbygd øker faren for å tråkke over. For å prøve fotball noen ganger er det allikevel godt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...