Gå til innhold

Regne ut % andel av husverdi

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tenker du.

Jeg tenker at den verdiøkningen er noe som kommer begge tilgode fordi vi et familie og bygger verdier sammen.

Men jeg skjønner at du tenker anderledes om du ikke har intensjoner om å være sammen med mannen resten av livet.

Vi et 50 og 54 år gamle, har vært gift i 25 år og sammen enda lenger. Det er en selvfølge for oss at ting er vårt, sammen. Vi har ikke noe ditt og mitt i vårt ekteskap.

Arven er det automatisk særeie på og vil skjevdeles ved brudd, men sjansen for brudd er mikroskopisk. 

Han er min nærmeste familie....

Anonymkode: 84a2b...68e

Det er ikke hva jeg tenker, det er objektiv matematisk kunnskap. Verdistigning på bolig har dessuten  ingenting med inflasjonskorrigert beløp på arv. Du prioriterer akkurat som du vil, med det du beskriver legger du opp til at din arv mister verdi over tid. 

Anonymkode: 633fb...1ca

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, men hva blir regnestykket?

Anonymkode: c29e1...39b

Finnes ikke et helt klart svar på det, man kan ikke si eksakt hvor mye av en oppgradering som gir hvilken verdiøkning, noen oppgraderinger gir ikke verdistigning i det hele tatt. 

Kom med et forslag til samboeren din og hør hva han synes? 

Anonymkode: 7af54...048

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Regnestykke avhenger av differansen mellom verdien før oppussing og rett etter. Har du det? Du kan selvfølgelig bare plusse på 250000 inn som egenkapital, men da taper du summen som disse oppussingspengene ga i verdistigning 

Anonymkode: 633fb...1ca

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Er det deg igjen? Har hverken du eller advokaten klart å  sette opp regnestykket siden forrige gang du hadde en tråd om dette?

Anonymkode: d54f0...5b3

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Finnes ikke et helt klart svar på det, man kan ikke si eksakt hvor mye av en oppgradering som gir hvilken verdiøkning, noen oppgraderinger gir ikke verdistigning i det hele tatt. 

Kom med et forslag til samboeren din og hør hva han synes? 

Men hvis noen kan si om regnestykket er riktig kan jeg bare erstatte med evt justerte tall. Det jeg har skrevet som oppgradering skal telle på min egenandel.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 22.5.2024 den 22.46):

Slik tolker jeg det:

Huset er verdt 4 millioner. Den ene betaler inn 2,75 millioner, da blir den andres del 1,25 millioner. Den ene eier 68,75%, den andre 31,25%.

Da har jeg forutsatt at de 250 000 som ble brukt til oppgradering medførte en teoretisk verdistigning fra 3,75 til 4 millioner. 

Restlånet skal da betjenes med samme brøk som eierbrøken, den som eier mest skal også betale større andel av husforsikring, kommunale avgifter og framtidig vedlikehold. 

Jeg ville selv aldri gått med på dette hvis min samboer arvet penger. 

Er du ikke fornøyd med dette regnestykket? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...