Gå til innhold

Ned i vekt. Ingen ser det..

Anbefalte innlegg

Nei, heldigvis har folk flest lært nok til å ikke kommentere vektnedgang.  Det er en uting å kommentere andre sin vekt. En ting er om det er noen man vet at jobber for å komme ned i vekt, så kan det jo være hyggelig med en kommentar og oppmuntring underveis.  Men ellers absolutt ikke.  Man vet ikke hvorfor og man vet ikke hvordan en kommentar kan virke på sikt. 

Anonymkode: 96b8c...6f9

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Om 15 kg i minus kun vises på kjeven må du ha en sjelden fysikk. Eller være 2,10 høy. 

Anonymkode: 76f20...773

Ja i akkurat dette tilfellet (og tilfellet faktisk var meg…) så vet du nok bedre enn meg. Takk for at du kom med fasit på hvordan det var. 

Anonymkode: 2989f...3e9

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Hehe, joda. Selvsagt vet jeg forskjell. De aller fleste gjør det, skjønner du. Kanskje du heller skal tenke litt over hvorfor du ble så trigga over at jeg brukte uttrykket «blodfornærma»? Og hvorfor det eventuelt er så mye verre å bli «fornærmet» enn å bli «lei» og føle «ubehag»? Traff jeg et ømt punkt eller noe?

Anonymkode: 9579e...cb3

Er utgangspunktet ditt at hvis noen reagerer på noe som helst av noe du skriver eller sier, så blir de enten fornærmet, føler seg truffet el.? Det er i så fall er litt uheldig utgangspunkt fordi du da vil kun vil tillegge motparten "skyld" uavhengig av reaksjon i stedet for å reflektere over om du kanskje selv har oppført deg på en måte som ikke er helt grei, eller ta innover deg at noen kanskje bare ønsker å forklare eller utdype noe for å hjelpe deg til å forstå en annen sitt utgangspunkt eller standpunkt bedre. Det må ikke nødvendigvis bety at vedkommende har en masse følelser i bunn, men kanskje ganske enkelt synes det er interessant å diskutere. Så nei, jeg følte meg ikke truffet i det hele tatt, men synes det er greit å operere med riktige begreper. Å mene at noen blir fornærmet, uten å faktisk vite om de blir det, blir fort en hersketeknikk, i motsetning til å få vite at de ganske enkelt er lei av noe.

Anonymkode: ade73...9ec

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Er utgangspunktet ditt at hvis noen reagerer på noe som helst av noe du skriver eller sier, så blir de enten fornærmet, føler seg truffet el.? Det er i så fall er litt uheldig utgangspunkt fordi du da vil kun vil tillegge motparten "skyld" uavhengig av reaksjon i stedet for å reflektere over om du kanskje selv har oppført deg på en måte som ikke er helt grei, eller ta innover deg at noen kanskje bare ønsker å forklare eller utdype noe for å hjelpe deg til å forstå en annen sitt utgangspunkt eller standpunkt bedre. Det må ikke nødvendigvis bety at vedkommende har en masse følelser i bunn, men kanskje ganske enkelt synes det er interessant å diskutere. Så nei, jeg følte meg ikke truffet i det hele tatt, men synes det er greit å operere med riktige begreper. Å mene at noen blir fornærmet, uten å faktisk vite om de blir det, blir fort en hersketeknikk, i motsetning til å få vite at de ganske enkelt er lei av noe.

Right. 
Mitt inntrykk er, ut i fra denne tråden og tidligere tråder om samme tema, at mange blir fornærmet hvis noen kommenterer deres vektnedgang. Altså er begrepet «fornærmet» helt korrekt når jeg skal beskrive MITT inntrykk av enkeltes reaksjoner.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Right. 
Mitt inntrykk er, ut i fra denne tråden og tidligere tråder om samme tema, at mange blir fornærmet hvis noen kommenterer deres vektnedgang. Altså er begrepet «fornærmet» helt korrekt når jeg skal beskrive MITT inntrykk av enkeltes reaksjoner.

I følge ordboken til språkrådet, betyr fornærmet: 

som er lei seg eller sint på bakgrunn av en fornærmelse;
støtt , sur , krenket (1)
være fornærmet på en for noe / et fornærmet blikk

Jeg tenker fortsatt at du ikke helt har skjønt begrepet. Å være lei av kommenterer eller ikke like oppmerksomhet, har ingenting å gjøre med å være støtt, sur eller krenket, og i hvert fall ikke at man blir lei seg eller sint. Jeg kan strekke meg til lett irritert eller oppgitt, det kan nok stemme. At du tror noe om andres følelser og reaksjoner, og så bruker det ordet på en nedlatende måte i stedet for å faktisk spørre om inntrykket ditt stemmer, er noe som fort kan bikke over i hersketeknikk, som nevnt over. I god kommunikasjon er det et dårlig utgangspunkt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I følge ordboken til språkrådet, betyr fornærmet: 

som er lei seg eller sint på bakgrunn av en fornærmelse;
støtt , sur , krenket (1)
være fornærmet på en for noe / et fornærmet blikk

Jeg tenker fortsatt at du ikke helt har skjønt begrepet. Å være lei av kommenterer eller ikke like oppmerksomhet, har ingenting å gjøre med å være støtt, sur eller krenket, og i hvert fall ikke at man blir lei seg eller sint. Jeg kan strekke meg til lett irritert eller oppgitt, det kan nok stemme. At du tror noe om andres følelser og reaksjoner, og så bruker det ordet på en nedlatende måte i stedet for å faktisk spørre om inntrykket ditt stemmer, er noe som fort kan bikke over i hersketeknikk, som nevnt over. I god kommunikasjon er det et dårlig utgangspunkt. 

Men nå har jeg allerede forklart deg at jeg forstår helt utmerket hva begrepet betyr (er det ikke ganske nedlatende å tro noe annet, ref hersketeknikk…?), og det helt uten å slå opp i ordboka, og at MITT inntrykk, fra denne tråden og tidligere tråder, er at mange blir fornærma når noen kommenterer deres vektnedgang. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor du fortsetter å mase med dette. Lev med at dette er mitt inntrykk og la det ligge…?

Annonse

Anonym bruker skrev (På 22.5.2024 den 19.30):

Jeg har gått ned 11 kilo siden Januar. Jeg er fornøyd men ingen legger merke til det. Men kanskje der ikke vises så mye som jeg tror. Eller kanskje de er redde for å kommentere vekt 😉

Anonymkode: 7bcae...af3

Jeg er ikke flink til å legge merke til om folk går opp eller ned i vekt, og det er ikke alle det synes så mye på, hvertfall ikke med klær. Jeg er dessuten også litt forsiktig med å kommentere andres kropp og vekt da jeg vet at vekttap ikke nødvendigvis er ønsket.

Anonymkode: af5cf...c4b

Folk flest kommenterer jo ikke. Jeg gikk fra 68 kg til 58 kg, men ingen kommentarer på det. Ikke engang samboer, eller farmor for den saks skyld. Og på meg er det synlig. Men jeg har fått noen "du ser godt ut". Det er jo mer akseptabelt å si. 

Anonymkode: 993fd...a9b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men nå har jeg allerede forklart deg at jeg forstår helt utmerket hva begrepet betyr (er det ikke ganske nedlatende å tro noe annet, ref hersketeknikk…?), og det helt uten å slå opp i ordboka, og at MITT inntrykk, fra denne tråden og tidligere tråder, er at mange blir fornærma når noen kommenterer deres vektnedgang. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor du fortsetter å mase med dette. Lev med at dette er mitt inntrykk og la det ligge…?

Jeg tror ikke, du skriver rett ut at du mener folk er fornærmet og at det kun er basert på din oppfatning. Det er ikke en hersketeknikk å slå fast dette, og heller ikke å påpeke at din oppfatning ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten all den tid du ikke har spurt, bare antatt. Du på din side fortsetter med å nå kalle med masete fordi jeg fortsetter diskusjonen med deg, noe du jo faktisk selv gjør også. Er man masete når man argumenter tilbake? 

Anonym bruker skrev (På 23.5.2024 den 16.52):

Er svar rett ovenfor mitt for eksempel:

Har sjølv gått ned endel i vekt og er så drittlei kommentar kvar gong eg møter nokon .gjerne dei same personene som kommentere kvar gong me møtes . 

Hvis du leser svarene i denne tråden så kommer det tydelig frem at de fleste mener det er en uting å kommentere andres vekt/vektnedgang.

Sjølv om eg skreiv at eg er drittlei kommentarer så blir eg så absolutt ikkje fornærma.  Synst bare det er slitsomt kvar gong eg møter på nokon ,enten det er besøk hos familie eller på butikken . Så tynn du har blitt ,er du sjuk? ,har du gått ned med vilje ?nå må du begynne å ete , får du i det nok mat? Osv ...det er flott at folk ser det, men no er eg ferdig med det .dette er meg no 😜

Anonymkode: 9ba12...733

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke, du skriver rett ut at du mener folk er fornærmet og at det kun er basert på din oppfatning. Det er ikke en hersketeknikk å slå fast dette, og heller ikke å påpeke at din oppfatning ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten all den tid du ikke har spurt, bare antatt. Du på din side fortsetter med å nå kalle med masete fordi jeg fortsetter diskusjonen med deg, noe du jo faktisk selv gjør også. Er man masete når man argumenter tilbake? 

Det er ikke noe å diskutere. Mitt inntrykk er mitt inntrykk. Du kan argumentere til krampa tar deg, men det forandrer ingenting ved det.

Anonym bruker skrev (På 23.5.2024 den 17.34):

Klarer du ikke å skjønne noe av det du leser?

Jeg skrev heller ingenting om hvorfor jeg tok av så mange kilo, men du går automatisk ut fra at det var fordi jeg ikke likte meg selv. Det sier svært mye om hva vekt betyr for deg, men den malen gjelder ikke for alle. 

Jeg skrev også at jeg vet at problemet var mitt, men at jeg ble lei meg. Det går an å gi komplimenter på så mye mer enn kropp. 

Anonymkode: 76f20...773

Du tok det som et kompliment flere ganger skriver du?

Annonse

Veldig bra jobba! Men det blir litt som når barn vokser og man ser dem jevnlig: det går gradvis og derfor merker man det ikke!

Jeg har selv gått ned 5 kg, fra 63 til 58, men virker som de fleste ikke merker det heller, selv om det prosentvis er en ganske stor nedgang. Jeg ser forskjell selv og klær sitter bedre og har mer energi :)

Anonymkode: 7ff75...3dd

Anonym bruker skrev (På 23.5.2024 den 16.32):

Som du leser i denne tråden så blir noen blodfornærma om noen kommenterer vektnedgangen deres, så det er sikkert derfor familien din ikke sier noe.

Haha…. Nei, de sier ikke noe fordi de rett og slett ikke ser det….. Vi er ikke redde for å fornærme hverandre. 😀

Anonymkode: d2e57...3ee

Jeg kommenterer det kun om det er mennesker som står meg så nær at jeg vet at de jobber for å gå ned i vekt og at de blir glade for at noen ser resultatene av anstrengelsene og sier noe. Jeg kan godt legge merke til andre som har gått opp eller ned i vekt, men det kommenterer jeg selvsagt ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...