Gå til innhold

Kan jøder spise panert fisk?

Anbefalte innlegg

Spør av ren nysgjerrighet.

Jeg var ute med hunden etter at vi spiste middag, og da gikk vi forbi jødene på enden.
Jøder spiser jo kosher, og da er en av tingene at man ikke skal blande kjøtt og grønnsaker.
Man har et servise til kjøtt, et til grønnsaker, et sett stekepanner til kjøtt, et til grønnsaker, disse naboene har 2 griller, og så videre.

Mens jeg gikk det begynte jeg å lure, hva med panert fisk?
Det er jo fisk men kavring som er laget av brød/mel/korn/mais/og lignende.
Kan de spise det når det er blandet slik?

Anonymkode: 06cbd...64d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447744-kan-j%C3%B8der-spise-panert-fisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøder er like forskjellige som de fleste andre religiøse grupper, også når det gjelder hva de spiser.  Min jødiske venninne spiser alt unntatt svin.  Dvs. får hun servert svin hos andre, så spiser hun det også.  Jeg serverer selvfølgelig ikke svin når hun er hos meg, og hadde jeg glemt meg, så hadde hun nok lagt det til side fordi vi kjenner hverandre så godt.  Og hun spiser i panert mat.  

Anonymkode: 22d69...cdf

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva har du med det å gjøre? Hva raker det deg?

Anonymkode: c5375...ae8

Absolutt ingenting, men det hindrer meg ikke i å lure på det.
Og lurer jeg på noe så spør jeg.

Vet ikke om du har funnet ut av det selv, men å spørre om ting er den beste måten å lære på.
Prøvde å google det, men fant ikke svaret

HI

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Absolutt ingenting, men det hindrer meg ikke i å lure på det.
Og lurer jeg på noe så spør jeg.

Vet ikke om du har funnet ut av det selv, men å spørre om ting er den beste måten å lære på.
Prøvde å google det, men fant ikke svaret

HI

Jo, det hindrer deg i å spørre om akkurat disse fremmede personene som du tilfeldigvis så spise noe du mener var panert fisk. Det raker deg ikke hvorfor de spiste det, om det var lov i henhold til deres tro, og alt annet rundt akkurat disse fremmede personene du måtte lure på.

Du kan spørre generelt innenfor den jødiske tro, men det trenger ikke gjelde disse fremmede personene. De gjør som de vil, akkurat som du gjør som du vil. Du hadde ikke satt pris på om de begynte å lure på om du hadde lov til å spise det du spiser, lov til å ha på deg det du har på deg, osv.

En sak er generelle spørsmål, noe annet er å legge seg i vildt fremmede menneskers liv!

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det hindrer deg i å spørre om akkurat disse fremmede personene som du tilfeldigvis så spise noe du mener var panert fisk. Det raker deg ikke hvorfor de spiste det, om det var lov i henhold til deres tro, og alt annet rundt akkurat disse fremmede personene du måtte lure på.

Du kan spørre generelt innenfor den jødiske tro, men det trenger ikke gjelde disse fremmede personene. De gjør som de vil, akkurat som du gjør som du vil. Du hadde ikke satt pris på om de begynte å lure på om du hadde lov til å spise det du spiser, lov til å ha på deg det du har på deg, osv.

En sak er generelle spørsmål, noe annet er å legge seg i vildt fremmede menneskers liv!

Du må virkelig ta pilla di.

Anonymkode: 74160...d5c

HI, det er ikke riktig at jøder ikke kan blande kjøtt og grønnsaker. Det er kjøtt og MELK de ikke blander. Panert fisk går helt fint, det er faktisk veldig vanlig i Israel å panere både fisk og kylling.

Anonymkode: 6b150...aa8

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nå var det JEG som hadde spist panert fisk til middag, ikke dem

Nei, de har ikke eget til grønnsaker osv.

Det er kun kjøttprodukter og melkeprodukter som ikke skal blandes (for det står i Bibelen at «du skal ikke koke kjeet i melken fra dets mor»)

De kan ikke spise cheeseburger. Men de kan spise hamburger. Eller spise ostesmørbrød (uten kjøtt på). Men ikke i samme måltid. Og ikke bruke samme servise til begge deler.

her kan du lese reglene: https://www.jødedommen.no/kosher/

Hilsen halvt jødisk

Anonymkode: 147e3...b8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...