Gå til innhold

Bort i sommer og har fått

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bo hos et vennepar noen dager i sommer og nettopp fått påvist cøliaki.Jeg må dermed holde meg borte fra alt som inneholder gluten. 
Jeg vil jo nevne dette for dem, redd de skal handle inn ting, men vet ikke hvordan jeg skal si det?Uten at de tror jeg forventer at de skal handle inn til meg…hvis det gav mening🫣

Anonymkode: 2f3b8...f12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skriver du i en melding: «til info har jeg dessverre fått påvist cøliaki, så jeg må være veldig nøye med hva jeg spiser. Så jeg tar med min egen mat og låner gjerne litt plass i kjøleskapet deres😊 Litt kjedelig, men vi kan jo likevel koordinere måltidene og spise sammen!»

Anonymkode: 86ee8...725

Skrevet

Hei

Da skriver du en melding til de noen dager før du skal dit at du handler inn mat for de dagene, siden du har cøliaki.

Anonymkode: 95f02...4d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skal bo hos et vennepar noen dager i sommer og nettopp fått påvist cøliaki.Jeg må dermed holde meg borte fra alt som inneholder gluten. 
Jeg vil jo nevne dette for dem, redd de skal handle inn ting, men vet ikke hvordan jeg skal si det?Uten at de tror jeg forventer at de skal handle inn til meg…hvis det gav mening🫣

Bare di at du har fått påvist cøliaki, men at du selvsagt kjøper med glutenfrie mat AR-er til deg selv. Så vil de sikkert ha det i bakhodet når de planlegger måltidene. Det neste kan du jo spise ved å ekskludere noen matvarer. Det kommer jo også an på om du er så allergisk at det ikke kan tilberedes mat i nærheten av gluten.. 

Anonymkode: df762...3de

Skrevet

"Hei! Jeg har nettopp fått påvist cøliaki. Ville bare si ifra at jeg må følge glutenfri diett nå. Jeg handler inn det som trengs av glutenfrie produkter ifbm dette". Noe sånt kanskje?

Anonymkode: c2583...8c7

Skrevet

Da sender du bare en melding om at du har (fått) cøliaki, men at du tar med deg glutenfritt til deg selv.  Det er ikke verre enn det.  Og så har det jo litt med hvor kjent de du skal til er med cøliaki.  For det er jo en del matvarer som inneholder eller kan inneholde gluten som folk flest ikke tenker over. Så det kan jo være verdt å nevne når det er snakk om mat.  Jeg antar f.eks at de fleste ikke går rundt og tenker på at soya saus inneholder gluten, at en del buljong gjør det.  Det samme gjelder med avsmitting - f.eks via smør, syltetøy etc. Så ta f.eks med deg ditt eget syltetøyglass og smørpakke som du gjerne kan merke med "Glutenfritt".  Det er jo en grei måte å "lære opp" eller informere på. 

Anonymkode: 79dc6...67e

Skrevet

Omskriving av det jeg alltid har skrevet på vegne av mitt barn: "Hei. Vil bare si ifra om at jeg har cøliaki. Så lurer på hva dere har planlagt å spise slik at jeg kan ta med tilsvarende som er glutenfritt?"

Anonymkode: f3411...57e

Skrevet

Hvis du kjenner dem så godt at du kan overnatte der bør du kunne snakke med dem. Ta en telefon og diskuter hvordan dere best gjør det.

Anonymkode: 3f9f7...78d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 20.5.2024 den 17.39):

Dersom man er så nære at man skal bo hos andre i sommerferien, så snakker man sammen. Å sende en melding er bare teit. 

Ring og fortell at du har fått påvist cøliaki. At du må prøve deg fram med glutenfri mat framover og at du er usikker på hvordan måltidene dine blir framover. Fortell at du gjerne vil kjøpe inn glutenfri mat selv. 

Anonymkode: 8b810...4d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dersom man er så nære at man skal bo hos andre i sommerferien, så snakker man sammen. Å sende en melding er bare teit. 

Ring og fortell at du har fått påvist cøliaki. At du må prøve deg fram med glutenfri mat framover og at du er usikker på hvordan måltidene dine blir framover. Fortell at du gjerne vil kjøpe inn glutenfri mat selv. 

Hvorfor det? Jeg foretrekker både å sende og å få meldinger.  Synes det er mye mer praktisk enn telefonsamtaler.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor det? Jeg foretrekker både å sende og å få meldinger.  Synes det er mye mer praktisk enn telefonsamtaler.

Enig!

Anonymkode: 86ee8...725

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er en fallitterklæring når man ikke klarer å snakke med gode venner og heller foretrekker å kommunisere skriftlig. Meldinger egner seg til korte og tydelige beskjeder - ikke til dialog. Man mister nyanser.

Skrevet

Selvsagt gir du beskjed i forkant. Det er da ikke noe problem det. Send melding eller ring, du har fått mange gode forslag på hvordan du kan formulere deg lengre opp. 

Du gjør det mer vanskelig for vertskapet ved å ikke informere, da kan de planlegge etter det. Jeg pleier å bake brød/rundstykker osv til frokost når vi har gjester. Sørger for noe godt til middag som alle kan spise osv. 

Du skaper mer trøbbel for deg selv ved å ikke si fra på forhånd. 

Skrevet

Er det ikke i hovedsak brød og melsorter du må holde deg unna? De handler vel ikke inn mengder med slikt uansett, og det kan oppbevares lenge hvis det blir for mye. Tror ikke du bør si noe siden du kan spise veldig mye annen vanlig mat? 

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Er det ikke i hovedsak brød og melsorter du må holde deg unna? De handler vel ikke inn mengder med slikt uansett, og det kan oppbevares lenge hvis det blir for mye. Tror ikke du bør si noe siden du kan spise veldig mye annen vanlig mat? 

Det er gluten i veldig mye mat, selvfølgelig må hun si i fra. Er jo veldig kjipt for både de og hi hvis de handler inn og planlegger f.eks middag  som hun ikke kan spise.

Anonymkode: 16038...6cf

Skrevet

Voldsomt så formelle folk er. Vennepar står det. Hvis HI ikke allerede har sagt at hun skal utredes for allergi, så er det uansett naturlig å fortelle en venninne at du har fått cøliaki, melkeallergi, pollenallergi på lik linje med at man sier at man har hatt influensa.

Anonymkode: 811f9...1e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er gluten i veldig mye mat, selvfølgelig må hun si i fra. Er jo veldig kjipt for både de og hi hvis de handler inn og planlegger f.eks middag  som hun ikke kan spise.

Javel. Jeg tenkte på de to jeg vet om som har det, og det er jo bakervarer/ mel, korn osv de ikke spiser, og lite annet. Det er kanskje noen som reagerer mer på annet også...

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Javel. Jeg tenkte på de to jeg vet om som har det, og det er jo bakervarer/ mel, korn osv de ikke spiser, og lite annet. Det er kanskje noen som reagerer mer på annet også...

Hva hvis de lager mat med da?

Skrevet
ReneRene skrev (3 minutter siden):

Igjen, gluten er i veldig mye. Mel brukes i veldig mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Igjen, gluten er i veldig mye. Mel brukes i veldig mye.

Sant nok. 

Skrevet
ReneRene skrev (51 minutter siden):

Cøliaki har ikke noe med at noen reagerer mer enn andre. Man må holde seg vekke fra ALL gluten også smuler, på livstid. Jeg håper ikke de du kjenner med cøliaki har spist mat du har tilberedt, viss du ikke tar det mer på alvor enn at det er noen bakervarer de ikke kan spise.

Anonymkode: ea39e...5ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Cøliaki har ikke noe med at noen reagerer mer enn andre. Man må holde seg vekke fra ALL gluten også smuler, på livstid. Jeg håper ikke de du kjenner med cøliaki har spist mat du har tilberedt, viss du ikke tar det mer på alvor enn at det er noen bakervarer de ikke kan spise.

Anonymkode: ea39e...5ab

Jo de har spist mat jeg har tilberedt flere ganger begge to, den ene mer enn den andre. Jeg lager jo ikke pizza og pasta da, men de vet selvsagt hva jeg serverer. Saus lager jeg kanskje et par ganger i året, og det kunne hende jeg ville glemt at de ikke kan spise det. Men de hadde vel spist resten da... Jeg tar selvsagt på alvor at folk opplyser om allergier.

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Jo de har spist mat jeg har tilberedt flere ganger begge to, den ene mer enn den andre. Jeg lager jo ikke pizza og pasta da, men de vet selvsagt hva jeg serverer. Saus lager jeg kanskje et par ganger i året, og det kunne hende jeg ville glemt at de ikke kan spise det. Men de hadde vel spist resten da... Jeg tar selvsagt på alvor at folk opplyser om allergier.

Og alikevel så synes du ikke at hi trenger å informere de...jaja.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og alikevel så synes du ikke at hi trenger å informere de...jaja.

"Ikke" er benektelse, så da heter det "neinei" 

Informere og informere. Hun kan jo si noe om det, men det kan fort bli sånn unødvendig stress med.. INFO.

Hun kan jo ringe og si det gjennom samtalen kanskje? 

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

"Ikke" er benektelse, så da heter det "neinei" 

Informere og informere. Hun kan jo si noe om det, men det kan fort bli sånn unødvendig stress med.. INFO.

Hun kan jo ringe og si det gjennom samtalen kanskje? 

For en merkelig tankegang. Som vert så ville jeg synes det uendelig mye mer stress at jeg ikke visste at gjesten hadde cøliaki før hun stod på døra, og pizzaen sto i ovnen, mat var handlet inn, og hi ikke kunne spise middagen. og kanskje ikke mange av de andre tingene heller. Det hadde vært unødvendig stress det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...