Gå til innhold

Vil ha elbil, men er så pysete

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vil kjøpe meg elbil, men er redd for alt som er nytt 🤦‍♀️ hvordan lade hjemme, hvordan lade andre steder. Får man opplæring i bruk av bilen hos forhandler?🫢

Anonymkode: 82156...044

Jeg har nettopp kjøpt meg. Er bare å spørre forhandler, så får du råd og hjelp. Vi lader med vanlig ledning hjemme, men har bestilt nytt gjennom elektriker som kommer denne uka. 

Anonymkode: d6361...9ec

Vi har ladestasjon hjemme. Det er ikke bra å lade fra vanlig stikkontakt, så få installert ladeboks. Selve ladingen er ikke noe hokus-pokus. Du åpner luka på bilen ved å trykke på nøkkelen eller på skjermen inne i bilen og så setter du i kontakten og går inn. Vi har smartlading via Tibber, så vi legger inn når bilen skal være ferdig ladet og da lader ned når det er billigst.

Nettverket av hurtig- og lynladere begynner å bli veldig bra, og de aller fleste bensinstasjoner har også ladestasjoner nå. Det finnes flere muligheter for betaling. Noen (stadig flere) bruker en RFID-brikke. Du får en brikke som du registrerer på nett hjemme og legger inn et betalingskort, og så kobler du bilen til ladestasjonen, holder brikken foran og vips. Noen steder kan du laste ned en app på telefonen og bruke den. Felles for alle ladestasjonene jeg har vært på er at det står en veldig tydelig grei forklaring på hvordan du skal gjøre det. Helt sånn trinn for trinn. 

Da vi kjøpte vår første elbil for 10 år siden, gikk selger gjennom de viktigste punktene med oss. Det var veldig greit. Men det er ikke så veldig stor forskjell fra andre biler, synes jeg. Det er ladingen, og det er ganske deilig å slippe å stå og fylle bensin eller diesel i -25 grader på vinteren, for det er bortimot det kaldeste jeg vet om. 

Når vi er på langtur, pleier vi å sette bilen på lading og så gå og spise mens den lader. Du trenger ikke å være der i mens. Vi har app som sier fra når bilen nærmer seg ferdig ladet, sånn at vi kan gå og flytte den med en gang.

Superdolly skrev (2 timer siden):

Vi har ladestasjon hjemme. Det er ikke bra å lade fra vanlig stikkontakt, så få installert ladeboks. Selve ladingen er ikke noe hokus-pokus. Du åpner luka på bilen ved å trykke på nøkkelen eller på skjermen inne i bilen og så setter du i kontakten og går inn. Vi har smartlading via Tibber, så vi legger inn når bilen skal være ferdig ladet og da lader ned når det er billigst.

Nettverket av hurtig- og lynladere begynner å bli veldig bra, og de aller fleste bensinstasjoner har også ladestasjoner nå. Det finnes flere muligheter for betaling. Noen (stadig flere) bruker en RFID-brikke. Du får en brikke som du registrerer på nett hjemme og legger inn et betalingskort, og så kobler du bilen til ladestasjonen, holder brikken foran og vips. Noen steder kan du laste ned en app på telefonen og bruke den. Felles for alle ladestasjonene jeg har vært på er at det står en veldig tydelig grei forklaring på hvordan du skal gjøre det. Helt sånn trinn for trinn. 

Da vi kjøpte vår første elbil for 10 år siden, gikk selger gjennom de viktigste punktene med oss. Det var veldig greit. Men det er ikke så veldig stor forskjell fra andre biler, synes jeg. Det er ladingen, og det er ganske deilig å slippe å stå og fylle bensin eller diesel i -25 grader på vinteren, for det er bortimot det kaldeste jeg vet om. 

Når vi er på langtur, pleier vi å sette bilen på lading og så gå og spise mens den lader. Du trenger ikke å være der i mens. Vi har app som sier fra når bilen nærmer seg ferdig ladet, sånn at vi kan gå og flytte den med en gang.

Ååå, takk for god forklaring 🥰 jeg har allerede ladeboks, bor i et sameie som har satt opp ladere utenfor alle parkeringsplassene 🤩

Men det er jo private ladere, så jeg må kanskje ha et abonnement eller registrer meg på noe vis? Det er jo min lader og jeg betaler forbruket. Men kan andre komme å bruke den som de vil når jeg ikke bruker den 🤔

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ååå, takk for god forklaring 🥰 jeg har allerede ladeboks, bor i et sameie som har satt opp ladere utenfor alle parkeringsplassene 🤩

Men det er jo private ladere, så jeg må kanskje ha et abonnement eller registrer meg på noe vis? Det er jo min lader og jeg betaler forbruket. Men kan andre komme å bruke den som de vil når jeg ikke bruker den 🤔

Dette kan ikke jeg svare på, dessverre. Vi bor på gård og har egen garasje der ladeboksen står. Men jeg regner med at du helt sikkert kan få info om dette fra sameiet. 

Det går så fint at!  Det var ikke så lett å fylle bensin første gang heller...  alt må læres.  Er det noe du lurer på om hjemmeladingen, så snakk med sameiet, så får du sikkert informasjon om hvordan det fungerer hos dere.  Ellers er EL-bilsjåfører stort sett hyggelige og hjelpsomme, så om du ikke får det til med "borte-lading" med en gang, så er det helt sikkert noen som hjelper deg. Ikke være redde for å spørre om hjelp! Det finnes en og annen grinebiter med El-bil som andre steder, men de fleste husker selv når de var nybegynnere og er både hyggelig og hjelpsomme.  Men det er lurt å trene litt før en drar på "tur" første gang. Om ikke annet føles det betryggende for en selv.  

Hvordan det virker i sameiet må du som sagt sjekke med dem, for det er forskjellig fra sted til sted. Er det din private lader som bare du skal bruke, bør det jo (og det er det sikkert også) være en låseordning som gjør at andre ikke kan bruke den. Er det en felleslader som brukerne betaler for, er det en eller annen form for registreringsordning via kort eller kode eller noe annet.  Det må du høre med sameiet om.

Anonymkode: b97a8...2ec

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...