Gå til innhold

Hvor flinke er dere til å godta feil dere har gjort?

Anbefalte innlegg

Litt inspirert av andre tråder her.
Hvor gode er dere på å akseptere egne feil? Klarer dere å aksepter at dere tok en feilvurdering eller at dere ikke hadde mulighet til å vurdere bedre fordi dere ikke hadde bedre oversikt på beslutningstidspunktet? Det er jo ikke mulig å hele tiden ta perfekte beslutninger fordi det er mye man ikke vet, ofte mange mennesker involvert og det kan være mye uforutsigbart som f.eks. været, streik, ulykker etc. 

Jeg kjenner at jeg får stadig kortere tålmodighet overfor de som prøver å endre historien til at de har ment og sagt alt riktig. Feilene beskylder de alle andre for å ha. Gjerne mennesker som argumenterte mot dem og som nå da tillegges de motsatte meninger og handlinger enn det de hadde. Ofte er nesten alt invertert. Det spesielle er jo når de lyver til de andre som var på de samme møtene og som vet at de lyver. 

Anonymkode: f15c7...73d

Fortsetter under...

Innvendig kan jeg kverne ganske lenge over feilvurderinger som er gjort, og er ganske frustrert på meg selv. Men jeg lager meg ikke unnskyldninger for hvorfor ting ble som de ble. Jeg innser at man har hatt begrenset info eller at tidligere opplevelser farger beslutninger som taes. Utad gjør jeg stort sett kort prosess og sier jeg tok feil og beklager det. Prøver å se læring i det.

Må innrømme at jeg ser litt ned på folk som ikke klarer å innse at de tok feil og/eller lage masse unnskyldninger/vrir sannheten slik at det skal stemme med deres indre bilde av korrekt. 

Men det er menneskelig å feile og det er faktisk også menneskelig å prøve å finne grunner for at ting ble som de ble. Jeg tror mange av de jeg kanskje ser ned på jobber med seg selv og prøver å reflektere over situasjonen høyt og på en slik måte som gjør at det høres ut som de vrir på ting uten at de egentlig vil det. De ønsker bare så inderlig å gjøre det ugjort og at det ikke skulle bli feil, spesielt om det går utover andre.

Er det 5 stykker involvert i en hendelse så er det 5 forskjellige oppfatninger om hva som skjedde, og de kan sprike svært mye. Så kan jeg være mer eller mindre uenig i de andres virkelighets oppfatning. 

Anonymkode: b95fb...6c3

Når man gjør feil, så holder det med å si et enkelt unnskyld, eller beklage.Så fort man begynner å foklare, så er det ofte i form av å ville bli forstått som i å unnskylde det en faktisk gjorde. Bare irriterende og unødvendig siden jeg ikke oppfatter det som oppriktig.

Men jeg ser jo ikke akkurat ned på dem. Det bare irriterer som sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...