Gå til innhold

Forhold mellom søsken (barn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjenner noen barn på barneskolen. Det ene barnet er litt usikker rundt andre. Foreldrene ser denne usikkerheten og prøver å gjøre sitt beste for å styrke selvsikkerheten og tryggheten. Problemer er at dette resulterer i at de aldri tydelig korrigerer barnet når barnet gjør noe galt. Ettersom barnet er usikker rundt andre er det søsken som får gjennomgå verbalt eller fysisk ved dytting og forlanging (type "Jeg skal sitte her", "Jeg skal leke med denne leken", "Jeg skal ha denne kakebiten", "Jeg skal velge film"). Foreldrene som ser det som skjer irettesetter ikke. I stedet forteller de søsken hvorfor dette barnet gjorde som det gjorde. "Hen mente det ikke. Hen er bare litt usikker", "hen har hatt det litt vanskelig i dag så hen må få velge" osv. med varianter av dette. Blir barnet irettesatt av andre voksne (f.eks. når foreldrene ikke er der) blir barnet redd og begynner å gråte da det ikke er vant til at noen snakker strengt. 

Selv om barna bare går på barneskolen, ser vi en voksende avstand mellom søsknene der de andre søsknene har fått nok. Foreldrene virker ikke mottakelig til å endre oppdragerstil og tilnærming til barna. Er det noe voksne rundt kan gjøre for å hjelpe?

Anonymkode: d764d...2cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går jo an å prøve og snakke foreldrene til fornuft? De blir sikkert sure, men med noen fornuftige "drypp" fra flere personer over tid, så kan man jo håpe at det siger inn hos foreldrene. 

Anonymkode: 8d861...fea

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det går jo an å prøve og snakke foreldrene til fornuft? De blir sikkert sure, men med noen fornuftige "drypp" fra flere personer over tid, så kan man jo håpe at det siger inn hos foreldrene. 

Anonymkode: 8d861...fea

Flere har prøvd, men vi får vel bare fortsette. Flere av de som har prøvd har forskjellige roller overfor barna (de er ikke bare venner f.eks.), men foreldrene svare stort sett det samme til alle "Dere forstår ikke dette barnet sitt behov" eller "Det er ikke slik. Dere tar feil".  De virker å se alt gjennom øynene til dette ene barnet for når de selv gjengir episodene er de ganske forvrengte.  Foreldrene virke forøvrige greie og oppegående på alle andre felt enn forholdet mellom sine barn og hvordan man balanserer barnas behov mot hverandre og ruster dem til verden. 

Anonymkode: d764d...2cf

Skrevet

Ja, de rundt kan la være å være så opptatt av andres oppdragelse, og voksne skal ikke irettesett barn i plenum. De skal gripe inn hvis det er vold, og ellers ta barn med ut for å snakke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...