Gå til innhold

Å gå ned fra 100% til 80% jobb

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå ned i stilling en periode da jeg ikke får til å følge opp barna slik som jeg ønsker. Men mannen er veldig opptatt av at det vil ødelegge for oss i fremtiden mtp pensjon. 

Noen som vet hva det vil si for min pensjon om jeg jobber redusert i et par år ?

Anonymkode: 74f37...ccc

Fortsetter under...

Om barna er over 5 år vil du tape på det økonomisk både i lønninger nå og ved at du setter mindre av til pensjon. Vi gjorde det likevel. Så lenge barna er under 12 år så vil man kunne gå midlertidig ned i stilling og få tilbake 100% stilling etterpå. 

Jeg tror at at det å få livet til å henge sammen her og nå, har mer verdi enn den pensjonssparingen man taper. 

Anonymkode: 81539...80f

Det kommer an på hva du tjener.

Du får pensjonspoeng for omsorg av barn under 6 år, men du går glipp av pengene arbeidsgiver sparer til deg.

For meg som tjener under grensen for opptjening fra staten ble det forsvinnende lite tap. Min arbeidsgiver sparer bare minstekravet, og for 20% stilling var det snakk om småpenger.

Anonymkode: f70dc...bc3

Jeg jobbet 80% fra sønnen var 3 år. Gikk opp til 100% da han begynte på skolen (2018), men ting skjedde både rett før, under og etter covid, så jeg har vært mye hjemme de siste årene. 

Jeg er alene og har fått mange "gode råd" om hvor dumt det er for pensjonen, de valgene jeg har tatt og blitt gitt. Ikke alt er selvvalgt, men årene med 80% var gull verdt. 

Jeg lagde opp store middager og frøs ned porsjonsvis, tok unna husvasken og storhandlet den dagen jeg hadde fri (onsdager). Hentet tidligere i bhg og fant på noe hyggelig ute på ettermiddagen. Eller tok han fri fra bhg og dro på dagstur et eller annet sted. 

Barna har vi til låns og de vokser veldig fort. Jeg angrer ikke et sekund på den ekstra tiden og roen 80% ga meg og oss. 

Anonymkode: 930a1...db9

Annonse

Takk for alle tilbakemeldinger.  Er enig i at det kanskje er rart at jeg tenker på fremtiden, når livet er vanskelig her og nå. Men jeg er redd for sykdom, eller å bli alene. Redd for at jeg ikke skal klare meg osv med lavere lønn/pensjon. Men ser helt klart at fordelene er større enn ulempene . 

Hi

Anonymkode: 74f37...ccc

Jeg har alltid tenkt at det er mer «lønnsomt» feks leie inn hjelp (type vaskehjelp etc) enn å gå ned i stilling pga pensjonsopptjening. Men så døde mammaen min plutselig rett før hun ble pensjonist så nå tenker jeg at dersom det er mindre stilling man trenger for å ha det bra, så gjør det. Vi lever bare nå. 

Anonymkode: 4f7b2...dab

Her ser du eksempler på hvor mye du taper. Det er ikke veldig mye altså. Og om det å jobber redusert noen år pga omsorg for barn gjør livet mer levelig, så gjør du det. Du kan heller spare opp det du tapte når du går opp i full stilling igjen.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/slik-pavirker-deltid-pensjonen-din

Anonymkode: f70dc...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...