Gå til innhold

Noen som har gått ned mye i vekt 20-30 kg, som vil dele hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk opp veldig mye etter siste svangerskap. Gikk opp vekten under depresjon i mammapermisjonen min.. trøste spiste og slet med å få i meg ordentlig mat. Gikk også i minus på søvn i 6-7 mnd. Vil veldig gjerne ned til normalvekt igjen, for jeg trives så dårlig som tjukk. Rett å slett. 

Jeg gikk på lavkarbo i litt over et år. Gikk ned 14 kg, og det gikk egentlig greit- men jeg synes det er litt vanskelig i lengden fordi man må forberede og tilpasse så mye ift å dra på besøk eller lignende. Jeg jobber 100%, studerer 100% og har to små barn- så jeg har ikke timer i døgnet til å forberede masse. Det må være noe som er relativt enkelt og greit. 

Har ikke mye tid til trening, men jeg kan få til mye mer fysisk aktivitet. Ble bare litt umotivert til trening, etter at jeg så serien på NRK om at trening ikke hjelper på vektnedgang. Selv om jeg egentlig ikke tror det stemmer, ligger det i bakhodet mitt. Jeg vil ikke prioritere tid på treningsstudio, hvis det ikke gir noen effekt. Jeg har ikke tid å kaste bort. 

Vil gjerne vite hvordan andre går ned i vekt, for jeg føler også at alle på jobb slanker seg hele tiden- men det er jo ingen som blir mindre 🤣

Fortsetter under...

Trening gjør ikke at du går noe særlig ned i vekt, men det er lurt likevel. Det letteste for kroppen å tære på når du er i kaloriunderskudd er muskelmasse, så for å få kroppen til å tære på fettreservene må du bruke musklene. På sikt øker du jo også hvileforbtenningen.

Også må man bare først som sist innse at når vi ble overvektige ødela vi en fin balanse i kroppen. Menneskekroppen har brukt millioner av år på å finjustere mekanikken for å lagre fett i gode perioder, og bruke av det i dårlige. Men nå har livet blitt sånn i Norge at det ikke kommer dårlige tider, vi har nok hele tiden. Å få kroppen til å slippe fettlagrene sine når det er nok mat er nesten umulig. Derfor går over 90% av de som går ned i vekt opp igjen. Kroppen kriger som en gal for å få tilbake fettlagrene sine, og justerer forbrenning, metabolisme og sultfølelse etter det. Vi kan aldri spise like mye som en som alltid har vært slank.

Men når det er sagt er det snakk om kalorier inn og kalorier ut, du må være i kaloriunderskudd og spise mindre enn du bruker.

Jeg har gått ned 10 kg og skal ned 10 til.

Jeg spiser 3 måltider om dagen, ca 9, ca 13 og ca 17. Ingen småspising mellom måltider. Det går egentlig greit, var verst første uka.

Er egentlig småsulten hele tiden, men venner seg jo til det også. Regner med det alltid kommer til å være sånn.

Spiser grovt og grønt, går ned ca 1 kg i uka.

Anonymkode: 0a1b8...cb6

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Trening gjør ikke at du går noe særlig ned i vekt, men det er lurt likevel. Det letteste for kroppen å tære på når du er i kaloriunderskudd er muskelmasse, så for å få kroppen til å tære på fettreservene må du bruke musklene. På sikt øker du jo også hvileforbtenningen.

Også må man bare først som sist innse at når vi ble overvektige ødela vi en fin balanse i kroppen. Menneskekroppen har brukt millioner av år på å finjustere mekanikken for å lagre fett i gode perioder, og bruke av det i dårlige. Men nå har livet blitt sånn i Norge at det ikke kommer dårlige tider, vi har nok hele tiden. Å få kroppen til å slippe fettlagrene sine når det er nok mat er nesten umulig. Derfor går over 90% av de som går ned i vekt opp igjen. Kroppen kriger som en gal for å få tilbake fettlagrene sine, og justerer forbrenning, metabolisme og sultfølelse etter det. Vi kan aldri spise like mye som en som alltid har vært slank.

Men når det er sagt er det snakk om kalorier inn og kalorier ut, du må være i kaloriunderskudd og spise mindre enn du bruker.

Jeg har gått ned 10 kg og skal ned 10 til.

Jeg spiser 3 måltider om dagen, ca 9, ca 13 og ca 17. Ingen småspising mellom måltider. Det går egentlig greit, var verst første uka.

Er egentlig småsulten hele tiden, men venner seg jo til det også. Regner med det alltid kommer til å være sånn.

Spiser grovt og grønt, går ned ca 1 kg i uka.

Jeg har også alltid hørt det at trening ikke betyr så mye for vektnedgang. At kosthold er 95% og trening 5%

Jeg opplever at det er umulig for meg å gå ned i vekt, og få en smalere kropp uten trening. Jeg må både ha fokus på kost og trening. Hvis jeg bare fokuserer på kost skjer ingenting 

Anonymkode: 300b8...acc

Wegovy. 

Jrg har

gått opp og ned mange ganger og har følt at alle tilpasninger i kost har vært veldig ubehagelig rundt barna. Jeg vil ikke at mine vektutfordringer skal påvirke deres forhold til mat og mitt regime må være veldig strengt på grunn av forhistorien som ser ut til å ha påvirket forbrenningen veldig. 

Med Wegovy blir det ikke merkbart for dem da jeg kan spise vanlig mat (vi har et sunt kosthold) men trenger langt mindre for å bli mett. Jeg vet enda ikke om medisinen vil ha virkning på meg etter jeg er helt ferdig med å gå ned. Jeg har gått ned 33 kg og har kanskje fem igjen om det går, men kan nok leve med denne vekten også. Den er 10 kg mindre nå enn det jeg har klart uten medisin i senere år og da var det virkelig bom stopp. 

Anonymkode: 24ed5...98e

Jeg la på meg 20 kg etter sykdom, og det var fryktelig rart OG ubehagelig. Så jeg "sultet" ved å spise alt som var godt for kroppen, som tomater, ett egg og salater av paprika, kylling, fisk, løk og kål til alle måltider. Pluss avokado og alt som "gjør nytte" for helsen. Jeg var aldri mett, trente hardt og gikk ned de 20 kiloene på få måneder.

Jeg hatet hvert sekund, men var også glad for å mestre.

Nå spiser jeg varm mat til de to, tre måltidene jeg spiser pr dag. Jeg blir ikke mett av kald mat, så jeg steker pannebrød av røre av ulike meltyper ( rug må alltid med ) og firkorn pluss kjerner av solsikke og gresskar,vann og salt og har pålegg som salatblader, tomater og løk med spekeskinke, fisk eller egg, samt at jeg spiser kun dette brødet ( flatt uten bakepulver og gjær og kun væske av vann ) til bønner. En sånn skive er på størrelse med et speilegg, gjerne litt større. Spiser jeg kun brød til bønner eller suppe, så lager jeg brødene med ulikt krydder og urter.

Til middag grove nudler med masse grønnsaker stekt med sitron og i olje, og fisk eller kjøtt. 

Dette er mat som metter godt, og det smaker veldig godt også!

Anonymkode: ba07c...4a6

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg la på meg 20 kg etter sykdom, og det var fryktelig rart OG ubehagelig. Så jeg "sultet" ved å spise alt som var godt for kroppen, som tomater, ett egg og salater av paprika, kylling, fisk, løk og kål til alle måltider. Pluss avokado og alt som "gjør nytte" for helsen. Jeg var aldri mett, trente hardt og gikk ned de 20 kiloene på få måneder.

Jeg hatet hvert sekund, men var også glad for å mestre.

Nå spiser jeg varm mat til de to, tre måltidene jeg spiser pr dag. Jeg blir ikke mett av kald mat, så jeg steker pannebrød av røre av ulike meltyper ( rug må alltid med ) og firkorn pluss kjerner av solsikke og gresskar,vann og salt og har pålegg som salatblader, tomater og løk med spekeskinke, fisk eller egg, samt at jeg spiser kun dette brødet ( flatt uten bakepulver og gjær og kun væske av vann ) til bønner. En sånn skive er på størrelse med et speilegg, gjerne litt større. Spiser jeg kun brød til bønner eller suppe, så lager jeg brødene med ulikt krydder og urter.

Til middag grove nudler med masse grønnsaker stekt med sitron og i olje, og fisk eller kjøtt. 

Dette er mat som metter godt, og det smaker veldig godt også!

Anonymkode: ba07c...4a6

det tar tid å gå ned i vekt det er ikke bra og gå ned for fort for da går man mare opp alle di kiloene man har gått ned det finnes ingen mirakel dietter

det eneste som funker er og spise spise helt vanelig sunn mat. lite men ofte ca hver 3 time

Anonymkode: 0f70f...730

Det stemmer det at det er ikke trening i seg selv som får deg ned i vekt, du skal trene mye for at det er det alene som gir deg vektnedgang. Men trening er uansett aldri bortkastet tid, du trenger ikke gå på treningsstudio for å trene.

Jeg har gått ned 15 kilo, og skal ned mer. Spiser 2 - 3 ganger om dagen - lunsj og middag og av og til noe på kvelden, da som regel noe frukt og litt nøtter. Jeg Jeg trener minst 2-3 ganger i uka, trening gjør at jeg føler meg bedre, friskere, og sterkere, jeg kjenner det er bra for kroppen min. Merker og at det gjør noe med det mentale, jeg er flinkere til å ta bedre matvalg når jeg trener. Angrer på at jeg ikke har vært flinkere til å trene de siste årene.

Anonymkode: 5408c...269

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

det tar tid å gå ned i vekt det er ikke bra og gå ned for fort for da går man mare opp alle di kiloene man har gått ned det finnes ingen mirakel dietter

det eneste som funker er og spise spise helt vanelig sunn mat. lite men ofte ca hver 3 time

Anonymkode: 0f70f...730

Det stemmer ikke. Nyere forskning viser at rask vektnedgang er bra og at man heller bør spise få måltider enn lite og ofte. 

Anonymkode: 7dc7c...505

Begynte å gå lange turer, dvs 10 til 20 km om dagen. Spiste som normalt og har alltid unnet meg godteri og snacks. 

Treningssenter var ikke min greie. Kan legge til at jeg har lavt stoffskifte og diabetes.  Gått ned 40 kg.

Anonymkode: 59704...0d7

Jeg har gått ned 18 kg på ett år. Siste 5 mnd har egentlig handler om p greie å holde vekta og ikke vektnedgang i seg selv. 

Det har jeg fått til ved å rett og slett spise mye mindre. Jeg spiser det samme som resten av familien. Egne dietter fungerer ikke i lengden her. Dessuten blir det altfor mye styr og tilpasninger om jeg skal spise noe annet enn barna. 

trening handler først og fremst om å ha en  kropp som «virker», som er sterk nok. Jeg har invistert i tredemølle og kjører intervalløkter 2-3 dager i uke. En økt tar 40 minutter og det er overkommelig når ubgene er lagt. Jeg trener også styrke hjemme. Jeg liker treningsstudio beste, men det er mye mer tidseffektivt å gjøre det hjemme. En økt trenger ikke ta mer enn 30-50 minutter. 

Anonymkode: 877a7...662

Uansett hva du gjør vil kroppen hige etter å komme seg opp i vekt igjen, dessverre. Det blir en evig krig. Sånn er det bare. 

Anonymkode: e0b45...344

Men hvordan unngå det da ? Jeg er ikke Hi, men sliter fælt med vekta. Må måle og kontrollere hver bit jeg tar, og ikke mikst trene som en gal for å ikke gå mer opp k vekt. Men går heller ikke ned. Veier 65 kg, og vil ned igjen til 60kg. 

Anonymkode: 91b9a...b37

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan unngå det da ? Jeg er ikke Hi, men sliter fælt med vekta. Må måle og kontrollere hver bit jeg tar, og ikke mikst trene som en gal for å ikke gå mer opp k vekt. Men går heller ikke ned. Veier 65 kg, og vil ned igjen til 60kg. 

Finner du svaret på det blir du rik. Jeg har det på samme måte. Spiser nesten ingenting, faster 16:8, men går bare opp, opp. Aktiv trebarnsmor, sitter aldri i ro, men likevel går pila feil vei. 73 kilo nå, var 70 i høst og 68 for et år siden. Spiser mindre nå enn da, likevel…

Anonymkode: e0b45...344

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det går ikke an å unngå det, det er derfor 95% av de som går ned går opp igjen.

Kroppens prosesser kan ikke skrus av.

Du må rett og slett lære å leve med at kroppen ønsker mer mat enn den trenger, viljestyrke og intelligens mot sultfølelse, forbrenning og metabolisme.

Kjenner folk som har gått ned på slankesprøyta, for den minsker apetitten og lysten på mat. Så når de idealvekt og tenker at nye vaner er innarbeidet og slutter ta den. Da går vekten opp igjen. Fordi sultfølelse og lysten på mat er såpass sterk at nye vaner ryker. Kjenner to stykker dette har skjedd med, og har lest om flere.

Har man vært overvektig er det utrolig vanskelig å holde seg slank etter nedgang.

Har gått ned 23 kilo, så langt. Starta på 88 kilo. Veier nå 65.

Har trent lite, bortsett fra noen "mosjons"-turer innimellom. Som søndagstur, tur i skogen med ungene etc.

Det jeg har gjort er å spise litt mer på dagtid og ingenting på kveldene. Snop, sjokolade, is, karbohydrater mm. er min verste fiende. Jeg elsker kaker, chips og det meste som er usunt.

Jeg sluttet å raide skapene om kveldene og jeg har jobbet mye med tankesettet mitt, og handlingsmønstret mitt. Det er når jeg kjeder meg at jeg spiser snop og søtt. Det er når jeg vil belønne meg selv eller trøste meg selv. Da spiser jeg snop og søtt. Jeg har spist melon, appelsiner og sukkerfri saftis til lørdagssnacks. Spist mer til lunsj og greit til middag. Og ingenting etterpå. Sørget for å ikke være skrubbsulten, men aldri stappmett heller. 

Det jeg har jobbet med hodet og tankene er det jeg tenker vil være mest verdifullt for å klare å holde på vektnedgangen. Jeg ar enda noen kilo igjen før jeg når målet. Det å identifisere hvorfor jeg overspiser, hvorfor jeg higer etter sukker og belønninger, og hva er mine strategier når lysta tar meg igjen. 

Anonymkode: bd728...db3

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man må passe på hva man spiser resten av livet, i tillegg til at man er i en god del aktivitet. Det er derfor det er så vanskelig for folk med overvekt eller fedme å få til en varig vektnedgang.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du sliter ikke fælt med vekta altså. Å veie fem kilo mer enn en optimalt sett hadde ønsket er ikke å slite fælt med vekta. Løft blikket og skaff deg litt perspektiv. Å veie 65 kg er å være heldig med vekta med mindre du er 140 cm. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du sliter ikke fælt med vekta altså. Å veie fem kilo mer enn en optimalt sett hadde ønsket er ikke å slite fælt med vekta. Løft blikket og skaff deg litt perspektiv. Å veie 65 kg er å være heldig med vekta med mindre du er 140 cm. 

Men det er utifra mitt perspektiv.  5kg mer enn hva JEG er komfortabel med , og det er ubehagelig for meg .

Kunne jeg "valgt"/hatt motivasjonen hadde jeg veid mye mindre enn 60kg,men tenker at det er en sunn og ok vekt for meg da det har vært min normalvekt store deler av livet.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Begynte å gå lange turer, dvs 10 til 20 km om dagen. Spiste som normalt og har alltid unnet meg godteri og snacks. 

Treningssenter var ikke min greie. Kan legge til at jeg har lavt stoffskifte og diabetes.  Gått ned 40 kg.

Anonymkode: 59704...0d7

Gå 1-2 mil hver eneste dag er dedikasjon det. Hvor lang tid brukte du på å gå opp mot 2 mil?

Men det er utifra mitt perspektiv.  5kg mer enn hva JEG er komfortabel med , og det er ubehagelig for meg .

Kunne jeg "valgt"/hatt motivasjonen hadde jeg veid mye mindre enn 60kg,men tenker at det er en sunn og ok vekt for meg da det har vært min normalvekt store deler av livet.

Da sliter du med psyken, ikke med vekta.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da sliter du med psyken, ikke med vekta.

Og jeg skjønner det kan være vanskelig å dra hodet ut av egen ræv, men de som sliter med vekta er de som er syke, blir diskriminert og oversett fordi de er tykke. Ikke de som skulle ønske de var undervektige. Da er det altså noe annet man sliter med og det er heller ikke et relevant bidrag i en tråd der noen spesifiserer ber om råd og erfaringer for å gå ned mye i vekt. Da blir det ekstremt selvsentrert og respektløst å sutre over fem kilo i samme tråd.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har påstand på tynt grunnlag.  At det er ditt syn på min opplevelse er ok for meg. 

Jeg driter egentlig i din opplevelse og er egentlig sjokkert over at du tenker den har en plass og en relevans her. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg driter egentlig i din opplevelse og er egentlig sjokkert over at du tenker den har en plass og en relevans her. 

Nå trenger ikke jeg å forsvare meg for deg , skjønner at temaet er sårt. Tenker likevel at det bør være rom for spørsmål fra de som ønsker uten at du feks skal bli krenket eller forbanna ?

Svarte at det var min opplevelse av ubehag over egen nåværende vekt, at min ønskelige vekt er 60kg da det er den vekten jeg har veid mesteparten av livet mitt. Skriver ingenting om min høyde eller hva jeg har gått ned . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...