Gå til innhold

Såkalt kuslipp er jo rett og slett noe deprimerende å se på!

Anbefalte innlegg

Hva feiler folk?  Ser jo fra feiringen rund i landet, og der kom reportasje fra en gård og dette kuslippet. Og mennesker kommer for å se på, og blir jo nesten like ekstatiske som de stakkars kuene.

Det vi ser er jo at dyra er helt ville fordi de har stått i en bås i mange måneder. Det er lite til liv, og når de endelig kommer seg ut, så går de mer eller mindre amok fordi de får beveget seg mer, og kjenner frisk luft og får tråkket på gress. Hvis de hadde fått beholdt den friheten, så skjønner jeg at mennesker gleder seg! Men de skal inn i båsene igjen, helt til neste sommer! 

Jeg syns dette vitner om en litt ignorant og også mer ondskapsfull side ved mennesker. Rett og slett.

Fortsetter under...

Hvis du har fått med deg klimaet her i landet, så skjønner du vel at kuer ikke kan gå ute på vinteren. Folk er ikke ondskapsfulle fordi de gleder seg over synet av kuer som slippes ut på sommerbeite.

Anonymkode: eaedc...20b

Bilde av landbruk vises som idyll, men slik verden er nå, er mer preget av økonomi og effektivisering. Kuer ute om vinteren krever mer mat og gir mindre produkt. Dessverre. Det finnes heldigvis noen som står ved en mer etisk enn lønnsom drift ennå, hvor du kan kjøpe direkte fra gård. Det anbefaler jeg på det sterkeste om man ønsker å ivareta, for det er krevende for bonden. 

Moro å se når de slippes på beite, akkurat det at beitet er klart på denne tiden, skyldes klima. 

Anonymkode: f96a0...62a

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat og svar til dette.
ReneRene skrev (48 minutter siden):

Hva feiler folk?  Ser jo fra feiringen rund i landet, og der kom reportasje fra en gård og dette kuslippet. Og mennesker kommer for å se på, og blir jo nesten like ekstatiske som de stakkars kuene.

Det vi ser er jo at dyra er helt ville fordi de har stått i en bås i mange måneder. Det er lite til liv, og når de endelig kommer seg ut, så går de mer eller mindre amok fordi de får beveget seg mer, og kjenner frisk luft og får tråkket på gress. Hvis de hadde fått beholdt den friheten, så skjønner jeg at mennesker gleder seg! Men de skal inn i båsene igjen, helt til neste sommer! 

Jeg syns dette vitner om en litt ignorant og også mer ondskapsfull side ved mennesker. Rett og slett.

Enig. Derfor synes jeg du sporenstraks skal gå i gang med å kjøpe deg gard og kyr så du kan drive etisk kudrift.

Anonymkode: 58b84...c84

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Derfor synes jeg du sporenstraks skal gå i gang med å kjøpe deg gard og kyr så du kan drive etisk kudrift.

Anonymkode: 58b84...c84

Er det noen alternativer?

ReneRene skrev (51 minutter siden):

Hvilket løsning er bedre da?

Anonymkode: 33a3a...4a5

Annonse

Hvilket løsning er bedre da?

Import kanskje? Fra der kuer lever et verdig liv?

Men poenget var egentlig at mennesker står og fryder seg fordi kuene slipper ut av månederslange opphold i en bås. Det er det jeg ikke skjønner. Hva går de i ekstase for?

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Men poenget var egentlig at mennesker står og fryder seg fordi kuene slipper ut av månederslange opphold i en bås. Det er det jeg ikke skjønner. Hva går de i ekstase for?

For at kuene slipper ut, jeg skjønner ikke helt hva som er vanskelig å forstå med det.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

For at kuene slipper ut, jeg skjønner ikke helt hva som er vanskelig å forstå med det.

Og da glemmer de hvorfor kuene blir så ekstatiske?

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Skjønner du ikke hvorfor folk er i ekstase for at kuene slipper ut? Er du helt seriøs nå? 

Vi kan ikke basere oss på å importere mat. Det burde være innlysende. 

Anonymkode: 9ec72...387

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Ja, de fryder seg over kuene som gleder seg over å slippes ut på sommerbeite.

Og ang. import: Det er verken miljøvennlig eller spesielt smart å basere seg på import av alle meierivarer. I en situasjon med matvaremangel og potensiell sult, hva tror du eksportlandene gjør da? Sender maten sin til Norge mens egen befolkning sulter? Selvforsyningen skal økes, ikke minske.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner du ikke hvorfor folk er i ekstase for at kuene slipper ut? Er du helt seriøs nå? 

Vi kan ikke basere oss på å importere mat. Det burde være innlysende. 

Anonymkode: 9ec72...387

Det jeg ikke skjønner er hvorfor mennesker glemmer eller ignorerer hvorfor kuene spretter rundt og blir nærmest euforiske. Import driver vi med på mange andre områder.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, de fryder seg over kuene som gleder seg over å slippes ut på sommerbeite.

Og ang. import: Det er verken miljøvennlig eller spesielt smart å basere seg på import av alle meierivarer. I en situasjon med matvaremangel og potensiell sult, hva tror du eksportlandene gjør da? Sender maten sin til Norge mens egen befolkning sulter? Selvforsyningen skal økes, ikke minske.

Det er å sette ting opp mot hverandre da, men igjen, det var ikke hovedpoenget. Ignoransen var det.

Annonse

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor mennesker glemmer eller ignorerer hvorfor kuene spretter rundt og blir nærmest euforiske. Import driver vi med på mange andre områder.

Hvorfor tror du at folk glemmer og ignorerer. At man gleder seg over deres glede obver å lomme ut, betyr ikke at man er hverken dum eller blind.

Hvorfor tror du at kuer som går ute automatisk har et verdig liv i andre deler av verden?

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Hvorfor antar du at folk glemmer eller ignorerer hvorfor kuene blir glade?

Og ang. import: det at Norge importerer varer fra utlandet er overhode ingen grunn til at vi skal basere mattilgangen vår på import også. Igjen: Hva skal vi da gjøre i en situasjon med f.eks tørke, flom og naturkatastrofer i Europa og det blit liten tilgang på mat? Hva tenker du? Tror du helt oppriktig at eksportland kommer til å sende mat til Norge når deres egen befolkning sulter? Med klimaendringene som kommer blir det ikke noe enklere med matproduksjon! Norge må produsere mer mat selv, det er vel samtlige politiske partier enige om. 

Hvordan har du forresten tenkt å sikre ar landene vi importerer mat fra har bedre dyrevelferd enn Norge?

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Det er å sette ting opp mot hverandre da, men igjen, det var ikke hovedpoenget. Ignoransen var det.

Å ja, den ignoransen du har bestemt at alle som fryser seg over glade kuer på sommerbeite besitter. Den ja.

Hva er det du mener settes opp lot hverandre? Det var du som bratte import av mat på banen.

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Vi importerer allerede svært mye av maten vi spiser her til lands. Altfor mye. 

Du er muligens klar over at det ikke er særlig praktisk å ha kyr, særlig ikke melkekyr, gående ute om vinteren i vårt klima? Det du kanskje ikke er klar over, er at et fåtall av norske kyr i dag, står på bås i fjøset. I dag er det løsdriftsfjøs som gjelder. 

At kyr likevel, selv om de altså rusler rundt inne i fjøset, lar seg melke når de selv vil, spiser når de selv vil osv, blir glade når klimaet altså tillater at de får komme ut, det synes jeg ikke er så rart. Glade, friske dyr, kalles det, og det kan virkelig ikke være trist. Artig å se kyrne glemme at de er voksne, og se de oppføre seg som lekne kalver. 

Anonymkode: ea7c6...d9c

Hvorfor tror du at folk glemmer og ignorerer. At man gleder seg over deres glede obver å lomme ut, betyr ikke at man er hverken dum eller blind.

Hvorfor tror du at kuer som går ute automatisk har et verdig liv i andre deler av verden?

De gleder seg over at dyr slipper ut av en bås de skal inn i gjennom flere måneder igjen. Alt jeg tenkte da jeg så de stakkars kuene var : Herregud, de blir helt "gale" fordi de har stått på en bås i mange måneder.Det er nitrist i mine øyne. Skulle de ikke hatt det så bra hele tiden istedenfor å bli så lettet og frie etter mange måneder?

Vi importerer allerede svært mye av maten vi spiser her til lands. Altfor mye. 

Du er muligens klar over at det ikke er særlig praktisk å ha kyr, særlig ikke melkekyr, gående ute om vinteren i vårt klima? Det du kanskje ikke er klar over, er at et fåtall av norske kyr i dag, står på bås i fjøset. I dag er det løsdriftsfjøs som gjelder. 

At kyr likevel, selv om de altså rusler rundt inne i fjøset, lar seg melke når de selv vil, spiser når de selv vil osv, blir glade når klimaet altså tillater at de får komme ut, det synes jeg ikke er så rart. Glade, friske dyr, kalles det, og det kan virkelig ikke være trist. Artig å se kyrne glemme at de er voksne, og se de oppføre seg som lekne kalver. 

Hva er løsdriftsfjøs? Og hvor mange har det?

Da googlet jeg løsdriftsfjøs, og det ser ihvertfall bedre ut! 

Og det er blitt krav om at nye fjøs skal bygges/ driftes sånn, og det betyr jo faktisk at jeg hadde et poeng her!

Men bortsett fra første bruker, så var det fint å erfare at det ikke kom angrep og usakligheter her. Det skal dere andre i tråden her ha!

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hva er løsdriftsfjøs? Og hvor mange har det?

https://snl.no/løsdrift

Hvor stor andel vet jeg ikke, men flere og flere. Båsfjøs skal avvikles innen 2034, mange bygger om eksisterende båsfjøs til løsdrift, alle nybygg er løsdriftsfjøs. Artikkelen fra snl er noe utdatert, siden de aller fleste løsdriftsfjøs i dag også har melkerobot, slik at kyrne selv velger når de vil melkes, når de vil spise, hvile osv. 

Lovgivningen sier også at alt storfe i båsfjøs skal ha tilgang til utendørs beite i minimum 16 uker i året, kravet er minimum 8 uker for storfe i løsdrift. 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste om å slutte og uttale deg om alt du overhodet ikke har greie på. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Da googlet jeg løsdriftsfjøs, og det ser ihvertfall bedre ut! 

Og det er blitt krav om at nye fjøs skal bygges/ driftes sånn, og det betyr jo faktisk at jeg hadde et poeng her!

Men bortsett fra første bruker, så var det fint å erfare at det ikke kom angrep og usakligheter her. Det skal dere andre i tråden her ha!

Bedre? Kyr i løsdriftsfjøs har det helt topp! 

https://snl.no/løsdrift

Hvor stor andel vet jeg ikke, men flere og flere. Båsfjøs skal avvikles innen 2034, mange bygger om eksisterende båsfjøs til løsdrift, alle nybygg er løsdriftsfjøs. Artikkelen fra snl er noe utdatert, siden de aller fleste løsdriftsfjøs i dag også har melkerobot, slik at kyrne selv velger når de vil melkes, når de vil spise, hvile osv. 

Lovgivningen sier også at alt storfe i båsfjøs skal ha tilgang til utendørs beite i minimum 16 uker i året, kravet er minimum 8 uker for storfe i løsdrift. 

Jeg anbefaler deg på det sterkeste om å slutte og uttale deg om alt du overhodet ikke har greie på. 

Takk for info. Og jeg stilte bare spørsmål ut fra hva jeg så. En må jo få undres, og jeg har aldri vært gårdbruker, men takker for ny kunnskap!

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Takk for info. Og jeg stilte bare spørsmål ut fra hva jeg så. En må jo få undres, og jeg har aldri vært gårdbruker, men takker for ny kunnskap!

Men da bør du kanskje la være å kalle ANDRE for ignorante. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...