Gå til innhold

Delt omsorg og 17. Mai

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Vi har barna annenhver uke, dersom vi følger dette har han barna nå tre år på 17. Mai på rad og jeg deretter 6 år til alle er voksne (skuddårsdag). Hvordan gjør dere dette på helligdager og "viktige" dager. 

Anonymkode: 2a123...dd9

Vi har hatt alle slike dager annethvert år uansett hvem sin uke det egentlig er. Nå har barna blitt så store at de får velge selv.

Anonymkode: 1668a...c66

Annonse

Faren her synes «17 mai er kjedelig og stressende». Han bor dessuten utenfor kommunen. Datteren vår var derfor alltid her på 17. mai. Da slapp han også alt av dugnad og vakter knyttet til dagen, det passet ham selvfølgelig utmerket. Det vanligste er vel å ha annen hver. 

Iiiiik skrev (4 timer siden):

Faren her synes «17 mai er kjedelig og stressende». Han bor dessuten utenfor kommunen. Datteren vår var derfor alltid her på 17. mai. Da slapp han også alt av dugnad og vakter knyttet til dagen, det passet ham selvfølgelig utmerket. Det vanligste er vel å ha annen hver. 

Samme her. Faren synes alle slike dager er noe styr og har ikke lyst til å gjøre noen innsats for at de skal bli noe annet enn hverdager. Han kan maksimalt strekke seg til å dra på hytte i stedenfor å være hjemme. Barna nekter derfor å bære hos han på spesielle dager.

Anonymkode: d3712...41c

Er sammen fra flaggheising kl 8, gjennom toget og fram til arrangementet på skolen er over sånn i 16-tiden. Deretter blir barna med hjem til oss for feiring med familien uavhengig av hvems uke det er, mens faren drar på fjelltur. 

Faren hater 17.mai, men skjuler det selvsagt for barna. Han er tilstede og fjør gode liner til slett spill, men er glad for å slippe å gå "all in" helt fram til kvelden. Da jeg har en funksjonshemming er det far og stefar som tar dugnadsoppgavene. De deler det slik at stefar gjør de utadvendte oppgavene som kiosk og loddsalg, far tar rigging, nedrigging og vasking når det er slike oppgaver som blir tildelt oss. Er det baking er det farmor som trår til. 

Anonymkode: 4e652...d5e

Her har barna alltid feiret med meg. De har gått på skole der jeg bor, ikke der far bor, og skal gå i tog og være med venner der de bor, ikke på ukjent sted. Hvis far og hans foreldre har lyst til det, så kan de gjerne komme og være sammen med barna på 17. mai. Nå er det første år der det ikke er noen barn i tog da vi er ferdig med barneskolen, og da dro et barn på frokost og arrangement med venner, mens det andre sov til 11, og ville være med min familie litt før han dro til far

Anonymkode: 66e35...787

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tre utropstegn?

Anonymkode: 45cdc...65d

Synes det er en selvfølge! Og jeg synes det er trist, barnslig, urettferdig overfor barna at foreldre ikke er voksne nok til å samarbeide om det viktigste de har felles!!!!!!!!

Anonymkode: 71ae2...f9e

Vi vil jo begge se barna gå i tog osv, så da gjør vi dette sammen med barna. Når det gjelder å feire med resten av familien (tanter, onkler, besteforeldre osv), så prøver vi å bytte på ca annethvert år, evt ser hva som passer best og hva barna vil. Vi samarbeider godt og er gode venner, så det er ikke noe problem å forandre planer og tilpasse det som funker best. Heldigvis! 

Anonymkode: 61304...a66

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Synes det er en selvfølge! Og jeg synes det er trist, barnslig, urettferdig overfor barna at foreldre ikke er voksne nok til å samarbeide om det viktigste de har felles!!!!!!!!

Du verden. 

Anonymkode: 45cdc...65d

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ofrer du mye for å samarbeide med eksen din? 🙂

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

For oss er barna i sentrum og vi samarbeider godt. Jeg ofrer gjerne ting hvis det gagner barna mine. 

Ja, men responsen din var noe aggressiv og intens, så derfor jeg lurte på om du selv ofret mye og blir provosert for at andre ikke kan eller vil det.

Sønnen på 10 går i tog med klassen sin, far møter opp og vi ser på toget sammen. Er sammen på skolen etterpå også drar vi hvert til vårt. Sønnen velger hvor han vil være, uavhengig av samvær.

I år ville han være med meg siden morfar er på besøk fra Trøndelag. I fjor var han hos meg fordi han var ny på skolen og ville være med venner i gata. Året før var han hos pappaen fordi de skulle til farmor og farfar og grille (de har basseng). 

Han har fått lov å bestemme selv siden han begynte på skolen. De to første årene var det ikke noe valg, da var det covid og vi var hjemme, sammen med mormor. 

Anonymkode: 3e433...04d

KellyTaylor skrev (På 17.5.2024 den 12.40):

Vi var alltid sammen på denne dagen og fungerte i alle de årene ungene var små. Nå var vi aldri bitre fiender og alltid hyggelig. Ellers vet jeg flere har annenhver 17.mai.

Det gjorde vi her også i mange år,frem til begge fikk seg ny kjæreste. Da var det ikke lenger så naturlig.

Anonymkode: 943a4...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...