Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #51 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Vi bor i et av verdens mest demokratisk land hvor vi har frihet til å gjøre hva vi vil og elske hvem vi vil. Vi har ingen militærparader, eller lever under et tyranni. Vi lever ikke i frykt for morgendagen. Det betyr ikke at vi er høye på oss selv. For meg vitner et sånt utsagn om historieløshet og at enkelte er blitt så bortskjemte at de ikke ser hva vi har. Mange fra andre nasjoner ville gitt høyrehåneden sin for å kunne leve i frihet, som det vi gjør. Anonymkode: aa882...1de Jeg tenkte det samme som deg på nittitallet og tidlig 2000-tall da jeg var ung og naiv. Siden det har jeg bodd i to andre land, truffet og snakket med mennesker fra mange land og kulturer, og tatt to mastergrader, en i språk og en i samfunnsgeografi. Det er livsvisdom og refleksjon som har fått meg på andre tanker. Nemlig at vi ikke er så mye bedre enn alle andre. At vi ikke har reddet eller redder verden, verken med Oslo-avtalen vår eller med oljen vår. At vi ikke er flinkere eller smartere enn andre. Jeg ser opp til ydmyke og kloke mennesker, uansett hvor de er fra. Kjenner mange slike mennesker, fra land så forkJellige som Japan, USA (ja de finnes der også!) og Ukraina. Jeg har mer sansen for enkeltmennesker og det vi har til felles på tvers av land, og hva vi kan lære fra hverandre, enn å opphøye land og nasjoner. Men å feire landet/grunnloven vår på et vis har jeg ikke noe imot. Så lenge det gjøres smakfullt og ikke med masse nasjonalisme og patriotisme. Synes det er ubehagelig når barna mine har lært i barnehagen og skolen å gaule «Norge er bra!». Høres ut som et fotball-lag. Norge er ikke «bra!». Norge er alt. Norge er bra og dårlig, varmt og kaldt, tørt og vått, koselig og ubehagelig. Har hyggelige mennesker og fæle mennesker. Akkurat som alle andre steder. Norge er også barn som ikke får medisiner som kan redde dem eller gi dem et bedre liv fordi beslutningsforum sier nei. Norge er også folk som er ensomme og deprimerte og tar livet av sitt. Norge er også synkende fødselstall og eldrebølge. Norge er også økende antall barnefamilier med dårlig råd. Og mye bra, som alle vet og kan på rams. Og vi ER veldig heldige som har et behagelig klima og ikke har jordskjelv, vulkaner og andre ekstremvær. Og som er heldige med vår posisjon og våre naboer, og har levd i fred lenge. Anonymkode: 7785e...5d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/3/#findComment-150099273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #52 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Forresten, hvorfor er det galt å føle at man bor i verdens beste land? Anonymkode: 7f9da...d9c jeg gidder ikke skrive mer i denne tråden, men lar dette gode debattinnlegget fra Klassekampen i 2020 tale for meg: https://klassekampen.no/utgave/2020-05-16/debatt-17-mai-er-en-nasjonalistisk-dag alt godt! Over og ut Anonymkode: 7785e...5d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/3/#findComment-150099278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #53 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): jeg gidder ikke skrive mer i denne tråden, men lar dette gode debattinnlegget fra Klassekampen i 2020 tale for meg: https://klassekampen.no/utgave/2020-05-16/debatt-17-mai-er-en-nasjonalistisk-dag alt godt! Over og ut Anonymkode: 7785e...5d2 Noen ser nasjonalisme på høylys dag. Også når de ser barnetog med glade barn 😀 Anonymkode: 7f9da...d9c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/3/#findComment-150099285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #54 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det er noe ekstremt absurd og kvalmt med å tvinge folk til å feire frihet og demokrati. det minner meg om nord-Korea. Som heter demokratisk republikk. Dugnadstvang er det verste jeg vet. Jeg er veldig glad i å bidra og å hjelpe til. Gjør gjerne ting for andre gratis, blant annet holder jeg på med norskkurs for ukrainere gratis på kveldstid etter jobb. MEN med en gang ting blir sosialt tvang og press og passiv aggressivitet virker det så utrolig mot sin hensikt på meg. Dessuten synes jeg alle flaggene og selvtilfredsheten («det et typisk norsk å være god!» «landet vårt er best i verden») er så nasjonalistisk og frastøtende. Samme med «hipp hipp hurra Norge er bra» som har blitt så populært å gaule de siste årene. Det er null ydmykhet og takknemlighet og refleksjon. Kun klappe seg selv på skuldra, flashe den 70 000 kr bunaden, og ha en utvisning av perfekt fasade og påtatt glede. Likevel gikk jeg jo i toget, i år igjen, fordi jeg har barn som synes det er veldig stas. Jeg tok på meg en pen kjole og en 17. mai sløyfe. Og stilte opp og gjorde dugnadsting med korpset fra 7 om morgenen. (Jeg liker korpset!) Jeg gjør det på grunn av barna mine, og hyggelige ildsjeler der vi bor, fordi jeg liker å hjelpe til og å bidra. Men også fordi jeg vet at det er valgfritt å bidra! Og jeg gleder meg til barna er store og jeg kan dra et annet sted enn der alt skjer. Og jeg kommer aldri til å gå med olabukse på 17. mai, for jeg respekterer at det er sårt for andre mennesker og jeg vil vise hensyn for de som synes det er en stor og viktig dag. Men for meg hadde jeg foretrukket om den ble feiret mer som finsk nasjonaldag: folk tenner et lys med finske farger hjemme. Såå enkelt, ydmykt og introvert ❤️ og likevel med kjærlighet til landet sitt. Anonymkode: 7785e...5d2 Hipp hurra, Norge ER bra! Anonymkode: fd886...27b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/3/#findComment-150099356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2024 #55 Del Skrevet 19. mai 2024 Jeg var en av de første og så i grunn for meg at det kom til å komme mange svar av denne typen. Men det er en himmelvid forskjell på å være prinsipielt mot en feiring og å bare ikke ha lyst til å gå fordi bestevenninna ikke skal. Det er mye som inngår i skolehverdagen som man kanskje ikke liker eller syns er meningsløst (som idrettsdager, skidager og turdager), men man blir med likevel så lenge man ikke har en god grunn til å la være. Selvfølgelig ville jeg ha latt en 13-åring slippe om han hadde gruet seg til dette i et halvt år, på samme måte som jeg hadde latt ham slippe idrettsdagen eller juleavslutningen om det var det han gruet seg til. Er man prinsipielt mot nasjonaldagen, blir man ikke med på feiringen, det er helt greit. Men da er man ikke med på noen deler av feiringen, man ser ikke på toget, ingen is og brus og tivoli, man blir hjemme og øver på pianoet, rydder i hagen eller tar i høyden en tur i skogen (se Jehovas vitner her for inspirasjon). Man kutter ikke bare ut bare den delen av feiringen som man selv forventes å bidra til og koser seg med resten, det er bare slapt og giddaslaust og det motsatte av å stå opp for sine prinsipper. Anonymkode: 0fd1f...d66 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/3/#findComment-150099375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå