Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #26 Del Skrevet 17. mai 2024 ReneRene skrev (43 minutter siden): Ja, men den jeg siterte skrev at barn i Norge i dag ikke vet hvordan det er å vokse opp i krig... Jeg tror mange tenker at 17.mai har med 2. verdenskrig å gjøre, men det kommer muligens av at 17.mai naturlig nok ble feiret veldig sterkt en måned etter krigen. Tror du virkelig så dårlig om nordmenns kunnskapsnivå? Dette er barnelærdom, det. Anonymkode: a4da3...8c4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 17. mai 2024 #27 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror du virkelig så dårlig om nordmenns kunnskapsnivå? Dette er barnelærdom, det. Anonymkode: a4da3...8c4 Nei, jeg tror ikke dårlig om nordmenns kunnskapsnivå, men dette er langt fra første gang jeg opplever at noen tror 17.mai har med krigen å gjøre. Da jeg bla jobbet i barnehage, så var det flere ganger foreldre sa noe om det, men de ble ikke så støtt akkurat da de ble minnet på at det handler om grunnloven. De lo faktisk, så man trenger ikke å ta det SÅ ille opp da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098840 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #28 Del Skrevet 17. mai 2024 ReneRene skrev (1 time siden): 17.mai har ikke noe med krig å gjøre. En feirer 17.mai for det var da Norge fikk egen grunnlov og egen konge, fordi Norge før det hadde vært under Danmark. 17.mai feiringen som vi kjenner den i dag ble født etter krigen. Selvfølgelig vet nordmenn hvorfor vi feirer 17.mai, men greia med å gå i tog, synge og vifte med flagg, det ble til etter krigen. Så det å feire frihet og fred er en stor del av 17.mai feiringen. Anonymkode: a2550...40d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 17. mai 2024 #29 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 17.mai feiringen som vi kjenner den i dag ble født etter krigen. Selvfølgelig vet nordmenn hvorfor vi feirer 17.mai, men greia med å gå i tog, synge og vifte med flagg, det ble til etter krigen. Så det å feire frihet og fred er en stor del av 17.mai feiringen. Anonymkode: a2550...40d Ja, jeg tenkte det, så da er det ikke så rart mange kan forbinde det med krigen! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #30 Del Skrevet 17. mai 2024 ReneRene skrev (2 minutter siden): Ja, jeg tenkte det, så da er det ikke så rart mange kan forbinde det med krigen! Men du tar feil. Selv om du opplevde det i én barnehage så er ikke det en allmenn misoppfattelse. Anonymkode: fd886...27b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098847 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #31 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): 17.mai feiringen som vi kjenner den i dag ble født etter krigen. Selvfølgelig vet nordmenn hvorfor vi feirer 17.mai, men greia med å gå i tog, synge og vifte med flagg, det ble til etter krigen. Så det å feire frihet og fred er en stor del av 17.mai feiringen. Anonymkode: a2550...40d Nu vel... Les avsnittet om historikk her: https://snl.no/barnetog Anonymkode: a4da3...8c4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #32 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Like spesielt er det å feire frihet og demokrati ved å ikke være med å feire det. Anonymkode: 43969...6d9 Tog er eneste måte å feire grunnloven? Anonymkode: 78760...f1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150098882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #33 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (12 timer siden): 17.mai feiringen som vi kjenner den i dag ble født etter krigen. Selvfølgelig vet nordmenn hvorfor vi feirer 17.mai, men greia med å gå i tog, synge og vifte med flagg, det ble til etter krigen. Så det å feire frihet og fred er en stor del av 17.mai feiringen. Anonymkode: a2550...40d ReneRene skrev (12 timer siden): Ja, jeg tenkte det, så da er det ikke så rart mange kan forbinde det med krigen! Dere tar faktisk rett og feil begge to. Det første barnetoget ble arrangert på siste halvdel av 1800-tallet. Men tror det først bare var gutter som gikk. Da feiret vi at vi hadde egen grunnlov, men vi var fortsatt underlagt Sverige. Etter krigen ble det naturlig å sette mer pris på friheten etter 5 år med okkupasjon, så det med å ta med frihet er nok etterkrigs, og har derfor faktisk noe med krigen å gjøre. OG frigjøringen er ikke en måned før 17. mai. Frigjøringsdagen er jo 8. mai Anonymkode: 6c3ce...913 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Optatium Skrevet 17. mai 2024 #34 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg synes det er meget spesielt å feire frihet og demokrati ved å tvinge noen til å gjøre noe de ikke har lyst til. Anonymkode: 88642...3b3 Det er en utbredt misforståelse at demokratiet kun har rettigheter og ingen plikter. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2024 #35 Del Skrevet 17. mai 2024 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg synes det er meget spesielt å feire frihet og demokrati ved å tvinge noen til å gjøre noe de ikke har lyst til. Anonymkode: 88642...3b3 Jeg synes det er litt spseielt å ikke forstå at den friheten og demokratiet ikke kom rekende på ei fjøl, det følger og med forpliktelser. Anonymkode: aa882...1de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #36 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Jeg synes det er litt spseielt å ikke forstå at den friheten og demokratiet ikke kom rekende på ei fjøl, det følger og med forpliktelser. Anonymkode: aa882...1de Enig i at den kommer med forpliktelser - til å huske historien, undervise barna om det på skolen, til å inkludere andre mennesker og til å respektere meningsmotstandere. Ikke til å feire 17. mai på en bestemt måte. Anonymkode: 88642...3b3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #37 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enig i at den kommer med forpliktelser - til å huske historien, undervise barna om det på skolen, til å inkludere andre mennesker og til å respektere meningsmotstandere. Ikke til å feire 17. mai på en bestemt måte. Anonymkode: 88642...3b3 Ønsker du en 17 mai uten barnetog og andre tog, uten aktiviteter, uten taler og andre ting organisert? Anonymkode: aa882...1de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #38 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enig i at den kommer med forpliktelser - til å huske historien, undervise barna om det på skolen, til å inkludere andre mennesker og til å respektere meningsmotstandere. Ikke til å feire 17. mai på en bestemt måte. Anonymkode: 88642...3b3 Skal vi satse på militærparader i stedet, kanskje, slik de gjør i en god del andre land? Anonymkode: a4da3...8c4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #39 Del Skrevet 18. mai 2024 Det er noe ekstremt absurd og kvalmt med å tvinge folk til å feire frihet og demokrati. det minner meg om nord-Korea. Som heter demokratisk republikk. Dugnadstvang er det verste jeg vet. Jeg er veldig glad i å bidra og å hjelpe til. Gjør gjerne ting for andre gratis, blant annet holder jeg på med norskkurs for ukrainere gratis på kveldstid etter jobb. MEN med en gang ting blir sosialt tvang og press og passiv aggressivitet virker det så utrolig mot sin hensikt på meg. Dessuten synes jeg alle flaggene og selvtilfredsheten («det et typisk norsk å være god!» «landet vårt er best i verden») er så nasjonalistisk og frastøtende. Samme med «hipp hipp hurra Norge er bra» som har blitt så populært å gaule de siste årene. Det er null ydmykhet og takknemlighet og refleksjon. Kun klappe seg selv på skuldra, flashe den 70 000 kr bunaden, og ha en utvisning av perfekt fasade og påtatt glede. Likevel gikk jeg jo i toget, i år igjen, fordi jeg har barn som synes det er veldig stas. Jeg tok på meg en pen kjole og en 17. mai sløyfe. Og stilte opp og gjorde dugnadsting med korpset fra 7 om morgenen. (Jeg liker korpset!) Jeg gjør det på grunn av barna mine, og hyggelige ildsjeler der vi bor, fordi jeg liker å hjelpe til og å bidra. Men også fordi jeg vet at det er valgfritt å bidra! Og jeg gleder meg til barna er store og jeg kan dra et annet sted enn der alt skjer. Og jeg kommer aldri til å gå med olabukse på 17. mai, for jeg respekterer at det er sårt for andre mennesker og jeg vil vise hensyn for de som synes det er en stor og viktig dag. Men for meg hadde jeg foretrukket om den ble feiret mer som finsk nasjonaldag: folk tenner et lys med finske farger hjemme. Såå enkelt, ydmykt og introvert ❤️ og likevel med kjærlighet til landet sitt. Anonymkode: 7785e...5d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #40 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er noe ekstremt absurd og kvalmt med å tvinge folk til å feire frihet og demokrati. det minner meg om nord-Korea. Som heter demokratisk republikk. Dugnadstvang er det verste jeg vet. Jeg er veldig glad i å bidra og å hjelpe til. Gjør gjerne ting for andre gratis, blant annet holder jeg på med norskkurs for ukrainere gratis på kveldstid etter jobb. MEN med en gang ting blir sosialt tvang og press og passiv aggressivitet virker det så utrolig mot sin hensikt på meg. Dessuten synes jeg alle flaggene og selvtilfredsheten («det et typisk norsk å være god!» «landet vårt er best i verden») er så nasjonalistisk og frastøtende. Samme med «hipp hipp hurra Norge er bra» som har blitt så populært å gaule de siste årene. Det er null ydmykhet og takknemlighet og refleksjon. Kun klappe seg selv på skuldra, flashe den 70 000 kr bunaden, og ha en utvisning av perfekt fasade og påtatt glede. Likevel gikk jeg jo i toget, i år igjen, fordi jeg har barn som synes det er veldig stas. Jeg tok på meg en pen kjole og en 17. mai sløyfe. Og stilte opp og gjorde dugnadsting med korpset fra 7 om morgenen. (Jeg liker korpset!) Jeg gjør det på grunn av barna mine, og hyggelige ildsjeler der vi bor, fordi jeg liker å hjelpe til og å bidra. Men også fordi jeg vet at det er valgfritt å bidra! Og jeg gleder meg til barna er store og jeg kan dra et annet sted enn der alt skjer. Og jeg kommer aldri til å gå med olabukse på 17. mai, for jeg respekterer at det er sårt for andre mennesker og jeg vil vise hensyn for de som synes det er en stor og viktig dag. Men for meg hadde jeg foretrukket om den ble feiret mer som finsk nasjonaldag: folk tenner et lys med finske farger hjemme. Såå enkelt, ydmykt og introvert ❤️ og likevel med kjærlighet til landet sitt. Anonymkode: 7785e...5d2 Nesten Sanna, du! Anonymkode: a4da3...8c4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099185 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #41 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nesten Sanna, du! Anonymkode: a4da3...8c4 Hun finske? Hun har jo en del gode poenger da. Men jeg liker ikke fremtoningen hennes så godt, og synes ofte ikke hun er så reflektert. 😅 Hvorfor kan man ikke få kritisere negative ting med samfunnet man bor i? Bare slik kan ting bli bedre. Jeg synes skolesystemet er helt krise og burde vært helt annerledes… Synses ikke Finland sitt virker så mye bedre (i motsetning til hva Sanna synes) (Synes Montessori virker ganske bra, men det er ikke et alternativ der vi bor.) Anonymkode: 7785e...5d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #42 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er noe ekstremt absurd og kvalmt med å tvinge folk til å feire frihet og demokrati. det minner meg om nord-Korea. Som heter demokratisk republikk. Dugnadstvang er det verste jeg vet. Jeg er veldig glad i å bidra og å hjelpe til. Gjør gjerne ting for andre gratis, blant annet holder jeg på med norskkurs for ukrainere gratis på kveldstid etter jobb. MEN med en gang ting blir sosialt tvang og press og passiv aggressivitet virker det så utrolig mot sin hensikt på meg. Dessuten synes jeg alle flaggene og selvtilfredsheten («det et typisk norsk å være god!» «landet vårt er best i verden») er så nasjonalistisk og frastøtende. Samme med «hipp hipp hurra Norge er bra» som har blitt så populært å gaule de siste årene. Det er null ydmykhet og takknemlighet og refleksjon. Kun klappe seg selv på skuldra, flashe den 70 000 kr bunaden, og ha en utvisning av perfekt fasade og påtatt glede. Likevel gikk jeg jo i toget, i år igjen, fordi jeg har barn som synes det er veldig stas. Jeg tok på meg en pen kjole og en 17. mai sløyfe. Og stilte opp og gjorde dugnadsting med korpset fra 7 om morgenen. (Jeg liker korpset!) Jeg gjør det på grunn av barna mine, og hyggelige ildsjeler der vi bor, fordi jeg liker å hjelpe til og å bidra. Men også fordi jeg vet at det er valgfritt å bidra! Og jeg gleder meg til barna er store og jeg kan dra et annet sted enn der alt skjer. Og jeg kommer aldri til å gå med olabukse på 17. mai, for jeg respekterer at det er sårt for andre mennesker og jeg vil vise hensyn for de som synes det er en stor og viktig dag. Men for meg hadde jeg foretrukket om den ble feiret mer som finsk nasjonaldag: folk tenner et lys med finske farger hjemme. Såå enkelt, ydmykt og introvert ❤️ og likevel med kjærlighet til landet sitt. Anonymkode: 7785e...5d2 Jeg er helt enig med deg. De fleste er innom denne perioden når barna er små og synes det er kjempegøy å gå i tog, spise is og rope hurra bak korpset. De fleste forstår at noen må stå i kiosken eller bake kake hvis det skal bli en feiring. Men er en der at en ikke har tatt på seg de forpliktelsene og en ei har lyst til å gå rundt i tog den dagen, ja da må det være greit det også. Tvang er en dårlig løsning og har lite med feiring av grunnloven vår å gjøre. Anonymkode: 78760...f1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #43 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (På 17.5.2024 den 6.19): Skal man feire 17. mai så går man i tog. Hva hadde dagen vært uten barnetoget Anonymkode: fd886...27b Det er mange nok andre som ØNSKER å gå i tog så det er ikke en problemstilling. Jeg kommer aldri til å tvinge ett barn til gå i tog eller å gå på skolen,vi har mange nok andre tradisjoner på 17.mai som gjør det til en fin dag med familien. Anonymkode: 56712...dc9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #44 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er noe ekstremt absurd og kvalmt med å tvinge folk til å feire frihet og demokrati. det minner meg om nord-Korea. Som heter demokratisk republikk. Dugnadstvang er det verste jeg vet. Jeg er veldig glad i å bidra og å hjelpe til. Gjør gjerne ting for andre gratis, blant annet holder jeg på med norskkurs for ukrainere gratis på kveldstid etter jobb. MEN med en gang ting blir sosialt tvang og press og passiv aggressivitet virker det så utrolig mot sin hensikt på meg. Dessuten synes jeg alle flaggene og selvtilfredsheten («det et typisk norsk å være god!» «landet vårt er best i verden») er så nasjonalistisk og frastøtende. Samme med «hipp hipp hurra Norge er bra» som har blitt så populært å gaule de siste årene. Det er null ydmykhet og takknemlighet og refleksjon. Kun klappe seg selv på skuldra, flashe den 70 000 kr bunaden, og ha en utvisning av perfekt fasade og påtatt glede. Likevel gikk jeg jo i toget, i år igjen, fordi jeg har barn som synes det er veldig stas. Jeg tok på meg en pen kjole og en 17. mai sløyfe. Og stilte opp og gjorde dugnadsting med korpset fra 7 om morgenen. (Jeg liker korpset!) Jeg gjør det på grunn av barna mine, og hyggelige ildsjeler der vi bor, fordi jeg liker å hjelpe til og å bidra. Men også fordi jeg vet at det er valgfritt å bidra! Og jeg gleder meg til barna er store og jeg kan dra et annet sted enn der alt skjer. Og jeg kommer aldri til å gå med olabukse på 17. mai, for jeg respekterer at det er sårt for andre mennesker og jeg vil vise hensyn for de som synes det er en stor og viktig dag. Men for meg hadde jeg foretrukket om den ble feiret mer som finsk nasjonaldag: folk tenner et lys med finske farger hjemme. Såå enkelt, ydmykt og introvert ❤️ og likevel med kjærlighet til landet sitt. Anonymkode: 7785e...5d2 Jøss, finnes det en 17. mai-Grinch også…? Synes du det er like frastøtende når andre nasjonaliteter feirer nasjonaldagen til landet de bor i og er glad i også, eller er det bare nordmenn som blir nasjonalistiske for deg i en sånn sammenheng? Synes du pakistanere og iranere i Norge som går ut for å feire sine hjemlands nasjonaldager bør dempe seg litt? Er de ikke litt lite ydmyke der de går rundt i offentligheten og veiver med flaggene fra deres kjære hjemland? Nå er jeg veldig introvert av meg, men selv jeg synes det er mye kulere med folk som feirer i fellesskap, med felles tradisjoner, hurrarop og glede, fremfor at alle sitter hjemme hos seg selv og tenner lys. Ikke skjønner jeg hvorfor feiringen av Norges grunnlovsdag skal være så «ydmyk og introvert» heller. Hva er argumentene for det? Anonymkode: 7f9da...d9c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #45 Del Skrevet 18. mai 2024 Her er vi veldig forskjellig,faren vil skal tvinge barnet på snart 13 år til å gå i toget og på skolen, han mener dette ikke er valgfritt. At barnet har snakket i flere månender til meg om dette er noe han absolutt ikke vil,det hadde visst ikke noe å si. Faren blir mer og mer sint når jeg er krystallklar på at barnet ikke kommer til å gå i tog eller på skolen,å prøver å forklare at det er viktig at vi tar på alvor det barnet sier. Å at han er mer en stor nok til å velge selv hva han vil på 17.mai. Faren har han bare annenhver helg så det vel kanskje litt vanskelig å henge med utviklingen hans. Endte med at faren til slutt tok til fornuft å fant andre planer på 17.mai som de to kunne gjøre. Så det ble å se på 17.mai toget,ut å spise, også på tivoli. Fikk tilbake en fornøyd unge Til neste år blir det jo uansett ikke en diskusjon for da går han på ungdomsskolen. Anonymkode: 56712...dc9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #46 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jøss, finnes det en 17. mai-Grinch også…? Synes du det er like frastøtende når andre nasjonaliteter feirer nasjonaldagen til landet de bor i og er glad i også, eller er det bare nordmenn som blir nasjonalistiske for deg i en sånn sammenheng? Synes du pakistanere og iranere i Norge som går ut for å feire sine hjemlands nasjonaldager bør dempe seg litt? Er de ikke litt lite ydmyke der de går rundt i offentligheten og veiver med flaggene fra deres kjære hjemland? Nå er jeg veldig introvert av meg, men selv jeg synes det er mye kulere med folk som feirer i fellesskap, med felles tradisjoner, hurrarop og glede, fremfor at alle sitter hjemme hos seg selv og tenner lys. Ikke skjønner jeg hvorfor feiringen av Norges grunnlovsdag skal være så «ydmyk og introvert» heller. Hva er argumentene for det? Anonymkode: 7f9da...d9c Jeg liker ikke nasjonalisme/patriotisme generelt nei. Jeg bodde ett år i USA på videregående, og synes NOEN amerikaneres overdrevne bruk av amerikanske flagg og patriotiske uttalelser var ganske ubehagelig. Ganske mange land lar nasjonaldagen gå unna i stillhet. I Sverige har de vel nylig begynt å ha fri på dagen, men det er ikke overdøvende patriotisme som vi holder på med. Jeg synes også patriotismen i Russland er ubehagelig. Og den til en del av de mest sionistiske høyreorienterte israelerne. Det vi holder på med på 17. mai er ikke så veldig ulikt. Jeg er ikke så glad i flagg generelt. Noe av det første jeg husker med norske flagg (annet enn 17. mai) var nynazister som viftet med dem og sydde dem på klærne sine. 😣 Også synes jeg ikke at vi er bedre enn eller mer fortreffelige enn andre, fordi vi har vært så heldige å bli født her, eller fordi masse olje ble funnet på 70-tallet og vi har blitt rike på å øke co2-utslipp i verden. Forskjellene øker mer og mer, de rike blir rikere (og vi har fått flere fattige), politikerne våre har en masse svin på skogen og er mer opptatt av egne pendlerfradrag og andre måter å berike seg på, enn på hva som er viktig for vanlige mennesker, og på å utjevne forskjellene. Folk som kjenner meg aner ikke at jeg ikke liker 17. mai. Jeg er stort sett, og fremstår som, et sprudlende og positivt og hyggelig menneske som skaper mye glede rundt meg, på jobb og ellers. Men her inne deler jeg ting jeg ikke deler med så mange. Mannen min vet hva jeg mener da, men har har ikke så ulike meninger på den fronten selv. Han setter en 17. maisløyfe i dressen og pynter litt utenfor huset, men føler ikke for å delta på alt som skjer ute. Han er veldig introvert da. Anonymkode: 7785e...5d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #47 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jøss, finnes det en 17. mai-Grinch også…? Synes du det er like frastøtende når andre nasjonaliteter feirer nasjonaldagen til landet de bor i og er glad i også, eller er det bare nordmenn som blir nasjonalistiske for deg i en sånn sammenheng? Synes du pakistanere og iranere i Norge som går ut for å feire sine hjemlands nasjonaldager bør dempe seg litt? Er de ikke litt lite ydmyke der de går rundt i offentligheten og veiver med flaggene fra deres kjære hjemland? Nå er jeg veldig introvert av meg, men selv jeg synes det er mye kulere med folk som feirer i fellesskap, med felles tradisjoner, hurrarop og glede, fremfor at alle sitter hjemme hos seg selv og tenner lys. Ikke skjønner jeg hvorfor feiringen av Norges grunnlovsdag skal være så «ydmyk og introvert» heller. Hva er argumentene for det? Anonymkode: 7f9da...d9c Og for å svare på ditt siste spørsmål: jeg synes det er et sunnhetstegn om en kultur er ydmyk. Motsatt at en er høy på seg selv og mener en er verdens beste land eller at det er «typisk norsk å være god»🤢 Anonymkode: 7785e...5d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #48 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og for å svare på ditt siste spørsmål: jeg synes det er et sunnhetstegn om en kultur er ydmyk. Motsatt at en er høy på seg selv og mener en er verdens beste land eller at det er «typisk norsk å være god»🤢 Anonymkode: 7785e...5d2 Men hvorfor antar du at folk som feirer 17. mai, eller andre lands nasjonaldager, føler at de er bedre enn eller mer fortreffelige enn andre? Det går helt fint å være glad i landet sitt, og feire landets frihet og demokrati, uten å føle at man som person er bedre og mer fortreffelig enn andre. Det har ingen sammenheng. Man kan til og med føle seg heldig og ydmyk som ble født i et land som Norge, og likevel være stolt over og glad i landet sitt. Det høres nesten ut som om du ikke blir fornøyd før nordmenn går rundt i kollektiv skam. Hvorfor i all verden skal vi gjøre det? Ingen, verken nordmenn eller andre nasjonaliteter, skal føle skal skamme seg for hvor de er født eller hva landets politikere foretar seg. Anonymkode: 7f9da...d9c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #49 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og for å svare på ditt siste spørsmål: jeg synes det er et sunnhetstegn om en kultur er ydmyk. Motsatt at en er høy på seg selv og mener en er verdens beste land eller at det er «typisk norsk å være god»🤢 Anonymkode: 7785e...5d2 Forresten, hvorfor er det galt å føle at man bor i verdens beste land? Anonymkode: 7f9da...d9c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2024 #50 Del Skrevet 18. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og for å svare på ditt siste spørsmål: jeg synes det er et sunnhetstegn om en kultur er ydmyk. Motsatt at en er høy på seg selv og mener en er verdens beste land eller at det er «typisk norsk å være god»🤢 Anonymkode: 7785e...5d2 Vi bor i et av verdens mest demokratisk land hvor vi har frihet til å gjøre hva vi vil og elske hvem vi vil. Vi har ingen militærparader, eller lever under et tyranni. Vi lever ikke i frykt for morgendagen. Det betyr ikke at vi er høye på oss selv. For meg vitner et sånt utsagn om historieløshet og at enkelte er blitt så bortskjemte at de ikke ser hva vi har. Mange fra andre nasjoner ville gitt høyrehåneden sin for å kunne leve i frihet, som det vi gjør. Anonymkode: aa882...1de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447645-ville-dere-ha-tvunget-barnet-til-%C3%A5-g%C3%A5-i-tog-og-v%C3%A6re-med-p%C3%A5-aktivitetene-p%C3%A5-skolen-i-morgen/page/2/#findComment-150099267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå