Gå til innhold

Får ikke lov til å ha med vann i 17 mai toget.

Anbefalte innlegg

Fikk en e-post fra skolen nå om at barna som skal gå i 17 mai toget ikke får ha med seg drikke i toget ( oslotoget)

Det er meldt 24 grader og knallsol.

De får da ikke drikke noe på ca 3 timer i denne varmen, det er jo ikke forsvarlig..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 99768...8ea

Fortsetter under...

Jeg tror det er forsvarlig sånn at det går bra med dem sånn helsemessig, men de burde få anledning til å drikke, så om det er noen stasjoner på veien som tilbyr drikke, eller det blir kanskje kaotisk? ( jeg ser at det muligens er en dårlig ide )

Hva er grunnen til at de ikke får ha med? 

Da jeg begynte å gå i 17.mai- tog, så varte det minst like lenge uten væskeinntak, og kan ikke huske at jeg tenkte på det. Husker bare at det var utrolig godt og lettende med iskrem og brus da vi "kom i mål"

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fikk en e-post fra skolen nå om at barna som skal gå i 17 mai toget ikke får ha med seg drikke i toget ( oslotoget)

Det er meldt 24 grader og knallsol.

De får da ikke drikke noe på ca 3 timer i denne varmen, det er jo ikke forsvarlig..

Hva tenker dere?

Anonymkode: 99768...8ea

Det tenker jeg at kommer til å gå helt fint og at det er helt forsvarlig. 

Vet ikke hvor forsvarlig det er, skal man drikke masse først så vil de jo sikkert tisse i løpet av tre timer. Ellers så skal de gå i varmen, noen i bunad som i seg selv er varmt.

Kan være fare for solstikk: https://www.apotek1.no/sol/solstikk

Jeg har hatt solstikk når jeg var barn og det var på en helt vanlig sommerdag (noen og tjue grader) og jeg skulle gå 3-4 kilometer. Ingenting som skulle tilse at jeg kunne få solstikk, jeg hadde drukket men hadde ikke tilgang til drikke under turen. Barn har større sjanse for solstikk enn voksne. 

Endret av Elina

Jeg håper de har tenkt igjennom dette og har noe vann tilgjengelig. Vi fikk nettopp melding fra skolen med anbefaling om å sende med barna vann. Dette er en av Oslos nabokommuner, så vi har akkurat det samme været, men mye kortere tog. 

Dette ligger an til å bli den varmeste 17. mai side 1980, og den rekorden kan bli slått. Det er ikke vanlig 17. mai-vær akkurat. 

Anonymkode: f96b4...955

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg håper de har tenkt igjennom dette og har noe vann tilgjengelig. Vi fikk nettopp melding fra skolen med anbefaling om å sende med barna vann. Dette er en av Oslos nabokommuner, så vi har akkurat det samme været, men mye kortere tog. 

Dette ligger an til å bli den varmeste 17. mai side 1980, og den rekorden kan bli slått. Det er ikke vanlig 17. mai-vær akkurat. 

Nei men herreminhatt, vi gikk da i korps i Oslo før og marsjerte og spilte i alle de 3 timene toget varte uten at det var noe problem. Man tåler det med mindre man har underliggende sykdom. Det får være grenser til dilling. Men det er jo stadig vekk mammaer som løper etter ungene med drikkeflasker og tror poden skrumper inn om ikke det drikkes hele tiden. 

amandine skrev (Akkurat nå):

Nei men herreminhatt, vi gikk da i korps i Oslo før og marsjerte og spilte i alle de 3 timene toget varte uten at det var noe problem. Man tåler det med mindre man har underliggende sykdom. Det får være grenser til dilling. Men det er jo stadig vekk mammaer som løper etter ungene med drikkeflasker og tror poden skrumper inn om ikke det drikkes hele tiden. 

Som sagt, været i morgen blir ikke som tidligere 17. maier.

Jeg tror det går helt fint, HI. Men ta med deg en vannflaske selv og se om du får gitt poden noe vann langs ruta om du er veldig bekymret. Du skal vel stå der p se på toget uansett. 

Anonymkode: fc1cb...fa9

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Som sagt, været i morgen blir ikke som tidligere 17. maier.

Tidenes varmeste så langt var i 1980, jeg lover deg at ingen mammaer løp etter korpsene med drikkeflasker i toget. Vi er mange som er i live enda, selv om vi marsjerte med mørkeblå uniformer og bar flaggborg eller tuba eller turnet som tamburmajorer. Vi var svette og slitne men ubehag og fare er to helt forskjellige ting.

amandine skrev (1 time siden):

Var aldri 25+ grader før på 17 mai før da. Gjerne under 10 grader og overskyet. Er litt forskjell da. 3 timer uten vann er jo lenge, men hvem legger opp til tog på 3 timer? Sykt.

Anonymkode: 92cd3...00a

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Var aldri 25+ grader før på 17 mai før da. Gjerne under 10 grader og overskyet. Er litt forskjell da. 3 timer uten vann er jo lenge, men hvem legger opp til tog på 3 timer? Sykt.

Anonymkode: 92cd3...00a

Barnetoget i Oslo tar nok minst tre timer. 

Anonymkode: 474ce...315

Jeg har nettopp forespurt vår skole om samme tema. De skal møte 9.15 og har ikke tilgang på drikke før litt over 12. Neida, det er ikke voldsomt lenge, men det er spådd varmeste 17.mai siden 1980 her jeg bor, og de skal tross alt gå i stekende sol i en god del kilometer i 3 timer. Selve toget bruker ikke 3 timer, men totalt fra de møter på skolen til alt er ferdig. 

Barn tåler dessuten mindre enn voksne når det kommer til dehydrering, særlig barn i vekst og de med underliggende sykdom. Skal de nektes vann, mener jeg virkelig dette er uforsvarlig fra skolens side. 

Jeg kan se poenget med spruting og tull om alle har vannflasker, men da får lærer ta ansvar og ha med noen vannflasker og engangskopper i sekken sin. 

Er oppvokst i Oslo og har gått i barnetoget hvert år på barneskolen. Ja, tar ca 3 timer fra man stiller opp til toget oppløses. Har aldri hatt med vann, men har vel aldri vært så varmt som det kommer til å bli nå i år heller.

Anonymkode: 04aa0...e07

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er oppvokst i Oslo og har gått i barnetoget hvert år på barneskolen. Ja, tar ca 3 timer fra man stiller opp til toget oppløses. Har aldri hatt med vann, men har vel aldri vært så varmt som det kommer til å bli nå i år heller.

Anonymkode: 04aa0...e07

Det er sinnsykt, og unødvendig. 

Meldt 25 grader og 4 i vindstyrke (7-9 i kastene). Blir ikke krise. Var ute i ettermiddag, var helt ok pga vinden. Blir ikke annerledes i morgen🙂

Anonymkode: 5c8ef...882

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...