Gå til innhold

Hva er det viktigste et menneske skal være/bør ha?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Pleier å si at det viktigste valget man gjør i livet, er valg av partner. En dårlig partner kan ødelegge livet vårt. Både økonomien, vårt sosiale liv, jobb og helse. Selvtillit også er en god ting. Det kan også en dårlig partner ødelegge. Understreker at man selvsagt kan leve godt uten partner.

For sin egen del trengs liv og helse (mat, drikke, varme osv). Deretter tilhørighet i en gruppe (venner, familie, respekt ol) og trygghet (penger på bok, fungerende rettsvesen, velferdsstaten mm). Høy status, selvutvikling ol er ikke så viktig før de andre, mer grunnleggende, behovene er oppfylt.

For andre er de viktigste egenskapene et menneske kan ha evnen og viljen til å oppfylle andres menneskers behov.

Anonymkode: 00867...886

Annonse

Folk er jo forskjellig, så det er litt individuelt hva man legger mest vekt på i livet.

Og hva man gjør om noe av det man selv anser som viktig mangler, jo da gjør man det man kan for å fikse det. Er det noe som ikke kan fikses så må man rett og slett bygge seg et så godt liv som mulig, med de kortene man har fått utdelt.

Selv er jeg ufør. Og det var selvfølgelig en stor sorg, det å miste en jobb jeg var glad i, det sosiale ved det, inntekten, og måtte håndtere sykdom i tillegg. Men så kommer det til et punkt hvor man må ta et valg. La bitterhet og vonde følelser styre livet, eller velge å smile og gjøre det beste ut av det. Jeg har ikke det livet jeg ønsket meg, men jeg har et rimelig godt liv likevel.

Det er få som opplever at livet er bare regnbuer og enhjørninger altså.

Anonymkode: f803b...edc

Merkelig innlegg. Nesten ingen av de tingene du ramser opp er viktige. 

Partner? Hvis man ønsker en partner da. Svært mange lever sitt beste liv uten partner. 

Bil? 😂 Jaja..

Reise og oppleve? Det er jo individuelt. Noen liker det, andre ikke. 

Slank??? Nei nå gir jeg meg, håper du forstår poenget.

Anonymkode: cf820...12f

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

- Klok? Man trenger ikke være så klok, men det hjelper jo å ikke være Charter-Svein dum, selvsagt. 
- Slank? Slett ikke nødvendig. Se rundt deg, er det bare de slanke som har partner?
- God økonomi? Økonomien trenger ikke være veldig god, men at man ikke lever på kreditt og at man har en noenlunde plan for fremtiden er jo viktig for de fleste
- God jobb? Jeg tenker at det å ha jobb er viktig, om man da ikke er ufør, selvsagt. Man kan være en strålende god partner selv om man har en sykdom/skade
- Partner? Mange gode mennesker er single
- Godt sosialt liv? Det spørs på personen. Noen er sosiale, mens andre trives alene
- Bolig? Det er jo en fordel at man ikke bor på gata
- God helse? Det er ikke gitt alle å ha god helse, menneskeverdet måles absolutt ikke i det. 

Om man ikke har dette. Hva da? Da får man vel bare brette opp ermene og ta tak i det man kan gjøre noe med.

Anonymkode: 2e27f...0ac

Hm, det kommer jo litt an på hvilken relasjon man skal ha til vedkommende også, eller om du mener egenskaper/ting en selv anser som viktig at en selv har? Om andre er det stor forskjell på om det er hos en partner eller nær venn, kollega, menneske generelt osv. F.eks. setter jeg ikke krav om at over middels intelligens og godt kunnskapsnivå er viktig for verdien av et menneske generelt, men hos en partner eller nær venn opplever jeg dette som veldig viktig. 

Sånn generelt så synes jeg godt utviklet empati, selvinnsikt, raushet, humor og selvironi, integrert, selvrespekt, toleranse og endringsvillighet er viktige egenskaper. Jeg bryr meg utrolig lite om status og det ytre, så det er sterkt underordnet, med et lite unntak for at jeg foretrekker en god personlig hygiene.

Anonymkode: 7b2c7...6a2

Sjelefred.

Det er det jeg ser på som aller viktigst for alle.

Hvordan man oppnår dette vil variere fra person til person, men har man ro innvendig så spiller det ingen rolle om en har bil, penger, makt, kjæreste, er slank, frisk osv...

Mennesker har ikke behov for store materielle goder, selv om mange tror det bringer lykke. 

Man har behov for å dekke grunnleggende behov som mat osv, og man trenger trygghet, som man får gjennom økonomi.

De viktigste indre kvalitetene til et menneske må være empati og tro på seg selv. Man må respekt både for seg selv og andre.

Anonymkode: 6d2cd...3aa

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Snill og omsorgsfull var de første tingene jeg tenkte på

Anonymkode: faffe...df1

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Empati er også veldig viktig

Anonymkode: faffe...df1

Dette gjør at du blir overkjørt. Hvem vil være den som hele tiden gir seg, hele tiden blir overkjørt? Mye bedre å ikke ha samvittighet, ikke føle det er galt å kjøre på med sin vilje. Da kan man oppnå hva som helst. Da får man sin vilje.

Anonymkode: db413...8ba

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette gjør at du blir overkjørt. Hvem vil være den som hele tiden gir seg, hele tiden blir overkjørt? Mye bedre å ikke ha samvittighet, ikke føle det er galt å kjøre på med sin vilje. Da kan man oppnå hva som helst. Da får man sin vilje.

Det går helt fint an å ha empati og være snill uten å bli overkjørt. Det finnes en mellomting mellom fullstendig underdanig og fullstendig egoist. Man trenger bare være et anstendig menneske, men ikke la seg bruke

Anonymkode: 6d2cd...3aa

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

- Makt

- Følelsesløshet

De to er en god kombinasjon for å oppnå det en vil her i livet.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er greit at du ikke svarer politisk korrekt, men det du beskriver er de sterkeste psykopatiske trekkene. Jeg vet ikke helt om de oppnår det de vil eller er spesielt lykkelige, da fengsler har et flertall innsatte med disse trekkene/ sidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...