Gå til innhold

Synes du det er greit om en lærer bruker N-ordet til elever?

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (2 timer siden):

Ja, det er ubehagelig. Men er du lærer så må du stå i det, og ikke samlet gå til Aftenposten og syte som ofre? Jeg syns det er svakt jeg.

Jeg syns at det er helt innafor å reagere. Lærere skal da ikke måtte stå i å bli kalt rasister fordi de underviser. 

Anonymkode: 81537...68a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns at det er helt innafor å reagere. Lærere skal da ikke måtte stå i å bli kalt rasister fordi de underviser. 

Jo det skal de, av den enkle grunn at de vet de ikke er det. Å gå samlet til pressen for å syte  syns jeg er  tegn på at de er usikre i rollen de har.

Hva er poenget? Kan du forklare det?

ReneRene skrev (25 minutter siden):

Nei, det er feil. Jeg setter pris på uenighet så lenge det er saklig. Hvilke din kommentar ikke er. 

Jeg tror ikke mine meninger her er irrelevante i det hele tatt. 

Forøvrig og viktigst : Lærere er læremestre. Idealer.

Da går de ikke til pressen på samme nivå som sine elever og andre gjør på some. De skal heve seg over og gå fram som gode eksempler.

At du kaller lærerene sytete og svake er ikke saklig.

Anonymkode: 42db0...857

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

At du kaller lærerene sytete og svake er ikke saklig.

Jo det er jo det i denne konteksten uten at jeg kalte dem svake. Jeg skrev, DET er svakt.

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (5 timer siden):

Jo det skal de, av den enkle grunn at de vet de ikke er det. Å gå samlet til pressen for å syte  syns jeg er  tegn på at de er usikre i rollen de har.

Hva er poenget? Kan du forklare det?

Poenget er at din mening ikke betyr noe for meg. 

ReneRene skrev (8 timer siden):

Jeg syns ærlig talt at det er lærerne som er hårsåre her? De underviser og må stå støtt i det. Men det gjør de ikke uten å nettopp være hårsåre for kritikk. I så stor grad at de samlet skriver hvor vanskelig det er. Buhuu liksom. Eller? 

Nei,at en lærer blir beskyldt for å være rasist KUN fordi han leser et dikt (som gjengir de siste ordene en mørk norsk gutt fikk høre før han ble drept), og dermed i ytterste konsekvens kan miste jobben, er IKKE BUHU!

Kan man da ikke bruke ordet nazist, når man underviser om andre verdenskrig?Kan man ikke bruke ordet jøde, når man underviser om Holocaust, hvordan skal en lærer undervise?

Annonse

Selvfølgelig skal de kunne bruke det i undervisningen. Vanskelig å fortelle afrikaners historie uten å bruke uttrykke, og elever nør absolutt lære hvorfor det er stygt, ikke bare at det er stygt

Anonymkode: 46a9a...d8b

Det å påstå at noen «syter» når de sier i fra om noe er en gedigen hersketeknikk i seg selv. Disse lærerne tar lærerrollen med seg ut i samfunnet og forteller voksne folk som ikke skjønner bedre hvor skapet skal stå. Det er ikke å syte.

Anonymkode: b8bfb...609

Vil du ikke bli kalt rasist så føler jeg det er så enkelt som ikke gjør noe rasistisk? Er du rasist må du faktisk tåle at andre sier i fra! Også om du er en lærer. Særlig da! Det må lærere faktisk tåle. Eller ikke gjør noe rasistisk?

Anonymkode: 670c1...de4

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Vil du ikke bli kalt rasist så føler jeg det er så enkelt som ikke gjør noe rasistisk? Er du rasist må du faktisk tåle at andre sier i fra! Også om du er en lærer. Særlig da! Det må lærere faktisk tåle. Eller ikke gjør noe rasistisk?

Anonymkode: 670c1...de4

Du leste ikke saken du kommenterer på? Skjønte ikke utgangspunktet for diskusjonen?

Anonymkode: b8bfb...609

Østerdølen skrev (1 time siden):

Nei,at en lærer blir beskyldt for å være rasist KUN fordi han leser et dikt (som gjengir de siste ordene en mørk norsk gutt fikk høre før han ble drept), og dermed i ytterste konsekvens kan miste jobben, er IKKE BUHU!

Kan man da ikke bruke ordet nazist, når man underviser om andre verdenskrig?Kan man ikke bruke ordet jøde, når man underviser om Holocaust, hvordan skal en lærer undervise?

Jeg sier jo ikke at de ikke kan bruke ordet i den settingen, og jeg tror vel ikke at de kan miste jobben av dette. DA kunne de gått via pressen.

ReneRene skrev (6 timer siden):

Jo det er jo det i denne konteksten uten at jeg kalte dem svake. Jeg skrev, DET er svakt.

Som sagt, helt usakelig. Noe mer er det ikke si om det.

ReneRene skrev (1 time siden):

Jeg sier jo ikke at de ikke kan bruke ordet i den settingen, og jeg tror vel ikke at de kan miste jobben av dette. DA kunne de gått via pressen.

Eh JO,de kan glatt miste jobben pga dette.Etter den nye mobbeparagrafen er det elevens subjektive opplevelse som definerer hva som defineres som mobbing/sjikane eller hets. det er faktisk flere lærere som har mistet jobben, kun fordi en elev mener seg utsatt for rasisme eller mobbing.

Annonse

Østerdølen skrev (18 minutter siden):

Eh JO,de kan glatt miste jobben pga dette.Etter den nye mobbeparagrafen er det elevens subjektive opplevelse som definerer hva som defineres som mobbing/sjikane eller hets. det er faktisk flere lærere som har mistet jobben, kun fordi en elev mener seg utsatt for rasisme eller mobbing.

Ok. Det syns jeg ser veldig urimelig og absurd ut. Jeg hadde jo skjønt det veldig godt om det ble oppslag om en lærer mistet jobben på grunn av dette, men jeg får ta ditt ord for at det kan skje da..

Ok. Det syns jeg ser veldig urimelig og absurd ut. Jeg hadde jo skjønt det veldig godt om det ble oppslag om en lærer mistet jobben på grunn av dette, men jeg får ta ditt ord for at det kan skje da..

Har du virkelig ikke fått med deg NOE ev debatten rundt paragraf 9a de siste årene?

Kamomille skrev (4 minutter siden):

Har du virkelig ikke fått med deg NOE ev debatten rundt paragraf 9a de siste årene?

Nei, og jeg må også google for å finne ut hva §9 a handler om. 

Da har jeg googlet, og jeg ser ikke relevansen her?

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (27 minutter siden):

Nei, og jeg må også google for å finne ut hva §9 a handler om. 

Da har jeg googlet, og jeg ser ikke relevansen her?

hvordan kan du da påstå at oppsigelse av lærere er er absurd?

Kamomille skrev (3 minutter siden):

hvordan kan du da påstå at oppsigelse av lærere er er absurd?

Fordi jeg ikke ser at lærerne gjør noe som helst galt her ift elever. Ingenting, og heller tvert i mot siden de forteller og viser rimelig drøye rasistiske opplevelser mennesker gikk gjennom for noen tiår siden, og kanskje ikke for så lenge siden heller. Det er jo viktig lærdom for elevene, og ingenting de skal bli støtt av. De må faktisk lære seg historie da det er særs viktig for å forstå nåtid, og for å se ting i sammenheng og i perspektiv.

Det er helt tullete dette med N-ordet. Alle bør slutte å bruke det, det er alt for nedsettende og belastet. Men i undervisning så må det kunne brukes hensiktsmessig. Problemet er at denne tullediskusjonen rundt et ord og hudfarge tar all oppmerksomhet bort fra kulturen som er helt uforenlig med vår i alt for mange tilfeller.

Anonymkode: 93e28...359

ReneRene skrev (3 timer siden):

Nå må du en gang skjønne at din subjektive oppfattelse av ting ikke nødvendigvis er det rette. 

Det at disse lærerne går ut med dette nå, kan jo på sikt forhindre at andre blir beskyldt for rasisme og i verste fall miste jobben. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå må du en gang skjønne at din subjektive oppfattelse av ting ikke nødvendigvis er det rette. 

Det at disse lærerne går ut med dette nå, kan jo på sikt forhindre at andre blir beskyldt for rasisme og i verste fall miste jobben. 

Jeg sier hva min mening er, og ikke at den alltid er rett for andre. Hvis du syns jeg ofte har rett, så ikke legg det på meg, for da er det du som oppfatter det sånn.

Jeg syns de ikke bør forsvare dette, for de gjør ingenting galt med å fortelle om hvordan ting var før, og historien bør bli formidlet korrekt i slike kontekster. Men nå ser jeg at de faktisk kan være på tynn is her ifølge en bruker, og da tar jeg det til etterretning.

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Jeg sier hva min mening er, og ikke at den alltid er rett for andre. Hvis du syns jeg ofte har rett, så ikke legg det på meg, for da er det du som oppfatter det sånn.

Jeg syns de ikke bør forsvare dette, for de gjør ingenting galt med å fortelle om hvordan ting var før, og historien bør bli formidlet korrekt i slike kontekster. Men nå ser jeg at de faktisk kan være på tynn is her ifølge en bruker, og da tar jeg det til etterretning.

nå svarer du i «hytt og pine» igjen.

Påstanden din var at lærere ikke kan bli sagt opp pga bor slikt som dette. Vi er flere som motbeviser det ved å henvise til faktiske saker hvor skoleansatte HAR blitt sagt opp fordi elever FØLER seg krenket…

ReneRene skrev (6 timer siden):

Kamomille skrev (5 minutter siden):

nå svarer du i «hytt og pine» igjen.

Påstanden din var at lærere ikke kan bli sagt opp pga bor slikt som dette. Vi er flere som motbeviser det ved å henvise til faktiske saker hvor skoleansatte HAR blitt sagt opp fordi elever FØLER seg krenket…

Når ble " jeg tror vel ikke" en påstand?  Kan dere ikke lese ting som det faktisk står uten å misoppfatte pga følelselstyrte " tolkninger"?  

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (34 minutter siden):

Når ble " jeg tror vel ikke" en påstand?  Kan dere ikke lese ting som det faktisk står uten å misoppfatte pga følelselstyrte " tolkninger"?  

Kanskje du burde formidle deg litt mer forståelig

Hvordan fikk du snudd dette til at noen syns at du ofte har rett? Det var vel faktisk det stikk motsatte som ble sagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...