Gå til innhold

Det med at mange klager om å være ensom i 17 mai.

Anbefalte innlegg

Leser der mange føler seg alene og ensom men spørsmålet mitt er om dem tar initiativ? Invitere noen venner? Familie? Eller/ er det en del arrangamentet som foregår rundt, eller facebook grupper som «Hey girl» der folk leter etter muligens nye venner.
for noen er tydeligvis ikke 17 mai godkjent  eller bra nok om de ikke har planer fra morgen til kveld. Men noen har den der tankegangen at de venter på invitasjon og blir sure og klager men, inviterer ikke selv tenker jeg? jeg kan skjønne mer om en venn hadde lagt fest og utelatt 1-2 venner. Men av og til så går det utover feks om jeg hadde vert invitert på fest-frokost av en venninne så føler jeg det litt ubehagelig og spørre om min andre venninne kan bli med da det er nok andre som har spurt verten om det samme og at det er fult allerede. Jeg har vert alene før i 17 mai men har ikke tenkt mye over det. I siste 4 årene har jo jeg begynt å bli invitert av venner.

Det er jo utrolig kjekt å bli invitert men det er heller ikke venners ansvar å inkludere en annen venn i alt når det ikke er mulighet det er hyggelig men bør ikke forventes. Nevner dette siste ta jeg har vert innom feks tiktok, der jenter i 17-18-20 oppover klager på folk som legger bilde ut av sin 17 mai feiring. 

Anonymkode: afec1...270

Fortsetter under...

Jeg kjenner til noen som bor på hemmelig adresse. Familie og venner fra før i tiden kan ikke få vite hvor de bor, og de kan ikke ha sosiale medier. Det er en skikkelig kjip situasjon. De kan ikke delta i det offentlige arrangementet heller i tilfelle noen får dem med på bilder og poster på sosiale medier. Da blir 17. mai ensomt. De kan komme til mye venner etter det offentlige arrangementet, men frykten for å møte på mennesker fra sitt gamle liv er for stor, og de aller fleste samlinger her er med familie fremfor venner

Anonymkode: a116a...42d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hva er problemet me å være alene på 17.mai? Jeg skal være alene. Igjen. Frivillig. Liker ikke alt styret. 

Anonymkode: 7c50f...deb

Ikke jeg heller har vert alene før og koste meg med god mat. Men mange folk forventer og vil helst at deres 17 mai skal være champange frokost- og fest. Eller er ikke den 17 mai godkjent.. og klager på folk som legger ut i sosiale om sin 17 mai. Andre som klager på at de vil heller ha hatt venner å feire med en familie. De har i det minste familie å feire med.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hva er problemet me å være alene på 17.mai? Jeg skal være alene. Igjen. Frivillig. Liker ikke alt styret. 

Du gjør det frivillig, det er det som er forskjellen.

Anonymkode: 1ebbe...2de

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Leser der mange føler seg alene og ensom men spørsmålet mitt er om dem tar initiativ? Invitere noen venner? Familie? Eller/ er det en del arrangamentet som foregår rundt, eller facebook grupper som «Hey girl» der folk leter etter muligens nye venner.
for noen er tydeligvis ikke 17 mai godkjent  eller bra nok om de ikke har planer fra morgen til kveld. Men noen har den der tankegangen at de venter på invitasjon og blir sure og klager men, inviterer ikke selv tenker jeg? jeg kan skjønne mer om en venn hadde lagt fest og utelatt 1-2 venner. Men av og til så går det utover feks om jeg hadde vert invitert på fest-frokost av en venninne så føler jeg det litt ubehagelig og spørre om min andre venninne kan bli med da det er nok andre som har spurt verten om det samme og at det er fult allerede. Jeg har vert alene før i 17 mai men har ikke tenkt mye over det. I siste 4 årene har jo jeg begynt å bli invitert av venner.

Det er jo utrolig kjekt å bli invitert men det er heller ikke venners ansvar å inkludere en annen venn i alt når det ikke er mulighet det er hyggelig men bør ikke forventes. Nevner dette siste ta jeg har vert innom feks tiktok, der jenter i 17-18-20 oppover klager på folk som legger bilde ut av sin 17 mai feiring. 

Hvis de som klager vet om en annen som også er alene, så hadde de nok invitert. Hvis det er sånn at vedkommende vet at de er flere som bruker å være sammen, så er det ikke så lett å invitere folk. Det er noe som nok er verre enn å være alene, og det er å bli avvist. Jeg syns ikke at det er så vanskelig å skjønne det, og det er kanskje verre når de er unge også. Jeg syns jo at de som er flere har mer ansvar for å invitere den de vet, eller tror, at kommer til å være alene den dagen. 

Alt er enkelt når man ønsker det selv. 
og hvorfor kan det ikke være de som er mange som kan inkludere den som er alene? Vet vel svaret for de har noen å være med og tenker ikke på den som sitter alene. Hvorfor skal de? Det er ikke dem så de får bare sitte alene. Alle tider som jul, påske, 17 mai, sommerferier der alle kommer sammen er grusom tid for ensom som har få. 

Anonymkode: aaa41...459

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner til noen som bor på hemmelig adresse. Familie og venner fra før i tiden kan ikke få vite hvor de bor, og de kan ikke ha sosiale medier. Det er en skikkelig kjip situasjon. De kan ikke delta i det offentlige arrangementet heller i tilfelle noen får dem med på bilder og poster på sosiale medier. Da blir 17. mai ensomt. De kan komme til mye venner etter det offentlige arrangementet, men frykten for å møte på mennesker fra sitt gamle liv er for stor, og de aller fleste samlinger her er med familie fremfor venner

Anonymkode: a116a...42d

Høres helt forferdelig ut. ❤️ Hva med å flytte utenlands? Fins norske skoler på feks Gran Canaria . 

Anonymkode: 856fb...67e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Frivillig ensom er jo ikke sammenlignbart. Å velge å være alene er er valg. 
Jeg liker å være alene selv og hadde satt pris på en 17. mai alene. 😊

Men når ensomheten ikke er frivillig fordi man ikke har nettverk er det vondt. 
Jeg tror ikke folk klarer å sette seg inn i problemstillingen. De HAR INGEN. De kan ikke ta initiativ for de har ikke nettverk. Dessuten så er denne dagen ganske tradisjonsrik så det skal litt til å få folk til å komme. 

Jeg bor i en liten grend på landet. Vi praktiserer alltid «åpen grill» etter kl 15. Vi griller og spiser da og de som vil komme er velkommen. De kan ta med egen grillmat eller få pølse i lompe av oss. Som oftest kommer pensjonistene i gata innom. Veldig hyggelig og de sier at de setter enorm pris på det, noen av de orker ikke feiring på skolen men liker å få litt stemning hos oss på ettermiddagen. Det koster lite å inkludere, det koster litt mer å våge å bli inkludert av fremmede. 

Anonymkode: 3145c...297

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Høres helt forferdelig ut. ❤️ Hva med å flytte utenlands? Fins norske skoler på feks Gran Canaria . 

Anonymkode: 856fb...67e

Frykten for SoMe er der også. Vi hadde en i klassen til yngste som bodde på hemmelig adresse. En ferie i utlandet ble helt krise, de ble avbildet i bakgrunnen på en restaurant av en influenser med stor følgerskare. Hva er odsen liksom. Det gikk bra da men det var rimelig panikkfølelse for mammaen. 

Anonymkode: 3145c...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...