Gå til innhold

Forventer jeg for mye?

Anbefalte innlegg

16 åringen vil invitere noen venner på besøk før de skal dra videre på et utearrengement. Det er snakk om et par timer og det er rolige ungdommer. Samboer (og stefar) sier nei til det fordi han er redd det blir mye høy musikk, er også redd for at høytaleren i stua blir sprengt. Jeg har også spurt om å få låne bilen hans siden det er bare den alle får plass i men det kan jeg ikke av samme grunn, redd høytaleren skal bli sprengt og er redd ungdommen er uforsiktig.  
Vi har en bil hver og han har lånt min og vica verca. Vi betaler halve bilholdet hver på begge bilene. 
Vet liksom ikke om jeg forventer for mye eller.. ? Synes det er synd at ungdommen ikke kan invitere de nærmeste vennene, det blir 7 stk så skjønner jo at dem kan høres. 

Anonymkode: d97d9...707

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447606-forventer-jeg-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har vel ingen rett til å nekte ungdommene å komme om du sier det er ok. Blir høytaleren sprengt får ungdommene kjøpe ny- men hvor sannsynlig er det at det skjer egentlig. 

Han har selvsagt rett til å ikke ville låne bort bilen, men grunnen er helt idiotisk. 

Jeg hadde fortalt han hvilken tufs jeg syns han var. 

Anonymkode: a6ce5...82c

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

16 åringen vil invitere noen venner på besøk før de skal dra videre på et utearrengement. Det er snakk om et par timer og det er rolige ungdommer. Samboer (og stefar) sier nei til det fordi han er redd det blir mye høy musikk, er også redd for at høytaleren i stua blir sprengt. Jeg har også spurt om å få låne bilen hans siden det er bare den alle får plass i men det kan jeg ikke av samme grunn, redd høytaleren skal bli sprengt og er redd ungdommen er uforsiktig.  
Vi har en bil hver og han har lånt min og vica verca. Vi betaler halve bilholdet hver på begge bilene. 
Vet liksom ikke om jeg forventer for mye eller.. ? Synes det er synd at ungdommen ikke kan invitere de nærmeste vennene, det blir 7 stk så skjønner jo at dem kan høres. 

Datter MÅ komme først altså.  Hva er viktigst? At disse 7 har det knalltopp? Eller at gubben skal ha det rolig noen timer... Syns du forventer altfor lite. Sukk. 

Anonymkode: b04de...550

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Har han dårlige erfaringer så har han helt rett på å nekte. Det vil si om det har vært plagsomt med høy musikk før, eller om det faktisk har skjedd at høytalere har blitt sprengt. Du sier ingenting om det. 

Er dette bekymringer uten grunn, så bør han godta.

Annonse

Kommunikasjon er jo et greit utgangspunkt her. Han bruker nok høyttalere som en unnskyldning, men det er faktisk ikke verre enn å snakke med 16-åringen og videreformidle bekymringen og få henne til å love at musikken ikke skal over et visst volum, hverken hjemme hos dere eller i bilen. Og i bilen er jo du sjåfør og kan styre volumet, så det argumentet må han lenger ut på landet med uansett. Du svaret jo ganske enkelt at i bilen har du kontroll. Jeg tipper det er helt andre ting han egentlig er bekymret for, så jeg ville snakket skikkelig med ham, på en rolig måte og lyttet og beroliget underveis, laget noen kompromisser der det er greit å gjøre det, men ikke gitt meg på at de skal få lov.

Anonymkode: 23452...c8a

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Sprenge høytaleren? Det aller dummeste jeg har hørt. Rekk opp hånda hvis du har sprengt en høytaler før??  Dummeste unnskyldningen jeg har hørt. 

HI. Tenk litt over hva denne mannen gir/ tar. 

Anonymkode: b04de...550

🙋‍♀️

Anonymkode: fd548...59e

Selvfølgelig skal ungdommen få lov til å invitere venner i sitt eget hjem. Og hvorfor skal han bestemme at de ikke får lov til å komme??

I ditt hjem bestemmer du like mye som mannen og siden det er ditt barn, bestemmer du mest.  Synes også du kan låne bilen til mannen. Høyttalerne i bilen blir jo ikke sprengt. For en teit unnskyldning.

Anonymkode: bca57...24e

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

hadde fortalt han hvilken tufs jeg syns han var

Nei, du hadde nok ikke det. Du hadde også gått inn her å fortalt hvor dum mannen er. Dumme mannen. Mannen min er dum han. Så svare alle andre at du bare er nødt til å skille deg. For sånn har det blitt. Dagens kvinner er svake, og tåler ingenting. 

Anonymkode: 560a3...aee

Jeg er alenemor uten ny samboer/ektefelle.  Selvfølgelig får barna mine invitere venner på besøk.  Selvfølgelig kjører jeg dem/de får låne bil. 

I de få tilfellene problemer har oppstått har vi snakket om hva som har skjedd og fremtidige løsninger for å unngå gjentakelse.  

Vi har regler hjemme som barna synes er rimelige, for eksempel ingen overnattinger på skoledager.  Jeg har også klare forventinger om at skal rydde etter seg osv.  

Barna mine er helt normale barn på godt og vondt.  

Du forventer ikke for mye.  Kan du bestemme hvem mannen din får lov til å invitere hjem?  Nei, han får ikke invitere søsteren for hun er så masete, han får heller ikke invitere bestekompisen for han tar så stor plass...  

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har utsatt barna mine for en "ny familie".  

Anonymkode: 0f275...e42

Her har datteren min hatt mange fester hjemme i løpet av årenes tid. Og etter 18 år, og hvor de har drukket og hatt høy musikk. Men de har aldri sprengt høyttaleren. 

For meg er det en selvfølge at mine barn, skal få ha venner på besøk, og kunne samles her. 

Anonymkode: bfc9e...22c

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Nei, du hadde nok ikke det. Du hadde også gått inn her å fortalt hvor dum mannen er. Dumme mannen. Mannen min er dum han. Så svare alle andre at du bare er nødt til å skille deg. For sånn har det blitt. Dagens kvinner er svake, og tåler ingenting. 

Anonymkode: 560a3...aee

Ikke gjør den feil å tro at alle er like patetiske som deg. 

Du venter ikke for mye nei. Hadde flere venninner med slike stefedre da jeg var ungdom. De opplevde det som at stefar demonstrerte ovenfor dem at de ikke var et fullverdig familiemedlem i hans øyne og det tror jeg stemmer.

Anonymkode: 21754...a5e

Han sier nei fordi han synes de er for mange, redd for klager på høy musikk (tanken var å være her i to timer tidlig på kvelden) og så er han vel redd for at noen av dem har med alkohol. Mest av alt er han nok redd for at noe inne i huset bli ødelagt. 
Det har aldri vært noe problem tidligere, vi vet om alle vennene men de har ikke vært her samtidig før. 
Hvis det blir noe av så kommer ikke han til å dra noe sted, vi bor i et lite hus så det er ikke mulig for ungdommene å bare være på soverommet. Synes jeg ser han sitte å furte midt i stua og lage dårlig stemning dessverre. Har han først bestemt seg så er han utrolig sta. 
TS

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han sier nei fordi han synes de er for mange, redd for klager på høy musikk (tanken var å være her i to timer tidlig på kvelden) og så er han vel redd for at noen av dem har med alkohol. Mest av alt er han nok redd for at noe inne i huset bli ødelagt. 
Det har aldri vært noe problem tidligere, vi vet om alle vennene men de har ikke vært her samtidig før. 
Hvis det blir noe av så kommer ikke han til å dra noe sted, vi bor i et lite hus så det er ikke mulig for ungdommene å bare være på soverommet. Synes jeg ser han sitte å furte midt i stua og lage dårlig stemning dessverre. Har han først bestemt seg så er han utrolig sta. 
TS

Har du spurt han hvorfor han mener at han har rett til å bestemme dette over din datter?

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Har du spurt han hvorfor han mener at han har rett til å bestemme dette over din datter?

Han sier at han også er eier av huset og må få bestemme og bli tatt hensyn til. 

Han høres ut som en sur gubbe. 

Det kommer vel ikke til å gå bananas og trashe stua på et par timer?? 

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men kanskje de kan sitte ute hvis dere har en uteplass?  Grille og ha det koselig ute? Så kan han furte inne for seg sjøl. 

Kan de ta en maxitaxi uten at det koster skjorta? 

Og ikke spør ham om lov neste gang det handler om sånne ting. Informer ham, ikke spør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...