Gå til innhold

Lunsjmøter når vi har ubetalt lunsj

Anbefalte innlegg

Vi har 8 timers arbeidsdag og i det er det beregnet 30 minutter ubetalt lunsj fra 11.30 -12. Nå har ledelsen oftere og oftere lagt opp til møter eller faglig påfyll i lunsjen og kaller inn med "ta med matpakke". Disse møtene er obligatoriske. Det er heller ikke lagt opp til at det er greit å ta noen pause før eller etter møtet. At det skjedde en sjelden gang når det var noe helt spesielt var greit. Nå har det nærmest blitt en regel og skjer minst en gang i uka. Vi har løftet det til tillitsvalgte for det oppleves som en måte å for ledelsen å beslaglegge noe som i utgangspunktet ikke er arbeidstid og som de egentlig ikke disponerer. Vi mener at de enten må legge møtene til lønnet arbeidstid eller begynne å gi oss betalt lunsj (og dermed kortere arbeidsdag). Er det noen som har vært borti tilsvarende problemstilling? Hva ble eventuelt løsningen hos dere?

Anonymkode: 940a5...f83

Fortsetter under...

Det er selvfølgelig ikke greit. Man kan forlate arbeidsplassen i pausa når den er ubetalt og man skal ikke være tilgjengelig. Dette hadde jeg ikke funnet meg i, og hadde ikke møtt opp på disse møtene. 

Anonymkode: 99cb8...30c

Nei, det er ikke lov.  Har man ubetalt lunsj, så er det fritid som den ansatte skal kunne benytte fritt - dvs fritt kunne forlate arbeidsplassen.  Jeg jobber f.eks i skolen, og vi har betalt lunsj fordi vi er nødt til å være tilstede tilfelle det skulle skje noe uforutsett som gjør at vi trengs.  Det betyr ikke at vi ikke skal ha pause heller forresten, for det har alle rett til. Så selv med betalt lunsj kan ikke møter legges regelmessig i pausen.  Det må være et unntak fordi møtet må holdes akkurat der og da fordi det ikke finnes andre muligheter.  

Anonymkode: d2a73...099

Annonse

Ikke greit. Hadde de i det minste kjøpt inn mat og servert noe. Ta med matpakke. Herregud. Jeg hadde nok blitt trassig. Det står vel i kontrakten at lunsj/pause er fra da til da? Med kontrakten i hånda hadde jeg tatt lunsj. Og sett etter ny jobb. Jeg stiller ikke masse krav til arbeidsgiver men utnyttelse av ansatte på regelmessig basis er uprofesjonelt. Lunsjpause er et viktig avbrekk, det får dere ikke. Problemet er jo at ledelsen garantert gjør dette bevisst og da er det sikkert ikke vits å si noe. 
MEN jeg hadde stått på krava om kontrakten sier jeg har lunsj da. De kan ikke sparke meg pga det. Og gjør de det er det toppen, da kan jeg gå til sak for usaklig oppsigelse. 

Anonymkode: 752b9...703

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...