ReneRene Skrevet 14. mai 2024 Forfatter #76 Del Skrevet 14. mai 2024 (endret) Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Bygdedyret. Det er det bi snakker om. Det handler ikke om negative sider ved å bo på bygda slik hun påstår, men om sosial kontroll på bygdene. Det er det lite igjen av Anonymkode: 22096...e00 Når ble sosial kontroll annet enn negativt? Og nei, det er ikke lite igjen av det, for vi skal ikke langt tilbake for å lese om homofile som måtte flytte fra bygda, og det er mange historier om rykter som folk aldri blir kvitt uansett hvor mye de motbeviser og endrer seg, og for ikke å snakke om hvis du kommer fra "feil" familie. Det gror rykter som ugress mange steder, og det er ett sitat jeg ser flere har på fb om at fordelen med å bo på bygda er at når du ikke selv vet hva du gjør, så vet andre det. Det verste tilfellet jeg personlig hørte om var at lærere ikke tok tak i problemer med barn fordi de var venner eller naboer til foreldrene der. Det er helst sikkert mange gode sider ved å bo på bygda, men der som ellers er det negative sider ved det også. Akkurat som at mange blir ensomme i byen fordi ingen bryr seg særlig om naboen. Det er ikke akkurat uten grunn at jeg bor på østkanten i en bygård, for her er det mer sosialt enn andre steder der et par venner og bekjente bor. Hun ene visste ikke hvem nærmeste nabo var etter å ha bodd der i 7 år. Hun møtte ham et helt annet sted der de kom i snakk, og fant ut at de bodde en dør bortenfor hverandre. Jeg skjønner ikke poenget med å benekte at det er positive og negative sider ved alle steder. Og bygdedyret blir mer sammenlignet med Janteloven, for er det en ting som er sikkert, så er det at det er veldig upopulært å skille seg ut på visse måter. Det er flust av artister som synger om dette også, men de er likevel glad i bygda. Det er ingen motsetninger hvis du passer til det. Alle gjør ikke det altså, og det forstår jeg. Akkurat som jeg skjønner at noen flytter fra byene. Og det er vel et problem også- at det er mer utflytting fra bygdene. Endret 14. mai 2024 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150097986 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2024 #77 Del Skrevet 14. mai 2024 ReneRene skrev (3 minutter siden): Når ble sosial kontroll annet enn negativt? Og nei, det er ikke lite igjen av det, for vi skal ikke langt tilbake for å lese om homofile som måtte flytte fra bygda, og det er mange historier om rykter som folk aldri blir kvitt uansett hvor mye de motbeviser og endrer seg, og for ikke å snakke om hvis du kommer fra "feil" familie. Det gror rykter som ugress mange steder, og det er ett sitat jeg ser flere har på fb om at fordelen med å bo på bygda er at når du ikke selv vet hva du gjør, så vet andre det. Det verste tilfellet jeg personlig hørte om var at lærere ikke tok tak i problemer med barn fordi de var venner eller naboer til foreldrene der. Det er helst sikkert mange gode sider ved å bo på bygda, men der som ellers er det negative sider ved det. Akkurat som at mange blir ensomme i byen fordi ingen bryr seg særlig om naboen. Det er ikke akkurat uten grunn at jeg bor på østkanten i en bygård, for her er det mer sosialt enn andre steder der et par venner og bekjente bor. Hun ene visste ikke hvem nærmeste nabo var etter å ha bodd der i 7 år. Hun møtte ham et helt annet sted der de kom i snakk, og fant ut at de bodde en dør bortenfor hverandre. Jeg skjønner ikke poenget med å benekte at det er positive og negative sider ved alle steder. Og bygdedyret blir mer sammenlignet med Janteloven, for er det en ting som er sikkert, så er det veldig upopulært å skille seg ut på visse måter. Det er flust av artister som synger om dette også, men de er likevel glad i bygda. Det er ingen motsetninger hvis du passer til det. Alle gjør ikke det altså, og det forstår jeg. Akkurat som jeg skjønner at noen flytter til byene. Og det er vel egentlig et problem også- at det er mye utflytting fra bygdene. Det er ikke bygdedyret det du beskriver her. Bygdedyret handler om sosial kontroll, ikke om rykter. Og klart, i noen bygder finnes rykter. Men det gjør det i byene også. Bygda jeg bor i ligger 50 min unna Oslo. Og vi sliter med å få bygget boliger fort nok. For 5 år siden bodde 1200 mennesker her. Nå er vi snart 2300. De aller fleste som flytter hit kommer fra Oslo. Anonymkode: 22096...e00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150097988 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 14. mai 2024 Forfatter #78 Del Skrevet 14. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke bygdedyret det du beskriver her. Bygdedyret handler om sosial kontroll, ikke om rykter. Og klart, i noen bygder finnes rykter. Men det gjør det i byene også. Bygda jeg bor i ligger 50 min unna Oslo. Og vi sliter med å få bygget boliger fort nok. For 5 år siden bodde 1200 mennesker her. Nå er vi snart 2300. De aller fleste som flytter hit kommer fra Oslo. Anonymkode: 22096...e00 Da får du mene det. Og det er jo fint at flere flytter til dere. Nytt blod er vel positivt regner jeg med? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150097989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2024 #79 Del Skrevet 14. mai 2024 ReneRene skrev (1 time siden): Da får du mene det. Og det er jo fint at flere flytter til dere. Nytt blod er vel positivt regner jeg med? Jeg mener ikke. Jeg vet. Jeg forteller deg bare at du tar feil i definisjonen av et uttrykk. Det er ikke en mening, men fakta. Nytt blod? Tror vi er innavl? Det kommer nytt blod med hvert barn som blir født her. Anonymkode: 22096...e00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098006 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 14. mai 2024 Forfatter #80 Del Skrevet 14. mai 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener ikke. Jeg vet. Jeg forteller deg bare at du tar feil i definisjonen av et uttrykk. Det er ikke en mening, men fakta. Nytt blod? Tror vi er innavl? Det kommer nytt blod med hvert barn som blir født her. Anonymkode: 22096...e00 Jeg orker ikke å ha mer meningsløs diskusjon om dette. Uansett er jo sosial kontroll også negativt, eller hva? Nei, jeg har ingen grunn til å tro at det er innavl på bygdene, og det var bare et uttrykk. Det er positivt med nye mennesker som kan bidra med litt nye impulser og litt mer inspirasjon da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2024 #81 Del Skrevet 14. mai 2024 ReneRene skrev (9 minutter siden): Jeg orker ikke å ha mer meningsløs diskusjon om dette. Uansett er jo sosial kontroll også negativt, eller hva? Nei, jeg har ingen grunn til å tro at det er innavl på bygdene, og det var bare et uttrykk. Det er positivt med nye mennesker som kan bidra med litt nye impulser og litt mer inspirasjon da? Sosial kontroll eksisterer ikke i bygdene lenger… Inspirasjon til hva? Anonymkode: 22096...e00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #82 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (12 timer siden): Når ble sosial kontroll annet enn negativt? Og nei, det er ikke lite igjen av det, for vi skal ikke langt tilbake for å lese om homofile som måtte flytte fra bygda, og det er mange historier om rykter som folk aldri blir kvitt uansett hvor mye de motbeviser og endrer seg, og for ikke å snakke om hvis du kommer fra "feil" familie. Det gror rykter som ugress mange steder, og det er ett sitat jeg ser flere har på fb om at fordelen med å bo på bygda er at når du ikke selv vet hva du gjør, så vet andre det. Det verste tilfellet jeg personlig hørte om var at lærere ikke tok tak i problemer med barn fordi de var venner eller naboer til foreldrene der. Det er helst sikkert mange gode sider ved å bo på bygda, men der som ellers er det negative sider ved det også. Akkurat som at mange blir ensomme i byen fordi ingen bryr seg særlig om naboen. Det er ikke akkurat uten grunn at jeg bor på østkanten i en bygård, for her er det mer sosialt enn andre steder der et par venner og bekjente bor. Hun ene visste ikke hvem nærmeste nabo var etter å ha bodd der i 7 år. Hun møtte ham et helt annet sted der de kom i snakk, og fant ut at de bodde en dør bortenfor hverandre. Jeg skjønner ikke poenget med å benekte at det er positive og negative sider ved alle steder. Og bygdedyret blir mer sammenlignet med Janteloven, for er det en ting som er sikkert, så er det at det er veldig upopulært å skille seg ut på visse måter. Det er flust av artister som synger om dette også, men de er likevel glad i bygda. Det er ingen motsetninger hvis du passer til det. Alle gjør ikke det altså, og det forstår jeg. Akkurat som jeg skjønner at noen flytter fra byene. Og det er vel et problem også- at det er mer utflytting fra bygdene. Nå er det ikke så lenge siden homofile ble skutt ned på åpen gate i Oslo sentrum, så hvis homohat skal bevise bygdedyrets eksistens, så eksisterer det vel åpenbart i hovedstaden i hvert fall. Du er helt ekstremt fordomsfull. Folk som bor på bygda er like ulike som folk som bor i byene (folk som bor i byene kommer jo ofte fra bygda også). Folk er også veldig ulike når det gjelder hvor mye sosial omgang de har behov for, og hvor mange nye folk de trenger å møte for å få inspirasjon. Mange henter inspirasjon fra andre steder. Du må seriøst jobbe med fordommene dine, og ikke minst prøve å ta innover deg at folk er forskjellige, og at du ikke utgjør en fasit på hvordan folk er og bør være. Det er faktisk helt elementært for å kunne eksistere godt i et samfunn bestående av mange ulike individer. Kanskje du skal ta deg en tur på bygda og lære litt, kanskje bli litt inspirert? Anonymkode: eb07a...251 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #83 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Nå er det ikke så lenge siden homofile ble skutt ned på åpen gate i Oslo sentrum, så hvis homohat skal bevise bygdedyrets eksistens, så eksisterer det vel åpenbart i hovedstaden i hvert fall. Du er helt ekstremt fordomsfull. Folk som bor på bygda er like ulike som folk som bor i byene (folk som bor i byene kommer jo ofte fra bygda også). Folk er også veldig ulike når det gjelder hvor mye sosial omgang de har behov for, og hvor mange nye folk de trenger å møte for å få inspirasjon. Mange henter inspirasjon fra andre steder. Du må seriøst jobbe med fordommene dine, og ikke minst prøve å ta innover deg at folk er forskjellige, og at du ikke utgjør en fasit på hvordan folk er og bør være. Det er faktisk helt elementært for å kunne eksistere godt i et samfunn bestående av mange ulike individer. Kanskje du skal ta deg en tur på bygda og lære litt, kanskje bli litt inspirert? Anonymkode: eb07a...251 Jeg kan love deg en ting, og det er at jeg har enda mer uvilje mot å dra til noen bygd etter denne tråden! Dette bare understreket min oppfattelse av hvordan bygdedyret fremdeles lever godt blant bygdefolk 🙂 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #84 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (18 minutter siden): Jeg kan love deg en ting, og det er at jeg har enda mer uvilje mot å dra til noen bygd etter denne tråden! Dette bare understreket min oppfattelse av hvordan bygdedyret fremdeles lever godt blant bygdefolk 🙂 For en lettelse! Vi trenger ikke intrigemakere og besserwissere her i den fine bygda vår. Her vil vi hverandre godt, skjønner du. Anonymkode: 8b53d...747 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098121 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #85 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): For en lettelse! Vi trenger ikke intrigemakere og besserwissere her i den fine bygda vår. Her vil vi hverandre godt, skjønner du. Anonymkode: 8b53d...747 Du ser antageligvis ikke det ironiske i denne kommentaren du skriver. Men det er jo akkurat det jeg har sagt gjentatte ganger nå, at Bygdedyret er bygdas Jantelov! Men jeg vet ihvertfall nå at jeg kommer til å sette mer pris på stillheten i bygater i heretter... Aldri så galt osv 🙂 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 15. mai 2024 #86 Del Skrevet 15. mai 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep samt svar til dette. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #87 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (3 timer siden): Tråden er på 5 sider for guds skyld, så den må jo være viktig. For meg var den bare sånn at jeg satt i solen og tenkte : Er det liv her i det hele tatt, og så skrev jeg noe om det. Du vet ingenting om hva jeg ønsker, så det er dine tanker. Så takk. Du får et poeng for at du drar inn "Keiserens nye klær", for det er faktisk favoritteventyret mitt! Vi har noe felles, tross alt, selv om vi tolker veldig ulikt. En tråd er ikke viktig selv om den er på 5 sider. Anonymkode: 79368...781 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098267 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #88 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (23 timer siden): Når ble sosial kontroll annet enn negativt? Og nei, det er ikke lite igjen av det, for vi skal ikke langt tilbake for å lese om homofile som måtte flytte fra bygda, og det er mange historier om rykter som folk aldri blir kvitt uansett hvor mye de motbeviser og endrer seg, og for ikke å snakke om hvis du kommer fra "feil" familie. Det gror rykter som ugress mange steder, og det er ett sitat jeg ser flere har på fb om at fordelen med å bo på bygda er at når du ikke selv vet hva du gjør, så vet andre det. Det verste tilfellet jeg personlig hørte om var at lærere ikke tok tak i problemer med barn fordi de var venner eller naboer til foreldrene der. Det er helst sikkert mange gode sider ved å bo på bygda, men der som ellers er det negative sider ved det også. Akkurat som at mange blir ensomme i byen fordi ingen bryr seg særlig om naboen. Det er ikke akkurat uten grunn at jeg bor på østkanten i en bygård, for her er det mer sosialt enn andre steder der et par venner og bekjente bor. Hun ene visste ikke hvem nærmeste nabo var etter å ha bodd der i 7 år. Hun møtte ham et helt annet sted der de kom i snakk, og fant ut at de bodde en dør bortenfor hverandre. Jeg skjønner ikke poenget med å benekte at det er positive og negative sider ved alle steder. Og bygdedyret blir mer sammenlignet med Janteloven, for er det en ting som er sikkert, så er det at det er veldig upopulært å skille seg ut på visse måter. Det er flust av artister som synger om dette også, men de er likevel glad i bygda. Det er ingen motsetninger hvis du passer til det. Alle gjør ikke det altså, og det forstår jeg. Akkurat som jeg skjønner at noen flytter fra byene. Og det er vel et problem også- at det er mer utflytting fra bygdene. For at mennesker skal kunne leve sammen må det være en del felles spilleregler som alle må følge. Det er i hovedsak tre årsaker til at den enkelte følger reglene. 1. Egen vinning, materielt eller følelsesmessig. Dette fungerer bare så lenge den enkelte faktisk har mest å vinne personlig på å følge regelen. Det er ganske krevende å "hjernevaske" alle til å tro at det vil være nyttig for dem å følge samfunnsreglene. 2. Lovpåbud. Dette fungerer bare der den enkelte anser faren for å bli tatt og straffen som eventuelt måtte følge som så avskrekkende at de heller følger reglen enn å gjøre det som ellers ville vært best for dem selv. Å lage lover for alle situasjoner er utfordrende og det er veldig dyrt å følge opp med politi domsstoler og straffetiltak. 3. Sosial kontroll. Menneskene i samfunnet sanksjonerer mot dem som ikke følger reglene og presser den enkelte til å holde seg innenfor fellesskapets regler. Det å være en del av en sosial gruppe er veldig viktig for de aller fleste. Sosial kontroll er derfor veldig både effektivt å billig som kontrollmekanisme. Problemene oppstår hvis man har et sterkt ønske om å leve på en annen måte enn det flertallet, eller menneskene i et samfunn med størst sosial makt, mener er riktig. Da kan den enkelte oppfatte den sosiale kontrollen som helt urimelig. Sanksjonene kan føkes veldig tøffe. Anonymkode: d95da...c05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #89 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): For at mennesker skal kunne leve sammen må det være en del felles spilleregler som alle må følge. Det er i hovedsak tre årsaker til at den enkelte følger reglene. 1. Egen vinning, materielt eller følelsesmessig. Dette fungerer bare så lenge den enkelte faktisk har mest å vinne personlig på å følge regelen. Det er ganske krevende å "hjernevaske" alle til å tro at det vil være nyttig for dem å følge samfunnsreglene. 2. Lovpåbud. Dette fungerer bare der den enkelte anser faren for å bli tatt og straffen som eventuelt måtte følge som så avskrekkende at de heller følger reglen enn å gjøre det som ellers ville vært best for dem selv. Å lage lover for alle situasjoner er utfordrende og det er veldig dyrt å følge opp med politi domsstoler og straffetiltak. 3. Sosial kontroll. Menneskene i samfunnet sanksjonerer mot dem som ikke følger reglene og presser den enkelte til å holde seg innenfor fellesskapets regler. Det å være en del av en sosial gruppe er veldig viktig for de aller fleste. Sosial kontroll er derfor veldig både effektivt å billig som kontrollmekanisme. Problemene oppstår hvis man har et sterkt ønske om å leve på en annen måte enn det flertallet, eller menneskene i et samfunn med størst sosial makt, mener er riktig. Da kan den enkelte oppfatte den sosiale kontrollen som helt urimelig. Sanksjonene kan føkes veldig tøffe. Anonymkode: d95da...c05 Ja? Hva vil du fram til? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #90 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (40 minutter siden): Ja? Hva vil du fram til? At sosial kontroll som regel er en god ting. Anonymkode: d95da...c05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #91 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): At sosial kontroll som regel er en god ting. Anonymkode: d95da...c05 Som regel som når? Og når er det ikke en god ting? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098418 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #92 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (3 minutter siden): Som regel som når? Og når er det ikke en god ting? Prøv å lese hele innlegget jeg skrev, sakte og rolig. Da kan det hende du forstår. Anonymkode: d95da...c05 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #93 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (4 minutter siden): Som regel som når? Og når er det ikke en god ting? Må du teskje-mates, eller er du bare vrang med vilje? Anonymkode: 5a4ec...e50 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #94 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Prøv å lese hele innlegget jeg skrev, sakte og rolig. Da kan det hende du forstår. Anonymkode: d95da...c05 Jeg leste og du har ikke noe svar. Ok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #95 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Må du teskje-mates, eller er du bare vrang med vilje? Anonymkode: 5a4ec...e50 Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på forklaringer og begrunnelser. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #96 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (5 minutter siden): Jeg leste og du har ikke noe svar. Ok. Joda, hun forklarer seg bra. Anonymkode: 8b53d...747 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #97 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (20 minutter siden): Jeg er faktisk veldig nysgjerrig på forklaringer og begrunnelser. Da må du lese det igjen. Anonymkode: 5a4ec...e50 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. mai 2024 Forfatter #98 Del Skrevet 15. mai 2024 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Joda, hun forklarer seg bra. Anonymkode: 8b53d...747 Nei 🙂 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2024 #99 Del Skrevet 15. mai 2024 ReneRene skrev (2 minutter siden): Nei 🙂 Joda. Bare du som ikke skjønner så mye Anonymkode: 97011...1bf Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2024 #100 Del Skrevet 16. mai 2024 ReneRene skrev (7 timer siden): Nei 🙂 At du ikke skjønner det betyr bare det. Vi er flere som skjønner hva hun mener, så da er problemet kun ditt. Anonymkode: 8b53d...747 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447573-for-en-nitrist-morgen/page/4/#findComment-150098483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå