Gå til innhold

For en nitrist morgen.

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg vet byfolk har dårlig rykte på bygdene noen ganger, og det kan jeg forstå også. Fordommer går nok begge veier, og det er okay så lenge en ikke kriger. 

Det er ikke noen fordommer hos de aller fleste. Det er jo det som er poenget. Hvis du har fordommer mot bygdefolk, så bør du holde deg unna bygdene. Hold deg i byen der du vil bære og klarer å forstå livet. Hvis du ikke klarer å forstå at folk i bygdene faktisk har det helt fint og akkurat sånn de liker å ha det, så mangler du innsikt rett og slett. 

Anonymkode: 22096...e00

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke noen fordommer hos de aller fleste. Det er jo det som er poenget. Hvis du har fordommer mot bygdefolk, så bør du holde deg unna bygdene. Hold deg i byen der du vil bære og klarer å forstå livet. Hvis du ikke klarer å forstå at folk i bygdene faktisk har det helt fint og akkurat sånn de liker å ha det, så mangler du innsikt rett og slett. 

Jaså?  Så hvor kommer uttrykket "bygdedyret" fra hvis det ikke er vanlig med fordommer?

ReneRene skrev (1 time siden):

Du får sette pris på alle forskjeller du! Vær så god. Jeg gjør ikke det altså. Det er noen du kunne sendt til Sibir uten returbillett for min del. Og dumme mennesker setter jeg heller ikke spesielt stor pris på. Ikke setter jeg pris på mer intelligente alltid heller. Jeg fatter ikke at folk orker å bo i ei bygd hvor fastlegen er nabo, svoger og ens egen sjef, og hvor læreren er venn med moren til den verste eleven, og politiet i bygda er venninne, søster og svigerinne til de tre nærmeste naboene, og der presten fremdeles blir mest sett opp til. Jeg får klaustrofobi av sånt, men andre må gjerne sette pris på det.

Du setter altså ikke pris på forskjeller. Så du ønsker egentlige at alle tenker likt, alle ønsker det samme og alle liker det samme da?

Anonymkode: 5a4ec...e50

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du setter altså ikke pris på forskjeller. Så du ønsker egentlige at alle tenker likt, alle ønsker det samme og alle liker det samme da?

Ikke nå igjen! Dere MÅ lese alle ordene i en kommentar. Ikke les bare noen før dere blir blinde for resten og deretter tolker i vilden sky. Jeg har skrevet hver gang at jeg ikke setter pris på ALLE forskjeller. Jeg setter blant annet ikke det minste pris på tre kvarter i stille gater gjennom tre kvartaler med x antall hus...

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ikke nå igjen! Dere MÅ lese alle ordene i en kommentar. Ikke les bare noen før dere blir blinde for resten og deretter tolker i vilden sky. Jeg har skrevet hver gang at jeg ikke setter pris på ALLE forskjeller. Jeg setter blant annet ikke det minste pris på tre kvarter i stille gater gjennom tre kvartaler med x antall hus...

Nope. Du skrev at du ikke satt pris på forskjeller. Uten forbehold. 

Anonymkode: 8b53d...747

ReneRene skrev (5 minutter siden):

At du er dårlig på å formulere deg kan du ikke skylde på andre for.

Annonse

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? 

At et bygdedyret ikke handler om alle mennesker på bygda, men enkelte personer som ønsker kontroll. Altså personligheten dere, ikke folk på bygda. Det er også et utdatert uttrykk fra før krigen

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

At et bygdedyret ikke handler om alle mennesker på bygda, men enkelte personer som ønsker kontroll. Altså personligheten dere, ikke folk på bygda. Det er også et utdatert uttrykk fra før krigen

Det handler om de negative sidene ved å bo på bygda, og begrepet er absolutt i bruk i dag også 🙂

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Det handler om de negative sidene ved å bo på bygda, og begrepet er absolutt i bruk i dag også 🙂

Nei. Det handler om sosial kontroll på bygda. At det brukes betyr ikke at det ikke er utdatert. 

ReneRene skrev (10 timer siden):

Jaså?  Så hvor kommer uttrykket "bygdedyret" fra hvis det ikke er vanlig med fordommer?

Herregud. «Bygdedyret» er knytta til mennesket, ikke et geografisk område. Det lever like fritt på Grønland i Oslo som i Ulsteinvik. Med alle bygdefolkene som strømmer inn til byene ville det jo være rart om det ikke fantes bygdedyr i byene. 

Anonymkode: eb07a...251

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Herregud. «Bygdedyret» er knytta til mennesket, ikke et geografisk område. Det lever like fritt på Grønland i Oslo som i Ulsteinvik. Med alle bygdefolkene som strømmer inn til byene ville det jo være rart om det ikke fantes bygdedyr i byene. 

Anonymkode: eb07a...251

Neida. Bygdedyret legger de bak seg når de kommer til byen. Det er for mye som skjer i byen, så det har ingen makt lenger 🙂 ingen bryr seg.

Neida. Bygdedyret legger de bak seg når de kommer til byen. Det er for mye som skjer i byen, så det har ingen makt lenger 🙂 ingen bryr seg.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Ikke uttal deg om ting du ikke har greie på. 

Anonymkode: c6bd0...458

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Til og med dette tror du at du vet alt om, du fornekter deg ikke 🤣

ReneRene skrev (27 minutter siden):

Men altså. Du vet jo ikke en gang hva bygdedyret er, så hvordan lan du uttale deg om det?

Jeg har tydeligvis skjønt det i motsetning til andre her.

Du definerer det som negative ting på bygda, men det er altså feil. Har du googlet og brukt det første svaret som dukket opp som kilde? Du må jo først vite hva det er før du begynner å bruke uttrykket

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Du definerer det som negative ting på bygda, men det er altså feil. Har du googlet og brukt det første svaret som dukket opp som kilde? Du må jo først vite hva det er før du begynner å bruke uttrykket

Hun har ikke feil altså, jeg er nok mer usikker på om du forstår hva bygdetroll er. Ja, de flytter til byen, men fenomenet oppstår i rurale omgivelser. Det eksisterer så absolutt. 

Anonymkode: 31e43...5d3

ReneRene skrev (14 timer siden):

Bygdedyret handler om sosial kontroll og finnes i høyeste grad også i byen, gjerne i litt små, tette miljøer. 

Men man kan nok riste av seg hjembygdas bygdedyr hvis man bosetter seg i byen og ikke bare henger med andre fra samme sted. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hun har ikke feil altså, jeg er nok mer usikker på om du forstår hva bygdetroll er. Ja, de flytter til byen, men fenomenet oppstår i rurale omgivelser. Det eksisterer så absolutt. 

Anonymkode: 31e43...5d3

Bygdedyret. Det er det bi snakker om. Det handler ikke om negative sider ved å bo på bygda slik hun påstår, men om sosial kontroll på bygdene. Det er det lite igjen av

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...