Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #76 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, mine 16- og 17-år gamle jenter har fått lov. Jeg er ikke spesielt begeistret for opplegget, men jeg har faktisk ikke sp mange gode argumenter for hvorfor de ikke skal få lov - sånn bortsett fra at jeg synes det er et tåpelig opplegg:) Vi er heldig og har er veldig åpent forhold de snakker med både meg og faren om alt mulig rart. Vi kjenner vennene, vennenes foreldre, venner av vennene, kjærester osv. Vi har nok samtaler rundt middagsbordet og kveldsmaten som mange andre ikke har…. Jeg vet iallefall at mange av vennene deres lyver og sniker seg ut hjemmefra, kjøper alkohol i smug, forteller at de er andre steder enn der de egentlig er osv. mine unger er i miljøer hvor de har venner på tvers av alder - både føre og yngre. Mine får nok lov til mer enn de fleste - nettopp fordi de er så åpne og fordi jeg kan stole på det de sier. Og ja, jeg «overvåker» de både på snap-kartet, på find-my-iPhone, på kontotransaksjoner og på vipps. Ved behov! Jeg er nok mer bekymret for hjemme-alene festene hvor jeg antar foreldrene ikke aner at det blir holdt fest, for «festene» som foregår i skogen hvor foreldrene tror at ungdommene er på uskyldig hengekøyetur osv. Fester som skal holdes skjult og hvor tid og sted er uklart. Eller den helt åpenlyse dekkingen av narko på ungdomsskolen. Eller at de sitter på med andre ungdommer som nettopp har fått lappen og som skal vise seg frem.. så må jeg stole på at ungene gjør gode valg, at de er opplært til å gjenkjenne farer og at de stiller på for hverandre når noe skjer. Jeg har flere ganger vært ute på natta og hentet stupfulle venner av mine ungdommer - fordi enten de selv eller mine jenter ringer OSS. Det er så trist med ungdommer som ikke tør ringe hjem til egne foreldre når de har driti seg ut… Anonymkode: e26cb...0dc Dette! Jeg har også full kontroll via kart/finn iPhone osv. Og ja, jeg sjekker også vipps for å se om noe shady har gått ut eller inn. Datteren min løy én gang om hvor hun var, og etter det turte hun ikke gjøre det igjen. Jeg har fått telefon midt på natta av venner fordi hun har vært for full, og trenger å bli henta. Fordi hun har bedt de ringe meg. Og hun sier selv at det er det ikke mange som tør. Anonymkode: 0b6eb...8ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #77 Del Skrevet 12. mai 2024 Fascinerende å se hvor sinnsykt naive mange er. Vi har så god dialog bla bla bla Anonymkode: 11992...e17 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #78 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, mine 16- og 17-år gamle jenter har fått lov. Jeg er ikke spesielt begeistret for opplegget, men jeg har faktisk ikke sp mange gode argumenter for hvorfor de ikke skal få lov - sånn bortsett fra at jeg synes det er et tåpelig opplegg:) Vi er heldig og har er veldig åpent forhold de snakker med både meg og faren om alt mulig rart. Vi kjenner vennene, vennenes foreldre, venner av vennene, kjærester osv. Vi har nok samtaler rundt middagsbordet og kveldsmaten som mange andre ikke har…. Jeg vet iallefall at mange av vennene deres lyver og sniker seg ut hjemmefra, kjøper alkohol i smug, forteller at de er andre steder enn der de egentlig er osv. mine unger er i miljøer hvor de har venner på tvers av alder - både føre og yngre. Mine får nok lov til mer enn de fleste - nettopp fordi de er så åpne og fordi jeg kan stole på det de sier. Og ja, jeg «overvåker» de både på snap-kartet, på find-my-iPhone, på kontotransaksjoner og på vipps. Ved behov! Jeg er nok mer bekymret for hjemme-alene festene hvor jeg antar foreldrene ikke aner at det blir holdt fest, for «festene» som foregår i skogen hvor foreldrene tror at ungdommene er på uskyldig hengekøyetur osv. Fester som skal holdes skjult og hvor tid og sted er uklart. Eller den helt åpenlyse dekkingen av narko på ungdomsskolen. Eller at de sitter på med andre ungdommer som nettopp har fått lappen og som skal vise seg frem.. så må jeg stole på at ungene gjør gode valg, at de er opplært til å gjenkjenne farer og at de stiller på for hverandre når noe skjer. Jeg har flere ganger vært ute på natta og hentet stupfulle venner av mine ungdommer - fordi enten de selv eller mine jenter ringer OSS. Det er så trist med ungdommer som ikke tør ringe hjem til egne foreldre når de har driti seg ut… Anonymkode: e26cb...0dc Da jeg var ung så var jeg akkurat slik du beskriver barna dine. Vi hadde mange gode samtaler rundt middagsbordet, jeg fortalte om venner som gjorde diverse mindre smarte valg og fortalte akkurat nok om hvordan jeg var til at det var troverdig. Moren min kunne også si at hun var så takknemlig for at jeg var så åpen. Det som var fakta var at jeg visste nøyaktig hvor mye jeg kunne dele før foreldrene mine steila, jeg hadde ingen grenser når det gjaldt å lyve og foreldrene mine aner ikke en brøkdel av ungdomsopprøret mitt. Jeg drakk fra jeg var 14, jeg sa at jeg sov hos venninne da jeg var 15 og jeg var på hyttetur som var en sammenhengende fyllekule mens de hjemme trodde vi bar tre venninner på tur. Ikke for å skremme deg, og noen ungdommer er slik du beskriver, men det som er helt sikkert er at ungdom strekker grenser, at de lyver og at foreldrene helst vil tro det beste. Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #79 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Da jeg var ung så var jeg akkurat slik du beskriver barna dine. Vi hadde mange gode samtaler rundt middagsbordet, jeg fortalte om venner som gjorde diverse mindre smarte valg og fortalte akkurat nok om hvordan jeg var til at det var troverdig. Moren min kunne også si at hun var så takknemlig for at jeg var så åpen. Det som var fakta var at jeg visste nøyaktig hvor mye jeg kunne dele før foreldrene mine steila, jeg hadde ingen grenser når det gjaldt å lyve og foreldrene mine aner ikke en brøkdel av ungdomsopprøret mitt. Jeg drakk fra jeg var 14, jeg sa at jeg sov hos venninne da jeg var 15 og jeg var på hyttetur som var en sammenhengende fyllekule mens de hjemme trodde vi bar tre venninner på tur. Ikke for å skremme deg, og noen ungdommer er slik du beskriver, men det som er helt sikkert er at ungdom strekker grenser, at de lyver og at foreldrene helst vil tro det beste. Anonymkode: e6822...e80 Absolutt. Jeg er hverken naiv eller dum. Jeg vet at de ikke deler ALT! Men jeg vet mer enn nok - og litt til😊 Vi har hatt mange samtaler i bilen og rundt bordet hjemme - hvor vennene nærmest sitter skrekkslagne og hvisker «ikke si det da»… hvorpå mine sier; «det er helt greit, mamma vet!». Nå driver mine med aktiviteter hvor det er helt vanlig at foreldrene er tilstede. De er vant til ar foreldre/voksne er rundt de. De er faktisk trygge på at voksne er der for å veilede og hjelpe - ikke for å kjefte eller straffe. Og Ja, de er på fest. Jeg vet selvfølgelig at det drikkes alkohol. Jeg vet at de drikker selv om de ikke får alkohol hjemmefra. Men de forteller hva de drikker og hvor mye. Det siste kan jeg selvfølgelig ikke kontrollere, men det er ingen grunn til at de skal lyve egentlig. For hjemme hos oss vanker det ikke kjeft hvis de skulle drite seg ut eller bli for fulle. Og de får ikke «overnatte hos venner» etter en natt med rulling. Vi henter. Og de skal være tilgjengelig på telefon/melding gjennom natten. Jeg skal vite hvor de er, og de må være synlig på kartet. Og de lå sende snap i løpet av kvelden. Mine kan faktisk ikke lyve og si sover hos ei venninne hvis de er et helt annet sted:) Noen vil sikkert kalle det overdreven kontroll. Men her i huset er det betingelsene for at de får lov til p ha så stor frihet og får anledning til å være med på så mye som andre foreldre sier nei til. Neste helg er der fest i BU-miljøet. Der er de sammen med utallige ungdommer som er eldre enn de selv og som gladelig spandere alkohol på de hvis de vil. Men det er fest i kontrollerte former (i den grad fest med alkohol er det), og med maaaange vakter - som er venner og bekjente av oss. Anonymkode: e26cb...0dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #80 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Absolutt. Jeg er hverken naiv eller dum. Jeg vet at de ikke deler ALT! Men jeg vet mer enn nok - og litt til😊 Vi har hatt mange samtaler i bilen og rundt bordet hjemme - hvor vennene nærmest sitter skrekkslagne og hvisker «ikke si det da»… hvorpå mine sier; «det er helt greit, mamma vet!». Nå driver mine med aktiviteter hvor det er helt vanlig at foreldrene er tilstede. De er vant til ar foreldre/voksne er rundt de. De er faktisk trygge på at voksne er der for å veilede og hjelpe - ikke for å kjefte eller straffe. Og Ja, de er på fest. Jeg vet selvfølgelig at det drikkes alkohol. Jeg vet at de drikker selv om de ikke får alkohol hjemmefra. Men de forteller hva de drikker og hvor mye. Det siste kan jeg selvfølgelig ikke kontrollere, men det er ingen grunn til at de skal lyve egentlig. For hjemme hos oss vanker det ikke kjeft hvis de skulle drite seg ut eller bli for fulle. Og de får ikke «overnatte hos venner» etter en natt med rulling. Vi henter. Og de skal være tilgjengelig på telefon/melding gjennom natten. Jeg skal vite hvor de er, og de må være synlig på kartet. Og de lå sende snap i løpet av kvelden. Mine kan faktisk ikke lyve og si sover hos ei venninne hvis de er et helt annet sted:) Noen vil sikkert kalle det overdreven kontroll. Men her i huset er det betingelsene for at de får lov til p ha så stor frihet og får anledning til å være med på så mye som andre foreldre sier nei til. Neste helg er der fest i BU-miljøet. Der er de sammen med utallige ungdommer som er eldre enn de selv og som gladelig spandere alkohol på de hvis de vil. Men det er fest i kontrollerte former (i den grad fest med alkohol er det), og med maaaange vakter - som er venner og bekjente av oss. Anonymkode: e26cb...0dc Jepp, nøyaktig det samme skjedde hos oss. Mamma ‘vet’. Og man kan være ganske stupfull kl 23, og likevel klare å skjerpe seg ganske bra når man kommer hjem kl 1-2. Beklager, men du fremstår som noe naiv nær du er så overbevist om at du vet det meste. Kanskje det stemmer hos dere, mest sannsynlig gjør det det ikke. Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #81 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Så når en jente blir voldtatt så er det fordi foreldrene ikke har hatt «kontroll på ungdommen»? Anonymkode: eae18...b65 Hvor står det? Anonym bruker skrev (7 timer siden): Poenget er at uansett hvor god kontroll du har på barnet ditt (historien er for øvrig full av foreldre som har måtte bite i seg den overbevisningen), så kan du ikke kontrollere omverden. De aller fleste 19 årige gutter er ikke potensielle voldtektsmenn, men det holder å møte på den ene feil typen. Det kan man aldri forhindre helt, men man kan ta forhåndsregler og for eksempel ikke la sin 16 åring feste med russen. Anonymkode: e6822...e80 Men hvor kommer disse guttene du maser om inn? Hun ruller med en gjeng jenter, ikke gutter. Blir hentet og levert på døra, og passet på av en gjeng jenter Anonym bruker skrev (7 timer siden): Send 16-åringen din på rulling du. Som du ser av tråden synes de fleste av oss at det er en jævlig dårlig vurdering. Hvordan har min «kontroll» på min 16-åring påvirkning på hva 20 rusa 18-19-åringer gjør? Anonymkode: e2f1e...1f1 Heldigvis er ikke jeg en som gjør som alle andre, eller bryr meg om hva andre gjør. Jeg tar selvstendige valg basert på den jeg skal ta valgene basert på. Hadde min 16-åring vært mer svimete og nysgjerrig på alkohol, så hadde hun ikke fått bli med. Og antakelsen om at alle russ er rusa hele tiden er jo helt tullete. Det finnes mange russ som er tilnærmet edru hele russetiden. Min datter og hennes venninner er det. Og ja, det vet jeg, for jeg treffer hele gjengen når de er ferdige å rulle for dagen Anonymkode: a3709...418 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #82 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jepp, nøyaktig det samme skjedde hos oss. Mamma ‘vet’. Og man kan være ganske stupfull kl 23, og likevel klare å skjerpe seg ganske bra når man kommer hjem kl 1-2. Beklager, men du fremstår som noe naiv nær du er så overbevist om at du vet det meste. Kanskje det stemmer hos dere, mest sannsynlig gjør det det ikke. Anonymkode: e6822...e80 Hvis de er stupfulle kl 11 så er man ikke skjerpet til kl 01 altså:) Når har ingen av mine to yngste vært stupfulle, men om de hadde blitt det så hadde det neppe vært helt krise. De fleste ungdommer går på den smellen en eller annen gang. Jeg hadde hentet den stupfulle tenåringen - akkurat som jeg gjorde de gangene de to eldste dreit seg ut. Jeg har ingen naiv tro på at ungdommen ikke går på en smell en gang eller tre. Det er mye mer bekymringsfullt med de som ikke tør å be om hjelp når de trenger det. Om de blir for fulle, er i en ukomfortabel situasjon eller har driti seg ut på annen måte, så vet mine at de kan ringe både meg og far. Og storebror eller hans kjæreste. Anonymkode: e26cb...0dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #83 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Hvis de er stupfulle kl 11 så er man ikke skjerpet til kl 01 altså:) Når har ingen av mine to yngste vært stupfulle, men om de hadde blitt det så hadde det neppe vært helt krise. De fleste ungdommer går på den smellen en eller annen gang. Jeg hadde hentet den stupfulle tenåringen - akkurat som jeg gjorde de gangene de to eldste dreit seg ut. Jeg har ingen naiv tro på at ungdommen ikke går på en smell en gang eller tre. Det er mye mer bekymringsfullt med de som ikke tør å be om hjelp når de trenger det. Om de blir for fulle, er i en ukomfortabel situasjon eller har driti seg ut på annen måte, så vet mine at de kan ringe både meg og far. Og storebror eller hans kjæreste. Anonymkode: e26cb...0dc Godt å se flere kjører samme stil som meg! Jeg har aldri kjefta eller «klikka» for dumheter, så datteren min er ikke redd for å ringe ved behov. Og vi har selvsagt hatt klare regler som deg. Det har fungert strålende, det. Jada hun har vært stupfull, og ute av stand til å ta vare på seg selv. Da har hun eller andre ringt og bedt om henting, eller kjørt henne hjem til meg. De var på konsert en gang hvor hun ble overstadig. Da ringte venninna og spurte om hun kunne kjøre henne hjem. Da de kom sa venninna «fy fader du var jo helt rolig og bare svarte ja du, når jeg ringte!» De 3 som var med hadde snakket i bilen om hvor grei jeg var som ikke ble sur. nå har hun flytta ut og kan gjøre som hun vil, men nå har hun kutta ut festing for en stund til fordel for jobb. Så det gikk fint det og Anonymkode: 0b6eb...8ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #84 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hvor står det? Men hvor kommer disse guttene du maser om inn? Hun ruller med en gjeng jenter, ikke gutter. Blir hentet og levert på døra, og passet på av en gjeng jenter Heldigvis er ikke jeg en som gjør som alle andre, eller bryr meg om hva andre gjør. Jeg tar selvstendige valg basert på den jeg skal ta valgene basert på. Hadde min 16-åring vært mer svimete og nysgjerrig på alkohol, så hadde hun ikke fått bli med. Og antakelsen om at alle russ er rusa hele tiden er jo helt tullete. Det finnes mange russ som er tilnærmet edru hele russetiden. Min datter og hennes venninner er det. Og ja, det vet jeg, for jeg treffer hele gjengen når de er ferdige å rulle for dagen Anonymkode: a3709...418 Så de kjører helt uten å være i kontakt med andre russ og busser? Da kan jeg forstå at du er roligere enn jeg ville vært. Det er dog litt urovekkende at du faktisk ikke åpner det minste for at barnet ditt ikke spiller med helt åpne kort. Jeg håper bare ikke at prisen for å henge med folk som er 3 år eldre og som har en helt annen erfaring med alkohol blir for høy. Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #85 Del Skrevet 12. mai 2024 For noen foreldre er det tydligvis viktigere å være kul enn ansvarlig. Det er stas når ungdommen skryter over hvor avslappet man er når man får en overstadig beruset mindreårig hjem, så da våger man ikke å sette grenser som sørger for at det ikke skjer. Mange foreldre tør ikke/klarer ikke å sette grenser for barna fordi de aldri har opplevd å få nei Gjengangeren hos disse foreldrene er at har så åpen dialog og kjenner barna sine så godt. Hadde det ikke vært så bekymringsverdig så hadde det vært litt søtt. Jeg lurer på hva politiet hadde hatt å si om alle disse fornuftige ungdommene Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #86 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Så de kjører helt uten å være i kontakt med andre russ og busser? Da kan jeg forstå at du er roligere enn jeg ville vært. Det er dog litt urovekkende at du faktisk ikke åpner det minste for at barnet ditt ikke spiller med helt åpne kort. Jeg håper bare ikke at prisen for å henge med folk som er 3 år eldre og som har en helt annen erfaring med alkohol blir for høy. Anonymkode: e6822...e80 Om de har kontakt med andre eller ikke aner jeg ikke. Men de er ikke ute så lenge av gangen. De vet jo at lillesøster skal være hjemme før 23.00 i helgene og 21.30 i ukedagene. Og selvsagt lyver mine barn som alle andre. Men ingen har noen gang kommet hjem beruset. Eldste har en gang vært brisen, og det er det. Men uansett, så må man på et tidspunkt gi dem rom for å prøve og feile, og jeg har kommet frem til at det beste er å la den yngste falle litt i omgivelser der storesøster gjør den trygg. Hun elsker lillesøsteren sin over alt på jord, og ville aldri satt søsteren i en situasjon hun ikke kommer ut av, eller som kan være skadelig/farlig. Derfor skrev jeg «i år ja, neste år er jeg usikker på». For neste år er yngste både mer nysgjerrig på alkohol og et år lenger i prosessen med løsrivelse. Og er man redd for voldtekter, så kan vi vel være enige om at det ikke vare skjer med jenter på 16 og yngre? Hva med russen? Hva med datteren din når hun er russ? Skal de ikke få være med på feiringen fordi de kan bli voldtatt? Eller er det annerledes fordi de har lov å drikke? Anonymkode: a3709...418 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #87 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Om de har kontakt med andre eller ikke aner jeg ikke. Men de er ikke ute så lenge av gangen. De vet jo at lillesøster skal være hjemme før 23.00 i helgene og 21.30 i ukedagene. Og selvsagt lyver mine barn som alle andre. Men ingen har noen gang kommet hjem beruset. Eldste har en gang vært brisen, og det er det. Men uansett, så må man på et tidspunkt gi dem rom for å prøve og feile, og jeg har kommet frem til at det beste er å la den yngste falle litt i omgivelser der storesøster gjør den trygg. Hun elsker lillesøsteren sin over alt på jord, og ville aldri satt søsteren i en situasjon hun ikke kommer ut av, eller som kan være skadelig/farlig. Derfor skrev jeg «i år ja, neste år er jeg usikker på». For neste år er yngste både mer nysgjerrig på alkohol og et år lenger i prosessen med løsrivelse. Og er man redd for voldtekter, så kan vi vel være enige om at det ikke vare skjer med jenter på 16 og yngre? Hva med russen? Hva med datteren din når hun er russ? Skal de ikke få være med på feiringen fordi de kan bli voldtatt? Eller er det annerledes fordi de har lov å drikke? Anonymkode: a3709...418 Å jøye meg. En 16 åring som henger med 19 åringer er mer sårbar pga sin unge alder. Er det virkelig mulig å være så korttenkt? Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #88 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Å jøye meg. En 16 åring som henger med 19 åringer er mer sårbar pga sin unge alder. Er det virkelig mulig å være så korttenkt? Anonymkode: e6822...e80 Henger med søsteren sin. Hva er galt med at søstre henger? Og så er eldste 18, og yngste snart 17, så så stor forskjell er det faktisk ikke. Men jeg ser at det er mulig å blande egne følelser med fakta da. Anonymkode: a3709...418 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097236 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #89 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): For noen foreldre er det tydligvis viktigere å være kul enn ansvarlig. Det er stas når ungdommen skryter over hvor avslappet man er når man får en overstadig beruset mindreårig hjem, så da våger man ikke å sette grenser som sørger for at det ikke skjer. Mange foreldre tør ikke/klarer ikke å sette grenser for barna fordi de aldri har opplevd å få nei Gjengangeren hos disse foreldrene er at har så åpen dialog og kjenner barna sine så godt. Hadde det ikke vært så bekymringsverdig så hadde det vært litt søtt. Jeg lurer på hva politiet hadde hatt å si om alle disse fornuftige ungdommene Anonymkode: e6822...e80 Nå var ungen min 18 når hu ble kjørt hjem da, så hun hadde lov å drikke. Jeg har faktisk vært i kontakt med politiet fordi hun ble slått ned på åpen gate (helt edru, som 15 åring, midt på lyse dagen) og da snakket vi faktisk om det. Så jeg lurer ikke. Jeg vet. Blink blink Anonymkode: 0b6eb...8ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #90 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Henger med søsteren sin. Hva er galt med at søstre henger? Og så er eldste 18, og yngste snart 17, så så stor forskjell er det faktisk ikke. Men jeg ser at det er mulig å blande egne følelser med fakta da. Anonymkode: a3709...418 Jeg snakker om trådens tema og ikke din datter spesifikt. Jeg hadde uansett grunn ikke tillat min 16 åring å henge med russen, hvorfor skal de det når de ikke er russ selv. Det går sikkert bra, men jeg tar ikke sjansen på at mitt barn skal betale for at jeg ikke våger å være den ansvarlige. Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #91 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nå var ungen min 18 når hu ble kjørt hjem da, så hun hadde lov å drikke. Jeg har faktisk vært i kontakt med politiet fordi hun ble slått ned på åpen gate (helt edru, som 15 åring, midt på lyse dagen) og da snakket vi faktisk om det. Så jeg lurer ikke. Jeg vet. Blink blink Anonymkode: 0b6eb...8ea Men siden trådens tema er 16 åringer så er det da revnende likegyldig hva din datter gjorde da hun var 18! Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #92 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men siden trådens tema er 16 åringer så er det da revnende likegyldig hva din datter gjorde da hun var 18! Anonymkode: e6822...e80 Ja, jeg svarte bare på kommentaren som utspant seg. Og HVIS jeg får hjem en stupfull 16 åring så er jeg mer takknemlig for det enn at han skal ligge i en busk ett sted Anonymkode: 0b6eb...8ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #93 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg snakker om trådens tema og ikke din datter spesifikt. Jeg hadde uansett grunn ikke tillat min 16 åring å henge med russen, hvorfor skal de det når de ikke er russ selv. Det går sikkert bra, men jeg tar ikke sjansen på at mitt barn skal betale for at jeg ikke våger å være den ansvarlige. Anonymkode: e6822...e80 Det er vel litt upraktisk å svare meg om min situasjon og kalle meg korttenkt hvis det er HI du vil diskutere? Når skal din 16-åring få lov å teste litt da? Prøve og feile? For 50 år siden dro 15-åringer til sjøs med fulle seilmenn. De aller fleste gikk det veldig bra med. Hvis ungdommer ikke får lov å teste båre grenser og sine egne grenser før den dagen de er 18 og kan velge selv, så skaffer vi oss et samfunn vi absolutt ikke vil ha. Og når grensene kan testes kontrollert. Så må jo det være ypperlig? Anonymkode: a3709...418 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #94 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er vel litt upraktisk å svare meg om min situasjon og kalle meg korttenkt hvis det er HI du vil diskutere? Når skal din 16-åring få lov å teste litt da? Prøve og feile? For 50 år siden dro 15-åringer til sjøs med fulle seilmenn. De aller fleste gikk det veldig bra med. Hvis ungdommer ikke får lov å teste båre grenser og sine egne grenser før den dagen de er 18 og kan velge selv, så skaffer vi oss et samfunn vi absolutt ikke vil ha. Og når grensene kan testes kontrollert. Så må jo det være ypperlig? Anonymkode: a3709...418 De får teste grenser, så absolutt. Å rulle med russ minst to årskull over kommer ikke på tale. Anonymkode: e6822...e80 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #95 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): De får teste grenser, så absolutt. Å rulle med russ minst to årskull over kommer ikke på tale. Anonymkode: e6822...e80 Det er jo et valg du tar. Og så valgte jeg annerledes fordi det dukket opp en situasjon der jeg kan ha mer kontroll samtidig som hun tester grenser. Det gjør meg ikke korttenkt eller slapp forelder. Anonymkode: a3709...418 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #96 Del Skrevet 12. mai 2024 Jeg hadde sex med flere russ da jeg var 16-åring. Ja, jeg vet, det finnes en rekke stygge navn for slike som meg. Poenget mitt er at 16-åringer er fulle av hormoner og det er faktisk ikke slik at alle 16-åringer er uskyldige små engler som ikke har tenkt tanken sex en gang. Det er mange jenter på den alderen som på ingen måte sier nei hvis sjansen byr seg. Uten å tenke stort over konsekvensene (sos, graviditet, +++). Hormoner styrer mer enn fornuften gjør. Anonymkode: 4fb0d...672 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #97 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Godt å se flere kjører samme stil som meg! Jeg har aldri kjefta eller «klikka» for dumheter, så datteren min er ikke redd for å ringe ved behov. Og vi har selvsagt hatt klare regler som deg. Det har fungert strålende, det. Jada hun har vært stupfull, og ute av stand til å ta vare på seg selv. Da har hun eller andre ringt og bedt om henting, eller kjørt henne hjem til meg. De var på konsert en gang hvor hun ble overstadig. Da ringte venninna og spurte om hun kunne kjøre henne hjem. Da de kom sa venninna «fy fader du var jo helt rolig og bare svarte ja du, når jeg ringte!» De 3 som var med hadde snakket i bilen om hvor grei jeg var som ikke ble sur. nå har hun flytta ut og kan gjøre som hun vil, men nå har hun kutta ut festing for en stund til fordel for jobb. Så det gikk fint det og Anonymkode: 0b6eb...8ea Men nå snakker du om noe helt annet plutselig, hvorfor det? Temaet var hvorvidt man hadde latt 16-åringen være med å rulle, ikke hvordan man reagerer når ungdommen blir full. Man kan helt fint kombinere det å ikke la 16-åringen rulle med russen med å ikke kjefte om 16-åringen blir full på fest. Anonymkode: eae18...b65 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #98 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg svarte bare på kommentaren som utspant seg. Og HVIS jeg får hjem en stupfull 16 åring så er jeg mer takknemlig for det enn at han skal ligge i en busk ett sted Anonymkode: 0b6eb...8ea Haha, så du blir TAKKNEMLIG når du får hjem en drita 16-åring? Jøye meg. Man forstår jo hvorfor politiet fokuserer så mye på å prate om grensesetting. Anonymkode: eae18...b65 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #99 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Haha, så du blir TAKKNEMLIG når du får hjem en drita 16-åring? Jøye meg. Man forstår jo hvorfor politiet fokuserer så mye på å prate om grensesetting. Anonymkode: eae18...b65 Kan være lønnsomt å lese. «Mer takknemmelig enn om han ligger i en busk». Du kan ikke bare ta ut ord og setninger og lage din egen sannhet og mene den er min Anonymkode: 0b6eb...8ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2024 #100 Del Skrevet 12. mai 2024 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Men nå snakker du om noe helt annet plutselig, hvorfor det? Temaet var hvorvidt man hadde latt 16-åringen være med å rulle, ikke hvordan man reagerer når ungdommen blir full. Man kan helt fint kombinere det å ikke la 16-åringen rulle med russen med å ikke kjefte om 16-åringen blir full på fest. Anonymkode: eae18...b65 Fordi tråden gikk i den retningen og jeg kommenterte det ei annen skrev. MEN, her er alle bussene booka hver eneste rulling, så det finnes flere enn meg og hun andre her som tillatter det. De andre velger bare å la være. Anonymkode: 0b6eb...8ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447563-f%C3%A5r-din-16-%C3%A5ring-rulle-med-russen/page/4/#findComment-150097289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå