Gå til innhold

Får din 16 åring rulle med russen?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kan være lønnsomt å lese. «Mer takknemmelig enn om han ligger i en busk». Du kan ikke bare ta ut ord og setninger og lage din egen sannhet og mene den er min 

Anonymkode: 0b6eb...8ea

Selvsagt er det bedre at en drita full 16-åring er hjemme og ikke ligget i en busk, det tror jeg alle kan være enige om.

Anonymkode: eae18...b65

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fordi tråden gikk i den retningen og jeg kommenterte det ei annen skrev. 

MEN, her er alle bussene booka hver eneste rulling, så det finnes flere enn meg og hun andre her som tillatter det. De andre velger bare å la være. 

Ja det overrasker ingen at det finnes naive «kule» foreldre som lar mindreårige rulle med russen, det leser vi jo om i nyhetene hvert eneste år.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja det overrasker ingen at det finnes naive «kule» foreldre som lar mindreårige rulle med russen, det leser vi jo om i nyhetene hvert eneste år.

Jeg er en ganske kjip forelder. Likevel får min rulle med søsteren

Anonymkode: a3709...418

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er en ganske kjip forelder. Likevel får min rulle med søsteren

Anonymkode: a3709...418

Ja du har allerede skrevet at du lar 16-åringen din rulle med russen, så det trenger du ikke å gjenta.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Da jeg var ung så var jeg akkurat slik du beskriver barna dine. Vi hadde mange gode samtaler rundt middagsbordet, jeg fortalte om venner som gjorde diverse mindre smarte valg og fortalte akkurat nok om hvordan jeg var til at det var troverdig. Moren min kunne også si at hun var så takknemlig for at jeg var så åpen. Det som var fakta var at jeg visste nøyaktig hvor mye jeg kunne dele før foreldrene mine steila, jeg hadde ingen grenser når det gjaldt å lyve og foreldrene mine aner ikke en brøkdel av ungdomsopprøret mitt. Jeg drakk fra jeg var 14, jeg sa at jeg sov hos venninne da jeg var 15 og jeg var på hyttetur som var en sammenhengende fyllekule mens de hjemme trodde vi bar tre venninner på tur. 

Ikke for å skremme deg, og noen ungdommer er slik du beskriver, men det som er helt sikkert er at ungdom strekker grenser, at de lyver og at foreldrene helst vil tro det beste.  

Anonymkode: e6822...e80

Det er jo ganske trist egentlig at du måtte lyve om hvor du var og hvem du var sammen med. Atpåtil måtte du late som du var åpen og hadde er godt forhold til foreldrene dine. 

hva var det du var så redd for siden du ikke kunne være ærlig med foreldrene dine?

Kamomille skrev (31 minutter siden):

Det er jo ganske trist egentlig at du måtte lyve om hvor du var og hvem du var sammen med. Atpåtil måtte du late som du var åpen og hadde er godt forhold til foreldrene dine. 

hva var det du var så redd for siden du ikke kunne være ærlig med foreldrene dine?

De hadde jo aldri sluppet meg ut om de visste hva jeg drev med. De var gode foreldre som var altfor naive. De fulgte ikke godt nok med, dette var før mobiltelefonen, så om jeg holdt innetiden var de egentlig fornøyde. 

Jeg var rett og slett en drittunge, men til tross for det har det gått meg vel i livet. Om noe så lærte jeg å ikke være godtroende ovenfor egne barn. De har fått frihet til å utforske, og de har nok lurt meg, de også, men jeg har oversett mer enn de vet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du automatisk tenker at vi som har andre regler har det for å være kule. Jeg har ingen behov for å være kul, men jeg tar avgjørelser basert på hva jeg tenker er greit og ikke. Av 3 barn, fikk en av de rulle med russen. Han yngste kommer ikke til å få lov, han stoler jeg ikke på.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

De hadde jo aldri sluppet meg ut om de visste hva jeg drev med. De var gode foreldre som var altfor naive. De fulgte ikke godt nok med, dette var før mobiltelefonen, så om jeg holdt innetiden var de egentlig fornøyde. 

Jeg var rett og slett en drittunge, men til tross for det har det gått meg vel i livet. Om noe så lærte jeg å ikke være godtroende ovenfor egne barn. De har fått frihet til å utforske, og de har nok lurt meg, de også, men jeg har oversett mer enn de vet. 

Så fordi du var en drittunge som ikke hadde det trygt nok hjemme til å fortelle sannheten om hva du foretok deg og hvor du var, så betyr det at alle andre ungdommer lyver og lurer foreldrene!? Det kan altså ikke falle deg inn at noen ungdommer faktisk har det så trygt at de forteller ting hjemme og samtidig får friheten til å være med på ting? 

Jeg velger å tro at mange foreldre vet ganske godt hva som foregår, hvor fester avholdes, hvor alkoholen flyter osv. Og jeg velger også å tro at mange foreldre har et så godt forhold til tenåringene sine at man snakker åpent om utfordringer, hva som kan skje, farer de kan møte, sex, bruk av alkohol og narko osv. Og at den enkelte familie velger løsninger som passer utfra seg og sitt. 

Kamomille skrev (40 minutter siden):

Så fordi du var en drittunge som ikke hadde det trygt nok hjemme til å fortelle sannheten om hva du foretok deg og hvor du var, så betyr det at alle andre ungdommer lyver og lurer foreldrene!? Det kan altså ikke falle deg inn at noen ungdommer faktisk har det så trygt at de forteller ting hjemme og samtidig får friheten til å være med på ting? 

Jeg velger å tro at mange foreldre vet ganske godt hva som foregår, hvor fester avholdes, hvor alkoholen flyter osv. Og jeg velger også å tro at mange foreldre har et så godt forhold til tenåringene sine at man snakker åpent om utfordringer, hva som kan skje, farer de kan møte, sex, bruk av alkohol og narko osv. Og at den enkelte familie velger løsninger som passer utfra seg og sitt. 

Ja, da skal du få fortsette å tro det. Naive foreldre finnes over alt. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt finnes naive foreldre. Også finnes det ungdom som er til å stole på 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så i dine øyne er alle ungdommer løgnaktige drittunger. Kun med den begrunnelsen at du var det!

forskning viser at ungdom drikker mindre enn tidligere. Seksuell debutalder er stabil (gjennomsnittlig over 16 år for begge kjønn), færre ungdommer er kriminelle, flere fullfører videregående og de har høyere karakterer enn tidigere.

og du tenker at all ungdom er helt umulig å stole på😆

Anonymkode: e26cb...0dc

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så i dine øyne er alle ungdommer løgnaktige drittunger. Kun med den begrunnelsen at du var det!

forskning viser at ungdom drikker mindre enn tidligere. Seksuell debutalder er stabil (gjennomsnittlig over 16 år for begge kjønn), færre ungdommer er kriminelle, flere fullfører videregående og de har høyere karakterer enn tidigere.

Du får kose deg med stråmennene dine. Og kanskje lese hva jeg virkelig skriver. Men det er nok litt for mye forlangt. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det var noe annet før. I dag lyver ungdom aldri. De er så ærlige og helt til å stole på. Drikker gjør de ikke heller. Voldtekt skjer heller ikke mer blant ungdom. Finnes ikke ungdommer som prøver ulovlige rusmidler i dag.

Så det skjer garantert ikke noe. Garantert. Ikke.

Anonymkode: 22265...fc0

Annonse

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Du får kose deg med stråmennene dine. Og kanskje lese hva jeg virkelig skriver. Men det er nok litt for mye forlangt. 

Nei, det er det ikke😀 Du kan jo forsøke å forklare en gang til?

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja, det var noe annet før. I dag lyver ungdom aldri. De er så ærlige og helt til å stole på. Drikker gjør de ikke heller. Voldtekt skjer heller ikke mer blant ungdom. Finnes ikke ungdommer som prøver ulovlige rusmidler i dag.

All ungdom er grusomme altså. Absolutt alle. Finnes ikke noen som er ordentlige. Ingen. 

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Du tror de bare lyver, drikker og har sex ifm rulling med russen? Er det større fare forbundet med rulling enn med andre arrangementer?

Eller skal man holde 16-åringene innelåst?

Kamomille skrev (35 minutter siden):

Du tror de bare lyver, drikker og har sex ifm rulling med russen? Er det større fare forbundet med rulling enn med andre arrangementer?

Eller skal man holde 16-åringene innelåst?

Det er VELDIG mange nyanser mellom å holde en 16-åring innelåst og å la en 16-åring rulle på russebuss, altså… sånne spørsmål fordummer debatten noe voldsomt.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er VELDIG mange nyanser mellom å holde en 16-åring innelåst og å la en 16-åring rulle på russebuss, altså… sånne spørsmål fordummer debatten noe voldsomt.

Når man må forsvare sin naivitet/latskap så er det vanskelig å holde seg saklig. 

Ungdom skal og bør strekke grenser, og folk som hevder at de har et så unikt forholdt til tenåringene sine blir jeg litt oppgitt over. Når man tror at ens egne barn er bedre enn de andre, så bør noen varselklokker ringe. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Absolutt, derav spørsmålet: er set større fare forbundet med rulling enn ved andre arrangementer?

Hvis din 16-17-åring ikke får lov til å delta på skolefester, Halloween, BU-arrangementet, Landstreff i ulike organisasjoner, hytteturer, overnatting i telt osv osv SÅ skjønner jeg jo at rulling også utelukkes. Men hvis  ungdommen din er sosial og er med på ulike arrangementer utenfor husets vegger, så er jo spørsmålet om denne rullingen er farligere enn det andre de får lov til å delta på. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når man må forsvare sin naivitet/latskap så er det vanskelig å holde seg saklig. 

Ungdom skal og bør strekke grenser, og folk som hevder at de har et så unikt forholdt til tenåringene sine blir jeg litt oppgitt over. Når man tror at ens egne barn er bedre enn de andre, så bør noen varselklokker ringe. 

Kan det tenkes at det å ha et godt og tett forhold til ungdommen er helt normalt? Og at det er de som ikke stoler på egne barn, har barn som må lyve eller som ikke tør tinge hjem som er det «unike» - i negativ forstand altså!

Kamomille skrev (1 minutt siden):

Absolutt, derav spørsmålet: er set større fare forbundet med rulling enn ved andre arrangementer?

Hvis din 16-17-åring ikke får lov til å delta på skolefester, Halloween, BU-arrangementet, Landstreff i ulike organisasjoner, hytteturer, overnatting i telt osv osv SÅ skjønner jeg jo at rulling også utelukkes. Men hvis  ungdommen din er sosial og er med på ulike arrangementer utenfor husets vegger, så er jo spørsmålet om denne rullingen er farligere enn det andre de får lov til å delta på. 

16-åringen min får da virkelig ikke delta på NOEN arrangementer med 18-åringer der alkohol og narkotika flyter, og de kjører rundt i brannbomber av noen kjøretøy. Ærlig talt. Sender du 16-åringen din på byen med falskt leg og?

Kamomille skrev (9 minutter siden):

Min ungdom får lov til alt du ramser opp, men da stort sammen med jevnaldrende. 

Rulling er for mange synonymt med alkohol, og det er nok på bakgrunn av det de fleste svarer. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kan det tenkes at det å ha et godt og tett forhold til ungdommen er helt normalt? Og at det er de som ikke stoler på egne barn, har barn som må lyve eller som ikke tør tinge hjem som er det «unike» - i negativ forstand altså!

Det er forskjell på å stole på og å være godtroende. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

16-åringen min får da virkelig ikke delta på NOEN arrangementer med 18-åringer der alkohol og narkotika flyter, og de kjører rundt i brannbomber av noen kjøretøy. Ærlig talt. Sender du 16-åringen din på byen med falskt leg og?

Her går ikke engang 18-åringene på byen. Det er visstnok for kjedelig og det er få plasser som i det hele tatt har 18-års grense. Med lukkede fester er gjerne åpne fra fylte 16 år. Feks i regi av BU. Så ja, min 16-åring får gå på fest h or jeg vet det drikkes alkohol. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...