Gå til innhold

Får din 16 åring rulle med russen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er knapt noen foreldre som gir døtre lov til dette. Hvis de faktisk spør hjemme om de får lov, så har de neppe lyst til å bli med. Kan ikke tro at så mange av de jentene spør hjemme, for går man ut døra som 16- åring så gjør de vanligvis som de vil med akkurat det. Eller som venner vil. Og det er heller ikke sikkert de lar seg presse til sex. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja det fikk hun lov til. Og ja, hun spurte og jeg hadde kontroll på hvor hun var til enhver tid 

Anonymkode: 0b6eb...8ea

Men hadde du kontroll på hva som skjedde i bussen? Og hva er grunnen til du sier ja når hun er 16? Vår fikk ikke lov denne helgen men flere av venninnene skal og jeg sliter med å se hvilken god grunn det er til å si ja. 

Anonymkode: 8c908...999

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men hadde du kontroll på hva som skjedde i bussen? Og hva er grunnen til du sier ja når hun er 16? Vår fikk ikke lov denne helgen men flere av venninnene skal og jeg sliter med å se hvilken god grunn det er til å si ja. 

Foreldre sier ja til dette fordi de ikke vil at ungen skal bli ekskludert siden sånt blir et press, og antageligvis er det ingen far i hjemmet. Du trenger ikke å forstå hvorfor noen får lov, men du bør holde på ditt om at datteren din ikke får bli med. Unger som får grenser vil takke deg senere om de ikke gjør det nå.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ja stort sett. Hun er ekstrem på å fortelle meg ting, så hun snappet ofte, og avtalen var at hun skulle svare så fort jeg sendte mld. Og det gjorde hun. Jeg flytta ut da jeg var 16, og jeg stolte på at hun var fornuftig. Ikke dermed sagt at de andre får lov (han på 16 nå er ikke interresert)

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Foreldre sier ja til dette fordi de ikke vil at ungen skal bli ekskludert siden sånt blir et press, og antageligvis er det ingen far i hjemmet. Du trenger ikke å forstå hvorfor noen får lov, men du bør holde på ditt om at datteren din ikke får bli med. Unger som får grenser vil takke deg senere om de ikke gjør det nå.

Og ikke noe far i hjemmet?? Jo, det er så absolutt en far i hjemmet her. Og ja, jeg sa ja for å ikke bli ekskludert siden hele barne og ungsomsskolen har bestått av mobbing/utfrysning/netthets og slosskamper. Selv om man får lov til å rulle med russen betyr ikke det at livet forøvrig er uten grenser altså. 

Annonse

Har ikke fått spørsmålet, men svare hadde vært nei. Her jeg bor jobbes det også med en holdningsendring blant russen for å få dem til å ikke ta med ungdom under 18. Det burde jo holde å feste med andre russ uten å ta med ungdommer (stort sett jenter) under 18. Har man med mindreårige på rulling, kan det fort oppstå situasjoner som ikke burde oppstått

Anonymkode: a3f82...a2f

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Har ikke fått spørsmålet, men svare hadde vært nei. Her jeg bor jobbes det også med en holdningsendring blant russen for å få dem til å ikke ta med ungdom under 18. Det burde jo holde å feste med andre russ uten å ta med ungdommer (stort sett jenter) under 18. Har man med mindreårige på rulling, kan det fort oppstå situasjoner som ikke burde oppstått

Ingen fare, den seksuelle lavalderen er 16 år. Men altså de har helt sikkert ikke sex.

Anonymkode: 22265...fc0

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ingen fare, den seksuelle lavalderen er 16 år. Men altså de har helt sikkert ikke sex.

Ingen fare for hva? Når alkohol er inne i bildet er det mange som gjør ting de ikke burde ha gjort eller mistolker situasjonen. Med skjevt maktforhold er det jenter som går med på ting de ellers aldri ville gått med på. Så ender man kanskje opp i en situasjon hvor en gutt har gått lenger enn han burde fordi han f.eks. ikke forstod at jenta ikke egentlig var med på det. Så har jenta en dårlig opplevelse som vil prege hennes liv og gutten får en straffesak mot seg som påvirker hans liv. Både rent rettslig, men også ved dårlig samvittighet når han forstår hva han har påført andre. I tillegg er det ikke lov å kjøpe og servere alkohol til noen under 18. 

Slike situasjoner skjer sjelden, men sjansene går opp når jentene er under 18 og maktforholdet blir skjevt. Dette er en av grunnene til at de som jobber med ungdom sterkt advarer mindreårige om å bli med på rulling (og for russen til å ta dem med). 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ingen fare for hva? Når alkohol er inne i bildet er det mange som gjør ting de ikke burde ha gjort eller mistolker situasjonen. Med skjevt maktforhold er det jenter som går med på ting de ellers aldri ville gått med på. Så ender man kanskje opp i en situasjon hvor en gutt har gått lenger enn han burde fordi han f.eks. ikke forstod at jenta ikke egentlig var med på det. Så har jenta en dårlig opplevelse som vil prege hennes liv og gutten får en straffesak mot seg som påvirker hans liv. Både rent rettslig, men også ved dårlig samvittighet når han forstår hva han har påført andre. I tillegg er det ikke lov å kjøpe og servere alkohol til noen under 18. 

Slike situasjoner skjer sjelden, men sjansene går opp når jentene er under 18 og maktforholdet blir skjevt. Dette er en av grunnene til at de som jobber med ungdom sterkt advarer mindreårige om å bli med på rulling (og for russen til å ta dem med). 

Takk for at du forteller det innlysende som helt sikkert ingen av oss visste om. ❤️ 

Nei, det får de ikke. I fjor var det flere tilfeller her, at døddrukne jenter ble forlatt på kaien der bussene hadde stoppet for å feste, var flere tilfeller av voldtekt, flere tilfeller av narkotika bruk og pumping !

Ikke minst at de fyller bussene opp til det er helt fullt og de står og hopper mens bussene ruller( tenk bare en nødbrems i slik tilfelle).

Her bør foreldre bruke vett

Anonymkode: f6e3d...f9b

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her vi bor er det veldig in at russen inviterer med jenter spesielt fra første året til å rulle med dem i helgene. Er dette noe deres hadde fått lov til?

Nei

Anonymkode: 80053...212

amandine skrev (3 timer siden):

Å la min 16 år gamle datter rulle på guttebuss for å oppnå status ved å ha sex/ bli utnyttet av dritings/ påvirkede sprengkåte idioter er helt uaktuelt. Virkelig helt uaktuelt. 

Det er jentebusser som også inviterer med yngre jenter på rulling. Sånn til info.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er jentebusser som også inviterer med yngre jenter på rulling. Sånn til info.

Jeg er absolutt klar over hvordan det er, tre av mine fire barn er studenter som har vært russ i løpet av de siste årene, i by.  Det er ikke sånn at jeg ville sagt nei bare for å være kjip, men jeg vet jo hva det går i. Og de fleste som tar med 16 år gamle jenter er guttebusser. Gutter med baktanker. 

Sånn helt sett bort fra de åpenbare farene for 16 år gamle jenter er det en uting at foreldre aksepterer at de yngre får delta. Russetiden er for de som er i ferd med å avslutte videregående, ikke for de som nettopp har begynt.

Absolutt ikke!! 
mange kåte gutter og voldtekt i russe tiden.. og en 16 år gammel er ikke gammel nok til å drikke. 

så klart når hun er 18 år og er gammel nok til å ta valg selv så er det en annen sak men en 16 år gammel som bor under mitt tak, ikke søren. Jeg vil ikke at hun skal preges hele livet om noe slikt skjer med henne på ung alder og heller så klart ikke som voksen men som voksen håper jeg hun har mer kontroll og passer på seg selv da! 

Anonymkode: c855c...1db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...