Gå til innhold

Hvorfor vaksinerer dere ikke barna mot hjernehinnebetennelse???

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er feil. Den mest vanlige typen smittsom  hjernehinnebetennelse, meningokokk A, som man får tilbud om gjennom kommunen trenger man kun en vaksine mot, den koster ca 400 kr.

Skal man vaksineres mot meningokokk B må det settes to doser, til ca 800 kr hver tror jeg det var.

Anonymkode: 99d18...9fb

Det er ikke feil, ingen av de har vært en del av barnevaksinasjonsprogrammet, den ene koster 400, den andre 1000 og krever to doser, begge må settes for full beskyttelse, selv om A har vært til nå mer vanlig enn B. Så har du TBE. Alt dette koster og en familie består av mer enn en person. 

Anonymkode: 1b229...5c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det så dårlig informasjon om dette? Vi har ikke hørt om det fra hverken fastlege eller skolehelsetjeneste. Det er jo infoskriv for alt annet mellom himmel og jord.

Jeg har faktisk vært i den tro at dette gikk inn under barnevaksinasjonsprogrammet. Om det er opp til foreldre å spørre selv så er det sikkert mange barn som lider under foreldre som er like uopplyste som meg.. 

Anonymkode: d4e08...fbb

Flaut

Anonymkode: 0be49...087

Skrevet

Jeg hadde smittsom hjernehinnebetennelse som ungdom og overlevde uten noen senvirkninger.  De fleste overlever.  Jeg har har også vært med i en bil som kræsjet og rullet rundt - uten setebeltet i baksetet.  Overlevde det også, uten nevneverdige skader.  Antageligvis som de fleste ville ha gjort...  Men det betyr ikke at jeg ikke bruker bilbelte i dag eller mener at ungene ikke trenger å vaksineres mot hjernehinnebetennelse. 

Om 10 uvaksinerte skoleklasser ble smittet av smittsom hjernehinnebetennelse vil elever tilsvarende ca 1 av skoleklassene ikke overleve (statistisk) dersom de ikke er  og det er ganske mange elever det.  Så argumentet "Jeg har hatt" eller "Jeg kjenner noen som har..." holder ikke. 

Anonymkode: 0761d...3e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde smittsom hjernehinnebetennelse som ungdom og overlevde uten noen senvirkninger.  De fleste overlever.  Jeg har har også vært med i en bil som kræsjet og rullet rundt - uten setebeltet i baksetet.  Overlevde det også, uten nevneverdige skader.  Antageligvis som de fleste ville ha gjort...  Men det betyr ikke at jeg ikke bruker bilbelte i dag eller mener at ungene ikke trenger å vaksineres mot hjernehinnebetennelse. 

Om 10 uvaksinerte skoleklasser ble smittet av smittsom hjernehinnebetennelse vil elever tilsvarende ca 1 av skoleklassene ikke overleve (statistisk) dersom de ikke er  og det er ganske mange elever det.  Så argumentet "Jeg har hatt" eller "Jeg kjenner noen som har..." holder ikke. 

Dersom de ikke er vaksinerte skulle det stå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...