Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #1 Del Skrevet 9. mai 2024 Er generelt veldig sta og gjør mye motstand. Og innimellom frekk. Men i dag morges tar kaka. I dag har hun vært megafrekk. Sitter først surt og sier at ingen gir henne mat. Så sier jeg at om hun vil ha weetabix kan hun gå og ordne det selv. Da blir hun veldig sur og veldig frekk og sier at det er da faen(! Ikke et ord hun har lært av oss, men av venner på skolen) ikke hun som er forelder, men et barn, og at vi gjør en drittjobb og at alle de andre foreldrene er mye snillere. Fortsetter å oppføre seg dritt. Snakker på en stygg og frekk måte med masse sure anklager og sier de andre har telefoner med tilgang til alt på («alle» de andre har tiktok og alt mulig. Vår jente har Apple Watch med SIM-kort (så den fungerer som en tlf) og iPad med masse spill og YouTube kids på, men ikke fri tilgang). Også sier hun at de andre får betalt for ting de gjør i huset og at hun skal jammen ikke gjøre en dritt uten at vi betaler for det. Hun får en ukelønn hver uke (50 kr) men det er ikke knyttet til å gjøre ting, nettopp fordi vi ikke vil at det skal være sånn «hva får jeg for det da!!» men så tar jo lærerne det opp på skolen. Lærerne hadde tatt en runde i klassen og spurt alle hva de fikk i ukelønn og hva de måtte gjøre for det. Så da har hun jo fått tankegangen derfra. Så nå er det en så «entitled» og frekk drittoppførsel her. Og jeg har sett andre barn (på skolen) oppfører seg sånn både mot lærere og foreldrene sine og de slipper jo unna med det. Men hva skal jeg gjøre med det når jeg ikke vil ha det sånn hos oss? Vær så snill å ikke si «gi henne penger for å gjøre ting» for det vil jeg ikke. Det må være mulig å finne andre løsninger Anonymkode: bf111...1e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #2 Del Skrevet 9. mai 2024 Hvorfor i alle dager tillater du at hun snakker sånn til deg??? Du setter ned foten og ber hun oppføre seg og snakke til deg med respekt! Makan Anonymkode: f6246...141 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #3 Del Skrevet 9. mai 2024 Hadde min oppført seg sånn, hadde alle goder blitt borte og det hadde vært "back to basic". Min vet utmerket godt at telefon, Internett, nettbrett, sykkel o.l ikke er noe han har krav på, men goder man gjør seg fortjent til ved å utvise normal folkeskikk. Hadde han snakket til meg på den måten, hadde det blitt månelyst. Da hadde jeg blitt fly forbanna. Nå fremstår jeg som en veldig autoritær forelder, men er ikke det. Har bare klare grenser. Sønnen på 10 har opplevd meg skikkelig sint én gang, jeg har heldigvis aldri hatt behov for å være så autoritær som jeg ville blitt i ditt tilfelle. Anonymkode: ed5fc...aca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #4 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor i alle dager tillater du at hun snakker sånn til deg??? Du setter ned foten og ber hun oppføre seg og snakke til deg med respekt! Makan Anonymkode: f6246...141 Selvfølgelig gjør jeg det. Men hun hører ikke. Så da tar jeg henne inn på et annet rom og ber henne sitte der til hun kan oppføre seg. Men hun er megasta. Sitter der sur i en time og endrer ikke oppførsel. Dette er et gjentakende problem. Vi var strengere før. Fikk beskjed av helsesøster at vi måtte være mindre strenge fordi barna blir bare mer opsternasige av det og føler at de ikke tilhører familien osv. så vi skulle være kjærlige og omsorgsfulle. Og si sånn «det er ikke noe koselig å snakke sånn» osv. men jeg opplever at det ikke virker. Så jeg er strengere igjen, men det biter ikke på. Hun gir beng i konsekvenser. Hun blir bare sintere av det Anonymkode: bf111...1e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #5 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig gjør jeg det. Men hun hører ikke. Så da tar jeg henne inn på et annet rom og ber henne sitte der til hun kan oppføre seg. Men hun er megasta. Sitter der sur i en time og endrer ikke oppførsel. Dette er et gjentakende problem. Vi var strengere før. Fikk beskjed av helsesøster at vi måtte være mindre strenge fordi barna blir bare mer opsternasige av det og føler at de ikke tilhører familien osv. så vi skulle være kjærlige og omsorgsfulle. Og si sånn «det er ikke noe koselig å snakke sånn» osv. men jeg opplever at det ikke virker. Så jeg er strengere igjen, men det biter ikke på. Hun gir beng i konsekvenser. Hun blir bare sintere av det Anonymkode: bf111...1e0 Hvis hun ikke hører på beskjeder og oppfører seg sånn uten endring ville jeg skaffa hjelp, for det der er ikke normalt Anonymkode: f6246...141 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #6 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig gjør jeg det. Men hun hører ikke. Så da tar jeg henne inn på et annet rom og ber henne sitte der til hun kan oppføre seg. Men hun er megasta. Sitter der sur i en time og endrer ikke oppførsel. Dette er et gjentakende problem. Vi var strengere før. Fikk beskjed av helsesøster at vi måtte være mindre strenge fordi barna blir bare mer opsternasige av det og føler at de ikke tilhører familien osv. så vi skulle være kjærlige og omsorgsfulle. Og si sånn «det er ikke noe koselig å snakke sånn» osv. men jeg opplever at det ikke virker. Så jeg er strengere igjen, men det biter ikke på. Hun gir beng i konsekvenser. Hun blir bare sintere av det Anonymkode: bf111...1e0 Det er ikke farlig at hun blir sint eller sitter lenge på rommet. Dårlig oppførsel skal selvsagt får reaksjoner, men en niåring med så mye sinne har det ikke bra med seg selv. Jeg hadde i første omgang tatt kontakt med helsestasjonen og ppt, det virker som dere alle trenger hjelp. Anonymkode: 3c9c4...852 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 9. mai 2024 #7 Del Skrevet 9. mai 2024 For et sjarmtroll. Den oppførselen er forbi frekk og hun snakker jo med forakt. Det virker også som om dette er noe som er blitt snakket om blant flere unger. Hvordan er miljøet i klassen hennes? Når unger kommer med så stygge ytringer, så be de gjenta det. Hvis hun ikke vil, så er det ihvertfall et sunt tegn som i at hun skjønner at hun går ( langt ) over streken. Hvis hun derimot sier det samme en gang til, så er det mer bekymringsverdig. Jeg syns du skulle spurt hva hun mente da hun sa at ingen ga henne mat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #8 Del Skrevet 9. mai 2024 ReneRene skrev (7 minutter siden): For et sjarmtroll. Den oppførselen er forbi frekk og hun snakker jo med forakt. Det virker også som om dette er noe som er blitt snakket om blant flere unger. Hvordan er miljøet i klassen hennes? Når unger kommer med så stygge ytringer, så be de gjenta det. Hvis hun ikke vil, så er det ihvertfall et sunt tegn som i at hun skjønner at hun går ( langt ) over streken. Hvis hun derimot sier det samme en gang til, så er det mer bekymringsverdig. Jeg syns du skulle spurt hva hun mente da hun sa at ingen ga henne mat. Det er dessverre en del barn i klassen hennes som snakker sånn. Jeg har hørt dem snakke sånn til foreldre (som bare finner seg i det) og til foreldre. Datteren min oppfører seg fint ute i offentligheten og på skolen, men hun observerer, og har i tilleg blitt behandlet ganske dritt av en del av jentene. De snakker jo til henne på den samme måten. Også tar hun det ut hjemme på oss, hvor hun føler seg trygg nok til å gjøre det. Vi kan ikke endre skole, og har snakket med lærerne om oppførsel fra andre barn. Men vi må prøve å ta tak i ting hjemme. Jeg skal be helsesøster om vi kan treffes igjen. hun oppfører seg altså ganske pent på skolen og ute Anonymkode: bf111...1e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #9 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er dessverre en del barn i klassen hennes som snakker sånn. Jeg har hørt dem snakke sånn til foreldre (som bare finner seg i det) og til foreldre. Datteren min oppfører seg fint ute i offentligheten og på skolen, men hun observerer, og har i tilleg blitt behandlet ganske dritt av en del av jentene. De snakker jo til henne på den samme måten. Også tar hun det ut hjemme på oss, hvor hun føler seg trygg nok til å gjøre det. Vi kan ikke endre skole, og har snakket med lærerne om oppførsel fra andre barn. Men vi må prøve å ta tak i ting hjemme. Jeg skal be helsesøster om vi kan treffes igjen. hun oppfører seg altså ganske pent på skolen og ute Anonymkode: bf111...1e0 Til foreldre og til lærere. Lærerne sier «sånn må du ikke si da» til disse barns men det får jo ingen konsekvenser Anonymkode: bf111...1e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #10 Del Skrevet 9. mai 2024 Ang.lommepenger og skolen så ville jeg ha tatt kontakt med lærerne og sagt at de har ikke noen grunn til å ta det opp i klassen. Hver familie gjør det som passer de best. Vår gutt på 10 år får ikke lommepenger. Men heller penger hvis det er noe han skal. Men han må likevel hjelpe til hjemme. Anonymkode: e2892...87b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #11 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er dessverre en del barn i klassen hennes som snakker sånn. Jeg har hørt dem snakke sånn til foreldre (som bare finner seg i det) og til foreldre. Datteren min oppfører seg fint ute i offentligheten og på skolen, men hun observerer, og har i tilleg blitt behandlet ganske dritt av en del av jentene. De snakker jo til henne på den samme måten. Også tar hun det ut hjemme på oss, hvor hun føler seg trygg nok til å gjøre det. Vi kan ikke endre skole, og har snakket med lærerne om oppførsel fra andre barn. Men vi må prøve å ta tak i ting hjemme. Jeg skal be helsesøster om vi kan treffes igjen. hun oppfører seg altså ganske pent på skolen og ute Anonymkode: bf111...1e0 At andre foreldre ikke tar tak i uønsket oppførsel ute blant andre betyr ikke at det ikke jobbes med. Vær forsiktig med å dømme andre ut fra det du ser i korte glimt i offentligheten. Anonymkode: 3c9c4...852 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 9. mai 2024 #12 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er dessverre en del barn i klassen hennes som snakker sånn. Jeg har hørt dem snakke sånn til foreldre (som bare finner seg i det) og til foreldre. Datteren min oppfører seg fint ute i offentligheten og på skolen, men hun observerer, og har i tilleg blitt behandlet ganske dritt av en del av jentene. De snakker jo til henne på den samme måten. Også tar hun det ut hjemme på oss, hvor hun føler seg trygg nok til å gjøre det. Vi kan ikke endre skole, og har snakket med lærerne om oppførsel fra andre barn. Men vi må prøve å ta tak i ting hjemme. Jeg skal be helsesøster om vi kan treffes igjen. hun oppfører seg altså ganske pent på skolen og ute Anonymkode: bf111...1e0 Ja, en skjønner hva som er blitt snakket om blant unger, og hva de hører. Jeg er enig i at barn kan ta ut ting hjemme fordi de er trygge der, men faktisk snakket jeg om akkurat dette i går med ei som også har et sjarmtroll av et barn om dagen. Det må jo likevel ikke bli akseptert, så da må en jo finne måter å hanskes med det på som lærer henne at visse ting kan man faktisk ikke si til foreldre ( eller andre, men det gjør hun jo ikke ) Å stille spørsmål om hva de mener gjør jo at de må forklare. Det kan jo komme noe ut av det. Men det er sikkert andre løsninger som også kan fungere, men jeg tror bare at de ikke bør slippe unna uten å forklare seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #13 Del Skrevet 9. mai 2024 For det første hadde hun blitt sendt rett på rommet, uten frokost, med beskjed om at hun fikk bli der til hun ville oppføre seg skikkelig og be om unnskyldning. Desuten ville jeg skrudd av nettet. At hun kan ord som "faen" og tester dem ut litt, er naturlig, men det er også nødvendig at dere reagerer. Hvis hun ikke hadde gitt seg etter kanskje 3 timer ville jeg gått inn til henne og pratet, gitt henne en klemm, men opprettholdt kravet om en unnskyldning og bra oppførsel for å komme ut. Det jeg imidlertid også tror er viktig er at dere gir henne masse ros når det er noe å rose. Ros henne når hun ordner seg mat selv, ros henne når hun smiler og når hun lukker døra pent. Legg masse vekt på det som er bra. Anonymkode: 9294e...792 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #14 Del Skrevet 9. mai 2024 Jeg synes ikke det er noen motsetning mellom å være tydelig og å være omsorgsfull. Jeg ville nok ha svart noe sånt som at "når du snakker sånn til meg får jeg ikke lyst til å hjelpe deg med noe som helst". Jeg hadde også utfordret henne og svart på utsagnene hennes, slik at hun må ta ansvar for det hun sier. F. eks "vi vil ikke at du skal bli et sånt barn som ikke klarer noenting selv, derfor må du lage din egen mat, vi vil at du skal bli et bra menneske som får til ting selv" Eller man kan prøve "oi, går det bra med deg, har det skjedd noe? Jeg ser jo at du ikke er helt i humør i dag" og så evt se om det kan løse opp litt. Anonymkode: c7e37...4e7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #15 Del Skrevet 9. mai 2024 9 år, og du har allerede gitt deg? Tapt kampen?? Halleluja! Gled det til hun blir 14.... og stakkars STAKKARS lærere og medelever i tiden fremover. Egentlig burde barnevernet kontaktes, for dette er omsorgssvikt på høyt nivå. Å være så dårlig foreldre at man ikke gidder, eller har evner, til å oppdra barnet til et skikket menneske er omsorgssvikt! Du tar fra ungen mulighet til å lykkes i livet! Anonymkode: 9a786...49a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 9. mai 2024 #16 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): 9 år, og du har allerede gitt deg? Tapt kampen?? Halleluja! Gled det til hun blir 14.... og stakkars STAKKARS lærere og medelever i tiden fremover. Egentlig burde barnevernet kontaktes, for dette er omsorgssvikt på høyt nivå. Å være så dårlig foreldre at man ikke gidder, eller har evner, til å oppdra barnet til et skikket menneske er omsorgssvikt! Du tar fra ungen mulighet til å lykkes i livet! Anonymkode: 9a786...49a Er du helt rar eller? Ts sier jo hva de gjør og har gjort, og hun spør om råd her. Det er jo motsatt av å ha gitt seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #17 Del Skrevet 9. mai 2024 ReneRene skrev (22 minutter siden): Er du helt rar eller? Ts sier jo hva de gjør og har gjort, og hun spør om råd her. Det er jo motsatt av å ha gitt seg. Tusen takk ❤️ til deg og til alle de andre her som kommer med gode innspill. Setter stor pris på det! jeg hadde en prat med datteren min og etter det har oppførselen vært mye bedre (altså de siste timene nå etter partene). Men som sagt har dette vært et gjentakende problem, så kan på ingen måte gi opp. Jeg skal iallefall oppsøke hjelp til å snu dette Anonymkode: bf111...1e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #18 Del Skrevet 9. mai 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke det er noen motsetning mellom å være tydelig og å være omsorgsfull. Jeg ville nok ha svart noe sånt som at "når du snakker sånn til meg får jeg ikke lyst til å hjelpe deg med noe som helst". Jeg hadde også utfordret henne og svart på utsagnene hennes, slik at hun må ta ansvar for det hun sier. F. eks "vi vil ikke at du skal bli et sånt barn som ikke klarer noenting selv, derfor må du lage din egen mat, vi vil at du skal bli et bra menneske som får til ting selv" Eller man kan prøve "oi, går det bra med deg, har det skjedd noe? Jeg ser jo at du ikke er helt i humør i dag" og så evt se om det kan løse opp litt. Anonymkode: c7e37...4e7 Tusen takk for gode innspill. Prøver å si slike ting, men er nok ikke alltid like god til det. Anonymkode: bf111...1e0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2024 #19 Del Skrevet 9. mai 2024 Slik ordbruk hadde jeg ikke tolerert. Men jeg hadde ventet til hun var rolig og tatt en prat. Forklart konsekvensen om det skjer igjen. Konsekvensen er, er ikke du grei med meg er ikke jeg grei med deg. De sier at straff ikke er lov, jeg har null problemer å inndra goder (telefon, nettbrett, WIFI, tur i svømmehallen eller Tusenfryd). Hadde dette skjedd igjen så hadde det smelt rimelig raskt. Hun får én sjanse til å slutte med slik oppførsel. Mine har aldri fått ukelønn, tror ikke det er så vanlig her vi bor. De har plikter hjemme og de får det de trenger. Eldste har fått bankkort nå så nå overfører jeg penger til busskort, frisør og slikt. Disse pengene må hun disponere og planlegge med. Har hun ikke råd til busskort fordi hun har vært dum så har hun et problem. Da må hun sykle dit hun skal. Anonymkode: 846d8...2d0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150095910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2024 #20 Del Skrevet 3. juni 2024 Anonym bruker skrev (På 9.5.2024 den 10.01): Er generelt veldig sta og gjør mye motstand. Og innimellom frekk. Men i dag morges tar kaka. I dag har hun vært megafrekk. Sitter først surt og sier at ingen gir henne mat. Så sier jeg at om hun vil ha weetabix kan hun gå og ordne det selv. Da blir hun veldig sur og veldig frekk og sier at det er da faen(! Ikke et ord hun har lært av oss, men av venner på skolen) ikke hun som er forelder, men et barn, og at vi gjør en drittjobb og at alle de andre foreldrene er mye snillere. Fortsetter å oppføre seg dritt. Snakker på en stygg og frekk måte med masse sure anklager og sier de andre har telefoner med tilgang til alt på («alle» de andre har tiktok og alt mulig. Vår jente har Apple Watch med SIM-kort (så den fungerer som en tlf) og iPad med masse spill og YouTube kids på, men ikke fri tilgang). Også sier hun at de andre får betalt for ting de gjør i huset og at hun skal jammen ikke gjøre en dritt uten at vi betaler for det. Hun får en ukelønn hver uke (50 kr) men det er ikke knyttet til å gjøre ting, nettopp fordi vi ikke vil at det skal være sånn «hva får jeg for det da!!» men så tar jo lærerne det opp på skolen. Lærerne hadde tatt en runde i klassen og spurt alle hva de fikk i ukelønn og hva de måtte gjøre for det. Så da har hun jo fått tankegangen derfra. Så nå er det en så «entitled» og frekk drittoppførsel her. Og jeg har sett andre barn (på skolen) oppfører seg sånn både mot lærere og foreldrene sine og de slipper jo unna med det. Men hva skal jeg gjøre med det når jeg ikke vil ha det sånn hos oss? Vær så snill å ikke si «gi henne penger for å gjøre ting» for det vil jeg ikke. Det må være mulig å finne andre løsninger Anonymkode: bf111...1e0 Begynn med deg selv. Du ødela for deg selv da du sa :" Lag mat sjæl." Har du ikke lært at de KLARER fint å lage mat selv. De er fortsatt små, de trenger nærhet. Tenk så stas hvis du gadd å gi henne litt mat. SELVOM hun klarer det selv. Gir du gubben en kaffekopp? Lager du ikke mat til han? Snu litt på det. Prøv å tenk som en 9 åring. Jada jada hun er barn , du voksen. Les om 9 åringer. Gjerne alt av Hedvig Mongomery. Hun begynner å bli stor. Men ikke forvent for mye. Hva med å heller skape en god relasjon dere to i mellom? Du skal være større, bedre . Er det allerde dårlig mellom dere, kan du gjette hvordan det blir om 3 år. Du sier hun oppfører seg dritt, tåler ikk3 at hun er sur, snakker veldig negativt om henne. Tenker at det er du som ikke skjønner en dritt. Er du snill og god, får du det i retur. Syns mange ikke helt forstår preteen og ungdomsperioden. Jeg skal love deg at denne perioden er verre for dem enn for deg. La henne få noen enkle oppgaver som å hente posten, gå ut med søpla og gi en 50 lapp i ukelønn. Helt normalt og sunt. Men gi henne ros, ikke syt og klag over den minste feil hun gjør. Anonymkode: 40eae...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150104522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2024 #21 Del Skrevet 3. juni 2024 Anonym bruker skrev (På 9.5.2024 den 11.24): Jeg synes ikke det er noen motsetning mellom å være tydelig og å være omsorgsfull. Jeg ville nok ha svart noe sånt som at "når du snakker sånn til meg får jeg ikke lyst til å hjelpe deg med noe som helst". Jeg hadde også utfordret henne og svart på utsagnene hennes, slik at hun må ta ansvar for det hun sier. F. eks "vi vil ikke at du skal bli et sånt barn som ikke klarer noenting selv, derfor må du lage din egen mat, vi vil at du skal bli et bra menneske som får til ting selv" Eller man kan prøve "oi, går det bra med deg, har det skjedd noe? Jeg ser jo at du ikke er helt i humør i dag" og så evt se om det kan løse opp litt. Anonymkode: c7e37...4e7 Selvom noen lager mat til barnet, les bare 9 år her..., så blir ungen oppegående og selvdreven. Ingen som tenker på at dette handler om kontakt og kjærlighet? 8 åringen her ba om å sende han glasset. Som sto rett foran han. Jeg sa :" Glasset står rett foran deg. Nytt vann. " Han :" Ja, jeg vet. Men jegvsyns det er koselig at du gir det til meg. " Han har også sagt at han savner å være liten, da gjør jo foreldrene mye for barna, og vipps så skal man slutte med det. Fordi barna skal bli så selvstendige. Det blir det uansett. Samme følelse som når mannen kommer med en kaffekopp til meg. Jeg klarer helt fint å lage meg en kopp selv. Men veldig hyggelig når noe gjør noe for meg. Anonymkode: 40eae...c26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447526-lei-meg-9-%C3%A5ringen-min-oppf%C3%B8re-seg-som-en-liten-dritt-i-dag/#findComment-150104525 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå