Gå til innhold

Dåp. Holder det med 25 kaker til 32 gjester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det avtales som regel hva man tar med av kaker, men det kan være litt ære i å bli spurt, ja. Hovedsaken er at kakene skal smake godt og man spør jo bare de som er flinke til å bake. Da smaker som regel hjemmebakt bedre enn de fleste kjøpekaker.

Plasseringen av kakene på kakebordet har jeg ikke sett si noe om status.

Det er faktisk ganske godt gjort å ha et så begrenset nettverk i Norge at du aldri har fått oppleve et bugnende kakebord. Det er ikke bare noe du finner på bygdene, men det er nok litt mindre av det i de mest "hippe" bystrøkene.

Anonymkode: 3ca85...177

Jeg syns det hadde vært fint om noen kunne forklart dette her da. Jeg har ikke begrenset nettverk, og har også levd i flere ulike miljøer. Jeg har også bodd en periode i ei bygd i Norge, men der var var jeg aldri i selskap- bare på middager og fest. Men ellers har jeg ingen erfaring med hvordan slike tradisjoner er på bygdene, og vet lite om livet der annet enn det jeg leser.

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det avtales som regel hva man tar med av kaker, men det kan være litt ære i å bli spurt, ja. Hovedsaken er at kakene skal smake godt og man spør jo bare de som er flinke til å bake. Da smaker som regel hjemmebakt bedre enn de fleste kjøpekaker.

Plasseringen av kakene på kakebordet har jeg ikke sett si noe om status.

Det er faktisk ganske godt gjort å ha et så begrenset nettverk i Norge at du aldri har fått oppleve et bugnende kakebord. Det er ikke bare noe du finner på bygdene, men det er nok litt mindre av det i de mest "hippe" bystrøkene.

Anonymkode: 3ca85...177

Himmel, så nå har man altså og et begrenset nettverk hvis man ikke har opplevd et bugnende kakebord, i tillegg til alt mulig annet tull man blir tillagt......enkelte av dere altså 🙈 

Anonymkode: 5cd3d...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (26 minutter siden):

Ok. Da har jeg lest følgende :  Kaker er en tradisjon på bygdene. Gjester tar med seg hjemmebakst fordi det er mer prestisje i det, enn å ha med kaker som er kjøpt. Det serveres gjerne et dusin kaker, gjerne mer, og- plasseringen av kakene sier mye om status til familiemedlemmet som har bakt den.

Det var fascinerende info, og jeg er et bymenneske som aldri har opplevd dette fokuset på kaker. SÅ JEG TOK ÅPENBART FEIL siden jeg ikke ante noe om denne bygdetradisjonen. 

1: du må huske at verden er mer enn bare deg og din snevre krets

2: kaker har ikke noe med status eller prestisje å gjøre. Jeg bestilte ei kake, bakte 3 selv og så laget mamma og søsteren min kaker. I tillegg hadde vi sjokolade og karamellpudding. Det var det. Vi var 29 i selskapet.

3: ja, du tar en del feil. Godt du legger deg flat når du gjøre det

4: du kan ikke ta 14 innlegg her inne, legge sammen, og så lage en konklusjon fra 14 forskjellige familier

Anonymkode: 0d7e6...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Himmel, så nå har man altså og et begrenset nettverk hvis man ikke har opplevd et bugnende kakebord, i tillegg til alt mulig annet tull man blir tillagt......enkelte av dere altså 🙈 

Anonymkode: 5cd3d...edc

Ja, det tror jeg. Da vil jeg tro det man har av nære venner og familie tilhører en ganske ensartet gruppe mennesker.

Jeg bruker foresten under 20 minutter med kollektivt til Oslo S, og opplever bugnende kakebord i mange selskaper. Det er ikke noe som bare finnes på bygdene.

Anonymkode: 3ca85...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det tror jeg. Da vil jeg tro det man har av nære venner og familie tilhører en ganske ensartet gruppe mennesker.

Jeg bruker foresten under 20 minutter med kollektivt til Oslo S, og opplever bugnende kakebord i mange selskaper. Det er ikke noe som bare finnes på bygdene.

Anonymkode: 3ca85...177

Så bra for deg da 🙈

Anonymkode: 5cd3d...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

1: du må huske at verden er mer enn bare deg og din snevre krets

2: kaker har ikke noe med status eller prestisje å gjøre. Jeg bestilte ei kake, bakte 3 selv og så laget mamma og søsteren min kaker. I tillegg hadde vi sjokolade og karamellpudding. Det var det. Vi var 29 i selskapet.

3: ja, du tar en del feil. Godt du legger deg flat når du gjøre det

4: du kan ikke ta 14 innlegg her inne, legge sammen, og så lage en konklusjon fra 14 forskjellige familier

Anonymkode: 0d7e6...e32

Nå var det hva jeg leste, og så er det feil også? Jeg mener at det var fra norsk leksikon, men er ikke sikker da jeg bare noterte det ned mens jeg snakket i telefonen. Ta litt ansvar og forklar tradisjoner så det er litt forståelig for andre som er mer urbane?  For dere må også se at alle ikke lever på bygdene og skal fatte alle tradisjoner der! 

Jeg har absolutt ikke noe vondt for å innrømme feil, som jeg har sagt tusen ganger før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (1 time siden):

Ok. Da har jeg lest følgende :  Kaker er en tradisjon på bygdene. Gjester tar med seg hjemmebakst fordi det er mer prestisje i det, enn å ha med kaker som er kjøpt. Det serveres gjerne et dusin kaker, gjerne mer, og- plasseringen av kakene sier mye om status til familiemedlemmet som har bakt den.

Det var fascinerende info, og jeg er et bymenneske som aldri har opplevd dette fokuset på kaker. SÅ JEG TOK ÅPENBART FEIL siden jeg ikke ante noe om denne bygdetradisjonen. 

Og hvor leser du dette? 

Anonymkode: 9c99c...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 time siden):

Nå var det hva jeg leste, og så er det feil også? Jeg mener at det var fra norsk leksikon, men er ikke sikker da jeg bare noterte det ned mens jeg snakket i telefonen. Ta litt ansvar og forklar tradisjoner så det er litt forståelig for andre som er mer urbane?  For dere må også se at alle ikke lever på bygdene og skal fatte alle tradisjoner der! 

Jeg har absolutt ikke noe vondt for å innrømme feil, som jeg har sagt tusen ganger før. 

Det er ikke bare i bygdene. Det er også i byene. Jeg har venner i både landlige og urbane strøk, og i min krets er det vanlig med mye kaker. Få kaker er ikke urbant, mange kaker er ikke landlig.

Vi kan jo her forklare tradisjoner i øst og vest, men det finnes ingen satt tradisjon for bygder og ingen for byer. Folk flytter på seg vet du. Bygdefolk flytter til byer og omvendt. Og folk flytter fra et sted til et annet. Tradisjoner må ikke gjelde større folkegrupper enn familie. Så enkelt er det.

Anonymkode: 0d7e6...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dere må være greit feite alle 32, om dere er redd det blir lite med 25 kaker. Har alle bmi på 50 eller?

Anonymkode: 3b1bb...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...