Gå til innhold

Koloskopi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring? Jeg er henvist og helt kvalm av nerver. Jeg kan få noe avslappende og smertestillende? 

Anonymkode: 16edf...92f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familie med mye tarmplager og arvelig irritabel tarm her, så jeg tror alle har tatt den undersøkelsen 

Jeg synes det var ubehagelig, men ikke vondt. Synes tømminga først var verst jeg.

Søsteren min har helt hetta for sånt, så hun fikk likegla-medisiner først. Hun sa at om det er sånn det føles å ruse seg så skjønner hun hvorfor folk bli avhengig av det 🙈

Så det er fullt mulig å få greit med medisiner. Men jeg mener å huske hun måtte si ifra på forhånd om det så de har det klart og vet det kommer noen som er engstelig. Også må du ha med deg noen som kan kjøre deg hjem etterpå da.

Anonymkode: bd9c1...6c3

Skrevet

Ja du får veneflon, og i den får du smertestillende og beroligende etter behov. Anbefaler å si ja til begge deler. Da går det helt fint.

Husk at du ikke kan kjøre bil etter undersøkelsen hvis du får medisiner. 

Anonymkode: fc337...2bd

Skrevet

Man kan ikke få lett narkose, som man kan få ved gastroskopi? Det går kanskje ikke ved koloskopi det.

Anonymkode: ec9f9...cec

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Man kan ikke få lett narkose, som man kan få ved gastroskopi? Det går kanskje ikke ved koloskopi det.

*kan man ikke få*, ikke man kan ikke få. Gikk litt i ball her 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Joda, men da må man henvises til det. Det er ikke et alternativ når man kommer til en vanlig time.

Det krever litt andre ressurser, anestesilege osv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Joda, men da må man henvises til det. Det er ikke et alternativ når man kommer til en vanlig time.

Det krever litt andre ressurser, anestesilege osv. 

Ja, det vet jeg, har tatt gastroskopi i narkose selv. Bare lurte på om det var et alternativ ved koloskopi og.

Skrevet

Tatt colonskopi flere ganger og aldri fått tilbud om noe slikt.  Visste ikke at det gikk an en gang.

Anonymkode: 54f80...1bc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tatt colonskopi flere ganger og aldri fått tilbud om noe slikt.  Visste ikke at det gikk an en gang.

Du får ikke tilbud om det på en vanlig time, legen må skrive det i henvisningen.

Skrevet

Det er ikke noe en får tilbud om, Jeg visste ikke at det gikk an før fastlegen min nevnte det. Det må henvises til det spesielt, og det må "godkjennes" av de som mottar henvisningen, det må være en grunn til det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe en får tilbud om, Jeg visste ikke at det gikk an før fastlegen min nevnte det. Det må henvises til det spesielt, og det må "godkjennes" av de som mottar henvisningen, det må være en grunn til det.

Jo, jeg fikk tilbud om det, og det sto ikke noe om det i henvisningen. Bærum sykehus. 

Anonymkode: fc337...2bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ja, det vet jeg, har tatt gastroskopi i narkose selv. Bare lurte på om det var et alternativ ved koloskopi og.

Land hvor det er vanlig med narkose har mye oftere perforeringer av tarmveggen enn land med våkne pasienter. Nettopp fordi pasient kan gi beskjed om det er vondt og de ikke presser videre kun fordi pasient sover. Så absolutt best å være våken. Hvorfor har du så angst? 

Anonymkode: 48841...cb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Land hvor det er vanlig med narkose har mye oftere perforeringer av tarmveggen enn land med våkne pasienter. Nettopp fordi pasient kan gi beskjed om det er vondt og de ikke presser videre kun fordi pasient sover. Så absolutt best å være våken. Hvorfor har du så angst? 

Hvem har sagt at jeg har så angst?

Skrevet

Hvem har sagt at jeg har så angst?

Trodde du var Hi. Men siden du fikk narkose for gastro så er du vel ikke avslappet 

Skrevet

Jeg fikk smertestillende og beroligende da jeg tok koloskopi. Man må bare ringe på forhånd før undersøkelsen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.5.2024 den 23.46):

Trodde du var Hi. Men siden du fikk narkose for gastro så er du vel ikke avslappet 

Har overaktiv brekningsrefleks, så da gikk det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...