Gå til innhold

Hva tror dere barna deres vil hete?

Anbefalte innlegg

Benjamin Emil Solvik-Olsen gifter seg med Emma Josefine Hove-Sandbekken.

Hvilket navn tror du de tar som ektefeller? 

Og hva tror du de navngir barna sine?

(Fiktive navn brukt her, men dere kjenner sikkert igjen trenden med to fornavn og begge foreldre sine etternavn med bindestrek mellom.)

Hva tror dere?

Anonymkode: f3a42...418

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447362-hva-tror-dere-barna-deres-vil-hete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror trenden med mange og lange navn vil snu, siden navnetrender oftest gjør det over tid. Men at fars navn vil beholde dominans en stund til, siden det har vært stabilt lenge. 

Så noe i sjangeren Lars Solvik.

Anonymkode: abe25...fa9

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Benjamin Emil Solvik-Olsen gifter seg med Emma Josefine Hove-Sandbekken.

Hvilket navn tror du de tar som ektefeller? 

Og hva tror du de navngir barna sine?

(Fiktive navn brukt her, men dere kjenner sikkert igjen trenden med to fornavn og begge foreldre sine etternavn med bindestrek mellom.)

Hva tror dere?

Anonymkode: f3a42...418

Benjamin Emil Solvik-Olsen

Emma Josefine Sandbekken-Olsen

Milian Olai Sandbekken-Olsen

Linnea Marie Sandbekken-Olsen

Anonymkode: 49ab8...134

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det er heldigvis ikke en trend her vi bor, men vi har mange fornavn. Vet datteren min skal bruke opp det ene, men vi er ikke vant med doble etternavn, så hun blir nok å ta fremtidig mann sitt 

Anonymkode: 1199c...133

Da har noe gått grunnleggende galt i oppdragelsen.

Anonymkode: 812c9...468

Annonse

Alle mine ønsker å fjerne fara etternavn og ha bare mitt. Fars er helt vanlig, mitt er det få som har. Jeg er «den siste» i vår slekt som har det som eneste etternavn. Tenker at de kommer til å beholde sitt navn når de blir gift, og så får barna deres et av etternavnene fra hver forelder.

Anonymkode: 64333...90c

Her er det ingen trend med bindestrek mellom etternavnene. Ingen barn i noen av barnehagegruppene til barna mine har det. De fleste har riktignok mellom+etternavn, men uten bindestrek.

Hos oss har vi valgt mitt etternavn som etternavn og mannens etternavn som mellomnavn. Mannens tidligere mellomnavn droppet han da vi giftet oss. Vi og barna heter alle det samme.

Anonymkode: 489cb...b3c

Vi har alle mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn, fordi mitt er kort og hans langt så det klinger best. Ingen bindestrek. To av barna bruker bare hans, det ene bruker mest mitt og vil nok kutte ut hans. 

Anonymkode: 2316f...26e

Jeg har en jobb der jeg er borti mange navn og jeg ser at dette slår begge veier. Jeg er borti slike par som du har diktet opp og ser at barna deres enten ender med:

Hermine Edvina Solvik-Olsen Hove-Sandbekken

eller

Hermine Sandbekken

Det er barn som har så lange navn at de aldri kommer til å få plass på noe slags skjema og for alltid vil bli hetende Hermine E. S-O. Hove Sandbekken

Anonymkode: 0dc6e...2ed

Vi har dobbelnavn på barna, fordi vi foreldre har det også. Blir mere personlig syns vi. 

Ang etternavn, vi begge heter -sen, så ble litt smør på flesk. Jeg tok mannens etternavn for en ny start. 

Samme for meg hva barna heter etterhvert. Hadde vi beholdt mitt, hadde jeg nok håpet på det.

Anonymkode: b239c...20d

Anonym bruker skrev (På 1.5.2024 den 18.59):

Da har noe gått grunnleggende galt i oppdragelsen.

Anonymkode: 812c9...468

For meg er grunnleggende oppdragelse om noe helt annet enn det der…

Min mor feilet massivt i oppdragelsen, og ga meg en forferdelig barndom, og hennes etternavn. Etternavnet hennes (som har mitt) minner meg bare om hele hennes dysfunksjonelle familie :(

Da jeg traff min snille gode mann fra en koselig familie med et ganske sjeldent (og fint!) etternavn byttet jeg ut min mors navn med min manns navn.

Mannen min og jeg har et fint forhold, og jeg synes det er hyggelig og romantisk at vi har samme navn, og koselig at barna også har det slik at vi er familien *** 

Moren min feilet massivt i oppdragelsen som ga meg en vond barndom og masse usikkerhet jeg har måttet jobbe ledning voksen alder. Men at jeg valgte å ta et mannen min sitt navn (til tross for at nettopp HUN mente at det var det verste en kvinne kunne gjøre, fordi alle menn var «slemme») er virkelig ikke i kategorier «problemer med min mors oppdragelse» som jeg kunne ha skrevet en bok om.

Hun er blant annet ilagt besøksforbud mot meg, som retten opprettholdt da hun gikk til sak, så det sier litt

Anonymkode: ec786...304

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

For meg er grunnleggende oppdragelse om noe helt annet enn det der…

Min mor feilet massivt i oppdragelsen, og ga meg en forferdelig barndom, og hennes etternavn. Etternavnet hennes (som har mitt) minner meg bare om hele hennes dysfunksjonelle familie :(

Da jeg traff min snille gode mann fra en koselig familie med et ganske sjeldent (og fint!) etternavn byttet jeg ut min mors navn med min manns navn.

Mannen min og jeg har et fint forhold, og jeg synes det er hyggelig og romantisk at vi har samme navn, og koselig at barna også har det slik at vi er familien *** 

Moren min feilet massivt i oppdragelsen som ga meg en vond barndom og masse usikkerhet jeg har måttet jobbe ledning voksen alder. Men at jeg valgte å ta et mannen min sitt navn (til tross for at nettopp HUN mente at det var det verste en kvinne kunne gjøre, fordi alle menn var «slemme») er virkelig ikke i kategorier «problemer med min mors oppdragelse» som jeg kunne ha skrevet en bok om.

Hun er blant annet ilagt besøksforbud mot meg, som retten opprettholdt da hun gikk til sak, så det sier litt

Anonymkode: ec786...304

Litt artig med folk som velger etternavn med utgangspunkt i hva som er «penest» og «mest sjelden». At det skal være viktigere enn slektskap og identitet.

Jeg skjønner at du valgte bort din mors etternavn, men akkurat det argumentet at mannen din hadde et «finere» etternavn er helt komisk jålete.

Og Gud forby om man har et sen-navn, noe såååå vanlig og tradisjonelt kan man ikke tillate seg, da vil man heller dele navn med gården til tippoldeforeldre til mannen som man aldri har besøkt og ikke engang vet hvor i landet ligger… 🤣

Anonymkode: 14bf1...6be

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...