Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #1 Skrevet 18. april 2024 Festing, utstyr, døgning mm? Anonymkode: 6025a...d3d
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #2 Skrevet 18. april 2024 Hvilken sten har du levd under? Svaret er JA. På alle måter. Anonymkode: ee239...a02
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #3 Skrevet 18. april 2024 Akkurat det med festing og døgning, rulling osv er ganske likt. Mine to som har vært russ siste årene har opplevd å bli tilbudt narkotika, men det ble jeg i 1993 også. Pengebruk, tidsbruk, dugnad og utstyr har endret seg mye. Veldig mye. Anonymkode: cb020...1e8
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #4 Skrevet 18. april 2024 Har hatt tre russ de siste årene. De har festet MYE mindre enn hva jeg gjorde i 1993. Jeg opplevde ikke å bli tilbudt narkotika, men det var helt sikkert der da også. Det er vel kjøpepresset som har endret seg mest, og at de begynner å kjøpe så tidlig. Anonymkode: 11d54...a30
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #5 Skrevet 18. april 2024 Russetiden min i 2000 varte fra 8.mai til 17.mai. synes det var lenge nok jeg. Altfor lang nå. Og i Trondheim har vi ikke busser. Da jeg var russ var det viktigste hvilket maleri/tegning du hadde på frakken. Anonymkode: 2930b...953
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #6 Skrevet 18. april 2024 Russetida har forandra seg enormt! Du er ikke russ uten buss - å være av de utvalgte i en gruppe som jobber dugnad (delvis ulovlige, forøvrig) og setter "alle" sparepengene inn i en trafikkfarlig buss. I tillegg uniformering i mange omganger fra vg1 av, noen helt fra ungdomsskolen, egen russelåt, kjøpt i dyre dommer, feite musikkanlegg. Innenfor gruppen er det strenge hierarkier, og ingen utenfor gruppen er "gode nok". Utestengelse over en lav sko. En del elever går vgs for å være russ. Mange elever er russ i så stor grad at de er sjanseløse til eksamen. Da har de feira uten å ha noe som helst å feire. Og fremdeles har jeg ikke nevnt narkotika, sex, overgrep, vold. Tragisk! Anonymkode: ea431...0df
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #7 Skrevet 18. april 2024 Vi hadde ikke russebusser og russegrupper. Alle var sammen. Man trengte ikke å ha noen å være russ med, det holdt at man var i samme klasse. Vi hadde russebiler da. Og vi rallet mye rundt. Her i byen har russen russecamp, og der er de hele russetiden. Ser sååå kjedelig ut! Anonymkode: acb26...88e
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #8 Skrevet 18. april 2024 Da jeg vokste opp var det dette som var dugnad til "russebuss". Jeg skjønner poenget med sikkerhet i trafikken, trafikkulykker og så. Men jeg synes likevel det var bedre enn det som er i dag. Mye mer samhold, varme. En del ting var faktisk bedre før. Anonymkode: 04ba0...717
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #9 Skrevet 18. april 2024 Når jeg vokste opp så hadde nesten ingen egne russebiler, ingen hadde russebusser. Det ble leid inn lastebiler hvor russen sto tett i tett på lasteplanene, så kjørte de rundt, da kan man snakke om trafikksikkerhet da. Når jeg var russ, så var det nesten mer uvanlig at folk hadde russebil enn at de ikke hadde det, ingen hadde russebuss. Det var ingen pengejag eller press om å ha det beste og det flotteste av noe som helst, Folk hadde russedress, kanskje t-skjorte, genser og caps i tillegg, og det var i grunnen det. Anonymkode: 68589...a9c
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #10 Skrevet 18. april 2024 Det er stor forskjell fra russ til russ om russetiden har endret seg. Her vi bor er russebussene på tilbakegang og er halvert fra i fjor. Russen er mer inkluderende enn den var for bare et år siden og man har tatt litt oppgjør med klikk-kulturen. Mange russegrupper er åpne for de som vil være med og de fleste som er russ har ikke buss eller bil og er vandreruss. Datteren vår og hennes russegruppe har en feiring som ligner veldig det den var for 30 år siden. Den største forskjellen så langt er at de har to navn på russegruppen. Et dekknavn frem til ca april og et navn som blir avslørt på en fest i april. Anonymkode: a9f9e...e81
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #11 Skrevet 18. april 2024 Nå kan jeg bare snakke for meg selv. Men da jeg var russ i 96 var russetiden noe som samlet oss på tvers av klasser og skoler. Vi hadde felles russekro og faste plasser russebussen kunne møtes. Alle var invitert. Dersom noen ikke hadde buss ble de fordelt på busser med ledige plasser. Og buss på den tiden var en kassebil til 10.000 som folk samarbeidet om å dytte i gang hver gang den stoppet. Ingen hadde busser til millionbeløp. Russedressen forenet folk. I dag splitter den folk virker det som Anonymkode: ac7da...4c2
the amazing spidermamma Skrevet 18. april 2024 #12 Skrevet 18. april 2024 Det var ikke busser, mer minibusser og ombygde varebiler. Voldtekter, fyll og pumping var det da også, men kanskje ikke så mye dop, i hvert fall ikke som jeg visste eller skjønte. Husker at noen døde på et av russetreffene, men ikke hva som skjedde. Så ikke alt var bedre før, i hvert fall...
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #13 Skrevet 18. april 2024 I 2004 var vi russ fra 30. april. Nå er det fra mye tidligere. Ellers er mye likt Anonymkode: 610c1...1eb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #14 Skrevet 18. april 2024 Jeg vet ikke. Min gutt var russ under pandemien 🙈 Anonymkode: 091c3...d32
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #15 Skrevet 18. april 2024 the amazing spidermamma skrev (2 timer siden): Det var ikke busser, mer minibusser og ombygde varebiler. Voldtekter, fyll og pumping var det da også, men kanskje ikke så mye dop, i hvert fall ikke som jeg visste eller skjønte. Husker at noen døde på et av russetreffene, men ikke hva som skjedde. Så ikke alt var bedre før, i hvert fall... I Oslo var det mange busser i 2004, men har hørt at det ikke var så mye av det på bygda. Mange «var på buss» Anonymkode: 610c1...1eb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2024 #16 Skrevet 18. april 2024 Da jeg var russ handlet det om å være sammen med andre russ også de vi ikke var med til vanlig. Det var kun to russebiler på skolen. Dette buss-greiene med utestenging og auditions er ræva greier. Min tenåring som er russ neste år tar fullstendig avstand til hele opplegget og vil ikke være med på russefeiringen. Anonymkode: 2993d...214
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #17 Skrevet 19. april 2024 Jeg var russ i 2002. Vi døgnet og drakk da også. Kjenner russ som ikke er på buss i 2024 også. Eneste forskjellen er økonomi. Folk har råd til mere. Dyrere drikke, klær og utstyr og dyrere busser. Anonymkode: d66e3...d10
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #18 Skrevet 19. april 2024 Leser over om samhold.. I 2002, for 22 år siden, var det grupperinger da også. De som var sammen på buss var mest sammen. Var som vanlig, de du hang med før russetiden hang du sammen med i russetiden. Også møttes vi alle på fester, stranda, skogen osv. Anonymkode: d66e3...d10
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #19 Skrevet 19. april 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): I Oslo var det mange busser i 2004, men har hørt at det ikke var så mye av det på bygda. Mange «var på buss» Anonymkode: 610c1...1eb I 2002 i Moss, var " alle " på buss. Eller de fleste ihvertfall. Vi var ca 7 jenter som gikk, kjørte vanlig bil. Noen hadde russesykkkel. 😊 Men de aller fleste var på buss ja. Anonymkode: d66e3...d10
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #20 Skrevet 19. april 2024 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Festing, utstyr, døgning mm? Anonymkode: 6025a...d3d Tja, vi hadde russebusser( i 1999), småbiler , van, mye festing , var ulike rusmidler osv, MEN russetiden var jo mye kortere. Anonymkode: dd9e4...527
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #21 Skrevet 19. april 2024 Det var ikke russegrupper da jeg var russ. Noen gikk sammen om å kjøpe en gammel varebil og gjøre den om til russebil. Det var mest mekkeinteresserte gutter, artig for dem, men ikke noe krav for å ha en bra russetid. Generelt var den mindre grupperinger i russetiden enn ellers, alle var sammen på de samme festene. Det er rart at akkurat det har forandret seg så mye. Anonymkode: 226c0...5a4
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #22 Skrevet 19. april 2024 Er nok lokale forskjeller på dette, men på begynnelsen av 90 tallet hadde de aller fleste russebil der jeg kommer fra. Noen få vandreruss, og et par sykkelruss (pimpa en sykkel fra bruktbutikken), men de fleste var på bil. Mest vanlig med transitt'er o.l biler med 7-8-9 seter, men noen personbiler også. Tror det var 2 busser på skolen. Vi brukte ikke så mye penger som nå da, bilen var full av reklame og spons, og ble solgt igjen til samme sum som vi gav. Anonymkode: cb020...1e8
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #23 Skrevet 19. april 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): I Oslo var det mange busser i 2004, men har hørt at det ikke var så mye av det på bygda. Mange «var på buss» Anonymkode: 610c1...1eb Nå vet ikke jeg hva du definerer som «bygda» (alt utenfor Oslo-grensa?), men det var virkelig ikke bare i Oslo det var busser i 2004! Anonymkode: 304b8...224
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #24 Skrevet 19. april 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå vet ikke jeg hva du definerer som «bygda» (alt utenfor Oslo-grensa?), men det var virkelig ikke bare i Oslo det var busser i 2004! Anonymkode: 304b8...224 Jeg tenker jo heller at det var mange busser/vans på de mindre stedene pga avstander og busstilbud. Vi måtte ha russebuss for å i det hele tatt komme oss fra A til B. Hvis ikke ville det blitt stusselig. Men bussene/vans var ikke for å flashe, det var for å komme seg rundt. Så det var dugnader med å male bilene selv med rødmaling. Besteforeldrene mine hjalp med å sy setetrekk og gardiner til varebilen. Vi syns jo den var verdens 7. vidunder pga frihetsfølelsen vi fikk. Og det gikk på omgang å kjøre, det var ikke egen sjåfør. Anonymkode: ac7da...4c2
Anonym bruker Skrevet 19. april 2024 #25 Skrevet 19. april 2024 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nå vet ikke jeg hva du definerer som «bygda» (alt utenfor Oslo-grensa?), men det var virkelig ikke bare i Oslo det var busser i 2004! Anonymkode: 304b8...224 Jeg sier bare det folk fra forskjellige steder i Norge har fortalt meg. Folk fra ulike stedet Brumunddal, Vestlandet (husker ikke hvor) og Grimstad. I Oslo det jeg bodde var det ingen vans/varebil osv. engen var man på buss (det var gjerne opp til 20 på en buss) og da snakket vi ordentlig buss, ofte leddbuss, eller så var man T-baneruss. Jeg var T-baneruss 😆 Tok banen til Tryvann osv. Anonymkode: 610c1...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå