Gå til innhold

En fin ide eller en dum ide å gi dette? Suicudal venn📌

Anbefalte innlegg

En venn har gått på veggen med ett knas, psykisk helt knekt. Angst, depresjon og selvmordstanker og forsøk selvmordsforsøk  på kort tid. Innlagt på tvang på psykiatrisk pga risiko for selvmord. Vi er flere som bytter på å besøke både av familie og venner. Jeg tenker jeg kunne laget noen plakater med bilde av vår  med venn, barna til vedkommende, ektefelle, foreldre, søsken, svigerinner og svogere m.m pluss oss nære venner. Med noen ord som «vi elsker deg, vi er glad i deg, vi er her for deg». Lurt eller en idiotisk tanke? Henge det opp på veggen med teip om psyk syntes det er greit også. 

Anonymkode: 19b95...50d

Fortsetter under...

Tanken er selvfølgelig ikke idiotisk, for intensjonen din er bare god. Om det vil hjelpe vedkommende er jeg usikker på, for det kan både trigge og gi skyldfølelse. Kan du heller lage et kort med noen av de samme ordene, så det ikke blir så voldsomt?

Anonymkode: 01aff...1ba

Jeg syns dette var voldsomt. Lag et lite kort istedet. En plakat vil bare gi masse skyldfølelse hele tiden og mest sannsynlig ha motsatt effekt. Når man er på psyk trenger man ofte tid til å kun tenke på seg selv, å finne livsgnisten inne i seg og finne løsninger på vanskelige problemer. Ofte trenger man å lukke verden utenfor vekk og slippe tenke på unger og alle andre, bare for en kort periode.

Det eneste jeg ønsket var jo å være med mine unger og mannen min. Det å innse at jeg ikke kunne være en god mor akkurat da var vanskelig og den eneste måten var å fokusere på meg selv. 

Jeg reagerer også på at det virker som dere er veldig mange som er mye på besøk. Tanken er god, men ønskes dette fra den som er psykisk syk? For meg var det mye enklere å forholde meg til noen få personer (3 stykker) som virkelig fikk innsyn i hvordan jeg hadde det. Å ha masse besøk kan ta vekk fokus og energi fra å bli frisk. Men det må jo hver enkel vurdere for seg selv.

Pass på at dere tenker på pasienten og ikke gjør masse ting, besøk osv for deres egen samvittighet. Det er ikke lett å si nei til besøk, man vil jo så inderlig være endel av verden utenfor.

Anonymkode: 6f161...e29

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns dette var voldsomt. Lag et lite kort istedet. En plakat vil bare gi masse skyldfølelse hele tiden og mest sannsynlig ha motsatt effekt. Når man er på psyk trenger man ofte tid til å kun tenke på seg selv, å finne livsgnisten inne i seg og finne løsninger på vanskelige problemer. Ofte trenger man å lukke verden utenfor vekk og slippe tenke på unger og alle andre, bare for en kort periode.

Det eneste jeg ønsket var jo å være med mine unger og mannen min. Det å innse at jeg ikke kunne være en god mor akkurat da var vanskelig og den eneste måten var å fokusere på meg selv. 

Jeg reagerer også på at det virker som dere er veldig mange som er mye på besøk. Tanken er god, men ønskes dette fra den som er psykisk syk? For meg var det mye enklere å forholde meg til noen få personer (3 stykker) som virkelig fikk innsyn i hvordan jeg hadde det. Å ha masse besøk kan ta vekk fokus og energi fra å bli frisk. Men det må jo hver enkel vurdere for seg selv.

Pass på at dere tenker på pasienten og ikke gjør masse ting, besøk osv for deres egen samvittighet. Det er ikke lett å si nei til besøk, man vil jo så inderlig være endel av verden utenfor.

Anonymkode: 6f161...e29

Masse gode tanker her å tenke på! 

Anonymkode: 0a2b7...fa3

Annonse

Jeg tror jeg hadde hatet det. Unnskyld. Når jeg er på mitt mørkeste hadde det bare blitt verre. 

På gode dager så hadde det vært verdens fineste gave. 

Snakk med de på avdeling. 

Anonymkode: 177ad...daf

Beklager. Det høres ut som en veldig dårlig ide.  Selv om det er godt ment.  Spør heller pasienten eller de ansatte om det er noe dere kan ta med eller gjøre for pasienten.  En bok, noe musikk, noe "snop" , noe dere kan lage eller ta med hjemmefra som h*n ønsker seg / vil ha der.  

Anonymkode: 51833...9ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...