Gå til innhold

Mye unødvendig «vær forsiktig» snakk fra mine foreldre om min sommerferie til syden

Anbefalte innlegg

Dette blir da min første syden ferie med min kjæreste! Gleder meg veldig! Er 21 år.

I går hadde vi besøk av noen venninner av mor og under middagen kom det kommentarer om min reise

«Ikke gi bagasjen din til noen fremmede! Som mener de kan passe på den!»

«I nattklubbene/barene er det vert menn som går rundt med sprøyter og stikker kvinner (ruser) kvinner»

«Aldri gi kortet ditt i butikken til den i kassa!»

og mye mer babbel.. som fikk meg til å tenke «hvor dum tror dere at jeg er at jeg gir bagasjen min til en fremmed eller lar glasset mitt ligge der med fremmede!?

Nå er jeg ingen stor drikker uansett så nattklubber står jeg gladelig over. Altså jeg vet at mye av dette kan skje men hvorfor skulle jeg dra på ferie bare får å tenke på det verste? Og stresse om ting? Beklager for lang tråd men er litt irriterende når folk tror de vet bedre og tror at man er dum? 

Anonymkode: 037aa...ded

Fortsetter under...

Det er ikke fordi de tror du er dum, men fordi de er redde for deg. Svigermor kan fremdeles komme med råd om selvsagte ting (vi er snart 50), og jeg tar meg i å "moralpreke" til både ungene og foreldrene våre. Det er bare ut av omsorg❤️

Anonymkode: 137bb...f88

Jeg var i en diskusjon med flere hvor jeg ble fortalt at nordmenn er verdens mest naive folkeslag. Det er få mennesker i Norge ift andre land, og landet ligger ganske avskåret fra resten av verden mht beliggenhet, og så skjer det lite kriminalitet her samt at det er god oversikt de fleste steder mtp miljøer og innbyggere. De du snakket med har nok dette i tankene, samtidig som det er mange som har blitt lurt og utnyttet etter både inntak av alkohol og uten. Du ser det i reisetråder her inne også, at noen tror de blir gode venner med både betjening og eiere av ulike serveringssteder. Jeg har selv jobbet i bransjen, og vi som gjør det legger merke til hva de bestiller, nevner det sånn tilfeldig neste gang, og pang så tror de at det handler om god service og å bli sett. Det er selvsagt noe kynisk da det handler om å få stamgjester, men samtidig kan du kalle det kundevennlig. Folk liker å bli sett, og hvis du blir møtt på en vennlig måte hvor du også mottar god service, så kan det faktisk være fort gjort å både levere kort og å betale for mye, samt komme ut for ran på mer utspekulerte måter. At alkoholinntak har sitt å si er nok som regel tilfelle da man ofte starter før flyet tar av, men du som er såpass ung er nok mer bevisst på slike ting da dere er mer opplyst enn de du får advarsler fra. Si bare at det er fint de sier fra, og at du skal ha det i bakhodet 🙂

Anonymkode: ee831...474

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var i en diskusjon med flere hvor jeg ble fortalt at nordmenn er verdens mest naive folkeslag. Det er få mennesker i Norge ift andre land, og landet ligger ganske avskåret fra resten av verden mht beliggenhet, og så skjer det lite kriminalitet her samt at det er god oversikt de fleste steder mtp miljøer og innbyggere. De du snakket med har nok dette i tankene, samtidig som det er mange som har blitt lurt og utnyttet etter både inntak av alkohol og uten. Du ser det i reisetråder her inne også, at noen tror de blir gode venner med både betjening og eiere av ulike serveringssteder. Jeg har selv jobbet i bransjen, og vi som gjør det legger merke til hva de bestiller, nevner det sånn tilfeldig neste gang, og pang så tror de at det handler om god service og å bli sett. Det er selvsagt noe kynisk da det handler om å få stamgjester, men samtidig kan du kalle det kundevennlig. Folk liker å bli sett, og hvis du blir møtt på en vennlig måte hvor du også mottar god service, så kan det faktisk være fort gjort å både levere kort og å betale for mye, samt komme ut for ran på mer utspekulerte måter. At alkoholinntak har sitt å si er nok som regel tilfelle da man ofte starter før flyet tar av, men du som er såpass ung er nok mer bevisst på slike ting da dere er mer opplyst enn de du får advarsler fra. Si bare at det er fint de sier fra, og at du skal ha det i bakhodet 🙂

Hva er det med den evinnelige trangen til å fortelle folk at de ikke kan bli venner med folk i andre land ? Det er fullt ut mulig å bli kjent , og ikke alle er ute etter å lure folk. 

Til hi; de bryr seg bare om deg. Ikke tenk på det som kritikk❤️

Anonymkode: 23a39...162

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det med den evinnelige trangen til å fortelle folk at de ikke kan bli venner med folk i andre land ? Det er fullt ut mulig å bli kjent , og ikke alle er ute etter å lure folk. 

Til hi; de bryr seg bare om deg. Ikke tenk på det som kritikk❤️

Anonymkode: 23a39...162

Jeg har aldri skrevet noe om vennskap før, så jeg vet ikke hva du mener. Jeg prøver å si noe om hvor kynisk/ kundevennlig eller hvilke strategier som blir brukt i bransjen, og at i Norge er man ganske trygg på alle måter. I andre land er det dessverre ikke alltid tilfelle da de har en helt annen kultur og regelverk. Jeg kommer selv fra et land hvor regler og lover er helt annerledes enn her, og det er også et land som er et attraktivt ferieland for veldig mange. Selvsagt behandler de aller fleste turister på en respektfull måte, men når du livnærer deg på turisme, så har man strategier, og det er dessverre småkriminelle som er godt klar over hvem de kan prøve seg på og ikke. For eksempel blir tyskere sjeldnere utsatt fordi de er i overkant økonomiske og også reserverte, og russere og andre fra Øst- Europa er også generelt trygge hvis de er med menn. Skandinavere og briter er derimot utsatt av ulike grunner, og mye skyldes alkoholinntak og en forventning om å bli behandlet rettferdig og riktig.

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt handler en god opplevelse om å få god service og å bli sett. De aller fleste skjønner at man ikke er venner med bartenderen selv om hn husker hva vi bestilte sist vi var der. 

Tror du at voksne folk på 50 + har levd livet bak en sten siden du tror at en på 20 er mer bevisst og opplyst? 

Hi, rådene kommer av bekymring og kjærlighet, og ikke fordi de tror at du er dum. Jeg gir fremdeles råd til mine store unger, og min mor på 85 ringer alltid dagen før jeg skal reise for å be meg om å huske passet og passe på vesken min❤️

Anonymkode: d7777...c4c

Da jeg var 20 kjøpte jeg og en venninne flybilletter til og fra Mexico med tre ukers mellomrom og reiste rundt der alene, med Lonely Planet -boka som guide over hoteller osv. dette var før iPhone osv. så hadde ikke kart eller internett på mobilene.

Reiste rundt med lokale busser mellom de forskjellige byene og landsbyene. Det gikk kjempefint :) men vi var godt forberedt, snakket spansk og var fornuftige. 

Å reise til «Syden» er vel mest sannsynlig Europa? Om du har litt kompetanse og ikke er veldig naiv er det vel ikke noe å bekymre seg for? :)

Anonymkode: 4a68a...287

Det handler uansett ikke om verken kritikk eller at damene tror du er dum. Det er ene og alene omsorg! 

Det er noe mange unge ikke helt forstår, dette, at de som er en del eldre faktisk har gjort noen erfaringer og faktisk har samlet litt kunnskap, og som de (vi), plagsomt nok, gjerne vil dele med dere som er temmelig ferske i livet. 

Anonymkode: 670fc...f84

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det handler uansett ikke om verken kritikk eller at damene tror du er dum. Det er ene og alene omsorg! 

Det er noe mange unge ikke helt forstår, dette, at de som er en del eldre faktisk har gjort noen erfaringer og faktisk har samlet litt kunnskap, og som de (vi), plagsomt nok, gjerne vil dele med dere som er temmelig ferske i livet. 

Har man utviklet nok livserfaring OG empati, så lærer man seg også å ikke være nedlatende og belærende og ikke komme med unsolicited advice

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har man utviklet nok livserfaring OG empati, så lærer man seg også å ikke være nedlatende og belærende og ikke komme med unsolicited advice

Først burde man lære å ikke bli krenket for den minste ting.

Anonymkode: b7d4e...7fd

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Først burde man lære å ikke bli krenket for den minste ting.

Hvis jeg har forberedt meg godt på noe, og noen skvaldrendre godt voksne kjærringer kommer med råd jeg ikke har bedt om. (Eksempelvis: jeg skal til Oslo (hvor jeg er fra og har bodd i mange år), kjærringene sier: «pass deg for pakistanere! De er voldelige og skumle!») 

Jeg er ikke pakistaner og blir ikke krenket, jeg tenker bare at disse kjærringene er noen ravende idioter (og i dette eksempelet også rasister) og gidder ikke fortelle dem mer om mine planer i fremtiden.

At godt voksne/eldre alltid er kloke og har livsvisdom å øse ut av og at deres råd man ikke har bedt om er fint få er absolutt ikke alltid sant.

For en idiot er en idiot, uansett alder

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I de fleste tilfeller er det verken nedlatende eller belærende å gi slike råd. Foreldre gir slike råd fordi de er glad i den de gir rådene til. Selv om de egentlig vet at sønnen/datteren vet dette, så sier noen slike råde på samme måte som man selv gjerne går igjennom "pass, kredittkort, billett" når man skal ut å reise. Det koster en halv kalori å høre etter og det gir foreldrene en bekreftelse på at man husker det viktigste. 

Det er fort gjort å se bort fra drinken i noen øyeblikk eller ikke tenke over hvor man gir fra seg kortet når man enten har drukket eller står i en litt stressende situasjon. Jo oftere man har fått høre disse (opplagte) rådene jo større er sjansen for at man gjør dem automatisk selv om man er redusert, distrahert eller stresset. 

Mulig det er mest her på forumet, men jeg synes så mange analyserer og dømmer sine medmennesker. I stedet for å forstå hvorfor de sier det de sier er det full analyse av hva de burde sagt eller ikke burde sagt (som i en tråd her tidligere om en som hadde fått en litt lang forklaring på hvem som var invitert i dåpen). Og når man never empati - det er greit for alle å forstå sine medmennesker og ha empati slik at man forstår hva som ligger bak slike gjerne litt klumsete rådene (og i de aller fleste tilfeller er det ikke nedlatenhet eller å være belærende)

Anonymkode: 6fdfc...b6f

Hvis jeg har forberedt meg godt på noe, og noen skvaldrendre godt voksne kjærringer kommer med råd jeg ikke har bedt om. (Eksempelvis: jeg skal til Oslo (hvor jeg er fra og har bodd i mange år), kjærringene sier: «pass deg for pakistanere! De er voldelige og skumle!») 

Jeg er ikke pakistaner og blir ikke krenket, jeg tenker bare at disse kjærringene er noen ravende idioter (og i dette eksempelet også rasister) og gidder ikke fortelle dem mer om mine planer i fremtiden.

At godt voksne/eldre alltid er kloke og har livsvisdom å øse ut av og at deres råd man ikke har bedt om er fint få er absolutt ikke alltid sant.

For noe flaut vås.

For noe flaut vås.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ganske aggressiv tilnærming. 

Anonymkode: 072cc...bfa

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alltid så aggressiv og språkforvirra?

Bare bli vant til det, HI...

Jeg er snart 50, og min mor sier alltid til meg at jeg må være forsiktig. Uansett om jeg skal til utlandet, eller bare til Oslo. 😉 

De sier det nok ikke fordi de tror du er dum, de sier det av omsorg, og at de er redde for deg og glad i deg. 🙂 

Anonymkode: 384e2...abe

Jeg og mannen har reist mye og mannen min har bodd 9 år i New York. 
Allikevel klarte noen å stjele 4000 kr fra lommeboka til mannen min når vi var på tur i Praha. 
Så selv om man forbereder seg godt og tar forhåndsregler kan det skje!

Som andre her også skriver så gir man råd fordi man bryr seg ❤️

God tur til syden, håper dere får en flott tur 😊

Mamma`n til Will& Ailo skrev (40 minutter siden):

Jeg og mannen har reist mye og mannen min har bodd 9 år i New York. 
Allikevel klarte noen å stjele 4000 kr fra lommeboka til mannen min når vi var på tur i Praha. 
Så selv om man forbereder seg godt og tar forhåndsregler kan det skje!

Som andre her også skriver så gir man råd fordi man bryr seg ❤️

God tur til syden, håper dere får en flott tur 😊

Hadde enda alle skjønt hvor viktig det er å dele personlige erfaringer som du gjør her!  Da tror jeg flere unge ville vært mer lydhøre istedenfor at voksne tar en nedlatende og belærende tone, samt utviser uvitenhet og fordommer som en er inne på her. Å fortelle andre hva de bør og ikke bør uten å komme med personlige erfaringer og opplevelser, eller gode kilder for den del, er null verdt, og det får heller fram trassighet og tanker om at de ikke har peiling på hva de snakker om. Da kan man velge å være overbærende eller bli irritert. Jeg vil anbefale overbærenhet.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hadde enda alle skjønt hvor viktig det er å dele personlige erfaringer som du gjør her!  Da tror jeg flere unge ville vært mer lydhøre istedenfor at voksne tar en nedlatende og belærende tone, samt utviser uvitenhet og fordommer som en er inne på her. Å fortelle andre hva de bør og ikke bør uten å komme med personlige erfaringer og opplevelser, eller gode kilder for den del, er null verdt, og det får heller fram trassighet og tanker om at de ikke har peiling på hva de snakker om. Da kan man velge å være overbærende eller bli irritert. Jeg vil anbefale overbærenhet.

Det er jo ofte pga egne erfaringer man råder barna sine.

Det er rart at du automatisk antar at de voksne hadde en nedlatende og belærende tone. På seg selv kjenner man andre, kanskje?

Anonymkode: d7777...c4c

Det er kun bekymring, handler ikke om at de tror du er dum. De sier det fordi det er betryggende å si det høyt. 

Svigers sier fremdeles kjør forsiktig til både meg og mannen, jeg har kjørt skadefritt i over 20 år og har bakgrunn som yrkessjåfør. Det ligger kun omsorg bak det. 

Anonymkode: 361f3...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...