Gå til innhold

Pangasiusfilet, er det ok å spise nå?

Anbefalte innlegg

Husker jeg spiste det av og til for endel år siden, men så kom det vel frem at de mente den var helseskadelig  og man ble frarådet å spise den hvis jeg ikke husker feil. Og den ble vel mer eller mindre sluttet å selge, i hvert fall her jeg bor.
Har ikke sett den fisken på mange år, men nå ser jeg at Rema 1000 har pangasiusfileter i tilbudsavisa, 1 kg for 60 kroner og det er jo veldig  veldig billig fisk. Men er den ikke frarådet å spise lenger, all informasjon jeg finner om det er gammelt.

Noen som vet, har en mening om det?

Anonymkode: d582d...693

Fortsetter under...

Har ikke fått med meg at det er helseskadelig, men at det bedrives overfiske på denne fisketypen i Asia. Det går utover lokale som lever av å fiske maten sin selv. Er det jeg har hørt i hvert fall. Fisken er god nok, men smakte dårligere etter dette kom fram.

Jeg vil aldri spise fisk som har vært i Asia, hverken fisket eller behandlet, men det er av miljøhensyn. At vi her i landet skal spise fisk som har reist jorden rundt er i beste fall forkastelig.

Anonymkode: 7c997...08a

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vil aldri spise fisk som har vært i Asia, hverken fisket eller behandlet, men det er av miljøhensyn. At vi her i landet skal spise fisk som har reist jorden rundt er i beste fall forkastelig.

Sier vi i Norge og eksporterer laks til hele verden…

Anonymkode: 61f1a...6f4

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sier vi i Norge og eksporterer laks til hele verden…

Anonymkode: 61f1a...6f4

Det er jo nettopp derfor da, vi har super fisk på dørstokken og trenger ikke importfisk.

Men vi sender til dem som ikke har samme tilgang som oss.

Anonymkode: 30a80...2fa

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er jo nettopp derfor da, vi har super fisk på dørstokken og trenger ikke importfisk.

Men vi sender til dem som ikke har samme tilgang som oss.

Anonymkode: 30a80...2fa

Super fisk vi fôrer opp på fisk fra Sør-Amerika....

(Laksen, altså, villfisk er noe annet.)

Anonymkode: f8b08...228

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Super fisk vi fôrer opp på fisk fra Sør-Amerika....

(Laksen, altså, villfisk er noe annet.)

Den påstanden må du dokumentere. I følge det som ligger av opplysninger om hva pelletsen inneholder stemmer ikke det du sier.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den påstanden må du dokumentere. I følge det som ligger av opplysninger om hva pelletsen inneholder stemmer ikke det du sier.

https://www.sintef.no/siste-nytt/2020/to-smafisk-du-neppe-har-hort-om-kan-gi-oss-mer-oppdrettslaks/

Artikkel fra SINTEF, der de beskriver et prosjekt som går ut på å øke innholdet av norske råvarer i lakseforet. Artikkelen er fra 2020, men jeg tror ikke de er i mål med dette, så det brukes nok fortsatt mye søramerikansk fisk (og soya, selvfølgelig). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...