Anonym bruker Skrevet 14. april 2024 #1 Del Skrevet 14. april 2024 Vi har et barn som fyller to år denne mnd. Søvn har vært en utfordring fra første dag, så vi har bare kjørt på med det som har fungert- helt til det ikke fungerer lengre. Status per nå: våkner 07, sover blund 11.30-13.00 (vekkes kl 13, fikk ikke lagt før 21/22-tiden hvis det fikk sove lengre) og legger seg kl 19.30. Problemet er at barnet våkner opptil 10 ganger hver natt og trenger støtte og trøsr for å sovne igjen. Mannen er fast bestemt på at barnet skal sove på eget rom, for han ønsker at vi skal "flytte sammen" igjen (har sovet på hversitt rom siden barnet var 8 mnd). Vi har siden jul lagt barnet i egen seng, på eget rom- men alltid tatt det inn til en av oss når vi legger oss. Dette pga hyppige oppvåkninger og det ikke finner roen selv, myye fråt. Ingen av oss har orket eller hatt kapasitet til å ta den kampen, fordi vi ikke har fått sovet noe særlig. Han ønsker sterkt å fortsette med dette, selv om han ikke synes det fungerer. Jeg, fra min sine- ser to alternativer. For det første mener jeg at det er en stor avbrytelse i søvnmønsteret at barnet HVER natt blir lagt til en av oss når vi tar kveld. Kan ofte se på klokken at det typisk våkner og trenger mer tid på å sovne i vår leggetid. Jeg mener at vi enten må rive av plasteret og kjøre steinhardt regime og få bukt med at rombytte skal være en rutine. Vi må bestemme oss for hvor barnet skal sove, enten på vårt rom eller i barnets seng (er ikke plass til at vi sover på madrass på gulvet inne hos barnet). Men helst barnets rom da, siden mannen ønsker at det skal være fast plass. Fra en annen side gjør det så vondt. Føler vi har prøvd siden jul, mye gråt, våkning og uro på natt. Tydelig at det trenger støtte og nærhet. Gråt og avstand (sitte på sengekanten uten kontakt) hjelper ikke. Legging har bare blitt til en vond og sår ting for min del. Hvis jeg legger meg sammen med barnet, sovner det på få minutter. Er avhengig av å holde i en hånd, bli strøket på eller en annen form for fysisk kontakt. Jeg tenker at barnet kanskje ikke er klar for det? At vi burde gi det mer tid Og den tryggheta det trenger? La det sove med oss inntil videre og satse på at det løsner? Gjøre legging til noe positivt for alle? Nå er det bare frustrasjon og et sårt tema. Anonymkode: bbf15...86a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. april 2024 #2 Del Skrevet 14. april 2024 Hvorfor legger dere ikke barnet rett på det rommet det skal sove, hos en av dere? Unødvendig å skulle flytte på og forstyrre et sovende barn. Gi trygghet når barnet trenger det. Alltid. Har dere sjekket om barnet kan ha (stille) refluks eller låsninger i nakke/rygg (kiropraktor eller manuellterapeut) som kan gi ubehag når det ligger flatt? Ellers, et upopulært tips fra meg... kutt ut eller kutt kraftig ned på søvn på dagtid (maks 30 min). Her sluttet 2 av 3 å sove på dagtid rundt 2 års alder, sov de på dagen sov de ikke på natta... siste hadde godt sovehjerte og kunne sove mye. Men for de 2, vi fikk et nytt liv når de sluttet sove på dag og de plutselig sov natta gjennom. Måtte bare legge de litt før så natta ble lang nok. Anonymkode: 59605...023 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 15. april 2024 #3 Del Skrevet 15. april 2024 (endret) Enig i at dere burde bare legge barnet der det skal sove hele natten. Da slipper dere den flyttingen. Men du sier også at barnet er avhengig av fysisk kontakt for å sovne. Da er det klart barnet ikke klarer å sovne til igjen uten dette midt på natta. Så første steg er å gradvis redusere den fysiske kontakten ved legging til dere kan sitte på rommet uten fysisk kontakt. Da vil barnet lære seg å sovne på egenhånd og vil dermed kunne sovne til igjen på egenhånd. Alle våkner delvis annenhver time hele natta, men de fleste av oss sovner til igjen uten å huske noe. Dette er et helt naturlig søvnmønster. Men hvis man fjerner noe man er avhengig av for å kunne sovne, vil man våkne helt istedenfor å sovne til igjen. Tenk deg f eks hvis noen fjernet dyna di men du sov - da ville du våknet istedenfor å sovne igjen. Det er det samme for barnet ditt. Han/hun er avhengig av fysisk kontakt for å sovne, så når det våkner delvis om natten og ikke har fysisk kontakt, våkner det istedenfor å sovne til igjen. Derfor må dere fikse denne avhengigheten av fysisk kontakt ved legging. Endret 15. april 2024 av Pobie Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #4 Del Skrevet 15. april 2024 Jeg er for å gi små barn det de trenger, og vi sov med det ene barnet til det var 4-5 år. Alle trenger god og sammenhengende søvn, og vårt ansvar var å gi barnet det. Det er bare en bitteliten del av livet dette står på og vi ‘ofret’ gjerne det for å gi barnet en trygg soverutine. Vi har også hatt som prinsipp å aldri vekke et sovende barn, de har fått styre sitt behov for søvn 100 %. Anonymkode: 6ed71...e63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #5 Del Skrevet 15. april 2024 Jeg har også en toåring og vi sover inntil hverandre hele natten. Han er ungen min, selvfølgelig gir jeg han den tryggheten og nærheten han trenger. Mitt elskede lille barn skal ikke være redd eller ha det vondt. Dette er mitt fjerde barn. Har gjort det samme med alle og de er alle veldig trygge barn og ungdommer som sover godt på eget rom. Anonymkode: 4d120...633 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #6 Del Skrevet 15. april 2024 Jeg har fire barn, og de har vært ganske forskjellig når det kommer til søvn. Man må liksom bare tilpasse seg barnet litt tenker jeg. De er små, og ingen blir sovende med mamma til de er konfirmanter 😉 Mine har flyttet til eget rom en gang mellom 2 og 4 år. Hun som ventet lengst fikk også juniorseng med selvvalgt prinsessesesengetøy da hun var to, men da kvelden kom ville hun sove på vårt rom likevel. Det gikk helt fint, plutselig var hun klar. Men vi har aldri samsovet da, jeg klarer ikke sove med en "apekatt" inntil meg om natta, så mine ble fra de var baby vent til å sove i sprinkelseng inntil dobbeltsenga så de hadde bare tilgang til min hånd og mine sovelyder, og det gav trygghet nok. Forstår det som at ditt barn er vent til å samsove, og da er det det han må være klar til å avslutte. Jeg er ikke tilhenger av brutale avvenninger til noe som gir trygghet og ro nattestid, full gråt og vanskelige netter er det ingen som trenger. Jeg ville ikke flyttet et sovende barn ved egen leggetid, da ville jeg lagt barnet der det skal ligge hele natten. Så kan dere avvenne med samsoving, finne en metode å gradvis venne han til å sovne igjen uten å krype inntil. Puter mellom dere i dobbeltsenga kanskje? Anonymkode: fa7c0...9f2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #7 Del Skrevet 15. april 2024 Vi har bestandig gjort omvendt. Lagt barnet i vår seng og flytta over i egen seng vel leggetid. Eldste sov ikke natta gjennom før hun var 5, så kom hun inn og ville sove med meg så fikk hun det. Mellomste har knapt ville sove med oss ved sykdom engang, han likte ikke kroppskontakt. Yngste igjen var vanskelig å få til å sove, så da han var 4 begynte vi med melatonin for egen og hans skyld. Alle har dog fått lov å sovne i vår seng om de ville, det har gitt de en trygghet. Yngste som nå er 10 syns fortsatt det er kos å ligge der litt før han legger seg i egen seng Anonymkode: 736ee...7c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ulenissen Skrevet 15. april 2024 #8 Del Skrevet 15. april 2024 Mulig med en enkeltseng ved siden av barnet på barnets soverom? I så tilfelle ville jeg lagt ungen på eget rom, og heller at en av oss gikk inn dit på natten om barnet våknet. Om sengene står inntil hverandre kan man holde hender, stryke litt på mens man hører pusten fra den andre. En litt sånn forsiktig tilnærming som også gir mulighet for litt mer nærhet mellom de voksne. Det er også viktig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #9 Del Skrevet 15. april 2024 Samsoving. Bare vi rikinger som skal tvinge barn til å sove på eget rom. Barn skal føle seg trygge, ikke flinke. Sukk. Anonymkode: 32cc2...92f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087691 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #10 Del Skrevet 15. april 2024 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Ellers, et upopulært tips fra meg... kutt ut eller kutt kraftig ned på søvn på dagtid (maks 30 min). Helt enig. Ville prøvd det før noe annet. Forstår ikke hvorfor det er upopulært heller, det er for meg en selvfølge at det er dette som skal til. Anonymkode: e333a...3b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. april 2024 #11 Del Skrevet 15. april 2024 Jeg tenker også at 19:30 høres nokså sent ut for et barn som er så pass liten. Ville forsøkt med 1/2 time dupp på dagen, og så heller i seng senest klokken 18:30. Anonymkode: e333a...3b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #12 Del Skrevet 16. april 2024 Jeg skjønner ikke tanken bak å nekte et barn som trenger det å sove! Jeg jobbet i barnehage da jeg var ung og husker med gru alle de stuptrøtte barna som ble vekket fra sin dypeste søvn og som satt helt utafor på de voksnes fang for å klare å våkne. Alt for å passe inn i de voksnes soveregime og for å gi foreldrene egentid på kvelden. Barn som får styre søvnen selv får raskere inn rutinen med å sove godt om natten, det er i hvert fall min erfaring etter fire barn med forskjellig søvnbehov. Noen ganger må barn vekkes om morgenen pga at man må ut av huset til et visst tidspunkt, men det burde være nok. Å nekte dupp eller vekke etter altfor kort tid er bare slemt. Det er i hvert fall ikke til barnets beste. Anonymkode: 6ed71...e63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #13 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke tanken bak å nekte et barn som trenger det å sove! Jeg jobbet i barnehage da jeg var ung og husker med gru alle de stuptrøtte barna som ble vekket fra sin dypeste søvn og som satt helt utafor på de voksnes fang for å klare å våkne. Alt for å passe inn i de voksnes soveregime og for å gi foreldrene egentid på kvelden. Barn som får styre søvnen selv får raskere inn rutinen med å sove godt om natten, det er i hvert fall min erfaring etter fire barn med forskjellig søvnbehov. Noen ganger må barn vekkes om morgenen pga at man må ut av huset til et visst tidspunkt, men det burde være nok. Å nekte dupp eller vekke etter altfor kort tid er bare slemt. Det er i hvert fall ikke til barnets beste. Anonymkode: 6ed71...e63 Helt enig med deg. Mitt fjerde og siste barn er helt selvregulert på søvn og med dette barnet har jeg også absolutt fått mest søvn. Han er to år. Han kan sove opptil tre timer i barnehagen og sovner da selvfølgelig senere om kvelden, men det går bra. Da får vi også mer tid sammen. Det er bra for alle parter. Han legger seg mellom 21 og 23, avhengig av hvor mye dagsøvn. Anonymkode: 4d120...633 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #14 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke tanken bak å nekte et barn som trenger det å sove! Jeg jobbet i barnehage da jeg var ung og husker med gru alle de stuptrøtte barna som ble vekket fra sin dypeste søvn og som satt helt utafor på de voksnes fang for å klare å våkne. Alt for å passe inn i de voksnes soveregime og for å gi foreldrene egentid på kvelden. Barn som får styre søvnen selv får raskere inn rutinen med å sove godt om natten, det er i hvert fall min erfaring etter fire barn med forskjellig søvnbehov. Noen ganger må barn vekkes om morgenen pga at man må ut av huset til et visst tidspunkt, men det burde være nok. Å nekte dupp eller vekke etter altfor kort tid er bare slemt. Det er i hvert fall ikke til barnets beste. Anonymkode: 6ed71...e63 Fordi man må fungere i hverdagen? Jeg har fire barn, og to av dem måtte vi aktivit inn å regulere dagsovingen på til slutt. Det er ikke for at vi måtte ha egentid om kvelden, men fordi de rett og slett ikke sovnet før langt på natt og våknet mye. Når man som voksen må opp klokken 7 for å rekke jobb, så kan man faktisk ikke gå i ukesvis eller månedsvis med 3-4 timers oppstykket søvn. Og spesielt ikke når man skal fungere godt som foreldre heller. Da er det faktisk bedre med en ukes tid med stuptrøtt unge som må holdes våken gjennom dagen eller maks få sove en minidupp, og så få på plass skikkelig nattesøvn. Ikke bare for vår del, men også barnet selv og dets søsken. Etter min erfaring tar det som regel bare en drøy uke å snu et uheldig søvnmønster, og det er faktisk ikke så ille. Anonymkode: 10074...14c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #15 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ikke tanken bak å nekte et barn som trenger det å sove! Jeg jobbet i barnehage da jeg var ung og husker med gru alle de stuptrøtte barna som ble vekket fra sin dypeste søvn og som satt helt utafor på de voksnes fang for å klare å våkne. Alt for å passe inn i de voksnes soveregime og for å gi foreldrene egentid på kvelden. Her bommer du kraftig. Det er det å holde barnet våkent på kvelden, for at foreldrene skal ta igjen tapt tid med barnet, som er usunt for barnet. Barnet bør få sove tidlig på kvelden. For alt du vet så sov disse barna dårlig hjemme og sov bedre i barnehagen. Det burde heller være omvendt. Barnet venner seg til færre og kortere dupper med alderen. Er barnet to år så er 19:30 sent å legge seg på kvelden, og 1.5 time (ofte) lenge å sove på dagtid. https://www.nettavisen.no/livsstil/mange-barn-far-for-lite-sovn-dette-er-den-gylne-leggetiden-for-barn/s/12-95-3423676531 Anonymkode: e333a...3b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #16 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Her bommer du kraftig. Det er det å holde barnet våkent på kvelden, for at foreldrene skal ta igjen tapt tid med barnet, som er usunt for barnet. Barnet bør få sove tidlig på kvelden. For alt du vet så sov disse barna dårlig hjemme og sov bedre i barnehagen. Det burde heller være omvendt. Barnet venner seg til færre og kortere dupper med alderen. Er barnet to år så er 19:30 sent å legge seg på kvelden, og 1.5 time (ofte) lenge å sove på dagtid. https://www.nettavisen.no/livsstil/mange-barn-far-for-lite-sovn-dette-er-den-gylne-leggetiden-for-barn/s/12-95-3423676531 Anonymkode: e333a...3b0 Hvem sier at man holder barnet oppe? Hele poenget mitt er at friske barn stort sett klarer å regulere søvnen selv. Å bli holdt våken/nektes å sove er jo en torturmetode, så hvorfor noen syns det er greit å utsette egne barn for dette er for meg et mysterium. Anonymkode: 6ed71...e63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #17 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Her bommer du kraftig. Det er det å holde barnet våkent på kvelden, for at foreldrene skal ta igjen tapt tid med barnet, som er usunt for barnet. Barnet bør få sove tidlig på kvelden. For alt du vet så sov disse barna dårlig hjemme og sov bedre i barnehagen. Det burde heller være omvendt. Barnet venner seg til færre og kortere dupper med alderen. Er barnet to år så er 19:30 sent å legge seg på kvelden, og 1.5 time (ofte) lenge å sove på dagtid. https://www.nettavisen.no/livsstil/mange-barn-far-for-lite-sovn-dette-er-den-gylne-leggetiden-for-barn/s/12-95-3423676531 Anonymkode: e333a...3b0 Hvorfor er det sent på kvelden? Så du tenker at barn i sydligere strøk alle får for lite søvn? Det er ulike måter å gjøre ting på og det er flere måter som kan fungere. Den helnorske metoden er ikke alltid best. Det viktigste er nok søvn totalt sett. Min sover 10 timer om natten og 3 timer om dagen. Blid og fornøyd kar. Anonymkode: 4d120...633 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #18 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg skjønner ikke tanken bak å nekte et barn som trenger det å sove! Jeg jobbet i barnehage da jeg var ung og husker med gru alle de stuptrøtte barna som ble vekket fra sin dypeste søvn og som satt helt utafor på de voksnes fang for å klare å våkne. Alt for å passe inn i de voksnes soveregime og for å gi foreldrene egentid på kvelden. Barn som får styre søvnen selv får raskere inn rutinen med å sove godt om natten, det er i hvert fall min erfaring etter fire barn med forskjellig søvnbehov. Noen ganger må barn vekkes om morgenen pga at man må ut av huset til et visst tidspunkt, men det burde være nok. Å nekte dupp eller vekke etter altfor kort tid er bare slemt. Det er i hvert fall ikke til barnets beste. Anonymkode: 6ed71...e63 Jo det er det. Når barnehagebarnet ikke sovner før 22, eller våkner kl 4 hver dag så er det jo tydelig at de ikke trenger søvn på dagen. Du tror man dropper dupp for å få egentid på kvelden? Altså hvor dum går det an å bli? Du virker lite erfaren, og tror sånn du har det har alle andre det. Når ungene er 2 år må man jo også på jobb, så å være våken fra 4 hver dag vil jo være veldig ødeleggende. Anonymkode: 59605...023 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. april 2024 #19 Del Skrevet 16. april 2024 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jo det er det. Når barnehagebarnet ikke sovner før 22, eller våkner kl 4 hver dag så er det jo tydelig at de ikke trenger søvn på dagen. Du tror man dropper dupp for å få egentid på kvelden? Altså hvor dum går det an å bli? Du virker lite erfaren, og tror sånn du har det har alle andre det. Når ungene er 2 år må man jo også på jobb, så å være våken fra 4 hver dag vil jo være veldig ødeleggende. Anonymkode: 59605...023 Kutt ut den idiotiske hersketeknikken, så skal jeg vurdere å svare deg seriøst. Anonymkode: 6ed71...e63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150087926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. april 2024 #20 Del Skrevet 17. april 2024 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Kutt ut den idiotiske hersketeknikken, så skal jeg vurdere å svare deg seriøst. Anonymkode: 6ed71...e63 Hersketeknikk? Tåler du ikke å bli svart så gå ut i sola. Anonymkode: 59605...023 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144447048-uenig-med-far-ang-legging-av-2-%C3%A5ring-som-v%C3%A5kner-mange-ganger-p%C3%A5-natt/#findComment-150088034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå