Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #1 Del Skrevet 9. april 2024 De fleste i omgangskretsen min lever omtrent samme liv med partner, barn, jobb og hus. De fleste har også hytter hvor de tilbringer det meste av feriene bortsett fra en utenlandstur til et Sør- Europa en gang i året. De er med andre ord helt typiske familier bortsett fra et par single som lever som de andre minus partner og en uten barn i tillegg. De fleste virker også fornøyde , men de blir jo heller ikke spart for mer alvorlige ting selv om alt i alt så sier de at de har det bra, og sånn virker det også, men det er et men. Jeg har valgt et ganske annerledes liv med freelancejobb, mange kortere og lengre reiser, og jeg har ikke lyst på familie. Fritid har jeg nok av, og da er det som regel sosiale sammenkomster, kurs, foredrag og mer fest andre ganger. Når jeg møter en og en venninne, eller et par samtidig, så har vi det veldig hyggelig. Vi kan gå på cafe, restaurant, teater eller bare sitte hjemme med vin og skravle. Problemet oppstår når flere er samlet, når vi er flere enn tre. Noen ganger er vi mange flere, og det som har skjedd hver gang de siste fem, seks gangene er at jeg får kritikk og stikk fordi jeg ikke blir voksen, ikke vil ha ansvar, at jeg er bortskjemt og gjør som jeg vil hele tiden, og at jeg burde skaffe meg en solid fast jobb. Det er ikke bare en og to replikker, men mange i løpet av kvelden. Jeg har ledd det bort og ville ikke lage diskusjoner, for jeg skjønner at det ikke handler om meg. Men jeg gidder ikke dette i lengden, så tok det opp med to forrige uke, og de sa begge to at det bare var spøker. Jeg sa at jeg oppfatter det mer som stikk, og at det ikke er særlig hyggelig. Så sa jeg at jeg vil ta det opp neste gang flere møtes. Hva ville dere sagt i mitt sted når vi treffes, og hva tror dere grunnen er for at de har begynt som dette? Vi er alle i slutten av 30- årene og mer, og jeg har aldri kommentert deres liv annet enn å være positiv som å delta når de får barn, gir barna oppmerksomhet, er på besøk og sier at de har det så koselig og slike ting. Vi snakker også jobb og deler erfaringer. Anonymkode: 32e24...9d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #2 Del Skrevet 9. april 2024 Dette høres ut som misunnelse (i ordets rette forstand, "ikke unne"). De misunner deg din livsstil. Det er ikke nødvendigvis det at de ønsker å ha det slik du har det, de unner deg bare ikke det du har. Tøft når dette er "gamle" venner som du har et nært forhold til. Jeg ville ha droppet de som ikke kan oppføre seg, ikke giddet å ha noe med de å gjøre så langt det går. De tråkker på deg for å se om de lykkes med å trykke på noen knapper som skaper nok smerte til å få reaksjoner. Det er ikke en moden oppførsel. Noe er galt her. Anonymkode: 0cf0d...f73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #3 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Dette høres ut som misunnelse (i ordets rette forstand, "ikke unne"). De misunner deg din livsstil. Det er ikke nødvendigvis det at de ønsker å ha det slik du har det, de unner deg bare ikke det du har. Tøft når dette er "gamle" venner som du har et nært forhold til. Jeg ville ha droppet de som ikke kan oppføre seg, ikke giddet å ha noe med de å gjøre så langt det går. De tråkker på deg for å se om de lykkes med å trykke på noen knapper som skaper nok smerte til å få reaksjoner. Det er ikke en moden oppførsel. Noe er galt her. Anonymkode: 0cf0d...f73 Nei de kan ikke unnskylde det med at det er spøker, og derfor vil jeg ta det opp. Så får jeg se hva som kommer ut av det. Vi har vært venninner i veldig mange år med få unntak som har kommet inn i kretsen etterhvert. Jeg vet bare ikke helt riktig hvordan jeg skal gå frem. Ta det med en gang eller vente til stikk kommer. Anonymkode: 32e24...9d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 9. april 2024 #4 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg ville tatt det opp hver gang det kommer sleivete kommentarer. "Dette liker jeg ikke. Det kan hende dere prøver å være morsomme, men jeg synes ikke det er morsomt. Jeg kommenterer ikke deres livsstil, og respekterer at folk velger ulikt. Det forventer jeg at dere også gjør". Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommerkroppen 2029 Skrevet 9. april 2024 #5 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg tror kanskje det bunner ut i både misunnelse, men også det at de selv synes de er kommet videre i livet med barn og menn og forpliktelser. De prøver å heve seg litt over deg med kommentarer. Jeg synes absolutt at du skal si ifra, gjerne neste gang dere har treff. Si at det er noe du har lyst til å ta opp, og så fortelle at du har merket deg at du har fått endel kommentarer angående livsstilen din, og at du synes det er leit. Spør om det er noen spesiell grunn for det. Da må de snakke om det på en saklig måte, uten at det kommer etter en kommentar hvis du skjønner. Da er det større sjans for at noen går i forsvar. Du skal ikke finne deg i å bli snakket til på en nedsettende måte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #6 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Nei de kan ikke unnskylde det med at det er spøker, og derfor vil jeg ta det opp. Så får jeg se hva som kommer ut av det. Vi har vært venninner i veldig mange år med få unntak som har kommet inn i kretsen etterhvert. Jeg vet bare ikke helt riktig hvordan jeg skal gå frem. Ta det med en gang eller vente til stikk kommer. Anonymkode: 32e24...9d2 Ja, det er den kjedeligste spøk jeg har hørt om i alle fall. "Du burde få deg en fulltidsjobb, haha, morsom spøk, ikke sant? hehe". Wow, bare wow. Du må ta det da det kommer. "Var det en spøk? Åja, forklar spøken. Hva er det som er morsomt med det? Nei, det synes jeg ikke var morsomt". Uansett, jeg hadde rullet med øynene og ikke giddet å ha noe med de å gjøre mer. Livet er for kort til å ha slike venninner. Anonymkode: 0cf0d...f73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #7 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg tenker at venner flest ikke vil hverandre vondt, og at de mest sannsynlig er litt misunnelige på deler av livsstilen din, og derfor spøker om at du må bli voksen osv, de føler de sparker oppover, siden du har det fritt mens de er bundet. Jeg spøker på den måten kun med folk jeg er glad i og trygg på, og mener aldri noe vondt med det. Hvis du ikke liker det må du ikke le det bort, men heller svare litt skarpt tilbake, eller bare svare at du har fått nok av den type spøker. Da slutter de helt sikkert. Anonymkode: ca616...a94 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #8 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at venner flest ikke vil hverandre vondt, og at de mest sannsynlig er litt misunnelige på deler av livsstilen din, og derfor spøker om at du må bli voksen osv, de føler de sparker oppover, siden du har det fritt mens de er bundet. Jeg spøker på den måten kun med folk jeg er glad i og trygg på, og mener aldri noe vondt med det. Hvis du ikke liker det må du ikke le det bort, men heller svare litt skarpt tilbake, eller bare svare at du har fått nok av den type spøker. Da slutter de helt sikkert. Anonymkode: ca616...a94 Veldig bra poeng! Det synes jeg var en god forklaring. Anonymkode: 0cf0d...f73 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #9 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg hadde ikke giddet "ta det opp" når jeg var i en sosial og hyggelig setting, men jeg ville heller ikke ledd det bort. Neste gang det kommer en slik sleivkommentar ville jeg møtt blikket til den som kom med den og spurt hva de mente med det? Sagt at jeg ble lei meg når de kritiserte livsstilen jeg har valgt på den måten. Da blir det kleint nok til at de ikke gjør det igjen. For jeg er ganske sikker på at de overhodet ikke mener noe vondt med det, det er ubetenksomt bare. De er jo bundet på hender og føtter når de sammenligher seg med deg, og er nok ørlittegranne misunnelig. Anonymkode: 43ae5...e1f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #10 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva ville dere sagt i mitt sted når vi treffes, og hva tror dere grunnen er for at de har begynt som dette? Jeg tror årsaken er sjalusi. Ville nok ikke orket å henge med slike mennesker, og hadde jeg gjort det, hadde jeg holdt tåta. Om du absolutt vil si noe, ville jeg innledet med det du skriver i HI, om at det har tatt seg opp, og avslutt med at «Fra nå av kommer jeg til å ta alle stikk, enten de er forkledd som humor eller ikke, som et uttrykk for sjalusi over at jeg lever livet mitt slik jeg lever det.» Anonymkode: 187ad...871 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #11 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg tenker at det enten er misunnelse, fordi du er fri, eller så kan de være bekymret for deg. Dere er i alderen der man begynner å tenke på og spare til pensjon ol. Og tenker på hva som kommer etter arbeidslivet. Som freelancer får du vel ikke de godene som faste ansatte gjør, verken når det gjelder sykepenger, pensjon eller andre goder fra arbeidsgiver. I tillegg er du alene om noe skulle skje. Anonymkode: 846f2...0ed Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #12 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): De fleste i omgangskretsen min lever omtrent samme liv med partner, barn, jobb og hus. De fleste har også hytter hvor de tilbringer det meste av feriene bortsett fra en utenlandstur til et Sør- Europa en gang i året. De er med andre ord helt typiske familier bortsett fra et par single som lever som de andre minus partner og en uten barn i tillegg. De fleste virker også fornøyde , men de blir jo heller ikke spart for mer alvorlige ting selv om alt i alt så sier de at de har det bra, og sånn virker det også, men det er et men. Jeg har valgt et ganske annerledes liv med freelancejobb, mange kortere og lengre reiser, og jeg har ikke lyst på familie. Fritid har jeg nok av, og da er det som regel sosiale sammenkomster, kurs, foredrag og mer fest andre ganger. Når jeg møter en og en venninne, eller et par samtidig, så har vi det veldig hyggelig. Vi kan gå på cafe, restaurant, teater eller bare sitte hjemme med vin og skravle. Problemet oppstår når flere er samlet, når vi er flere enn tre. Noen ganger er vi mange flere, og det som har skjedd hver gang de siste fem, seks gangene er at jeg får kritikk og stikk fordi jeg ikke blir voksen, ikke vil ha ansvar, at jeg er bortskjemt og gjør som jeg vil hele tiden, og at jeg burde skaffe meg en solid fast jobb. Det er ikke bare en og to replikker, men mange i løpet av kvelden. Jeg har ledd det bort og ville ikke lage diskusjoner, for jeg skjønner at det ikke handler om meg. Men jeg gidder ikke dette i lengden, så tok det opp med to forrige uke, og de sa begge to at det bare var spøker. Jeg sa at jeg oppfatter det mer som stikk, og at det ikke er særlig hyggelig. Så sa jeg at jeg vil ta det opp neste gang flere møtes. Hva ville dere sagt i mitt sted når vi treffes, og hva tror dere grunnen er for at de har begynt som dette? Vi er alle i slutten av 30- årene og mer, og jeg har aldri kommentert deres liv annet enn å være positiv som å delta når de får barn, gir barna oppmerksomhet, er på besøk og sier at de har det så koselig og slike ting. Vi snakker også jobb og deler erfaringer. Anonymkode: 32e24...9d2 Jeg tenker som deg, hvorfor vil du ikke bli voksen? Anonymkode: 70b46...2ce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #13 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg tenker som deg, hvorfor vil du ikke bli voksen? Anonymkode: 70b46...2ce Hvorfor det egentlig? Kan man ikke bare akseptere at folk lever forskjellig uten at man skal se ned på andre av den grunn. Anonymkode: 94e73...748 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446950-mye-kritikk-n%C3%A5r-vi-har-venninnetreff/#findComment-150085695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå