Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #1 Del Skrevet 9. april 2024 Kjære sykepleiere og lærere. Det nærmer seg forhandlinger og jeg håper dere får en god avtale. Men allerede nå er det startet med mediadekning der yrkesgruppene forteller om hvor forferdelig arbeidsdagene er. Med tanke på utdanningsflukten som er veldig alvorlig bør en kanskje tenke litt annerledes? Dere er mange og dere roper høyt. Jeg er sikker på at hverdagene er tøffe, men dette gjelder de fleste yrker. Allikevel føler jeg det er få yrkesgrupper som bruker media i like stor rolle som sykepleiere og lærere. Dette er nok med på å påvirke ungdommen når de skal velge utdanning. De sitter igjen med et veldig negativt bilde. Vi trenger dere og den fantastiske flotte jobben dere gjør. Men vi trenger også rekruttering. Lønn er viktig for rekruttering, men en trenger også å få et positivt inntrykk av yrket. Ikke at alt er uutholdelig og grusomt. Da tror jeg søkertallene vil øke igjen. Anonymkode: f20f1...2d9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #2 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg er både enig og uenig med deg. Først og fremst så er det viktig å huske på at dette er to av de største arbeidsgruppene vi har i Norge, så det er ikke rart at det blir en del ekstra i media, spesielt ikke kombinert med at det er arbeidsgrupper absolutt alle har et forhold til og har interesse av at skal fungere best mulig. Det er også viktig å understreke at det er er et lite fåtall som uttaler seg i mediene, og at slett ikke alle er enige i de meningene og holdningene som frontes der. Med dette sagt, så blir det et tveegget sverd dette. På den ene siden er det svært mange både lærere og sykepleiere som stortrives med yrket sitt og gjerne vil ha nye og engasjerte kollegaer, og det kan best rekrutteres via positiv omtale om egen profesjon. På den andre siden så er det faktisk ikke til å stikke under stol at alle endringene, budsjettkutt og økt press, samt slitasje under pandemien, har gjort yrkene nærmest uutholdelige for altfor mange. Det er en grunn til at mange rømmer fra disse yrkene, og dette må løses langt høyere oppe i systemet ved å sette inn mer ressurser og kutte ned på arbeidsoppgavene, ikke det motsatte. Absolutt alle lærere og sykepleiere jeg kjenner som har byttet yrke sier akkurat det samme, nemlig at de aldri vil tilbake. Altså ER gresset grønnere på den andre siden, og andre yrker oppleves som langt mindre stressende og enklere å stå i. Flere av mine tidligere lærervenner har gått ned i lønn og mister de lange "feriene", men er likevel mer fornøyd, og det sier litt. Derfor må lærere og sykepleiere fortsette å gi beskjed, høyt og tydelig, om at det må endringer til. Hvis de sier at de er fornøyd og alt er bra når det ikke er sant, hva vil da skje? Anonymkode: 7b1ec...cc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 9. april 2024 #3 Del Skrevet 9. april 2024 Du tror ikke de klager fordi de faktisk ønsker forandring da?Men at den forandringen aldri kommer... Hva er alternativet?Slutte å si i fra og alle sykepleiere og lærere finner seg andre yrker? Hvordan tror du rekrutteringen går da? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #4 Del Skrevet 9. april 2024 Kjære lærere og sykepleiere. Bruk media for alt de er verdt, og ta opp hvor utfordrende jobben er og at dere må ha høyere lønn. Ta opp kampen ved hvert lønnsoppgjør så dere får lønn som fortjent. På den måten vil det rekrutteres flere til de viktige yrkene dere utøver. Vi trenger dere! Anonymkode: ae14c...4ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #5 Del Skrevet 9. april 2024 Problemet er jo som i mange andre saker, at det kun er det negative som kommer frem. Jeg kjenner flere lærere som er mer enn fornøyd, som elsker jobben, og som belyser det faktum at de faktisk ikke jobber seg ihjel døgnet rundt, men har en helt super hverdag. Spesielt de på småtrinnet. Har noen i familien som er lærer på vgs, jobber ikke en eneste ettermiddag og stortrives med det. Jeg jobber i psykiatrien og der er det ikke mye springing og løping. De ansatte får velge sin egen turnus, og de får fri akkurat når de ønsker. Ingen der er misfornøyde med å være sykepleiere. Så kanskje media skulle fokusert litt på de som faktisk er fornøyde og? Anonymkode: b45c3...726 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #6 Del Skrevet 9. april 2024 Jeg har aldri skjønt hvordan høyere lønn fikser eller kompenserer for alt lærere og sykepleiere mener er galt med jobben deres. Jeg ser og forstår at det er mye som ikke fungerer som det skal. For lav bemanning, for høye krav osv. Men når det kommer til stykket er det jo økt lønn det ropes om. Anonymkode: 38996...a0c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #7 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (På 9.4.2024 den 8.51): Jeg har aldri skjønt hvordan høyere lønn fikser eller kompenserer for alt lærere og sykepleiere mener er galt med jobben deres. Jeg ser og forstår at det er mye som ikke fungerer som det skal. For lav bemanning, for høye krav osv. Men når det kommer til stykket er det jo økt lønn det ropes om. Anonymkode: 38996...a0c Ekspander Du ser og forstår at det er mye som ikke fungerer som det skal nettopp fordi det også blir ropt om. Anonymkode: ae14c...4ef Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. april 2024 #8 Del Skrevet 9. april 2024 Anonym bruker skrev (På 9.4.2024 den 8.51): Jeg har aldri skjønt hvordan høyere lønn fikser eller kompenserer for alt lærere og sykepleiere mener er galt med jobben deres. Jeg ser og forstår at det er mye som ikke fungerer som det skal. For lav bemanning, for høye krav osv. Men når det kommer til stykket er det jo økt lønn det ropes om. Anonymkode: 38996...a0c Ekspander Lønn og innsats skal stemme overens. Hvis man for et øyeblikk tenker seg kommunisme i ren form, burde en kirurg, lærer, lastebilsjåfør, rengjøringshjelp, vekter og alle andre yrkesutøvere få nøyaktig lik lønn og nøyaktig lik status. Jeg tror det vil råde en enighet om at slik er det ikke. Selv om mange av oss neppe liker å tillegge yrker status, og rent politisk korrekt mener at alle er like viktige, så viser undersøkelser at noen yrker utløser mer respekt enn andre, og ofte er disse yrkene knyttet opp til en lang høyere utdanning og/eller en mentalt veldig krevende arbeidsdag, og omtrent alltid med høy lønn. Dette rett og slett fordi det krever mye å både nå fram til yrket, altså klare utdanningen, og å bli stående i yrket fordi det krever mer enn normalt. Selv om ildsjeler finnes, ser jeg ikke helt for meg at så mange ville valgt å bli f.eks. kirurg hvis lønnen og respekten for yrket var identisk med det en f.eks. vekter får. Altså motiveres man selvsagt av lønn (og status) også, og skal man bruke mange år på utdanning med ditto studielån, f.eks. fem år som på lærerutdanningen, må lønnen kunne konkurrere med andre og tilsvarende lange utdanninger, som sivilingeniør og siviløkonom. Det betyr jo ikke at det er mye annet som også burde være fikset, men det er latterlig nok enklere å nå fram med et krav om lønnsvekst enn flere ressurser og mer tid. Anonymkode: 7b1ec...cc1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. april 2024 #9 Del Skrevet 10. april 2024 Når man leser i media om hverdagen for mange lærere, med slag, spytting, ignoranse, ulovlig filming, trusler osv., så trengs det både lønn og holdningsendring i folket for å i det hele tatt ha lærere. Når folk gruer seg til å gå på jobb ... Sykepleiere springer beina av seg. Det er alltid for få på jobb. Ikke er det mange nok å ta av, heller. Uansett er det kjeft å få. Fra pasienter, fra pårørende, fra Hvermansen og fra media. Igjen: når folk gruer seg til å gå på jobb ... Lønn alene er ikke nok, men folk burde jo i det minste få anstendig betalt for den viktige jobben de gjør. Det kan man vel ikke akkurat si at de gjør i dag. Anonymkode: 6b340...b0c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. april 2024 #10 Del Skrevet 10. april 2024 Anonym bruker skrev (På 9.4.2024 den 6.45): Jeg er både enig og uenig med deg. Først og fremst så er det viktig å huske på at dette er to av de største arbeidsgruppene vi har i Norge, så det er ikke rart at det blir en del ekstra i media, spesielt ikke kombinert med at det er arbeidsgrupper absolutt alle har et forhold til og har interesse av at skal fungere best mulig. Det er også viktig å understreke at det er er et lite fåtall som uttaler seg i mediene, og at slett ikke alle er enige i de meningene og holdningene som frontes der. Med dette sagt, så blir det et tveegget sverd dette. På den ene siden er det svært mange både lærere og sykepleiere som stortrives med yrket sitt og gjerne vil ha nye og engasjerte kollegaer, og det kan best rekrutteres via positiv omtale om egen profesjon. På den andre siden så er det faktisk ikke til å stikke under stol at alle endringene, budsjettkutt og økt press, samt slitasje under pandemien, har gjort yrkene nærmest uutholdelige for altfor mange. Det er en grunn til at mange rømmer fra disse yrkene, og dette må løses langt høyere oppe i systemet ved å sette inn mer ressurser og kutte ned på arbeidsoppgavene, ikke det motsatte. Absolutt alle lærere og sykepleiere jeg kjenner som har byttet yrke sier akkurat det samme, nemlig at de aldri vil tilbake. Altså ER gresset grønnere på den andre siden, og andre yrker oppleves som langt mindre stressende og enklere å stå i. Flere av mine tidligere lærervenner har gått ned i lønn og mister de lange "feriene", men er likevel mer fornøyd, og det sier litt. Derfor må lærere og sykepleiere fortsette å gi beskjed, høyt og tydelig, om at det må endringer til. Hvis de sier at de er fornøyd og alt er bra når det ikke er sant, hva vil da skje? Anonymkode: 7b1ec...cc1 Ekspander 👏❤ Anonymkode: 374e0...e2d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446946-sykepleiere-og-l%C3%A6rere-ang-streik/#findComment-150085800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå