Gå til innhold

Tips for å stresse ned

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg veldig stresset. Er i 40 årene og har alltid en bekymring. Er ikke i noen tidsklemme, så det er mer indre stress.

Jeg har tenkt på yoga, meditasjon etc, men har så vidt tålmodighet til en enkel pusteøvelse her og der. 

Jeg «slapper» av med mobilen da, er det noen som har gode råd? 

Anonymkode: c9b08...2e1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446944-tips-for-%C3%A5-stresse-ned/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg hjelper det å lese bok, gå tur der jeg er oppmerksom på naturen rundt meg, trene intensivt (styrke i saltimer eller spinning feks), puste rolig 10 ganger inn og ut for å få ned hjertefrekvensen, være med ungene mine, høre på musikk, danse for meg selv i stua og legge puslespill.

Det finnes klipp på feks youtube der du kan øve opp oppmerksomheten din. Det er lydfiler der det er mange ulike lyder og du skal fokusere på en og en lyd. Ifølge en psykolog jeg gikk til skal disse være noe av det som hjelper best mot grubling og indre stress, men de er fryktelig kjedelige.

Anonymkode: 7ec68...4d5

Det har faktisk blitt en greie med "hjernestillhet".

Dagens, særlig unge, mennesker har lyd på hele tiden. Alltid musikk i øret, alltid en skjerm, aldri ro.

Så det har blitt en ting å gå en tur uten headset, lytte til naturen. Akkurat nå er det jo helt genialt å begynne med det, det er vår, fuglene kvitterer, det lukter godt ute når naturen våkner.

Prøv å gå en tur uten å tenke så mye, se på trærne, etterhvert markblomstene, lytt til fuglene osv

Søsteren min slapper av med lydbok, sitter i godstolen med øyene igjen og lytter. Det er det mange som gjør. Jeg klarer det ikke fordi jeg har lest veldig mye bestandig og synes lydbøker går så uendelig sakte. Jeg leser ved å se på teksten, jeg uttaler ikke hvert ord høyt, så min lesehastighet er veldig mye raskere enn en lydbok. Jeg synes det går så treigt at jeg begynner tenke på andre ting. Det er likevel verdt et forsøk, for mange bruker lydbøker til å slappe av, så kanskje det fungerer for deg.

Jeg leser, men er det for mye tankekjør sliter jeg også med konsentrasjonen, da er det bedre å gå en tur.

Jeg broderer også, det er mye håndarbeid som ikke krever så mye tankevirksomhet. Det er deilig. Datteren min har lært seg å hekle med youtube-videoer, det er også mulig.

Den andre datteren min driver med paint-by-number, sånne lerret du kjøper hvor du maler et bilde.

Begge jentene mine er i slutten av tenårene, så ikke småjenter noen av dem.

Du må finne din greie. Prøv deg frem litt.

Anonymkode: a0602...1ac

Det første du bør gjøre er å finne årsaken til den indre uroen, og det krever at du tenker ordentlig etter, reflekterer og er ærlig mot deg selv. En jobb som kan vise seg å være verdt det, men det skader nok ikke om du går en tur i mer stillhet når du tenker. Å kun gjøre noe med symptomer uten å ta tak i årsak er det ofte lite mening i.

Anonymkode: 9095e...be7

Annonse

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Du slapper ikke av med mobilen, lyset fra mobilen stresser hjernen.

Fjern skjermer, les en bok, strikk, pusle puslespill...

Anonymkode: eaa1f...d98

Tror ikke der er riktig, når jeg er stresset og hjernen er sliten greier jeg ikke lest bok eller pusle, da må jeg bare zone ut på skjerm. Da slapper jeg av, tankekjører stopper opp og jeg får "hvilt" litt.

Anonymkode: ff380...628

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke der er riktig, når jeg er stresset og hjernen er sliten greier jeg ikke lest bok eller pusle, da må jeg bare zone ut på skjerm. Da slapper jeg av, tankekjører stopper opp og jeg får "hvilt" litt.

Hun har rett.

Anonymkode: 5f336...04d

Ikke alle har nytte av yoga og meditasjon. 

Når du er mentalt sliten er det ikke sikkert det å roe ned eller slappe av er riktig metode, kanskje du egentlig trenger litt fysisk utfordring hvor du må rette oppmerksomheten til noe annet. Gjerne noe som gir mestringsfølelse. Akkurat hva avhenger av hvem du er, det kan være alt fra å lage en kjøkkenhage, topptur, kickboksing eller male ett rom. 

Anonymkode: 14124...1d9

Trene eller gå en tur. Er jeg for sliten til å trene blir det en gåtur ute, bare en halvtime med bevegelse i frisk luft gjør underverker til en sliten kropp og et stresset hode. 

Strikke eller lese en bok drar også ned stresset. 

Endret av frk Nilsen
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun har rett.

Anonymkode: 5f336...04d

Så da er det feil at det virker avslappende og nedstressende på meg da eller? Bok og lesing krever jo masse mer konsentrasjon og tankekraft, det gjør jeg hvertfall ikke for å slappe av. Det blir man jo sliten av. I hodet.

Jeg var nylig på et kurs med en psykolog om dette med å klare å slappe av. Som mange allerede har påpekt i tråden: det handler om å fjerne mest mulig ytre stimuli, som lyd og bilde. Gå turer og trene UTEN musikk. Legge vekk mobilen senest en time før man skal sove. Håndarbeid, snømåking… sånne arbeidsoppgaver som krever en viss konsentrasjon uten at det er mentalt krevende. Mobilen er vår strørste fiende. Selv om vi føler vi slapper av mens vi scroller, jobber hjernen på høygir for å bearbeide alle inntrykkene.

Han bekreftet dessuten det mange har opplevd, nemlig at mange klarer å konsentrere seg bedre på møter, forelesninger osv hvis de skribler/tegner eller driver med håndarbeid (strikker) mens de lytter 😊

Anonymkode: fdb71...7ad

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...