Gå til innhold

Kan man nedbetale gjeld på lånet fra en utenlandsk konto?

Anbefalte innlegg

Eller må den via en vanlig norsk konto før den går inn mot lånet? Mannen er utenlandsk og har en sparekonto i sitt hjemland som har stått der lenge. Han jobber også for et utenlandsk selskap og betaler først skatt i sitt land og så enda mer skatt her (vi har høyere skattesats i Norge). Han betaler derfor høy norsk skatt på lønnen sin. Helt greit for han bor jo her mesteparten av tiden. 

men vi ønsker å redusere gjelden vår med de sparepengene han har der men må han betale skatt av det her på noen måte? Tørr ikke prate med Skatteetaten for da blir det iallefall sjekket og må betale 

Anonymkode: ab6be...f18

Fortsetter under...

Jeg ville vurdert å spørre banken. Dersom beløpet tilsvarer over 100 000 kroner tror jeg banken må registrere det i valutaregisteret. Hvordan det er med skatt vet jeg ikke. 

Er det et veldig stort beløp, type mange hundretusen eller over 1 million, ville jeg brukt noen tusenlapper for råd fra en advokat som er ekspert på skatt. 

Anonymkode: cfdb3...0c5

Takk for svar. Det er rundt 5 mill så det er jo et veldig stort beløp. Han var medeier i et firma som ble solgt. Han har betalt skatt av det i hjemlandet men er redd han må betale skatt av det her også. 

hi 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar. Det er rundt 5 mill så det er jo et veldig stort beløp. Han var medeier i et firma som ble solgt. Han har betalt skatt av det i hjemlandet men er redd han må betale skatt av det her også. 

hi 

Det er i så fall formuesskatt og for renteinntektene. Men han har vel opplyst om verdien og inntekten knyttet til kontoen i skattemeldingen sin? Jeg forstår ikke helt hva du er redd de skal sjekke opp? 

Det utløser ikke skatt å benytte oppsparte midler til nedbetaling av gjeld, hverken fra norsk konto eller utenlandsk. Litt avhengig av bank og hvor transparent dette landet er mtp rapportering, vil det kanskje utløse utvidet kontroll rundt transaksjonen knyttet til hvitvasking, men er alt ryddig og på stell, er jo ikke det noe problem. 

Anonymkode: 702b6...7fb

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er i så fall formuesskatt og for renteinntektene. Men han har vel opplyst om verdien og inntekten knyttet til kontoen i skattemeldingen sin? Jeg forstår ikke helt hva du er redd de skal sjekke opp? 

Det utløser ikke skatt å benytte oppsparte midler til nedbetaling av gjeld, hverken fra norsk konto eller utenlandsk. Litt avhengig av bank og hvor transparent dette landet er mtp rapportering, vil det kanskje utløse utvidet kontroll rundt transaksjonen knyttet til hvitvasking, men er alt ryddig og på stell, er jo ikke det noe problem. 

Takk for veldig informativt svar.

det har ikke vært noe renteinntekter eller formuesskatt opp til nå. Jeg er ikke helt inneforstått med hvordan det helt er men verdien av aksjene har ligget i bedriftens navn på egen konto så lenge han ikke har ønsket å benytte seg av de. Nå ønsker vi å «hente de ut» og nedbetale gjelden. Da dette er fra salg av aksjene han hadde i selskapet (som er gått tilbake til bedriften og de andre aksje-eierene) så er jeg da redd han må betale aksjegevinst igjen her i Norge? Dette er ikke vanlig aksjehandel men en eierandel han har hatt hos sin arbeidsgiver etter 30 år i samle bedrift. 
denne summen vil ikke komme på selvangivelsen der, og det er denne han sender som dokumentasjon her hvert år. Jeg aner bare ikke hvordan best gjøre det. Hvis vi må betale skatt igjen her så gjør vi selvfølgelig det, men hadde vært deilig å kunne nedbetale gjelden uten å miste for mye til skatt på veien. 

Annonse

Dette MÅ dere sjekke ut med skattemyndighetene før dere gjør noe som helst.  Må dere betale skatt, så må dere betale skatt, men gjør dere ikke dette på rett måte, risikerer dere å ikke bare å betale skatt på det, men også en ganske drøy straffeskatt. 

Anonymkode: 6edcb...d91

Vill brukt noen hundrelapper på en revisor som kan dette.

Vi gjorde det i fjor da vi hadde litt av hvert å få riktig inn i skattemeldingen og det var så utrolig verdt det. Han kom med ting vi overhodet ikke hadde tenkt på og visste akkurat hvordan ting skulle gjøres for å benytte seg av alle krinkelkroker av regelverket.

Skatt skal man selvfølgelig betale, men ikke mer enn man må.

Anonymkode: 50c2c...f53

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

det har ikke vært noe renteinntekter eller formuesskatt opp til nå. Jeg er ikke helt inneforstått med hvordan det helt er men verdien av aksjene har ligget i bedriftens navn på egen konto så lenge han ikke har ønsket å benytte seg av de. Nå ønsker vi å «hente de ut» og nedbetale gjelden. Da dette er fra salg av aksjene han hadde i selskapet (som er gått tilbake til bedriften og de andre aksje-eierene) så er jeg da redd han må betale aksjegevinst igjen her i Norge? Dette er ikke vanlig aksjehandel men en eierandel han har hatt hos sin arbeidsgiver etter 30 år i samle bedrift. 
denne summen vil ikke komme på selvangivelsen der, og det er denne han sender som dokumentasjon her hvert år. Jeg aner bare ikke hvordan best gjøre det. Hvis vi må betale skatt igjen her så gjør vi selvfølgelig det, men hadde vært deilig å kunne nedbetale gjelden uten å miste for mye til skatt på veien. 

Da skjønner jeg, det er litt annerledes når midlene står i en bedrift vs privat sparekonto.

Det som har betydning for skatt her er når salget ble gjennomført, det er tidspunktet som legges til grunn for beregning av gevinst. Hvis salget var gjenomført og registrert tilbake i tid vil det også kunne være en gjeld de har til han, det i seg selv er ikke regnet som salg. Spørsmålet her er vel kanskje dato for salget og hva som ble rapportert inn den gang? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis banken dere har gjeld i Norge kan akseptere innbetaling fra en utenlandskonto, så kan jeg ikke skjønne at dere må betale noe som helst av skatt i Norge hvis betalingen går rett på gjeldskonto. Eneste er registrering mot hvitvasking må ordnes riktig i og med at det er en stor sum. 

Anonymkode: cdcda...173

Når det er snakk om så stort beløp ville jeg brukt penger på en god advokat som er spesialisert på skatt. Det vil være godt anvendte penger. 

Vi har selv brukt advokat til en mye enklere skattevurdering og det var vel anvendte kroner. 

Anonymkode: cfdb3...0c5

Det finner du vel raskt ut når du snakker med banken eller fyller inn egenerklæringen eller kundeerklæringen?

Jeg for min del ville nok vært mer redd for å bli mistenkt for terrorfinansiering, enn for å snakke med Skatteetaten, men hey, det er bare meg. 

Anonymkode: bf469...2aa

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det finner du vel raskt ut når du snakker med banken eller fyller inn egenerklæringen eller kundeerklæringen?

Jeg for min del ville nok vært mer redd for å bli mistenkt for terrorfinansiering, enn for å snakke med Skatteetaten, men hey, det er bare meg. 

Var så overrasket at jeg ikke hadde fått noen spydige svar men kun hjelpsomme og hyggelige. Men hey….der kom den ja. Forutsigbart i det minste. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Var så overrasket at jeg ikke hadde fått noen spydige svar men kun hjelpsomme og hyggelige. Men hey….der kom den ja. Forutsigbart i det minste. 

Ikke noe galt med det svaret der.

Anonymkode: a7cea...348

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jaok, det er jo ikke som om verken Skatteetaten, banken eller politiet ville latt deg være i fred, dersom jeg hadde latt være å svare.

Det holder ikke å være hyggelig, man er faktisk nødt til å forholde seg til virkeligheten og norske lover.

Du innrømmet åpenlyst at du helst ikke ville snakke med Skatteetaten for da må du betale, skal jeg liksom applaudere det? Det er regelbrudd her inne, så vidt jeg vet, å oppfordre til brudd på norsk lov. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ikke noe galt med det svaret der.

Nei, og faktisk er det vel egentlig omvendt.

Jeg må, som kunde i min bank, sitte og fylle ut en hel masse skjemaer og får ikke lengre lov å ha bankboks, og det er antakeligvis, blant annet, takket være kunder som HI. 

Du innrømmet åpenlyst at du helst ikke ville snakke med Skatteetaten for da må du betale, skal jeg liksom applaudere det? Det er regelbrudd her inne, så vidt jeg vet, å oppfordre til brudd på norsk lov. 

Ja, dette står i reglene;

* Oppfordring til, tilretteleggelse for eller forherligelse av brudd på norsk lov. Man kan diskutere eksisterende lovverk, men debatt rundt for eksempel rusmidler som er ulovlige i Norge vil bli slettet. Eksempler på brudd på denne regelen innebærer oppfordring eller forherligelse av skatteunndragelse, svart arbeid, voldsbruk, ufarliggjøring av voldtekt og brudd på dyrevelferdsloven.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jaok, det er jo ikke som om verken Skatteetaten, banken eller politiet ville latt deg være i fred, dersom jeg hadde latt være å svare.

Det holder ikke å være hyggelig, man er faktisk nødt til å forholde seg til virkeligheten og norske lover.

Nei, og faktisk er det vel egentlig omvendt.

Jeg må, som kunde i min bank, sitte og fylle ut en hel masse skjemaer og får ikke lengre lov å ha bankboks, og det er antakeligvis, blant annet, takket være kunder som HI. 

Jeg spurte vel ikke om hvordan jeg skulle sno meg rundt loven men hva som er lov? Så det har absolutt  ingenting med å oppfordre til lovbrudd, men du kan svare hva regelverket er angående det jeg spurte om uten å være en frekk faen? 

jeg skrev at jeg selvfølgelig betaler skatt om jeg må det men det er ikke Skatteetaten som hjelper meg til å finne den beste løsningen for minst skatt lovlig. La oss være ærlige, Skatteetaten ønsker mest mulig. 

de lengre oppe svarte konkret om salgsdatoer av aksjer, formuesskatt, hvitvaskingsloven. Ditt svar var ikke noe hjelp, annet enn at du fikk spydd ut litt galle. 

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg spurte vel ikke om hvordan jeg skulle sno meg rundt loven men hva som er lov? Så det har absolutt  ingenting med å oppfordre til lovbrudd, men du kan svare hva regelverket er angående det jeg spurte om uten å være en frekk faen? 

jeg skrev at jeg selvfølgelig betaler skatt om jeg må det men det er ikke Skatteetaten som hjelper meg til å finne den beste løsningen for minst skatt lovlig. La oss være ærlige, Skatteetaten ønsker mest mulig. 

de lengre oppe svarte konkret om salgsdatoer av aksjer, formuesskatt, hvitvaskingsloven. Ditt svar var ikke noe hjelp, annet enn at du fikk spydd ut litt galle. 

Skatteetaten forholdet seg til lover og regler, de er ikke noen som sitter i en krok og ønsker å tuske til seg mer enn det politikerne, på oppdrag fra oss borgere, har gitt mandat til.

Og nei, her er det ikke jeg som spyr.

Ha en god kveld.

Skatteetaten forholdet seg til lover og regler, de er ikke noen som sitter i en krok og ønsker å tuske til seg mer enn det politikerne, på oppdrag fra oss borgere, har gitt mandat til.

Og nei, her er det ikke jeg som spyr.

Ha en god kveld.

De tar nok ikke mer enn de har mandat til men de oppfordrer ikke til mindre enn det de har absolutt krav på heller. 
Jeg betaler enorme mengder i skatt pga høy lønn og egen bedrift så jeg har ingen dårlig samvittighet for å sjekke hvilke alternativer som gir minst skatt i dette tilfellet. Fortell meg gjerne hva som er best men spydige kommenterer om terrorfinansiering kan du holde deg for god til. Hvordan skal nedbetaling av vårt boliglån gjøre meg til mistenkt for terrorfinansiering forresten? Den var ny. 

god kveld til deg også.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fortell meg gjerne hva som er best men spydige kommenterer om terrorfinansiering kan du holde deg for god til. Hvordan skal nedbetaling av vårt boliglån gjøre meg til mistenkt for terrorfinansiering forresten? Den var ny. 

Er man kunde i en norsk bank så har man fylt ut skjema nettopp for å hindre banken i å skjule hvitvasking og terrorfinansiering.

Med mindre man da er den typen som tar alt personlig beskylder banken for å være spydig som kommer med et sånt skjema ;) 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Her bør dere snakke med en revisor eller skatteekspert som kan dette. Er dette aksjer/eierandel som har stått i bedriftens navn og som nå overføres til privatpersoner, er det viktig å få dette riktig. Siden dere ikke har stått som eiere av dette har dere ikke skattet av det tidligere. Da regnes det nok som ervervet nå og med mindre dere kan vise til skatt betalt i utlandet, er det en sjanse for at det blir skatt på en slik overføring av verdier fra bedrift til privatperson. Det vil det som regel bli selv om dere ikke fører det inn i landet. Formue og eiendeler i utlandet skal skattes for når du bor i Norge. 

Det er som en annen sier strenge regler for innføring av penger. Selv om du vet at du ikke hvitvasker penger eller tjener penger på terror, så kan ikke banken vite det. Banken skal ikke gjøre slike aktiviteter mulig og det er dermed strenge regler for at banken skal ha kontroll på flytting av penger. De vil kanskje trenge bevis på hvordan pengene er ervervet, før dere kan hente dem inn, spesielt om dere begge bor i Norge og har gjort det en stund og skattemeldingen ikke gjenspeiler at dere skal sitte med en så stor formue i utlandet. 

Anonymkode: b58d9...383

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hjelpes så nærtagende du er.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Han har vel ikke betalt skatt av dem om de står i bedriftens navn?

Personlig skatt og skatt bedriften betaler er to forskjellige ting...

Anonymkode: 50c2c...f53

Så fort han får disse utbetalt så betaler han selvfølgelig skatt av de der. På lønnen sin så betaler han først skatt der så skatt her. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så fort han får disse utbetalt så betaler han selvfølgelig skatt av de der. På lønnen sin så betaler han først skatt der så skatt her. 

Spørsmålet ditt er egentlig noe helt annet enn hva som kommer frem i starten, der står det overføring fra privat sparekonto. Nå er det realisering av aksje. To veldig forskjellige emner og helt annen skatt. 

Jeg stiller meg bak 383, dere bør kontakte noen med kompetanse for bistand, det er mye lettere å vurdere dette med tilgang til riktig dokumentasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...