Gå til innhold

Aldring og gener

Anbefalte innlegg

Nå spør jeg kanskje dumt, men er det noen som vet hvordan dette kan bli så utrolig ulikt hos ulike personer? Jeg har to venninner som er like gammel som meg og som jeg kjenner godt. Nå er vi alle 44 år. Siden jeg kjenner disse godt, vet jeg også en del om dem og livene deres, som f.eks. at bortsett fra litt festrøyking i slutten av tenårene har ingen av dem røyket, at begge er nøye på å bruke solkrem, gode kremer til ansiktet osv., ingen av dem har hatt mer enn vanlige utfordringer å stå i osv. Det er egentlig lite som skiller dem, og meg forsåvidt, når det gjelder ytre faktorer som kan påvirke huden. Likevel er forskjellen mellom disse to enorm. Hun ene ser ut som hun knapt har forlatt 20-årene, hun andre som om hun har passert 55 år, minst. Selv tror jeg at jeg ser omtrent ut som min egen alder. Hva er det som spiller inn her av gener? Altså hvordan kan det bli så veldig ulikt? Ble bare så utrolig fascinert over det da jeg var med dem i går. 

Anonymkode: 188f1...e05

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144446831-aldring-og-gener/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart gener spiller en stor stor rolle! Jeg feks har aldri vært plaget med kviser, mens venninnene mine var veldig plaget. Jeg har aldri brukt annet enn solkrem i ansiktet mens venninnene mine bruker alt mulig av hudkremer og rens og alt. Mamma og bestemor har heller aldri trengt det, aldri vært plaget med uren hud eller noe. Jeg ser jo likhet på huden til hun som er plaget med kviser og moren, samme som med meg selv og mamma 

Anonymkode: c19fc...66c

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Klart gener spiller en stor stor rolle! Jeg feks har aldri vært plaget med kviser, mens venninnene mine var veldig plaget. Jeg har aldri brukt annet enn solkrem i ansiktet mens venninnene mine bruker alt mulig av hudkremer og rens og alt. Mamma og bestemor har heller aldri trengt det, aldri vært plaget med uren hud eller noe. Jeg ser jo likhet på huden til hun som er plaget med kviser og moren, samme som med meg selv og mamma 

Anonymkode: c19fc...66c

Ja, jeg skrev jo at det er gener, men jeg lurte mer på hvordan eller hvorfor. Altså hvilke gener, eller rettere kanskje, hva er det egentlig som skjer? Hva virker inn?

HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg skrev jo at det er gener, men jeg lurte mer på hvordan eller hvorfor. Altså hvilke gener, eller rettere kanskje, hva er det egentlig som skjer? Hva virker inn?

HI

Kan du ingenting om genetikk?

Anonymkode: fd62f...d8a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ingenting om genetikk?

Anonymkode: fd62f...d8a

Litt, men ikke så mye siden det ikke er mitt fagfelt. Hadde jeg visst svaret, hadde jeg jo ikke spurt. Jeg vil anta at det sannsynligvis har noe med kollagenproduksjonen å gjøre f.eks., men jeg lurer på hva som avgjør dette? Det virker bare litt underlig at prosesser i kroppen, som for eksempel aldring, skal opptre så ulikt hos ulike mennesker, men det er godt mulig at det ikke er mer rart enn at noen får blondt hår og noen mørkt, eller at noen blir 150 cm og noen 190 cm. Det bare virket mer logisk for meg at aldring blir mer som f.eks. det å lære seg å gå og snakke der man kan forvente en noenlunde lik utvikling. Altså, de fleste barn lærer seg å gå når de er mellom 0,5 og 2 år, eller gjennomgår puberteten når de er mellom 8-9 og 15-16 år, så hvorfor blir da aldring så veldig ulikt uttrykt at noen ser ut som en 30-åring og noen som en 55-åring når de er i 40-årene?

HI

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Litt, men ikke så mye siden det ikke er mitt fagfelt. Hadde jeg visst svaret, hadde jeg jo ikke spurt. Jeg vil anta at det sannsynligvis har noe med kollagenproduksjonen å gjøre f.eks., men jeg lurer på hva som avgjør dette? Det virker bare litt underlig at prosesser i kroppen, som for eksempel aldring, skal opptre så ulikt hos ulike mennesker, men det er godt mulig at det ikke er mer rart enn at noen får blondt hår og noen mørkt, eller at noen blir 150 cm og noen 190 cm. Det bare virket mer logisk for meg at aldring blir mer som f.eks. det å lære seg å gå og snakke der man kan forvente en noenlunde lik utvikling. Altså, de fleste barn lærer seg å gå når de er mellom 0,5 og 2 år, eller gjennomgår puberteten når de er mellom 8-9 og 15-16 år, så hvorfor blir da aldring så veldig ulikt uttrykt at noen ser ut som en 30-åring og noen som en 55-åring når de er i 40-årene?

HI

Fordi det er det første du beskriver som stemmer. Hvordan hud og hår eldes er i stor grad styrt av arv, på samme måte som man arver lange øyevipper, store pupper, lange ben, kroppsbehåring, skjeggvekst, korte fingre og alt annet. Du kan se på foreldrene dine og hvordan de eldes og regne med at i stor grad vil det samme skje deg. Så kan det selvfølgelig skje deg ting i  livet som påvirker dette: sykdom, røyking, rusbruk, solskade ol. Jeg har to kusiner som er veldig like. De er bare to år mellom og hun eldste har nydelighud med lite rynker. Hun har aldri røkt og har alltid brukt høy solfaktor. Den yngste ser ut som et skrukketroll. Hun har røkt siden hun var tenåring og tilbrakt timevis i solarium og i syden med lav solfaktor. Hun har faktisk mer rynker enn foreldrene. 

Anonymkode: 7a30a...e95

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI

Det er fordi det er i brytningstidene du ser de største forskjellene. Setter du deg ned med en gruppe toåring vil noen bare ha et få talls ord, mens andre kan ha komplekse setninger. Når det gjelder aldring er det jo ikke et enkelt svar på dette. Det er ikke ett gen som gir deg svaret. 

Huden påvirkes av gener og miljø det er mye som har betydning: 
* Helse
* Immunforsvar
* Kollagen-produksjon
* Vekt og hvordan man legger på seg (herunder insulin-produksjon, kolesterol etc)
* Forurensing
* Næring
     * Saltbalansen/væskebalansen 
* Aktivitet
* Humør/sinnsstemning, herunder glød og ansiktsuttrykk/gjentagelse som påvirker rynker
* Sol/UV-stråler og eventuelt solbrennhet herunder melanin
* Kroppens evne til å ta opp D-vitaminer og andre mineraler
* Søvn og kvaliteten på denne
* Blodgjennomstrømming inkludert blodtrykk og utposning på blodårer og blødninger i huden
* Temperatur
* Egenskapene ved blodårene
* Hudens fargetoner
* Livsførsel
* Cellenes livssyklus og evnen til å leges
* Kroppens aldring generelt
* Medisiner som påvirker hud eller andre faktorer. F.eks. er det medisiner som påvirker hvordan huden (og øynene) tåler UV-stråler. Vanndrivende midler kan f.eks. gjøre en lyssensitiv og gi skader på hud og øyne. 
* Osv, osv

Anonymkode: cb270...ba3

I følge forskning er det fotoaldring som er skyld i 90% av rynkene. Fotoaldring betyr aldring av huden forårsaker av UV-stråler, BÅDE UVA og UVB.

Solstrålene ødelegger blant annet c-vitamin i huden, som igjen svekker kollegenproduksjonen.

Når det gjelder gener i forhold til dette går det mer på hvor tykk hud man har. De med tykk hud, slik som østasiater, får færre såkalte fine linjer. De kan likevel få dypere rynker.

Røyking forårsaker også rynker ved å svekke kollagen.

Les mer om alle disse tingene ved å Google. Mange interessante studier. Blant annet eneggede tvillinger som har levd forskjellige liv mtp soling i voksen alder og det er bilder i studien som viser forskjellen i rynker. 

Gener er på sett og vis det minst interessante fordi det er det eneste man ikke kan gjøre noe med.

Jeg har selv tynn og tørr hud genetisk. De som har fet hud og mange kviser i ungdommen er også mer beskyttet mot rynker. Huden min er derimot veldig utsatt.

På grunn av det og fordi jeg har lys hud har jeg i hele mitt voksne liv brukt solkrem i ansiktet. Også i desember, også på innedager (UVA som forårsaker aldring går gjennom vinduer og gjennom skyer også). 365 dager i året. Jeg har heller aldri røykt.

I tillegg bruker jeg c-vitaminserum om morgenen før jeg tar på solkrem. Jeg bruker fet fuktighetskrem som nattkrem.

Jeg er 39 år, og blir fortsatt spurt om leg hvis jeg går på et vinmonopol jeg ikke har vært på, eller det er nye ansatte på det jeg pleier å gå på. Jeg har fått noen oppriktig sjokkerte reaksjoner. «HVA?!! Er du født i 1985!??? Det hadde jeg aldri gjettet!!» med et sjokkert ansikt, den reaksjonen har jeg fått fra to forskjellige. Andre har sagt «oi!!!» når de har sett fødselsåret mitt og sett på meg en gang ekstra.

Mine foreldre fikk tidlig rynker. De så mye eldre ut enn meg da de var i 30-årene. På den tiden visste man ikke så mye om solkrem: det var noe man bare brukte om man skulle sitte på stranda eller dra til Syden. I tillegg røyket moren min ca. 10 år i ung alder. Hun sluttet tidlig, men det har sikkert preget huden likevel.

Så gener har nok endel å si, men det er bedre å ta tak i det man KAN ta tak i.

Faste er en annen ting som kan hjelpe. Altså autofagi. Da går kroppen i reperasjonsmodus og produserer mer kollagen etterpå. Man bør ta en vannfaste på minst 24 timer. Jeg faster selv 36 timer 2-3 ganger i mnd, men det er noe jeg har begynt med de siste par årene. 

Anonymkode: b85ad...d52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...